סגירה אדומה באסיה: המדדים צללו ברקע למשבר המחריף מול צפון קוריאה

והבוקר התפתחות דרמטית בשל הודעה של סין. "זה מתחיל להיראות כמו אירוע משבר הטילים של קובה"
מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה אסיה

המדדים המובילים בבורסות המזרח הרחוק סגרו הבוקר בירידות חדות. הקוספי בדרום קוראני ירד 1.7% והשלים יום 3 של ירידות, המדד בהונג קונג נפל כ-2% אחרי ירידה חדה גם אתמול והמדד בסינגפור ירד כ-1.1%. כל זאת ברקע למתיחות הגוברת בין ארה"ב לצפון קוריאה. אתמול בארה"ב המדדים צללו בהובלת הנאסד"ק שנחתך 2.15% (הירידות החדות מאי חודש מאי). מדד הפחד (ה-VIX) זינק 44% לרמה של 16, הרמה הגבוה מאז אפריל. מנגד, הזהב שנראה כעת כחוף מבטחים טיפס לשיא של 9 שבועות. אנליסט ב-UNG אמר למרקטווץ' כי "הסיטואציה מתחילה להיראות כמו משבר הטילים של קובה".

קולות המלחמה החלו השבוע לאחר שדיווח בוושינגטון פוסט חשף כי צפון קוריאה הצליחה לייצר ראשי נפץ גרעינים מוקטנים שניתנים להרכבה על טילים בליסטיים. לפי פרשן ידיעות אחרונות, רונן ברגמן, משמעות הדבר (אם אכן נכון) היא שצפון קוריאה הפכה בכך למעצמה גרעינית לכל דבר. טראמפ בתגובה שיגר איום חריף כלפי צפון קוריאה ("הם ייענו באש ובזעם, כפי שהעולם טרם ראה") וצפון קוריאה הגיבה לדברים באיום משלה להנחית מכת מנע על האי גואם שבאוקיינוס השקט, שהינו אחד הבסיסים החשובים ביותר של צבא ארה"ב. משם הדברים רק הלכו והתדרדרו.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ייאי 11/08/2017 10:43
    הגב לתגובה זו
    באיראן - במקום לבצע מכת מנע להשמדת מתקני הגרעין כידוע הוא לא עשה דבר.באיומיו רק שכנע את האיראנים לפצל המתקנים עמוק עמוק מתחת לפני הקרקע עם הגנה מהצפופות בעולם.לא זו בלבד אלא אף פנה לקונגרס&הסתכסך עם אובאמה שסירב לסור להוראותיו.אותו הדבר טראמפ:במקום להנחית מתקפת מנע על מתקני הגרעין,הטילים ובכלל הוא נקט באיומים,בתזוזת ספינות.גרם למצב שלסין אין ברירה אלא להגן על בת חסותה צ' קוריאה ועתה ארה"ב גם בסכסוך עם סין - ודבר לא יעשה.If you want to shoot then shoot - do not talk
  • 4.
    אהרון 11/08/2017 10:36
    הגב לתגובה זו
    הסינים הם למעשה סוג של צפון קוריאה אבל מתחזים לאחר . רוצים לשלוט על העולם ועושים זאת צעד אחר צעד ואולם ברגע האת כו עשיו מתגלת פרצופם האמיתי
  • 3.
    בא 11/08/2017 09:03
    הגב לתגובה זו
    ככה יבטיחו שלא יזרקו אמריקה על רוסיה .ולהיפך .
  • 2.
    הדובי הסיני ירטיב מכנסיים ולא "יפעל לעצור אותם" (ל"ת)
    נו באמת 11/08/2017 08:36
    הגב לתגובה זו
  • בא 11/08/2017 11:26
    הגב לתגובה זו
    את הדובי הסיני ,ניפתחה עונת הצייד , ומי לא רוצה חתיכה ממנו .הרוסים הסינים והאמריקאים ששיבעים אלף מפעלים נעלמו לסין מארהב . הרוסים מכרו חצי מסיביר וסינים ועכשיו רוצים בחזרה .
  • 1.
    טראמפ 11/08/2017 08:21
    הגב לתגובה זו
    הקומוניזים והטירוף גם אצלנו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".