אילון מאסק
צילום: PR

חושבים שפספסתם את העליות בטסלה? אולי לא מאוחר מדי

מניית טסלה מתממשת בפתיחה, אחרי  זינוק של מעל 100% מאז פרסום הדוחות הטובים באוקטובר; אנליסטים מאמינים כי הפוטנציאל עדיין קיים ומציעים אסטרטגיית השקעה במניה; נשמע מופרך, אבל האסטרטגיה עשויה להיות מעניינת - שווה קריאה

נועם בראל | (3)
נושאים בכתבה טסלה

אם אתם מאמינים שהמכירות העולמיות של טסלה (סימול: TSLA) נמצאות בנקודת זינוק, זו יכולה להיות הזדמנות מעולה להצטרף לחגיגה.

מניית טסלה רשמה גל עליות אדיר מאז שהחברה דיווחה על רווחים טובים יותר מהצפוי בסוף אוקטובר. כמה טוב? יותר מ-100% בשלושת החודשים האחרונים, כשאתמול היא הוסיפה עוד 3.2% וטיפסה למחיר של יותר מ-540 דולר.

ניתן להבין אם המשקיעים שצופים מהצד מרגישים כאילו החמיצו את הדבר הגדול הבא. יתרה מזאת, אלה שאינם בעלי החזקה בטסלה עשויים לחשוש לקנות ברמות הנוכחיות, מתוך מחשבה שזה יהיה מתכון לאסון. מאוד הגיוני במיוחד שטסלה כבר שווה קרוב ל-90 מיליארד דולר, אבל יש גם דעות אחרות. מנהלי ההשקעות מסבירים כי יש עדיין פוטנציאל עליות, ואם המשקיעים מאמינים באסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה, המפתח הוא ניהול סיכונים.  

חשוב לציין, מניית טסלה תנודתית בערך פי שניים ממניית אפל (AAPL) ופי כמה מהתנודתיות של השוק. האסטרטגיה הנכונה, כך על פי גישה של מנהלי השקעות בוול סטריט, צריכה להיות מאוד זהירה. כלומר, לקנות פוזיציה קטנה מאוד ואז להוסיף עליה כאשר המנייה יורדת, ולמכור חלק כאשר המניות עולה. ככלל, עמדה כזו נכונה לגבי כל תיק השקעות, כאשר שמירה על כמות מניות מסוימת מאלצת את המשקיע לשמור על פוקוס ביסודות העסקיים של החברה. 

חביבת השורטיסיטים

טסלה הייתה חביבת השורטיסטים בשנים האחרונות. רק בחודש מאי האחרון הגיעו פוזיציות השורט על החברה לשיא, כאשר קרוב ל-34% מכלל המניות הצפות בשוק היו בשורט. עם זאת, השורטיסטים צריכים להיות מאוד אמיצים כדי להמליץ על שורט במניית טסלה בימים אלו, וזאת מהסיבה הפשוטה - שורט על טסלה פשוט לא עובד. למעשה, השורטיסטים על המניה הפסידו מעל 11 מיליארד דולר מאז 2016. ​ 

אך שימו לב לנתון המעניין הבא. טסלה היא עדיין פוזיציית השורט הכי גדולה בשוק אחרי אפל. ישנן פוזיציות שורט בהיקף של 13 מיליארד דולר על מניית החברה, כמעט 13% משווי השוק שלה. אפל, לעומת זאת, נסחרת בשווי של פי 13 גדול יותר משל טסלה, ורק כ -1% ממניותיה נמצאות בפוזיציית שורט. המשמעות ברורה, השורטיסטים יושבים חזק על המניה וישנו סיכון ל"שורט סקוויז", אך שימו לב שכמות השורטיסטים גם ירדה מ-34% ל-13% בלבד. 

המפתח להצלחה הוא בסין

אז כן, כולם אוהבים לדבר על מכוניות חשמליות. ובהתבסס על ההצלחה של טסלה, נראה שכולם רוצים לנהוג במכונית כזו. הדבר המוזר הוא שאף אחד לא באמת רוצה לקנות אותם. פחות מ-2% מהרכבים שנמכרו בארה"ב השנה היו חשמליים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קורא נתונים 15/01/2020 19:59
    הגב לתגובה זו
    ברבעון האחרון, טסלה סוף סוף הציגה רווח קטן של 143 מ דולר. גם זה לא בטוח שהיא תצליח לשמור לאורך זמן. gm הרוויחה באותו רבעון כמעט פי עשרים. 2.4 מיליארד. והיא נסחרת בשווי שהוא סביב חצי מזה של טסלה. מניית טסלה זה חתיכת בלון נפוח, שכל הטיסה שלו לאחרונה נבעה משורט סקוויז היסטרי. ככל שיתרות השורט יורדות, יהיה למניה יותר קשה לעלות, והרבה יותר קל לרדת. שגעונות כאלה קורים מדי פעם, והם לא קשורים בכלל למצב החברה. קזינו נטו. מי שרוצה להמר בקזינו, מוזמן. לקרוא לזה השקעה זה מוגזם לגמרי
  • 2.
    איזה אסטרטגיה זאת ? למצע כשמפסידים.... (ל"ת)
    סוחר 15/01/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך שורטיסטים נשרפים 15/01/2020 16:59
    הגב לתגובה זו
    כי שורט או שעושים דרך קניית פוטים או שעושים על מדדים אבל שורט חשוף על מניות בלי שיש גידור בקולים מנגד שזו עוד פוזיציה שאפשר לשקול זה המתכון הטוב ביותר למחוק ים כסף מהר
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

GE AerospaceGE Aerospace
הטור של גרינברג

החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים

GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"



שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים". 

הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA. 

אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה".  יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.

מהפך עסקי נדיר

GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.

כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.