טים קוק דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרטים קוק דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

טראמפ נגד טים קוק: "אתה מגיע עם 500 מיליארד דולר ובונה הכול בהודו?"

טראמפ תקף את החלטת אפל להעביר חלק ניכר מייצור האייפונים להודו, מצפה שייצרו חלק בארה"ב

בן פלמון | (4)

מניית אפל (AAPL ) יורדת מעט בפתיחת המסחר, על רקע מתיחות מחודשת בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למנכ"ל אפל, טים קוק. במהלך כנס בקטאר, טראמפ תקף את החלטת אפל להעביר חלק ניכר מייצור האייפונים להודו, כולל מכשירים המיועדים לשוק האמריקאי. "אתה מגיע עם 500 מיליארד דולר ובונה הכול בהודו?", אמר טראמפ, תוך שהוא מדגיש את ציפייתו מאפל להשקיע בייצור בתוך ארה"ב. המתיחות הזו, שמגיעה על רקע מדיניותו של טראמפ להחזרת מפעלים לאמריקה, בינתיים לא משפיעה על אפל, אבל כשטראמפ עצבני - הכל יכול לקרות.  

הודו כמנוע צמיחה: מדוע אפל מהמרת עליה?

אפל רואה בהודו לא רק מרכז ייצור, אלא גם שוק צומח. החברה שואפת לייצר עד סוף 2026 למעלה מ-60 מיליון אייפונים בשנה בהודו, כפליים מהקצב הנוכחי, כאשר רובם מיועדים לשוק האמריקאי. המהלך הוא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר להפחתת התלות בסין, שם מתמודדת אפל עם עלויות עבודה עולות, מתיחות גיאופוליטית ומכסים פוטנציאליים. בנוסף, הודו מציעה יתרונות תחרותיים: כוח עבודה זול יחסית, תמריצי ממשלה לייצור מקומי וגישה לשוק צרכני ענק של מעל 1.4 מיליארד תושבים.

טים קוק הדגיש בפני משקיעים כי המעבר להודו, לצד הרחבת פעילות בווייטנאם, יגדיל את הוצאות החברה בכ-900 מיליון דולר כבר ברבעון יוני הקרוב. עם זאת, הוא רואה בכך השקעה הכרחית לעומת הסיכונים שבתלות בסין, במיוחד לאור המכסים הגבוהים שמטילה ארה"ב על יבוא משם. לדברי אנליסטים, המהלך עשוי גם לשפר את שולי הרווח של אפל בטווח הארוך, ככל שהתשתיות בהודו ישתכללו.

הלחץ מצד טראמפ אינו מסתכם בדברים בלבד. בתחילת אפריל הטיל ממשלו מכסים של 26% על יבוא מהודו, אם כי הם מושהים עד יולי כדי לאפשר משא ומתן. מכסים אלו עלולים לייקר את עלויות הייצור של אפל ולהשפיע על מחירי האייפונים, שכבר נתפסים כמוצר פרימיום. ההשהיה מצביעה על ניסיון להגיע להסכמות, אך גם משקפת את האתגר של אפל בניווט בין מדיניות הסחר של ארה"ב לבין האינטרסים הכלכליים שלה.

המתיחות הזו אינה חדשה. טראמפ כבר לחץ על אפל במהלך כהונתו הראשונה להחזיר את הייצור לארה"ב, אך החברה התנגדה בשל עלויות גבוהות. כעת, כשטראמפ בתחילת הקדנציה ואחרי שעזר לאפל עם הורדת מכסים מול סין והחרגה של הסמארטפונים, נראה שהוא מצפה לתמורה. 


האפשרות לייצר אייפונים בארה"ב מעוררת עניין רב, אך נתקלת במכשול כלכלי משמעותי. לפי הערכות, ייצור אייפון בארה"ב יקפיץ את מחירו לכ-2,500-3,000 דולר, לעומת כ-1,000 דולר כיום. הסיבה: עלויות עבודה גבוהות, מחסור בכוח עבודה מיומן בתחום האלקטרוניקה ותשתיות ייצור מוגבלות. לשם השוואה, בהודו עלויות הייצור נמוכות משמעותית, והממשלה המקומית מציעה סובסידיות ופטורים ממס כדי למשוך חברות טכנולוגיה.

בנוסף, ייצור בארה"ב ידרוש מאפל לבנות שרשרת אספקה כמעט מאפס, משימה שתארך שנים ותעלה מיליארדים. גם הציבור האמריקאי, שרגיל למחירים תחרותיים, עלול להתקומם נגד עליית מחירים כה דרמטית.

