מערכת מיזוג אוויר
צילום: סרגיי אקוליך, unsplash

ההייפ ל-HEPA: שוק טיהור האוויר יאיץ בשנים הקרובות בגלל הקורונה

מה שהיה סלוגן נגד הזיהום, הפך להייפ טכנולוגי לטיהור אוויר במערכות סגורות – כלומר מיזוג אוויר לשוק המסחרי ולמשקי הבית. על השוק העולמי ואילו מניות מרוויחות מהטרנד
ארז ליבנה | (3)

אוויר נקי. עד סוף 2019 זו הייתה סיסמה שדור שלם קרא, לאחר שנמאס, פשוטו כמשמעו, לנשום אוויר מפויח של הערים המודרניות ומלאות התחבורה המזהמת. הסיסמה הזו אפילו הולידה לתקומתה של עמותה בעלת אותו השם, שמטרתה להילחם בעישון. זיהום אוויר הוא אחד מהגורמים המרכזיים לתמותה ואחראי לפי מחקרים ללפחות 5.6 מיליון מתים בכל שנה.

 

בעולמנו רווי הקורונה, כשמדברים על אוויר נקי, כבר לא מדובר רק בפליטות פחמן מזהמות שתורמות לעקבות אנושיות הקשורות להתחממות הגלובלית ולמכוני מחקר של סרטן ריאות, אלא גם ובעיקר על טכנולוגיות לטיהור אוויר. כי תחשבו על זה – איך הקורונה מתפשטת? בעיקר במגע קרוב בין אנשים, או שהות משותפת בחלל סגור.

 

מה שאחראי לכך הן כדוריות רוק זעירות הניתזות לאוויר, כשעליהן רוכב הנגיף ובאמצעותן הוא גם מדביק במספרים מפחידים. זאת למרות שיש מחקרים שמראים שהקורונה גם יכולה לעבור דרך מערכות אוורור בחללים סגורים והדעות על כך בקהילה המדעית עדיין חלוקות.

 

מה זה אומר? זה אומר שכל גוף עסקי או ציבורי, שלא היה ברשותו את הטכנולוגיה לטיהור אוויר, כנראה יצטרך לשדרג מתישהו בשנתיים הקרובות את המערכת שברשותו. בתי חולים, בנקים, חברות ממשלתיות, זרועות ביטחון ותאגידי ענק, לכל מי שאין עדיין יעשה בקרוב, כניסיון גם לשמור על בריאות העובדים, אבל גם להבטיח את היכולת להמשיך לתפקד במצבים שכאלה בעתיד.

 

המצב יימשך גם הרבה אחרי שהמגפה תיגמר, כחלק מהמסקנות של מניעת התפשטותה של המגפה הבאה. זה אומר שמחלקות המכירות המסחריות של חברות המוכרות מערכות לטיהור אוויר עובדות לא רע. ועוד לא דיברנו על משקי הבית. זה אפסייד של מיליארדים רבים.

 

סקטור טיהור האוויר העולמי על קצה המזלג

המילה החמה ביותר היום בסקטור טיהור האוויר העולמית זה ראשי התיבות HEPA, אוhigh efficiency particulate air. אמנם מדובר בטכנולוגיה שפותחה בשנות ה-50 של המאה הקודמת המבוססת על מארג של סיבים שאוויר זורם דרכם, אבל היא עדיין רלוונטית וחמה מתמיד.

 

כמובן שהטכנולוגיה המשיכה והתפתחה, כשלפי הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית (EPA) מסנני ה-HEPA, באופן תיאורטי, מסוגלים לחסל למעלה מ-99.9% מהבקטריות, הזיהומים והנגיפים שיש באוויר, שגודלם עולה על 0.3 מיקרון – מיקרון שווה מיליונית המטר. על הטכנולוגיה הזו מתווספות עוד טכנולוגיות כמו מסנני פחמן, מטהרים איונים, מפרידים אלקטרוסטטיים ועוד, אלה מטהרים גם ריחות רעים ומיני מזיקים אחרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אז עוד לפני המגפה התחזית לצמיחה שנתית ממוצעת (CAGR) של שוק מטהרי האוויר עמדה על 8.2% בשנה עד 2025, מרמה של 9.2 מיליארד דולר ב-2020 ל-13.6 מיליארד ב-2025. סביר להניח שבמחקרי שוק העתידיים, המספר הזה עוד יעלה.

 

מי החברות המובילות בתחום?

ישנם לא מעט יצרנים בזירה הגלובלית של מסנני HEPA, המניות של מרביתן עלו יפה. דוגמה אחת היא של יצרן מוצרי האלקטרוניקה, ווירלפול (WHR). החברה, שצפויה לדווח היום על דוחותיה לרבעון הרביעי של 2020, עלתה מתחילת השנה ב-15%. ב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-35%. ברבעון הקודם, הביקוש למוצרי חשמל העולמי העלה לה את השורה העליונה והתחתונה, אבל גם חטיבת טיהור האוויר, שזכתה לביקושים גבוהים במיוחד, כשהחברה העלתה את תחזית הצמיחה של החברה ל-2021 עלתה ב-26.5%.

 

חברה נוספת מהתחום קארייר גלובל (CARR), יצרנית של טכנולוגיות ופתרונות לבניינים, בהם גם טיהור אוויר. מדובר בחברה עם שווי שוק של 32 מיליארד דולר, שצופה עלייה של 16% בהכנסות ב-2021. ב-12 החודשים האחרונים המניה עלתה בלמעלה מ-192%, מרמה של קרוב ל-13 דולר למניה ללמעלה מ-37 דולר למניה.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ייצק 31/01/2021 08:19
    הגב לתגובה זו
    כבר מבשלת מהלך כזה, מומלץ לעקוב.
  • 2.
    א.א. 31/01/2021 08:11
    הגב לתגובה זו
    להוסיף סינון וטיהור ביולוגי טבעי באמצעות סחרור אוויר דרך בית השורשים של צמחים מטהרי אוויר. טבעי, נקי, שקט ומוכח. פותח ע"י NASA . מטפל בסינדרום הבניין החולה sick building syndrome.
  • 1.
    ClearSign symbol: clir (ל"ת)
    ג׳ו 30/01/2021 11:31
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.