אייפון 15 פרו
צילום: אפל

אפל מהמרת על הודו ופותחת חנות שלישית

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את נוכחותה בשוק ההודי עם מכירות שזינקו ב־30% בשנה האחרונה וייצור מקומי שהולך ותופס נתח משמעותי מהאייפונים בעולם

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אפל אייפון

אפל Apple -0.9%  תפתח חנות שלישית בהודו בתחילת ספטמבר, הפעם בבנגלור. הפתיחה מהווה חלק מאסטרטגיה רחבה יותר לחדירה לשוק הסמארטפונים ההודי, שם החברה מנסה להרחיב את נוכחותה כבר מספר שנים. החנות החדשה תיפתח ב-2 בספטמבר בקניון Phoenix Mall of Asia במרכז העיר. זו תהיה החנות השלישית של אפל בהודו, לאחר פתיחת חנות הדגל במומבאי וסניף בדלהי בשנה שעברה, שבפתיחתן השתתף מנכ"ל החברה טים קוק אישית.


נתוני השוק מצביעים על המצב הנוכחי של אפל בהודו. האייפון מחזיק ב-5% בלבד מהשוק המקומי, שמונה יותר מ-700 מיליון משתמשי סמארטפונים. למרות הנתח הקטן יחסית, הפוטנציאל לצמיחה במדינה זו נחשב עצום.


הודו מייצרת כיום חלק קטן יחסית מההכנסות של אפל לעומת ארצות הברית וסין, אולם הפוטנציאל הטמון בשוק זה משמעותי. במדינה המונה 1.4 מיליארד תושבים, כל עלייה בנתח השוק מתרגמת למיליוני מכשירים נוספים.


עלייה של 30% במכירות

המכירות של אפל בהודו עלו בשנה האחרונה ביותר מ-30% והגיעו ל-8 מיליארד דולר. מרבית הסכום הזה מגיע ממכירות אייפון, למרות שהמחירים גבוהים משמעותית לפי הסטנדרט המקומי. האייפון נחשב כסמל סטטוס בהודו, אך הוא עדיין אינו נגיש לרוב האוכלוסייה.


אפל משקיעה מאמצים רבים להפוך את מוצריה לנגישים יותר בהודו. החברה חתמה על הסכמים עם בנקים מקומיים לתשלומים בהקפה ללא ריבית, מציעה הנחות לסטודנטים ומספקת שירותי התאמה אישית כמו חריטה חינמית על מוצרים נבחרים.


האסטרטגיה המרכזית של אפל בהודו מתמקדת בצד הייצור, לא רק במכירות. החברה מרחיבה את קיבולת הייצור בהודו במסגרת מהלך להפחתת התלות בסין. הודו מייצרת כיום יותר מחמישית מכלל האייפונים העולמיים. השינוי בייצור מסייע לאפל לא רק להפחית את התלות בסין, אלא גם להוזיל את עלות המוצרים בשוק המקומי ההודי. אפל מייצרת כבר בהודו את כל ארבעת הדגמים של סדרת האייפון 17 לקראת ההשקה המתוכננת לחודש הבא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
זהב וכסףזהב וכסף

הזהב נופל ב-5%, הכסף צונח ב-7% - מה הסיבה?

אחרי שבועות של עליות שהביאו את הזהב והכסף לשיאים חדשים, שתי המתכות קרסו בפתאומיות על רקע התחזקות הדולר, ציפיות להסכם סחר בין סין לארה״ב וירידה עונתית בביקוש מהודו. התנודתיות מזנקת, ובוול-סטריט מזהירים שהתיקון עלול להעמיק

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה זהב כסף

מחירי הזהב והכסף קורסים ותופסים את השווקים בהפתעה. הזהב רשם את הנפילה הגדולה ביותר שלו מזה 12 שנים, בעוד הכסף ספג את המכה הקשה ביותר מאז פברואר 2021. הקריסה הגיעה אחרי שבועות של עליות שהביאו את שתי המתכות לשיאים חדשים, ומשקיעים שקנו ברמות השיא מוצאים את עצמם עם הפסדים כבדים.


מחיר הזהב נופל ב-5% לשפל של 4,141 דולר לאונקיה, צניחה שמחקה שבועות של רווחים ביום מסחר יחיד. הכסף ספג מכה אפילו יותר קשה וצלל ב-7% ל-47.91 דולר לאונקיה. הקריסה לא התרחשה במקרה. שילוב של גורמים טכניים, כלכליים ופוליטיים הוביל למכירות המוניות שהתפשטו במהירות ברחבי השווקים העולמיים. התנודתיות זינקה באופן שתפס את רוב הסוחרים המנוסים בהפתעה. מה שהתחיל כתיקון קל הפך במהירות לגל מכירות שהזין את עצמו.