קיראו עוד ב"גלובל"


דוחות טובים, אבל צמיחה נמוכה

החברה ממשיכה להציג ביצועים פיננסיים מרשימים, עם הכנסות של 95.4 מיליארד דולר, עלייה של 5% לעומת 90.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. למרות הצמיחה, החברה מתמודדת עם אתגרים משמעותיים, שחיקה ברווחיות, ירידה במכירות בסין, עלויות גבוהות עקב מעבר ייצור להודו ומכסים פוטנציאליים. הרווח למניה (EPS): 1.54 דולר, עלייה של 7% לעומת 1.44 דולר אשתקד, מעל הציפיות (1.52 דולר), אבל זה רווח שמבטא מכפיל רווח של מעל 30. לא זול.

על רקע הדוחות אמר אז מנכ"ל אפל, טים קוק, כי "הצמיחה מונעת מחדשנות מתמשכת וקהל לקוחות נאמן, אך אנו מודעים לאתגרים הגלובליים".  קוק הדגיש כי מכירות האייפון הגיעו ל-51.3 מיליארד דולר (עלייה של 3%), הודות לביקוש חזק לדגמי iPhone 16 ו-16 Pro. עם זאת, הירידה בסין השפיעה על הצמיחה.

ההכנסות משירותים: 24.1 מיליארד דולר (עלייה של 12%), מונעים מצמיחה ב-Apple Music, iCloud ו-Apple TV+. הקטגוריה ממשיכה להיות מנוע רווח מרכזי. מכירות המק הסתכמו ב-7.8 מיליארד דולר (עלייה של 4%), עם ביקוש יציב למחשבי MacBook Air עם שבב M3. המוצרים לבישים, בית ואביזרים הסתכמו ב-5.3 מיליארד דולר (ירידה של 1%), מושפעים מהאטה במכירות Apple Watch.

השפעת השווקים: סין מאכזבת, הודו צומחת - השוק הסיני, שהיווה בעבר כ-20% מהכנסות אפל, רשם ירידה של 8% בהכנסות (כ-15 מיליארד דולר). הסיבות כוללות תחרות עזה מיצרניות מקומיות כמו Huawei ו-Xiaomi, לצד המתיחות הגיאופוליטית שהיתה בין ארה"ב לסין. לעומת זאת, הודו ממשיכה לבלוט כמנוע צמיחה: מכירות האייפונים בהודו זינקו ב-22%, והשוק הפך כאמור למרכז ייצור משמעותי, עם תוכנית לייצר 60 מיליון מכשירים בשנה עד 2026



תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שי 15/05/2025 20:34
    הגב לתגובה זו
    די להתערב בשוק הפרטי
  • 3.
    טראמפ מנהל המכירות של אפל עוד מעט יקבע להם כמה למכור ובאילו מחירים.. (ל"ת)
    אנונימי 15/05/2025 17:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נשיא ארהב לשעבר טראמפ (ל"ת)
    אנונימי 15/05/2025 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Bubble 15/05/2025 16:22
    הגב לתגובה זו
    אתה מגיע עם 500 מיליארד ואין לך כמה גרושים עבור שמפניה וורודה לשרה וסיגרים בשבילי
זהב וכסףזהב וכסף

הזהב נופל ב-5%, הכסף צונח ב-7% - מה הסיבה?

אחרי שבועות של עליות שהביאו את הזהב והכסף לשיאים חדשים, שתי המתכות קרסו בפתאומיות על רקע התחזקות הדולר, ציפיות להסכם סחר בין סין לארה״ב וירידה עונתית בביקוש מהודו. התנודתיות מזנקת, ובוול-סטריט מזהירים שהתיקון עלול להעמיק

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה זהב כסף

מחירי הזהב והכסף קורסים ותופסים את השווקים בהפתעה. הזהב רשם את הנפילה הגדולה ביותר שלו מזה 12 שנים, בעוד הכסף ספג את המכה הקשה ביותר מאז פברואר 2021. הקריסה הגיעה אחרי שבועות של עליות שהביאו את שתי המתכות לשיאים חדשים, ומשקיעים שקנו ברמות השיא מוצאים את עצמם עם הפסדים כבדים.


מחיר הזהב נופל ב-5% לשפל של 4,141 דולר לאונקיה, צניחה שמחקה שבועות של רווחים ביום מסחר יחיד. הכסף ספג מכה אפילו יותר קשה וצלל ב-7% ל-47.91 דולר לאונקיה. הקריסה לא התרחשה במקרה. שילוב של גורמים טכניים, כלכליים ופוליטיים הוביל למכירות המוניות שהתפשטו במהירות ברחבי השווקים העולמיים. התנודתיות זינקה באופן שתפס את רוב הסוחרים המנוסים בהפתעה. מה שהתחיל כתיקון קל הפך במהירות לגל מכירות שהזין את עצמו.


