בפוקוס

עדכון הריבית בארה"ב: הפד' חוזר על המילה "סבלני" - אך מעביר מסר מטריד

ה-S&P 500 צלל 1.4% והנפט נפל לשפל. בפד' אומנם חזרו הלילה על 2 דברים עיקריים מההודעה הקודמת, אבל גם שלחו איתות מטריד
מערכת Bizportal | (9)
נושאים בכתבה יילן ריבית

הבנק המרכזי האמריקני (ה"פד") פרסם הלילה את עדכון הריבית. אף אחד לא ציפה לשינוי בריבית אבל בשוק הייתה המתנה דרוכה להודעה המצורפת להודעת הריבית. על שני דברים חזרו ב'פד', האחד זה על המילה"סבלני" בכל הקשור להעלאת ריבית עתידיות, והשני זה שגם הפעם צוין כי ב-2 הפגישות הבאות לא צפוי שינוי בריבית - וזה מבטיח שקט לפחות עד חודש אפריל (בארה"ב יש עדכון ריבית פעם בחודש וחצי).

החלק הבעייתי יותר הוא שבפד' לא הביעו שום היסוס לגבי הצפי לפיו הריבית תעלה במהלך המחצית השניה של 2015. ובשוק קיוו לראות מסר כלשהו בכיוון הזה, לנוכח תוכנית ה-QE באירופה והתחזקות הדולר שפוגעת בחברות היצואניות באה"ב.

עדכון הריבית (כלומר ההודעה המצורפת) התקבל בוול סטריט בעצבנות גדולה. מדד ה-S&P 500 שנסחר טרם הפרסום בעליות קלות, עבר לירידות וסגרה בנפילה של 1.36% (הנמוך היומי). נציין כי גם מחיר הנפט הגיב להודעת הריבית וצלל בשיעור של 4.3% למחיר שפל של 44.3 דולר בלבד.

בין היתר בנוסח הודעת הריבית, הפד הביע את שביעות רצונו מהתקדמות הכלכלה מאז הישיבה הקודמת, בעיקר בתחום שוק העבודה והירידה באבטלה. כמו כן מציין הבנק כי הוא מבחין שהירידה במחירי האנרגיה מגדילה את ההוצאות של הצרכנים בארה"ב על מוצרים אחרים. בעקבות הירידה במחירי האנרגיה, הפד צופה ירידה באינפלציה בטווח הקצר, אך הוא מאמין כי בטווח הארוך, האינפלציה תשוב לעלות ותוכל לעמוד ביעדי הבנק (2% בשנה).

נזכיר כי עדכון הריבית הקודם (17 בדצמבר) גרר טלטלה של ממש בשווקים, לאחר שיילן בחרה לשנות את נוסח ההודעה המצורפת. במקום להשתמש בניסוח "לאורך זמן רב" בהתייחס לשאלה עד מתי תישאר הריבית ברמה אפסית, בהודעה שצורפה הנוסח היה שהפד' יהיה "סבלני" בכל הקשור בהעלאות ריבית עתידיות. מדובר בשינוי אותו ראו המשקיעים כמשמעותי ביותר שכן אם מישהו חשב שייתכן והריבית תעלה מוקדם מהצפוי (נוכח השיפור הצמיחה החזקה בכלכלת ארה"ב), יילן הבהירה שזה לא המצב.

נציין כי עדכון הריבית הלילה לא כללה מסיבת עיתונאים או שחרור תחזיות (אלו אירועים של אחת לרבעון), כלומר המשקיעים הסתפקו במידע שייכתב בהודעה המצורפת.

מדד ה-S&P500 מתחילת 2014

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אוהבים היסטריה מייצרים כותרות ומקבלים הקלקות (ל"ת)
    תלמדו להרגע 30/01/2015 06:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    העלאת ריבית תהרוס את הנדלן בישראל (ל"ת)
    החייט 29/01/2015 00:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קלקלן 28/01/2015 23:52
    הגב לתגובה זו
    נכון שריבית גבוהה יותר תלחץ על השווקים מטה, אבל הריבית לא תעלה ללא שיפור בכלכלה. שיפור בכלכלה = החברות ידווחו (וכבר מדווחות) על שיפור ברווחיות וזה הרבה יותר חשוב מתזוזה של הריבית. 1. בזמני גיאות כלכלית הבורסה עולה. 2. בזמני גיאות כלכלית הפד מעלה ריבית. 1+2 = בזמן שהריבית עולה הבורסה עולה. QED
  • 5.
    אב 28/01/2015 11:58
    הגב לתגובה זו
    גנט לא יכולה להעלות ריבית מאז נפתחו השווקים בעולם למעשה הוסרו החסמים בין המדינות ורמת החיים תשאף מטבע הדברים להתאזן בין המדינות אילולא זרקו כסף ממסוקים בארהב רמת החיים היתה יורדת בארהב ובאראופה הם לא יכולים לעמוד מול יצור זול יותר
  • 4.
    אדי 28/01/2015 11:44
    הגב לתגובה זו
    השוק מאוד עצבני, כל מילה לא במקום ואנחנו נראה תזוזה של 1% - 2%
  • 3.
    ביזפורטל קחו כדור הרגעה (ל"ת)
    כל יום פאניקה 28/01/2015 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איזה הבדל בין התוכן לבין הכותרת "דריכות" טלטלה" מה קרה? (ל"ת)
    איתן 28/01/2015 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תירוש 28/01/2015 10:50
    הגב לתגובה זו
    דריכות, טלטלה!!! ופתאום כותב הכתב המתוסכל "ף אחד כמובן לא מצפה לשינוי בריבית" נו באמת !!! העיקר שיקראו את הכתבה??
  • צודק: כותרת לא מתאימה לתוכן (ל"ת)
    אנליסט עממי 28/01/2015 11:27
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.