רופי הודי הודו
צילום: Istock

משבר "בנקאות הצללים" עלול לגרום להודו לעזוב את מטבע הרופי

המטבע ההודי רשם ירידה חדה של 14% מתחילת השנה. המשקיעים מוכרים מניות ואג"ח בבנקים לא רשמיים, איתם יהיה לבנק המרכזי בהודו הרבה יותר קשה להתמודד
נועם בראל | (2)
נושאים בכתבה הודו מטבע משבר

הרופי ההודי קרוב לרמתו הנמוכה ביותר בכל הזמנים אל מול הדולר, וזאת כאשר על פי התחזיות, הבנק המרכזי בהודו צפוי להעלות את הריבית על מנת למתן את המצב ביום שישי הקרוב.  

המטבע ההודי רשם ירידה חדה של 14% מתחילת השנה, הגבוהה ביותר מבין המטבעות האסייתים, וזאת לאור העליה בריבית בארה"ב. עם זאת, הבעיות הכלכליות בהודו עלולות להוביל את הבנק המרכזי לעזוב את המטבע/

"קרוב לוודיאי שבנק RBI יותיר את הריבית כפי שהיא, בניגוד לקונצנזוס התחזיות", אומרים האנליסטים במדינה, שלטענתם הבנק המרכזי הרבה צריך לדאוג הרבה יותר מהמצב הכלכלי במדינה. "לא נראה שהבנק נחוש להעלות את הריבית רק כדי להגן על הרופי. אלא אם תהיה לו הוכחה מוצקה שחולשתו של הרופי היא זו שדחפה את האינפלציה". 

כלכלת הודו עלתה קיבלה בשנים האחרונות סיקור תקשורתי חיובי במיוחד, כאשר רבים תולים תקווה בכך שהיא תהווה את מנוע הצמיחה של העולם בשנים הבאות. זינוק של מעל 70% במדד המניות המקומי (ניפטי 100) הגבירו כמובן את האופוריה סביב המדינה. אך כעת, כאשר הכסף הזול מצד הפד' ושאר הבנקים המרכזיים מתחיל להיעלם, הכשלים של הכלכלה ההודית נחשפים, והם לא מעטים.

במהלך החודש האחרון, מצוקת הנזילות בשוק ההודי הביאו את חברת הבניה הגדולה Infrastructure Leasing & Financial Services לא לעמוד ב-5 מתשלומי החוב של החברה. בחברת הדירוג מודי'ס מעריכים כי חובות החברה לבנקים מהווים כ-0.5%-0.7% מכלל החובות במדינה.

שמיטת החובות של החברה משפיעים על כלל שוק האג"ח המקומי, ועוררו פאניקה בשוק המקומי בשבועות האחרונים, כאשר רבים החלו להפטר ממניות ואג"ח באמצעות גורמים לא בנקאים, הידועים כ"בנקאות צללים", מונעים על ידי פחד כי המשבר יחלחל לחברות נוספות בתעשייה ההודית.  

כיום ישנן בהודו כ-11,400 חברות "בנקאות צללים" שמחזיקות בהון מוערך של כ-22.1 טריליון רופי (כ-304 מיליארד דולר), כשפורטפוליו ההלוואות שלהן גדל בקצב כפול מזה של הבנקיים הרשמיים במדינה. על פי נתונים רשמיים, בשנת 2017, חברות "בנקאות הצללים" היו אחראיות ל-66% מההלוואות שניתנו לסקטור המסחרי במדינה, וזאת בהשוואה לנתח של 44% אותו תפסו בשנת 2016.

קיראו עוד ב"גלובל"

"זה הופך את הדברים להרבה יותר מסובכים עבור הבנק המרכזי בהודו" אומרים האנליסטים. "אנחנו יודעים על הבעיות שיש לבנקים לגייס כספים, אבל כאן מדובר בתחום שהוא לא בנקאי שעשוי להוביל להשפעה חריפה מאוד על הנזילות" 

גורם נוסף שמערער כעת את הכלכלה ההודית כעת הוא מחיר הנפט שזינק לשיא של מעבר ל-75 דולר לחבית. תחת הנהגתו של ראש הממשלה נרנדרה מודי, משקיעה המדינה לא מעט בניסיון לשפר את התשתיות במדינה ונסמכת גם על מחירי אנרגיה נמוכים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    .&. 03/10/2018 02:44
    הגב לתגובה זו
    היחסים של הודו עם ארצות הברית משתפרים.יותר השקעות מאמריקה,נראה שהבעיה המרכזית שם זה הההון השחור,וקושי בגביית מיסים.אבל דברים מתקדמים לאט לאט
  • 1.
    sha007 02/10/2018 14:07
    הגב לתגובה זו
    ולאיזה מטבע להחליף אותו? דולר? יואן?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.