
טריליון דולר של הבטחות: הטירוף סביב OpenAI מזניק את המניות והסיכון רק הולך וגדל
AMD Advanced Micro Devices -1.09% קפצה ב-24% ביום אחד. אורקל Oracle Corp -5.66% הוסיפה 244 מיליארד דולר לשווי בישיבת מסחר אחת. שתי החברות האלה חגגו עסקאות עם OpenAI, וההתלהבות הזו מעלה שאלה פשוטה: מה בדיוק קונים כאן המשקיעים? התשובה הדי מדאיגה היא שהם קונים הבטחות מחברה ששורפת כסף מהר יותר ממה שהיא מייצרת אותו. החברה הזאת חתמה על עסקאות בשווי של כטרילון דולר עם ענקיות הטק, סכום שגדול פי עשרות מההכנסות השנתיות שלה.
OpenAI חתמה השנה על עסקאות בשווי של כטרילון דולר לרכישת כוח מחשוב כדי להריץ את מודלי הבינה המלאכותית שלה. כמו שאתם קוראים, טריליון דולר. העסקאות כוללות את AMD, אנבידיה, אורקל וקורוויב. החברה מבטיחה לקנות ציוד, שבבים ושירותי ענן בהיקף שמגמד את ההכנסות השנתיות שלה, שעומדות על כ-12 מיליארד דולר. זה לא הגיוני, אלא אם כן מאמינים שהצמיחה של OpenAI תהיה כל כך מטורפת שהיא תוכל לעמוד בהתחייבויות האלה. העסקאות האלה אמורות לתת ל-OpenAI גישה ליותר מ-20 גיגה-וואט של כוח מחשוב במהלך העשור הקרוב. כל גיגה-וואט עולה כיום כ-50 מיליארד דולר לפריסה. זה שווה ערך לכוח של 20 כורים גרעיניים. המספרים האלה כל כך גדולים שקשה להבין אותם, אבל הנקודה היא OpenAI מתחייבת להוצאות עתק בלי שיש לה את ההכנסות או את ההון לממן אותן.
גיל לוריה, אנליסט ב-DA Davidson, אמר: "OpenAI לא נמצאת במצב לקבל אף אחת מהתחייבויות אלה. החברה עלולה להפסיד כ-10 מיליארד דולר השנה." הוא מוסיף שזה חלק מהאתוס של עמק הסיליקון:
"תעשה עד שתצליח". וההימור הוא שאם מספיק חברות גדולות מחוברות גורלית ל-OpenAI, אז כולם יעשו הכל כדי שהיא תצליח. זה עובד רק אם הצמיחה באמת מגיעה.
עסקאות מעגליות
העסקאות עצמן בנויות בצורה מעגלית. אנבידיה, למשל, תשקיע 100 מיליארד דולר ב-OpenAI במהלך העשור הקרוב. OpenAI תשתמש בכסף הזה כדי לקנות שבבים מאנבידיה. AMD נותנת ל-OpenAI אופציות לקנות עד 10% מהחברה תמורת סנט למניה, בהתאם ליעדים שיושגו. המניה של AMD נסגרה ביום שני ב-204 דולר למניה. אם המניה תמשיך לעלות, OpenAI תוכל למכור את המניות האלה ולממן את הקניות שלה מ-AMD. זה מעגל כלכלי שתלוי באמונה של המשקיעים.
- אני והחבר'ה וה-AI: ה-ChatGPT מתרחב לשיחות קבוצתיות
- לארי סאמרס פורש מדירקטוריון OpenAI בעקבות חשיפת תכתובות עם ג'פרי אפשטיין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ליסה סו, המנכ"לית של AMD, אמרה ביום שני: "זו מבנה די חדשני, שלא הגיע בקלות." חדשני זו דרך מנומסת להגיד
מסובך ומסוכן. במבנה הזה, החברות קשורות זו לזו בצורה שאם אחת נופלת, האפקט דומינו יכול להיות הרסני. בריאן מולברי, מנהל תיקים ב-Zacks Investment Management, אומר שזה מזכיר לו את מה שקרה עם חברות הטלקום באמצע שנות ה-90. ההשקעות היו עצומות, אבל התעבורה שכולם חיכו
לה הגיעה הרבה יותר לאט ממה שציפו. התוצאה הייתה קריסה.
