טראמפ פוטין
צילום: צילום מסך

טראמפ באולטימטום לפוטין: הסכם שלום באוקראינה או מכסים על נפט רוסי

הנשיא האמריקאי מאיים בהטלת מכסים של 25%-50% על נפט רוסי ועל מדינות שסוחרות עמה, על רקע מאמצי התיווך לסיום המלחמה והביקורת הגוברת על מדיניות המכסים שלו

אדיר בן עמי | (5)

בצעד שעשוי לשנות את דינמיקת היחסים בין וושינגטון למוסקבה, איים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להפעיל סנקציות כלכליות חסרות תקדים אם לא יושג פתרון למשבר באוקראינה. "אם לא נצליח לעצור את שפיכות הדמים, ואם אגיע למסקנה שהאשמה מוטלת על רוסיה, אפעיל מכסים משניים בשיעור של 25% עד 50% על כל הנפט היוצא מרוסיה," הצהיר הנשיא בשיחה עם רשת NBC בסוף השבוע.


משמעות המכסים המשניים היא פגיעה לא רק ברוסיה עצמה, אלא בכל המדינות הרוכשות נפט רוסי. "פירוש הדבר שאם אתה קונה נפט מרוסיה, לא תוכל לעשות עסקים בארצות הברית," הסביר טראמפ בפשטות. מהלך כזה עשוי להרעיד את שוק האנרגיה העולמי, במיוחד במדינות שעדיין תלויות בדלק הרוסי.


ההצהרה מגיעה לאחר שפוטין הציע ביום שישי להעמיד את אוקראינה תחת מעין "ממשל זמני" שיאפשר בחירות חדשות וחתימה על הסכמים מרכזיים - הצעה שבפועל עלולה להביא להדחתו של זלנסקי. "הייתי מאוד כועס ומרוגז כשפוטין החל לפגוע באמינותו של זלנסקי," אמר טראמפ, אם כי הוסיף שיש לו "מערכת יחסים טובה מאוד" עם הנשיא הרוסי, וכי "הכעס מתפוגג במהירות... אם הוא יעשה את הדבר הנכון".


בזמן שהנשיא האמריקאי מנסה לקדם שיחות שלום, התקפות הנשק המונחה הרוסי נמשכות. ביממה האחרונה, מתקפת כטב"מים ברחבי אוקראינה הובילה להרס בית חולים צבאי, מרכז קניות ומבני מגורים בחרקוב. התקיפות גבו את חייהם של שני אזרחים ופצעו עשרות אחרים, לפי דיווחים אוקראיניים רשמיים.


בדרך למכסים נוספים


התזמון של הצהרת טראמפ אינו מקרי – רק ימים ספורים לפני הכרזה צפויה על חבילת מכסים נרחבת שתוכרז ביום רביעי. זאת בהמשך למכס של 25% שכבר הוטל על יבוא מכוניות וחלקי רכב, מהלך שטראמפ הגדיר כ"קבוע". כשנשאל אם מהלך זה יגרום לעליית מחירים בשוק הרכב האמריקאי, השיב הנשיא ללא היסוס: "לא אכפת לי אם יצרני הרכב יעלו מחירים, כי התוצאה תהיה שאמריקאים יקנו מכוניות מתוצרת מקומית".


בנוגע למשא ומתן אפשרי על המכסים העתידיים, הציב הנשיא תנאים נוקשים: "אסכים למשא ומתן רק אם המדינות המעורבות יציעו משהו בעל ערך משמעותי לארה"ב. אם לא, אין על מה לדבר". גישה תקיפה זו מזכירה את הקו שנקט טראמפ בקדנציה הקודמת, כשהציב את עקרון "אמריקה תחילה" במרכז מדיניות הסחר שלו.


העמדה העכשווית של טראמפ כלפי המלחמה באוקראינה נראית מורכבת במיוחד לאור התבטאויותיו במהלך מסע הבחירות. הנשיא התחייב שוב ושוב לסיים את מה שכינה "מלחמה מגוחכת" באוקראינה, והציב את הנושא במרכז סדר היום שלו מאז כניסתו לתפקיד ב-20 בינואר. באופן אירוני, טראמפ עצמו קרא בעבר לעריכת בחירות חדשות באוקראינה, וכינה שלא בצדק את זלנסקי "דיקטטור" - טענה דומה להצעתו העכשווית של פוטין.

