
המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
בורסת הקריפטו של התאומים וינקלבוס מתקשה להצטרף לחגיגה, למרות סביבה רגולטורית ידידותית ותחזיות אופטימיות מצד אנליסטים, המניה נסחרת מתחת למחיר ההנפקה בזמן שמתחרות כמו קוינבייס ורובינהוד מזנקות בעשרות אחוזים
שוק ההנפקות של חברות הקריפטו בוער. הביטקוין נסחר היום סביב 121,500 דולר למרות ירידה של 3.3%, כאשר הוא הגיע לשיא כל הזמנים חדש לאחרונה של מעל 125 אלף דולר והמשקיעים מתלהבים מכל דבר שקשור למטבעות דיגיטליים. אבל יש חברה אחת שלא ממש משתתפת במסיבה: ג'מיני Gemini Space Station Inc. -4.03% , בורסת הקריפטו של התאומים קמרון וטיילר וינקלבוס. המניה שלה נסחרת מתחת למחיר ההנפקה, והאנליסטים מנסים להבין למה.
ג'מיני נכנסה למסחר בחודש שעבר במחיר של 28 דולר למניה. ביום הראשון היא זינקה לכמעט 46 דולר, ונראה היה שהיא בדרך להצלחה. אבל מאז המצב התהפך. המניה ירדה לשפל של 22.25 דולר בשבוע שעבר, ועכשיו היא מרחפת ממש מעל 24 דולר. זה פחות ממחיר ההנפקה, ובזמן שכל השוק עולה. המצב אצל המתחרות שונה לגמרי. קוינבייס, בורסת הקריפטו הגדולה, עלתה השנה ביותר מ-50%. רובינהוד, שגם היא סוחרת במטבעות דיגיטליים, זינקה כמעט 300% והפכה למניה הכי טובה במדד S&P 500. חברות קריפטו אחרות כמו סירקל, בוליש ו-Galaxy Digital גם הן ראו עליות חדות.
וול-סטריט אופטימית
וול סטריט, לעומת זאת, חושבת שהמצב הולך להשתנות. ביום שלישי לפחות שמונה אנליסטים פרסמו כיסוי על המניה. שישה מהם המליצו לקנות, ושניים דירגו אותה "החזקה". יעד המחיר הממוצע שלהם עומד על 31.50 דולר, כ-30% מעל המחיר הנוכחי. אבל למרות ההמלצות האופטימיות, המניה המשיכה לרדת ביום שלישי ב-3.5%. חלק גדול מהכיסוי החדש הגיע מהבנקים שליוו את ההנפקה של ג'מיני. זה די הגיוני, בנקים שמרוויחים עמלות מההנפקה נוטים לתת דירוגים חיוביים למניות שהם עזרו להנפיק. דוגמאות כוללות את Cantor Fitzgerald, Mizuho Securities, Needham ו-Truist. זה לא אומר שהדירוגים האלה לא כנים, אבל צריך לקחת את זה בחשבון.
בכל זאת, ג'מיני מחזיקה בכמה יתרונות שיכולים להפוך אותה למנצחת בטווח הארוך. אחד מהם הוא ההשקעה האסטרטגית של נאסד"ק בחברה. השני הוא איך ג'מיני הצליחה להבדיל את עצמה מהמתחרות בעזרת כרטיסי האשראי שלה, שמציעים תגמולים בביטקוין, XRP ומטבעות דיגיטליים נוספים. זה מוצר שמושך לקוחות חדשים ומחזק את הנאמנות של הקיימים. ברט נובלאוך, אנליסט מ-Cantor Fitzgerald, מסביר: "כשהחברה הגדילה את ההשקעות בשיווק השנה, הכרטיס שלה התחיל להמריא." בחודשים יולי ואוגוסט בלבד היו לג'מיני כמעט 45,000 הרשמות חדשות לכרטיס. זה שם אותה על מסלול להכפיל פי שלושה את בסיס המשתמשים שלה השנה. נובלאוך קבע מחיר של 37 דולר למניה, השני הכי גבוה בוול סטריט.
- מה עשוי להפוך את מגמת הירידות האחרונות בקריפטו?
