מס שבח
צילום: Freepik

בישראל רוצים להטיל מס על טיפים - בארה"ב מבטלים את המיסוי

אפס מס על שכר במשמרות, פחת מואץ של ציוד והטבות בתחום האנרגיה המתחדשת - רפורמת המיסוי האמריקאית

עמית בר | (3)
נושאים בכתבה מלצרים מס

רשות המסים מעוניינת למסות באופן מלא את הטיפים של מלצרים ונותני שירותים. מבחינתה זה זו הכנסה ככל הכנסה ויש להטיל עליה מס הכנסה וגם מע"מ. אפשר להתווכח עם המיסוי בעיקר לגבי המע"מ הוא צודק ונכון, כשבפועל המס כבר קיים ועניין הטלת המע"מ נדחה בכמה חודשים.  אלא שבעוד אצלנו מטילים מס, רפורמת המס בארה"ב יוצאת לדרך ושם הפעולה הפוכה - פוטרים את המלצרים ממס. 

 

חוק המס החדש בארה"ב: תוכנית שאפתנית להמרצת הכלכלה

ארצות הברית מקדמת חוק מס כמהלך משמעותי להגברת הצמיחה הכלכלית, תוך שימוש בגישה של "כלכלת היצע" (Supply-Side Economics). התוכנית משלבת הפחתות מס נרחבות, הקלות רגולטוריות ומכסים ממוקדים, במטרה לעודד ייצור מקומי, להגדיל את ההון הלאומי ולשמור על יציבות מחירים. היא נועדה להשפיע על עסקים, עובדים והצרכן הממוצע, אבל היא גם מעוררת שאלות לגבי היקף ההשפעה שלה והאיזון בין היתרונות לסיכונים.

הפחתות מס: תמריצים לעובדים ולעסקים

החוק מציע כמה שינויים בולטים במס הכנסה. אחד המרכזיים הוא ביטול המס על שעות נוספות ועל טיפים – כלומר, עובד שממשיך לעבוד אחרי שעות רגילות או מלצרית שמקבלת טיפים שומרים את כל ההכנסה הזו לעצמם. הרעיון הוא לעודד אנשים לעבוד יותר, להגדיל את כמות העבודה הזמינה בשוק ולהשאיר יותר כסף בידיים שלהם. בנוסף, יש הקלות לגמלאים, כמו הפחתת מס על הכנסות מסוימות, שיכולה לסייע להם להתמודד עם יוקר המחיה.  

החוק מחזיר את ההטבה של הפחתה מלאה (100% Bonus Depreciation) על ציוד (הפחתה מוכרת במס). זה אומר שעסקים שרוכשים ציוד, מכונות או מרחיבים מפעלים יכולים לקזז את ההוצאה הזו מהמס באופן מיידי ומלא. יש גם תמריצים נוספים, כמו הפחתת שיעור מס החברות עבור עסקים קטנים שמייצרים בארה"ב, במטרה לעודד השקעה מקומית. השילוב הזה נועד להזרים כסף לעסקים ולעובדים, בתקווה שזה יתורגם לצמיחה כלכלית.

מכסים והחזרת ייצור: גישה סלקטיבית

חלק נוסף בתוכנית כולל מכסים שמטרתם להחזיר מפעלים לארה"ב. הרעיון הוא פשוט: להפוך את הייבוא ממדינות מסוימות ליקר יותר, כדי לעודד צריכה של מוצרים אמריקאיים. דוגמה לכך היא תעשיית הרכב – נתונים עדכניים מראים שייצור מכוניות בארה",UA בטח זינק ב-8.5% בחודש האחרון, לעומת ירידה של 8% בשנה קודמת. המכסים אמורים לתמוך ב"קנייה אמריקאית" – אם תבחרו ברכב מתוצרת ארה"ב במקום מיובא, הכסף נשאר במדינה.  עם זאת, המכסים לא חלים על כולם. הם מתמקדים במדינות עם גירעון סחר גדול מול ארה"ב או כאלה שמטילות מכסים משלהן על מוצרים אמריקאיים – גישה של הדדיות. מדינות עם סחר הוגן לא יושפעו. זה נועד להבטיח שהמכסים לא יעלו מחירים מיותר, אלא ידחפו ייצור מקומי בלי לפגוע ביותר מדי צרכנים.

קיצוצים ורגולציה: פחות ממשלה, יותר יעילות

החוק כולל גם קיצוצים בהוצאות הממשלה והפחתת רגולציות. פחות בירוקרטיה אמורה להוריד עלויות לעסקים – מפעל שפעם שילם אלפי דולרים על אישורים יכול עכשיו להשקיע את הכסף הזה בייצור. התוכנית מניחה שזה יוביל למחירים נמוכים יותר בשוק, וישמור על האינפלציה תחת שליטה. היא גם מציעה להגדיל את ההון הלאומי ב-10% על ידי עידוד השקעות, מה שיכול לייצב את הכלכלה לטווח ארוך.

האם זה יצליח?

התומכים טוענים שהחוק הזה יכול להמריץ את הכלכלה בצורה משמעותית. נתוני תעסוקה מראים סימנים חיוביים – תעשיית הרכב מגייסת יותר עובדים, והאבטלה נשארת ברמה סבירה. ההצלחה של הפחתות מס קודמות, כמו אלה מ-2017 שהגדילו שכר והחזירו מפעלים, נותנת בסיס לאופטימיות. אבל יש חששות – המכסים עלולים להעלות מחירים אם חברות יגלגלו את העלות לצרכנים, והקיצוצים בהוצאות עלולים לפגוע בתחומים כמו בריאות או חינוך. השאלה היא אם היתרונות יעלו על הסיכונים, והאם העסקים ישתמשו בתמריצים להשקעה ולא רק לחלוקת רווחים.

קיראו עוד ב"גלובל"


מעבר למרכיבים המרכזיים, יש גם פרטים נוספים. החוק כולל זיכוי מס להורים לילדים מתחת לגיל 17, שיכול להקל על משפחות עובדות. יש גם תוכנית להרחבת זיכוי מס לאנרגיה מתחדשת, במטרה לעודד ייצור ירוק – מהלך שמשלב צמיחה עם סביבה. בנוסף, יש הצעה להפחית מס על רווחי הון לטווח ארוך עבור משקיעים קטנים, כדי לתמוך בשוק ההון. כל אלה נועדו לפזר את ההשפעה של החוק על פני שכבות שונות באוכלוסייה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ישראלי 20/03/2025 10:20
    הגב לתגובה זו
    כדאי לבדוק את הטיפים שמקבלים מדריכי התיירים בחול
  • 2.
    אנונימי 20/03/2025 10:17
    הגב לתגובה זו
    על הטיפים של עובדים קשי יום כן ועל תשלומי עתק לישיבה בבטלה של החרדים לא!
  • 1.
    עולם התורה צריך עוד כסף מיד... חייב... (ל"ת)
    אנונימי 20/03/2025 09:21
    הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.27%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.