קיראו עוד ב"גלובל"


אלא שהציבור האמריקאי חלוק בדעותיו לגבי יעילות האסטרטגיה הנשיאותית. סקר שפורסם השבוע על ידי CBS News חושף כי 52% מהאמריקאים אינם שבעי רצון מהאופן שבו מטפל טראמפ בכלכלה, לעומת 49% המביעים תמיכה. כאשר מדובר באינפלציה, התמונה קודרת אף יותר: 56% מבטאים חוסר שביעות רצון, בעוד 44% בלבד תומכים בגישתו.


מעניין במיוחד הוא היחס למדיניות המכסים עצמה – 55% מהאמריקאים סבורים שהנשיא "מתמקד יותר מדי" במכסים, לעומת 38% בלבד הסבורים שהמיקוד ראוי. למרות זאת, הסקר מצביע על איזון כללי בהתייחסות לתפקודו של הנשיא: 50% מביעים שביעות רצון, ו-50% מביעים דעה שלילית.


מכסים ככלי אסטרטגי

האיום החדש כלפי רוסיה מציב את טראמפ בעמדה מורכבת. מצד אחד, מהלך תקיף כלפי מוסקבה עשוי לחזק את תדמיתו בקרב המבקרים שטענו כי הוא מקיים יחסים קרובים מדי עם פוטין. מצד שני, הסלמה בסנקציות הכלכליות עלולה להוביל לתגובת נגד רוסית שתסבך עוד יותר את יחסי המעצמות.


השימוש במכסים משניים על נפט רוסי הוא כלי שלא נוצל באופן נרחב בסבבי הסנקציות הקודמים. משמעותו היא שמדינות המייבאות נפט רוסי, ובהן סין והודו, יצטרכו לשלם תוספת משמעותית על מוצרים שהן מייצאות לארה"ב. גישה זו מעניקה לוושינגטון מנוף לחץ משמעותי, אך טומנת בחובה פוטנציאל לעימותים מסחריים גם עם מדינות שאינן מעורבות ישירות בסכסוך.


מומחים לסחר בינלאומי מזהירים כי הטלת מכסים משניים עלולה לגרור תביעות בארגון הסחר העולמי ולהפר הסכמים בינלאומיים קיימים. יתרה מכך, קיים חשש שמהלך כזה עלול לדחוף את רוסיה לחפש דרכים יצירתיות לעקוף את הסנקציות, כפי שעשתה בהצלחה מסוימת מאז 2022.


עם זאת, מבחינה פוליטית, האסטרטגיה של טראמפ ברורה: הוא מבקש להציג את עצמו כמנהיג תקיף המפעיל את העוצמה הכלכלית האמריקאית להשגת יעדים דיפלומטיים. בימים הקרובים, כשעיני העולם נשואות לוושינגטון בציפייה להכרזה המקיפה על מכסים חדשים, השאלה המרכזית תהיה האם הקו הנוקשה שמציג הנשיא יוביל לפריצת דרך דיפלומטית או דווקא להחרפת המתחים הבינלאומיים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יוני המעגל 31/03/2025 06:27
    הגב לתגובה זו
    יותר מדי כדורים באויר. רוסיה כלכלה מזרח תיכון סין. והכל לעומתי ללא בריתות רק כוח.נדע שזה מתפרק כשיעזבו אותו אנשי מפתח.
  • 4.
    אנונימי 30/03/2025 21:54
    הגב לתגובה זו
    לקחו מותגים עולמיים ושרפו אותם תוך מספר שבועות
  • 3.
    עושה חשבון 30/03/2025 19:46
    הגב לתגובה זו
    לכסף אין צבע ריח או טעם . סין קונה נפט מאירן דרך צד שלישי וכך יהיה עם רוסיה .
  • 2.
    בקיצור האיש הזה שאנחנו בונים עליו סתם מטומטם (ל"ת)
    משה 30/03/2025 19:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 30/03/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
    המילים שלו לא שווים את הנייר שנרשמו עליהם המילים
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

מאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AIמאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AI

וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים

כשטסלה מפספסת את הציפיות, וולבו מכה אותן - הסינים הוכיחו שהם יודעים לנהל חברות קבוצת ג’ילי שרכשה את וולבו מפורד ב-2010 הפכה את השבדית המאובקת להשקעת זהב
מנדי הניג |

