טסלה
צילום: טסלה

טסלה מסרה 423 אלף מכוניות ברבעון בראשון של 2023 - מתחת לציפיות

בוול סטריט ציפו למסירות של כ-432 אלף מכוניות ברבעון; ובכל זאת מדובר בעלייה בהשוואה לרבעון המקביל ולרבעון הקודם; מניית טסלה נסקה ב-92% ברבעון הראשון של 2023
דור עצמון | (2)

ענקית המכוניות החשמליות טסלה TESLA INC מסרה ברבעון הראשון של השנה כ-422,875 מכוניות כאשר היקף הייצור ברבעון עמד על 440,808 מכוניות, כך עולה מנתוני האספקה והייצור שפרסמה אמש החברה.

מספרי הרבעון הראשון מייצגים עלייה של 36% במסירות בהשוואה ל-310,048 בתקופה המקבילה אשתקד, וצמיחה של 4% בהשוואה ל-405,278 שהחברה דיווחה עליהם ברבעון האחרון של 2022. החברה דיווחה על מסירות של 10,695 מרכבי מודל S ו-X היקרים יותר, כ-2% מהמסירות ברבעון. מסירות המכוניות מדגם 3 סדאן ודגם Y קרוסאובר הזולים יותר הסתכמו ב-412,180 מכוניות במהלך הרבעון. החברה לא סיפקה את מספרי ייצור ומסירות המשאיות הסמי הכבדות שלה. טסלה מסרה כי ייצרה ברבעון הראשון 19,437 רכבים מדגם S ו-X, ו-421,371 רכבים מדגם 3 ו-Y.

טסלה מוכרת כעת ארבעה דגמים המיוצרים בשני מפעלים בארה"ב, אחד בשנגחאי ואחר מחוץ לברלין. בחודש מרץ הודיע המנכ"ל אילון מאסק שהחברה מתכננת לבנות מפעל חדש במונטריי, מקסיקו, מרחק יום נסיעה מהמפעל שלה באוסטין, טקסס. החברה מייצרת כאמור גם משאית כבדה, ה-Semi, במפעל הסוללות שלה בספארקס, נבאדה, כשאת המסירות של ה-Semi החלה כבר בדצמבר 2022.

על פי ממוצע הערכות, וול סטריט ציפתה שטסלה תדווח על מסירות של כ-432,000 כלי רכב ברבעון הראשון של השנה. ההערכות שנכללו בניתוח העובדות נעו בין 410,000-451,000 מסירות צפויות. אחת ההערכות אף ציפתה למסירות של 427,000 מכוניות וייצור כולל של 445,920 כלי רכב.

הרבעון הראשון של 2023 התאפיין בהורדות מחירים חוזרות ונשנות מצדה של טסלה, כולל בארה"ב, אירופה וסין. המהלכים של טסלה עוררו מה שנקרא "מלחמת מחירים" בענף הרכב החשמלי, והיוו אתגר למתחרות בהן פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS שמנסות לצבור נתח שוק בפלח הרכב החשמלי בארה"ב.

מניית טסלה נסקה ב-92% ברבעון הראשון של השנה למחיר של 207.5 דולר המבטא שווי שוק של 650 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יגאל 04/04/2023 16:48
    הגב לתגובה זו
    מנועי בעירה פנימית יחולקו חינם..
  • 1.
    אנונימי 04/04/2023 07:29
    הגב לתגובה זו
    מאמין שבשבועות הקרובים יגיע ל250
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.