מס שבח
צילום: Freepik

בישראל רוצים להטיל מס על טיפים - בארה"ב מבטלים את המיסוי

אפס מס על שכר במשמרות, פחת מואץ של ציוד והטבות בתחום האנרגיה המתחדשת - רפורמת המיסוי האמריקאית

עמית בר | (3)
נושאים בכתבה מלצרים מס

רשות המסים מעוניינת למסות באופן מלא את הטיפים של מלצרים ונותני שירותים. מבחינתה זה זו הכנסה ככל הכנסה ויש להטיל עליה מס הכנסה וגם מע"מ. אפשר להתווכח עם המיסוי בעיקר לגבי המע"מ הוא צודק ונכון, כשבפועל המס כבר קיים ועניין הטלת המע"מ נדחה בכמה חודשים.  אלא שבעוד אצלנו מטילים מס, רפורמת המס בארה"ב יוצאת לדרך ושם הפעולה הפוכה - פוטרים את המלצרים ממס. 

 

חוק המס החדש בארה"ב: תוכנית שאפתנית להמרצת הכלכלה

ארצות הברית מקדמת חוק מס כמהלך משמעותי להגברת הצמיחה הכלכלית, תוך שימוש בגישה של "כלכלת היצע" (Supply-Side Economics). התוכנית משלבת הפחתות מס נרחבות, הקלות רגולטוריות ומכסים ממוקדים, במטרה לעודד ייצור מקומי, להגדיל את ההון הלאומי ולשמור על יציבות מחירים. היא נועדה להשפיע על עסקים, עובדים והצרכן הממוצע, אבל היא גם מעוררת שאלות לגבי היקף ההשפעה שלה והאיזון בין היתרונות לסיכונים.

הפחתות מס: תמריצים לעובדים ולעסקים

החוק מציע כמה שינויים בולטים במס הכנסה. אחד המרכזיים הוא ביטול המס על שעות נוספות ועל טיפים – כלומר, עובד שממשיך לעבוד אחרי שעות רגילות או מלצרית שמקבלת טיפים שומרים את כל ההכנסה הזו לעצמם. הרעיון הוא לעודד אנשים לעבוד יותר, להגדיל את כמות העבודה הזמינה בשוק ולהשאיר יותר כסף בידיים שלהם. בנוסף, יש הקלות לגמלאים, כמו הפחתת מס על הכנסות מסוימות, שיכולה לסייע להם להתמודד עם יוקר המחיה.  

החוק מחזיר את ההטבה של הפחתה מלאה (100% Bonus Depreciation) על ציוד (הפחתה מוכרת במס). זה אומר שעסקים שרוכשים ציוד, מכונות או מרחיבים מפעלים יכולים לקזז את ההוצאה הזו מהמס באופן מיידי ומלא. יש גם תמריצים נוספים, כמו הפחתת שיעור מס החברות עבור עסקים קטנים שמייצרים בארה"ב, במטרה לעודד השקעה מקומית. השילוב הזה נועד להזרים כסף לעסקים ולעובדים, בתקווה שזה יתורגם לצמיחה כלכלית.

מכסים והחזרת ייצור: גישה סלקטיבית

חלק נוסף בתוכנית כולל מכסים שמטרתם להחזיר מפעלים לארה"ב. הרעיון הוא פשוט: להפוך את הייבוא ממדינות מסוימות ליקר יותר, כדי לעודד צריכה של מוצרים אמריקאיים. דוגמה לכך היא תעשיית הרכב – נתונים עדכניים מראים שייצור מכוניות בארה",UA בטח זינק ב-8.5% בחודש האחרון, לעומת ירידה של 8% בשנה קודמת. המכסים אמורים לתמוך ב"קנייה אמריקאית" – אם תבחרו ברכב מתוצרת ארה"ב במקום מיובא, הכסף נשאר במדינה.  עם זאת, המכסים לא חלים על כולם. הם מתמקדים במדינות עם גירעון סחר גדול מול ארה"ב או כאלה שמטילות מכסים משלהן על מוצרים אמריקאיים – גישה של הדדיות. מדינות עם סחר הוגן לא יושפעו. זה נועד להבטיח שהמכסים לא יעלו מחירים מיותר, אלא ידחפו ייצור מקומי בלי לפגוע ביותר מדי צרכנים.

קיצוצים ורגולציה: פחות ממשלה, יותר יעילות

החוק כולל גם קיצוצים בהוצאות הממשלה והפחתת רגולציות. פחות בירוקרטיה אמורה להוריד עלויות לעסקים – מפעל שפעם שילם אלפי דולרים על אישורים יכול עכשיו להשקיע את הכסף הזה בייצור. התוכנית מניחה שזה יוביל למחירים נמוכים יותר בשוק, וישמור על האינפלציה תחת שליטה. היא גם מציעה להגדיל את ההון הלאומי ב-10% על ידי עידוד השקעות, מה שיכול לייצב את הכלכלה לטווח ארוך.

האם זה יצליח?

התומכים טוענים שהחוק הזה יכול להמריץ את הכלכלה בצורה משמעותית. נתוני תעסוקה מראים סימנים חיוביים – תעשיית הרכב מגייסת יותר עובדים, והאבטלה נשארת ברמה סבירה. ההצלחה של הפחתות מס קודמות, כמו אלה מ-2017 שהגדילו שכר והחזירו מפעלים, נותנת בסיס לאופטימיות. אבל יש חששות – המכסים עלולים להעלות מחירים אם חברות יגלגלו את העלות לצרכנים, והקיצוצים בהוצאות עלולים לפגוע בתחומים כמו בריאות או חינוך. השאלה היא אם היתרונות יעלו על הסיכונים, והאם העסקים ישתמשו בתמריצים להשקעה ולא רק לחלוקת רווחים.

קיראו עוד ב"גלובל"


מעבר למרכיבים המרכזיים, יש גם פרטים נוספים. החוק כולל זיכוי מס להורים לילדים מתחת לגיל 17, שיכול להקל על משפחות עובדות. יש גם תוכנית להרחבת זיכוי מס לאנרגיה מתחדשת, במטרה לעודד ייצור ירוק – מהלך שמשלב צמיחה עם סביבה. בנוסף, יש הצעה להפחית מס על רווחי הון לטווח ארוך עבור משקיעים קטנים, כדי לתמוך בשוק ההון. כל אלה נועדו לפזר את ההשפעה של החוק על פני שכבות שונות באוכלוסייה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ישראלי 20/03/2025 10:20
    הגב לתגובה זו
    כדאי לבדוק את הטיפים שמקבלים מדריכי התיירים בחול
  • 2.
    אנונימי 20/03/2025 10:17
    הגב לתגובה זו
    על הטיפים של עובדים קשי יום כן ועל תשלומי עתק לישיבה בבטלה של החרדים לא!
  • 1.
    עולם התורה צריך עוד כסף מיד... חייב... (ל"ת)
    אנונימי 20/03/2025 09:21
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.