למאסק כבר קשה להחזיק את ההייפ סביב טסלה. אתמול טסלה פספסה בשורת הרווח והמשקיעים חיכו לשמוע מה הקטר יגיד, המשקיעים ידעו שטסלה עקפה את המסירות ברכבים אבל רצו לדעת עד כמה זה יורד ללמטה לשורה התחתונה - ושם מאסק פספס הרווח המתואם למניה הסתכם על 0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

מאסק נאבק כדי לשמור על קצב הצמיחה של טסלה אבל הסינים מצאו את הנוסחה. והיא, "תופתעו" מגיעה דרך התייעלות, דרך שיפור שרשרת האספקה. כן זה עדיין קיים - חברות שעסוקות בלעשות את אותם הדברים רק טוב יותר. וולבו או כפי שמכונית וולבו קאר, היא יצרנית רכב וותיקה (במיוחד עם נשווה לטסלה) שנוסדה עוד כבר ב-1927, וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של כמעט 6 מיליארד קרונות שבדיות פי ארבעה מהתחזיות. ובעקבות זה המניה זינקה ביותר מ-30% בבורסת שטוקהולם - העלייה החדה ביותר מאז ההנפקה. זה יצרנית שבמשך שנים הייתה בשוליים אבל בזכות קיצוץ אגרסיבי בהוצאות הרווחיות חזרה לליבה והיום היא כיכבה בראש הכותרות בעולם.

הקרדיט כולו של: ג’ילי

למי שמגיע הקרדיט לכל המהפך זה ג'ילי. מאחורי וולבו עומדת קבוצת ג’ילי הסינית, שרכשה את וולבו מפורד בשנת 2010 תמורת 1.8 מיליארד דולר בלבד. אז זה היה נראה ממש הימור וגם לא הבינו איך האסייתים יצליחו להבריא ולהמריא עם וולבו. אבל מסתבר שבג'ילי יודעים דבר או שניים בניהול והעסקה הזאת היא שווה זהב בשבילם - כיום וולבו נסחרת בכ-9.6 מיליארד דולר. ג’ילי נתנה לוולבו גב פיננסי רחב וחופש פעולה ניהולי, ושילבה בין טכנולוגיה ושרשרת אספקה סינית לבין עיצוב, הנדסה ותפיסת איכות סקנדינביים. השילוב הזה הוליד נוסחה אחרת: ייצור יעיל, פחות ראוותנות, ומיקוד בתוצאות. וזה אם שוב נשווה לטסלה בזמן שטסלה מתמודדת עם שחיקת ברווחיות והאטה בביקושים.

וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של 5.9 מיליארד קרונות שבדיות (כ-627 מיליון דולר) לעומת תחזיות של 1.6 מיליארד בלבד. הרווח הנקי עלה ב-4% ל-4.51 מיליארד קרונות, וההכנסות הסתכמו ב-86.4 מיליארד קרונות – ירידה של 7% לעומת השנה הקודמת. אף על פי כן, הרווחיות התפעולית עלתה ל-6.9%, כמעט כפול מהתחזיות, והמרווח הגולמי השתפר ל-24.4% לעומת 17.7% ברבעון הקודם. מאחורי המספרים עומדת הנהלה חדשה בראשות האקן סמואלסון, שחזר השנה לתפקיד המנכ"ל. בשישה חודשים החברה צמצמה כ-3,000 משרות, הקפיאה השקעות והורידה את הוצאות ההנהלה בכשליש מה שתרם לשיפור המהיר ברווחיות.

במקביל, וולבו מצאה פתרון חלקי גם ללחצי הסחר. הסכם חדש בין האיחוד האירופי לארה"ב הוריד את המכס על רכבים אירופיים ל-15%, והחברה מתכננת להעביר חלק מקווי הייצור לרכבי היבריד לארה"ב עצמה. סמנכ"ל הכספים, פרדריק הנסון, הסביר כי הפגיעה ברווחיות השנתית תהיה כעת קטנה מהצפוי ירידה של כ-1% בלבד לעומת הערכה קודמת של עד 2%. עם התייעלות מתמשכת ורווחיות משופרת, שווי השוק של וולבו קאר טיפס לכ-9.6 מיליארד דולר, הגבוה ביותר מאז ההנפקה ב-2021.