הגורמים לנפילות

אחד הגורמים המרכזיים היה ההתחזקות בדולר. כשהדולר מתחזק מול מטבעות אחרים, המתכות היקרות הופכות יקרות יותר למשקיעים שמחזיקים יורו, ין יפני או מטבעות מקומיים אחרים. זה מפחית את הביקוש העולמי ויוצר לחץ מכירות שמתפשט מאזור לאזור. הפעם ההתחזקות הייתה חדה  במיוחד, מה שהגביר את ההשפעה השלילית על המתכות.

הסיבה השנייה והחשובה באותה מידה היא שהשווקים מריחים הקלה אמיתית במלחמת הסחר הממושכת בין אמריקה לסין. דיווחים אופטימיים על התקדמות משמעותית במשא ומתן בין הנשיאים טראמפ ושי ג'ינפינג, עם פגישה מתוכננת לשבוע הבא, הפחיתו באופן ניכר את הביקוש למקלט בטוח. כשהמשקיעים פחות חוששים מאי-יציבות גלובלית, מהפרעות לסחר העולמי ומהסלמה במתיחות הגיאופוליטית, הם הרבה פחות זקוקים לזהב כביטוח נגד סיכונים.


בעיה נוספת הגיעה מהודו, השוק השני בגודלו בעולם לצריכת זהב. עונת הפסטיבלים ההודית הסתיימה, ועמה גם תקופת הקניות המסורתית שבה משפחות קונות זהב וכסף לחגים ולחתונות. הירידה הזו בביקוש קורית כל שנה באותה תקופה ומכה בשוק העולמי. הודו קונה מדי שנה כ-800 טון זהב, רבע מהצריכה העולמית. רוב הקניות מתרכזות בעונת הפסטיבלים שמגיעה לשיא בחודשי ספטמבר-נובמבר. כשהעונה הזו נגמרת, הביקוש נופל בחדות.


CAC 40
צילום: גיא טל

היסטוריה בפריז: מדד CAC 40 טיפס לשיא כל הזמנים

מדד הקאק הצרפתי 40 טיפס לשיא כל הזמנים אחרי עונת דוחות חזקה שהאפילה על הורדת דירוג האשראי והמתיחות הפוליטית; מניות הסקטור הצרכני והיוקרה הובילו את העליות

רן קידר |
נושאים בכתבה צרפת

שוק המניות בצרפת רשם היום נקודת ציון היסטורית, כאשר CAC 40 פרץ לשיא כל הזמנים, הגבוה ביותר מאז מאי 2024, על רקע גל של דוחות חיוביים מצד חברות מובילות. המדד עלה בשיא היום ב-0.4% לרמה של 8,240.92 נקודות, ועבר את רמת הסגירה שנרשמה לפני הטלטלה הפוליטית בעקבות הבחירות המוקדמות שיזם נשיא צרפת עמנואל מקרון בשנה שעברה.

העליות הגיעו למרות האווירה הפוליטית הסוערת והורדת דירוג האשראי של צרפת ביום שישי האחרון מצד S&P Global Ratings. הסנטימנט החיובי הונע בעיקר על ידי תוצאות עסקיות מרשימות של חברות צרפתיות מובילות, בייחוד בתחום היוקרה והצריכה הפרטית.

האם הדוחות חזקים יותר מהפוליטיקה?

השווקים הגיבו בחיוב להישרדות ממשלתו של ראש הממשלה סבסטיאן לקורני משתי הצבעות אי־אמון בפרלמנט בשבוע שעבר, מהלך שאפשר פתיחה מחודשת של הדיון התקציבי. המהלך העניק למשקיעים תחושת יציבות קצרה, בדיוק עם פתיחת עונת הדוחות.

"הורדת הדירוג הייתה צפויה, אבל הפוקוס עבר לתוצאות החזקות של החברות", אמר כריסטופר דמבילק, יועץ השקעות בכיר בבית ההשקעות Pictet. לדבריו, עונת הדוחות החלה “בטון חיובי במיוחד” והיא הגורם המרכזי שמניע את השוק כלפי מעלה.

חברות הדגל של תעשיית היוקרה הצרפתית תרמו חלק ניכר לעליות: אסילור-לוקסוטיקה (EssilorLuxottica) זינקה לשיא היסטורי, ועלתה 0.7%, לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים. LVMH זינקה בשבוע שעבר בעקבות חזרה בלתי צפויה לצמיחה במכירות. Kering קיבלה חיזוק לאחר שחתמה על הסכם למכירת חטיבת הקוסמטיקה שלה ללוריאל, שעלתה בעצמה כ-0.3%. וכך, שלוש החברות הללו אחראיות לכמעט מחצית מהעלייה במדד מאז סוף אוגוסט. יצוין כי כ-85% מהכנסות חברות ה־CAC 40 מגיעות משווקים מחוץ לצרפת, כך שהחשיפה הישירה לכלכלה המקומית מוגבלת יחסית.