- מקריפטו ל-AI: מהלך של Cipher Mining מוביל להצטרפות גוגל והשקעת סופטבנק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכרטיס חשוב לג'מיני כי אחוז גדול ממשתמשי כרטיסי האשראי הופכים לסוחרים פעילים בפלטפורמה. זה אומר שהכרטיס לא רק מושך לקוחות, הוא גם הופך אותם למקור הכנסה חוזר. דן דולב מ-Mizuho, שקבע מחיר יעד של 30 דולר, גם הוא מתלהב מהכרטיס. "הכרטיס מאוד אטרקטיבי, בלי דמי כרטיס, בלי דרישת יתרה מינימלית, ועם תגמולים בטוקנים שאפשר להתאים," הוא כתב. ג'ון טודארו מ-Needham אופטימי עוד יותר, עם מחיר יעד של 42 דולר. טודארו חושב שג'מיני עושה עבודה טובה במשיכת לקוחות חדשים, וכמו חברות קריפטו אחרות, היא אמורה להרוויח מהסביבה הפוליטית בוושינגטון. "אנחנו מאמינים שג'מיני יכולה לקטוף כמה 'פירות נמוכים' מהשינויים הרגולטוריים האחרונים ולהפיק תועלת מההוצאות השיווקיות האחרונות," הוא כתב.
סביבה ידידותית לקריפטו
הנשיא דונלד טראמפ ובניו הם משקיעים בקריפטו, והרגולטורים הפדרליים מנוהלים עכשיו על ידי תומכי קריפטו כמו פול אטקינס מ-SEC. זה יוצר סביבה ידידותית יותר לחברות כמו ג'מיני, שעד לא מזמן סבלו מאי ודאות רגולטורית. טודארו מצביע על כך שג'מיני הצליחה לטפס בחזרה אחרי מכה רצינה למוניטין שלה.
ב-2022, נכסי לקוחות הוקפאו אחרי שהקריסה של בורסת הקריפטו FTX גרמה למשבר נזילות אצל שותפה של ג'מיני, Genesis Capital. בסופו של דבר, ג'מיני החזירה יותר מ-2 מיליארד דולר למשקיעים בעקבות תביעות, ושילמה כ-50 מיליון דולר מכיסה. זה היה מהלך שעזר לה לבנות מחדש את האמון עם הלקוחות. היום, ג'מיני מדווחת שוב על עליות יציבות במספר המשתמשים הפעילים מדי חודש. "החברה מחזירה לעצמה את האמון של הלקוחות," כותב טודארו. זה חשוב כי בעולם הקריפטו, אמון הוא הכל. בלי אמון, אין לקוחות. ובלי לקוחות, אין עסק.
- אסונות התעופה הגדולים ביותר בהיסטוריה
- טריליון דולר של הבטחות: הטירוף סביב OpenAI מזניק את המניות והסיכון רק הולך וגדל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
מתיו קואד מ-Truist Securities הוסיף שהחולשה של ג'מיני אחרי ההנפקה יכולה להיות הזדמנות למשקיעים. יעד המחיר שלו עומד על 31 דולר. "למשקיעים שמרגישים שהם פספסו את קוינבייס ורובינהוד, אנחנו ממליצים לבדוק את ג'מיני," הוא כתב. אבל יש גם צד שני למטבע. המניה נסחרת מתחת למחיר ההנפקה, וזה תמיד סימן אזהרה. המשקיעים שקנו בהנפקה כבר מפסידים כסף, והשוק שולח מסר ברור שהוא לא בטוח בחברה. גם אם האנליסטים אופטימיים, השוק עצמו נזהר. השאלה היא אם ג'מיני תוכל להוכיח שהיא שווה את האמון הזה, או שהמשקיעים ימשיכו להעדיף את המתחרות הגדולות והמבוססות יותר.

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?
מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד
החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.29% מתאוששת בעלייה קלה.
AMD (Advanced Micro Devices 3.83% ) - זינוק של 4.3%
המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.
טסלה (Tesla -4.45% ) - ירידה של 0.5%
המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
אפלאבין (AppLovin 7.64% ) - ירידה של 3.2%
המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211% ) - זינוק של 174%
המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית
תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה
תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.
הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.
1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה
27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים
אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.
- החליקה בדרך לניתוח ושברה את עצם הזנב - מה הפיצוי?
- נפלה מאופניה בטיילת נתניה - ותקבל פיצויים גבוהים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.