גימיני קריפטו
גימיני קריפטו

המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה

בורסת הקריפטו של התאומים וינקלבוס מתקשה להצטרף לחגיגה, למרות סביבה רגולטורית ידידותית ותחזיות אופטימיות מצד אנליסטים, המניה נסחרת מתחת למחיר ההנפקה בזמן שמתחרות כמו קוינבייס ורובינהוד מזנקות בעשרות אחוזים

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה קריפטו הנפקה

שוק ההנפקות של חברות הקריפטו בוער. הביטקוין נסחר היום סביב 121,500 דולר למרות ירידה של 3.3%, כאשר הוא הגיע לשיא כל הזמנים חדש לאחרונה של מעל 125 אלף דולר והמשקיעים מתלהבים מכל דבר שקשור למטבעות דיגיטליים. אבל יש חברה אחת שלא ממש משתתפת במסיבה: ג'מיני Gemini Space Station Inc. 0.47%  , בורסת הקריפטו של התאומים קמרון וטיילר וינקלבוס. המניה שלה נסחרת מתחת למחיר ההנפקה, והאנליסטים מנסים להבין למה.


ג'מיני נכנסה למסחר בחודש שעבר במחיר של 28 דולר למניה. ביום הראשון היא זינקה לכמעט 46 דולר, ונראה היה שהיא בדרך להצלחה. אבל מאז המצב התהפך. המניה ירדה לשפל של 22.25 דולר בשבוע שעבר, ועכשיו היא מרחפת ממש מעל 24 דולר. זה פחות ממחיר ההנפקה, ובזמן שכל השוק עולה. המצב אצל המתחרות שונה לגמרי. קוינבייס, בורסת הקריפטו הגדולה, עלתה השנה ביותר מ-50%. רובינהוד, שגם היא סוחרת במטבעות דיגיטליים, זינקה כמעט 300% והפכה למניה הכי טובה במדד S&P 500. חברות קריפטו אחרות כמו סירקל, בוליש ו-Galaxy Digital גם הן ראו עליות חדות.


וול-סטריט אופטימית

וול סטריט, לעומת זאת, חושבת שהמצב הולך להשתנות. ביום שלישי לפחות שמונה אנליסטים פרסמו כיסוי על המניה. שישה מהם המליצו לקנות, ושניים דירגו אותה "החזקה". יעד המחיר הממוצע שלהם עומד על 31.50 דולר, כ-30% מעל המחיר הנוכחי. אבל למרות ההמלצות האופטימיות, המניה המשיכה לרדת ביום שלישי ב-3.5%. חלק גדול מהכיסוי החדש הגיע מהבנקים שליוו את ההנפקה של ג'מיני. זה די הגיוני, בנקים שמרוויחים עמלות מההנפקה נוטים לתת דירוגים חיוביים למניות שהם עזרו להנפיק. דוגמאות כוללות את Cantor Fitzgerald, Mizuho Securities, Needham ו-Truist. זה לא אומר שהדירוגים האלה לא כנים, אבל צריך לקחת את זה בחשבון.


בכל זאת, ג'מיני מחזיקה בכמה יתרונות שיכולים להפוך אותה למנצחת בטווח הארוך. אחד מהם הוא ההשקעה האסטרטגית של נאסד"ק בחברה. השני הוא איך ג'מיני הצליחה להבדיל את עצמה מהמתחרות בעזרת כרטיסי האשראי שלה, שמציעים תגמולים בביטקוין, XRP ומטבעות דיגיטליים נוספים. זה מוצר שמושך לקוחות חדשים ומחזק את הנאמנות של הקיימים. ברט נובלאוך, אנליסט מ-Cantor Fitzgerald, מסביר: "כשהחברה הגדילה את ההשקעות בשיווק השנה, הכרטיס שלה התחיל להמריא." בחודשים יולי ואוגוסט בלבד היו לג'מיני כמעט 45,000 הרשמות חדשות לכרטיס. זה שם אותה על מסלול להכפיל פי שלושה את בסיס המשתמשים שלה השנה. נובלאוך קבע מחיר של 37 דולר למניה, השני הכי גבוה בוול סטריט.