בועה או לא בועה?
המשקיעים בוול סטריט מתחילים לדבר על בועה. פול טיודור ג'ונס, מיליארדר קרנות הגידור, אמר כי המצב הנוכחי מזכיר לו את בועת הדוט-קום. "כל המרכיבים נמצאים במקום לאיזשהו blow off," הוא אמר. "האם זה יקרה שוב? ההיסטוריה חוזרת על עצמה הרבה, אז אני חושב שגרסה כלשהי של זה תקרה שוב." הוא אפילו הוסיף שהסביבה הנוכחית "פוטנציאלית יותר נפיצה מ-1999."
ההשוואה לבועת הדוט-קום לא צצה סתם. ב-1999, מניות הטכנולוגיה היוו פחות מ-15% ממדד S&P 500. היום הן מהוות כ-35% מהמדד. המשמעות? אם תהיה קריסה, היא תגרור איתה חלק גדול הרבה יותר מהשוק. המשק האמריקאי כולו תלוי עכשיו במספר חברות טכנולוגיה ענקיות, והחברות האלה קשרו את עצמן גורלית להצלחה של OpenAI. הקפיצות המטורפות בשווי השוק של החברות האלה גם מדאיגות. AMD הוסיפה 63 מיליארד דולר לשווי שלה ביום אחד אחרי העסקה עם OpenAI. אורקל הוסיפה 244 מיליארד דולר אחרי העסקה שלה, שמוערכת ב-300 מיליארד דולר על פני חמש שנים. אלה חברות ענק עם מאזנים בוגרים. כשחברות כאלה קופצות עשרות אחוזים ביום אחד, זה סימן שמשהו לא תקין. מולברי אומר שזה "לא רגיל, וזה גורם לעצור ולחשוב."
- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
השוק מתמחר את העסקאות האלה כאילו כל מי שעושה עסקאות עם OpenAI יהיה מנצח. OpenAI היא חברה עם תזרים מזומנים שלילי ואין לה מה להפסיד כשהיא חותמת על העסקאות האלה. הבעיה שאנחנו נמצאים בסביבה של תקנה קודם ושאל שאלות אחר-כך.
OpenAI לא מתנצלת
סם אלטמן, המנכ"ל, אמר ביום שני שהפיכה לרווחית "לא בין 10 הדאגות המובילות שלי." אבל הוא מודה שבסופו של דבר החברה חייבת להיות רווחית מאוד. "כרגע אנחנו בשלב של השקעה וצמיחה ואם נוכל לספק את כל הערך הזה," הוא הוסיף. הבעיה היא שההשקעות האלה תלויות באמונה שהצמיחה תהיה אקספוננציאלית. אם הצמיחה תאט, או אפילו תתייצב, ההתלהבות של המשקיעים תתפוגג מהר.
OpenAI מגייסת סכומים עצומים כדי לממן את התוכניות שלה. היא גייסה כ-47 מיליארד דולר מעסקאות הון סיכון ב-12 החודשים האחרונים, אם כי חלק ניכר מזה תלוי במשא ומתן מסובך עם מייקרוסופט, התומכת הגדולה ביותר שלה. החברה גם קיבלה 4 מיליארד דולר בהלוואות בנקאיות בשנה שעברה, והיא מתכננת לגייס עשרות מיליארדי דולרים נוספים בחוב כדי לממן תשתיות. השווי של OpenAI עמד על 500 מיליארד דולר החודש, אבל סיכון האשראי שלה מדאיג את האנליסטים. מודי׳ס הזהירה מכך שעסקי מרכזי הנתונים העתידיים של אורקל תלויים כל כך ב-OpenAI ובדרך הלא מוכחת שלה לרווחיות.
