שרלי אמזלג: המלחמה בועדת הכר היא על ביתנו
דו"ח בכר, אותו אימץ שר האוצר, מוציא את קרנות הנאמנות וקופות הגמל מהבנקים. שר האוצר מבצע מהלך כוחני וחד-צדדי כלפי הבנקים. אנחנו ניאבק בכל האמצעים העומדים לרשותנו מול הכוחנות הזאת, המופנית כלפי העובדים ומסכנת את פרנסתם ואת מקום עבודת. כך אומר היום (א') אמזלג בהודעתו.
יו"ר ארגון עובדי בנק הפועלים, בו מיוצגים כ-13 אלף עובדי הבנק, מתכוון להופיע בפני ועדת הכספים בכנסת, ולתבוע את הקפאת הצעדים ליישום החקיקה וחזרה להידברות עם הבנקים. הוא הזהיר, כי ארגונו לא יירתע מנקיטת צעדים שונים שמגמתם לסכל את החקיקה, משום שהחקיקה במתכונתה הנוכחית מאיימת על פרנסתם של אלפי עובדים. שרלי אמזלג גם קרא לעובדי הבנקים האחרים לתמוך במאבק נגד יישום המלצות ועדת בכר.
יו"ר ארגון עובדי בנק הפועלים מאשים, כי "החקיקה הכוחנית והחד-צדדית שמקדם משרד האוצר מרחיקה לכת אף יותר מדו"ח בכר, ומגבילה בצורה קיצונית את תחומי העיסוק בבנק. חקיקה זו, כפי שקבעו כלכלנים ומומחים מן השורה הראשונה בישראל ובעולם, פוגעת בחיסכון בישראל, נעשית תוך התעלמות מוחלטת מרצונותיהם של מיליוני לקוחות, ומן העובדה שהבנקים ועובדיהם השקיעו במשך עשרות שנים משאבים ומאמצים בטיפוח קופות הגמל וקרנות הנאמנות, כאמצעי חיסכון מרכזי ובטוח במשק הישראלי".
"לצערנו, דומה ששר האוצר הלך שולל אחרי קבוצה מצומצמת של פקידים, שמנסה להוביל תוכנית שתפגע באלפי עובדים ותזיק לכל אזרחי ישראל. אין שום בסיס לטענה הדמיונית של פקידים אלה, כאילו תוכניתם תביא להוזלת שירותים לחוסך. כל בדיקה רצינית תוכיח כי ההפך הוא הנכון. לא זו בלבד: הבנקים הם המקום הבטוח ביותר להפקדת החסכונות, וכל המחקרים מצביעים שבכך משוכנעים גם החוסכים עצמם".
אמזלג מציין, כי רפורמה דוגמת זו שמנסה האוצר לקדם נכשלה לחלוטין בבריטניה, ומדגיש כי המומחים הישראליים והבינלאומיים הפוסלים את החקיקה שמקדם האוצר, תמימי דעים, כי יישום החקיקה המוצעת יביא לאובדן אלפי מקומות עבודה של עובדי הבנקים, מבלי שתהיה בכך תועלת כלשהי ללקוחות.
"במשך עשרות שנים בונים הבנקים ועובדיהם את המותגים של קופות גמל וקרנות נאמנות, ומטפחים את הקשר עם הלקוחות. ועכשיו בא האוצר, ומתכוון לגזול את מפעלנו ולהעבירו לחברות הביטוח", נאמר עוד בהודעה. "אנחנו לא נהיה שפני הניסיון של האוצר".
ארגון עובדי בנק הפועלים תובע משר האוצר ומן הכנסת להודיע על הקפאה מיידית של הליכי החקיקה הנוגעת להמלצות ועדת בכר, ובמקביל - לחדש את המו"מ, "על מנת לעבד במשותף רפורמה אמיתית ונכונה בשוק ההון, שתיטיב עם ציבור הלקוחות, לא תפגע בציבור עובדי הבנקים ותהיה לתועלת במשק ובשוק ההון. ולשר האוצר אנו קוראים לא לזעזע את המשק ולא לפעול בכוחניות, כי אם בהידברות ובהסכמה".
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