הכרטיס חשוב לג'מיני כי אחוז גדול ממשתמשי כרטיסי האשראי הופכים לסוחרים פעילים בפלטפורמה. זה אומר שהכרטיס לא רק מושך לקוחות, הוא גם הופך אותם למקור הכנסה חוזר. דן דולב מ-Mizuho, שקבע מחיר יעד של 30 דולר, גם הוא מתלהב מהכרטיס. "הכרטיס מאוד אטרקטיבי, בלי דמי כרטיס, בלי דרישת יתרה מינימלית, ועם תגמולים בטוקנים שאפשר להתאים," הוא כתב. ג'ון טודארו מ-Needham אופטימי עוד יותר, עם מחיר יעד של 42 דולר. טודארו חושב שג'מיני עושה עבודה טובה במשיכת לקוחות חדשים, וכמו חברות קריפטו אחרות, היא אמורה להרוויח מהסביבה הפוליטית בוושינגטון. "אנחנו מאמינים שג'מיני יכולה לקטוף כמה 'פירות נמוכים' מהשינויים הרגולטוריים האחרונים ולהפיק תועלת מההוצאות השיווקיות האחרונות," הוא כתב.


סביבה ידידותית לקריפטו

הנשיא דונלד טראמפ ובניו הם משקיעים בקריפטו, והרגולטורים הפדרליים מנוהלים עכשיו על ידי תומכי קריפטו כמו פול אטקינס מ-SEC. זה יוצר סביבה ידידותית יותר לחברות כמו ג'מיני, שעד לא מזמן סבלו מאי ודאות רגולטורית. טודארו מצביע על כך שג'מיני הצליחה לטפס בחזרה אחרי מכה רצינה למוניטין שלה. 


ב-2022, נכסי לקוחות הוקפאו אחרי שהקריסה של בורסת הקריפטו FTX גרמה למשבר נזילות אצל שותפה של ג'מיני, Genesis Capital. בסופו של דבר, ג'מיני החזירה יותר מ-2 מיליארד דולר למשקיעים בעקבות תביעות, ושילמה כ-50 מיליון דולר מכיסה. זה היה מהלך שעזר לה לבנות מחדש את האמון עם הלקוחות. היום, ג'מיני מדווחת שוב על עליות יציבות במספר המשתמשים הפעילים מדי חודש. "החברה מחזירה לעצמה את האמון של הלקוחות," כותב טודארו. זה חשוב כי בעולם הקריפטו, אמון הוא הכל. בלי אמון, אין לקוחות. ובלי לקוחות, אין עסק.

קיראו עוד ב"גלובל"


מתיו קואד מ-Truist Securities הוסיף שהחולשה של ג'מיני אחרי ההנפקה יכולה להיות הזדמנות למשקיעים. יעד המחיר שלו עומד על 31 דולר. "למשקיעים שמרגישים שהם פספסו את קוינבייס ורובינהוד, אנחנו ממליצים לבדוק את ג'מיני," הוא כתב. אבל יש גם צד שני למטבע. המניה נסחרת מתחת למחיר ההנפקה, וזה תמיד סימן אזהרה. המשקיעים שקנו בהנפקה כבר מפסידים כסף, והשוק שולח מסר ברור שהוא לא בטוח בחברה. גם אם האנליסטים אופטימיים, השוק עצמו נזהר. השאלה היא אם ג'מיני תוכל להוכיח שהיא שווה את האמון הזה, או שהמשקיעים ימשיכו להעדיף את המתחרות הגדולות והמבוססות יותר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 08/10/2025 02:31
    הגב לתגובה זו
    בכל בורסות הקריפטו המצב עומד היום קרוב לשפל של 2023 שפלים של עשור. כל מי שנמצא בשוק מרגיש שגופים גדולים עושים מניפולציות אכזרית בשוק.
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותמפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיות

האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?

צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית

רן קידר |
נושאים בכתבה סין ג'ילי BYD

סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.

על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.

במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק, ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.

ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.

התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית 

למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.