OpenAI נמצאת בעסק עתיר הון הרבה יותר מגוגל או מייקרוסופט אי פעם היו. בוול-סטריט כבר אומרים שחברה הזו נולדה בלי משמעת עלויות. ג'ף בזוס, מייסד אמזון, ולארי אליסון, מייסד אורקל, "מצאו דת" וקיצצו עלויות בצורה דרסטית רק אחרי שכמעט פשטו רגל. OpenAI עדיין לא הגיעה לנקודה הזאת. ההימור של OpenAI והשותפות שלה הוא שהשימוש בבינה מלאכותית ימשיך לגדול באופן אקספוננציאלי. אם הצמיחה תתייצב, או אפילו תאט, ההתלהבות של המשקיעים שהניעה את עליות המחירים תיעלם במהירות. המשקיעים קונים עכשיו הבטחות, לא ביצועים. וההבטחות האלה תלויות בכך ש-OpenAI תצליח לעמוד בהתחייבויות של טריליון דולר, משהו שהיא כרגע לא מסוגלת לעשות.
הסיכון האמיתי
הסיכון האמיתי הוא אפקט הדומינו. אם אחת מהעסקאות האלה תקרוס, זה ישפיע על כל השרשרת. האנליסטים סבורים שהמבנה המעגלי של העסקאות, שבו החברות משתמשות בכסף של זו בזו כדי לקנות מוצרים של זו, יוצר תלות הדדית מסוכנת. אנבידיה משקיעה ב-CoreWeave, ש-CoreWeave קונה שבבים מאנבידיה ומלווה כסף נגד השבבים האלה. OpenAI קונה שבבים מאנבידיה בכסף שאנבידיה השקיעה בה. זה עובד רק כל עוד כולם ממשיכים להאמין.
אנליסטים שעוקבים אחרי AMD באופן כללי חיוביים לגבי העסקה, כי היא מסמנת צעד משמעותי בהתקדמות של החברה עם GPUs, מעבדי הגרפיקה, שם היא מתחרה עם אנבידיה על נתח שוק. קודי אקרי, אנליסט ב-Benchmark, כתב ללקוחות: "ההסכם הזה משנה בצורה יסודית את האופן שבו התעשייה תראה את המיקום התחרותי של AMD קדימה. מעבר להכנסות ולרווחים הברורים של ההסכם, אנחנו מאמינים שההכרזה הזו היא אישור למיקום התחרותי ההולך וגובר של AMD כחלופה טכנית אמינה לדומיננטיות של אנבידיה ב-AI." הוא העלה את מחיר היעד שלו ל-270 דולר מ-210 דולר. אבל זה מבוסס על ההנחה שהעסקה תממש את הפוטנציאל שלה.
הבעיה היא שכאשר מניות טכנולוגיה גדולות קופצות בשני ספרות זו אחר זו, זה יכול להיות סימן שהשווי התנתק מהיסודות. המשקיעים קונים כרגע בעיקר מתוך פחד לפספס רווחים נוספים, לא בגלל שהם מאמינים בתזרים המזומנים העתידי. ההיסטוריה מראה שכשזה קורה, הסוף לא נעים.
השאלה היא רק מתי.
- 4.לרון 08/10/2025 07:52הגב לתגובה זוביום קפיצה מוכר חצי לפראייר התורן
- 3.ג 08/10/2025 06:59הגב לתגובה זובדיחה
- 2.הקריפטו והבינה נתח כבד בבורסה התפכחות תבוא וגם הזהב יצנח. אין safe heaven שנות 30 80 ומעגל נסגר. (ל"ת)הבועה של טראמפ 08/10/2025 06:14הגב לתגובה זו
- 1.שחר 08/10/2025 01:14הגב לתגובה זויופי חושבני שמזל שמניות מהוות פחות מאחוז מהשקעותי

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותהאם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?
צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית
סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם
ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.
על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות
הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.
במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים
יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק,
ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.
ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות
קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית
למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר
עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.