הגורמים לנפילות

אחד הגורמים המרכזיים היה ההתחזקות בדולר. כשהדולר מתחזק מול מטבעות אחרים, המתכות היקרות הופכות יקרות יותר למשקיעים שמחזיקים יורו, ין יפני או מטבעות מקומיים אחרים. זה מפחית את הביקוש העולמי ויוצר לחץ מכירות שמתפשט מאזור לאזור. הפעם ההתחזקות הייתה חדה  במיוחד, מה שהגביר את ההשפעה השלילית על המתכות.

הסיבה השנייה והחשובה באותה מידה היא שהשווקים מריחים הקלה אמיתית במלחמת הסחר הממושכת בין אמריקה לסין. דיווחים אופטימיים על התקדמות משמעותית במשא ומתן בין הנשיאים טראמפ ושי ג'ינפינג, עם פגישה מתוכננת לשבוע הבא, הפחיתו באופן ניכר את הביקוש למקלט בטוח. כשהמשקיעים פחות חוששים מאי-יציבות גלובלית, מהפרעות לסחר העולמי ומהסלמה במתיחות הגיאופוליטית, הם הרבה פחות זקוקים לזהב כביטוח נגד סיכונים.


בעיה נוספת הגיעה מהודו, השוק השני בגודלו בעולם לצריכת זהב. עונת הפסטיבלים ההודית הסתיימה, ועמה גם תקופת הקניות המסורתית שבה משפחות קונות זהב וכסף לחגים ולחתונות. הירידה הזו בביקוש קורית כל שנה באותה תקופה ומכה בשוק העולמי. הודו קונה מדי שנה כ-800 טון זהב, רבע מהצריכה העולמית. רוב הקניות מתרכזות בעונת הפסטיבלים שמגיעה לשיא בחודשי ספטמבר-נובמבר. כשהעונה הזו נגמרת, הביקוש נופל בחדות.


CAC 40
צילום: גיא טל

היסטוריה בפריז: מדד CAC 40 טיפס לשיא כל הזמנים

מדד הקאק הצרפתי 40 טיפס לשיא כל הזמנים אחרי עונת דוחות חזקה שהאפילה על הורדת דירוג האשראי והמתיחות הפוליטית; מניות הסקטור הצרכני והיוקרה הובילו את העליות

רן קידר |
נושאים בכתבה צרפת

שוק המניות בצרפת רשם היום נקודת ציון היסטורית, כאשר CAC 40 פרץ לשיא כל הזמנים, הגבוה ביותר מאז מאי 2024, על רקע גל של דוחות חיוביים מצד חברות מובילות. המדד עלה בשיא היום ב-0.4% לרמה של 8,240.92 נקודות, ועבר את רמת הסגירה שנרשמה לפני הטלטלה הפוליטית בעקבות הבחירות המוקדמות שיזם נשיא צרפת עמנואל מקרון בשנה שעברה.

העליות הגיעו למרות האווירה הפוליטית הסוערת והורדת דירוג האשראי של צרפת ביום שישי האחרון מצד S&P Global Ratings. הסנטימנט החיובי הונע בעיקר על ידי תוצאות עסקיות מרשימות של חברות צרפתיות מובילות, בייחוד בתחום היוקרה והצריכה הפרטית.

האם הדוחות חזקים יותר מהפוליטיקה?

השווקים הגיבו בחיוב להישרדות ממשלתו של ראש הממשלה סבסטיאן לקורני משתי הצבעות אי־אמון בפרלמנט בשבוע שעבר, מהלך שאפשר פתיחה מחודשת של הדיון התקציבי. המהלך העניק למשקיעים תחושת יציבות קצרה, בדיוק עם פתיחת עונת הדוחות.

"הורדת הדירוג הייתה צפויה, אבל הפוקוס עבר לתוצאות החזקות של החברות", אמר כריסטופר דמבילק, יועץ השקעות בכיר בבית ההשקעות Pictet. לדבריו, עונת הדוחות החלה “בטון חיובי במיוחד” והיא הגורם המרכזי שמניע את השוק כלפי מעלה.

חברות הדגל של תעשיית היוקרה הצרפתית תרמו חלק ניכר לעליות: אסילור-לוקסוטיקה (EssilorLuxottica) זינקה לשיא היסטורי, ועלתה 0.7%, לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים. LVMH זינקה בשבוע שעבר בעקבות חזרה בלתי צפויה לצמיחה במכירות. Kering קיבלה חיזוק לאחר שחתמה על הסכם למכירת חטיבת הקוסמטיקה שלה ללוריאל, שעלתה בעצמה כ-0.3%. וכך, שלוש החברות הללו אחראיות לכמעט מחצית מהעלייה במדד מאז סוף אוגוסט. יצוין כי כ-85% מהכנסות חברות ה־CAC 40 מגיעות משווקים מחוץ לצרפת, כך שהחשיפה הישירה לכלכלה המקומית מוגבלת יחסית.