חוף בתל אביב תיירות נופש
צילום: Istock

"תיירות הפנים בשגשוג שלא היה מעולם, בעיקר באזור החוף, אבל גם בצפון הארץ שם התפוסה היא 100%"

רונן קרסו מנכ"ל איסתא הולידייס - "הביקוש העצום העלה את המחירים ב-50%-60%"; אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר - השבוע חזרנו לטוס ליוון, בולגריה וקרואטיה, בשבוע הבא התיירות היוצאת תשלש את עצמה"
ארז ליבנה | (13)

עד כמה הזויה התקופה שבה אנחנו חיים? מצד אחד תיירות הפנים בשיא כל הזמנים, מצד שני, 2 פנינות התיירות הגדולות ביותר בישראל, כלומר תל אביב וירושלים, שמושכות בימים רגילים את מרבית התיירות המגיעה לישראל – סובלות. זה לא מפליא מאחר ושתי הערים הלה מתבססות על 80% תיירות חוץ ועדיין זאת סוג של הזיה. אבל בתקופתנו, אין הזיה שהיא גדולה מדי. אגב, לא רק תל אביב וירושלים סובלות, גם חיפה, נצרת ונתניה סובלות, בשל היותן מבוססות על תיירות חוץ.

 

עד כמה גדולה המצוקה בתל אביב? דוגמה אחת אולי ממחישה את הכול. מלון קראון פלאזה בתל אביב מציעים חודש לינה מפנקת במלון ב-5,000 שקל בלי מע"מ. בשוק קוראים לזה מחירי רצפה. זה מה שזה וזה מעיד יותר מכל על המצב של המלונות בתל אביב, שסופגת מהלומה תיירותית.

 

אבל מאז הסרת הסגר, כשכל השוק חווה ירידה שנמשכה חודשיים, הישראלים שיצאו מהכלא המעשי שהושת עליהם, רוצים לצאת ולנפוש. אם אין הכול כלול ביוון וטיסות לתאילנד או לאירופה, יש את אכזיב, חדרה, קיסריה ואילת. במלונות הבוטיק, בצימרים ובכל מקום שבו ניתן לנפוש, לישראלים שנקלעו בין הקורונה וחופשת הקיץ של הילדים, אין שובע מתיירות הפנים – כשככל הנראה, הסגר ומדגרות הקורונה הפוטנציאליות, גם משפיע על אופי החופשה, שרצוי שתיעשה בכמה שיותר אוויר פתוח.

 

בשל סיבות אלה, גם הפארקים הלאומיים מלאים עד אפס מקום, החאנים גם. האופציות הזולות, במשבר הכלכלי שפוקד אותנו, הפכו ליותר אטרקטיביות. לדוגמה, מי שניסה להשיג מקום בסיור במכתש רמון לראות את מטר המטאורים שהיה בשבוע שעבר, נאלץ להזמין מקום 3 שבועות מראש. בדרך כלל, כשכל עם ישראל ואחותו נמצאים בתקופה זו בחו"ל, החוסר במקום אחד מייצר עודף במקום אחר.

 

ככל הנראה, הקיץ של 2020 ייזכר במרבית המלונות, המלוניות והצימרים בארץ, כאחת התקופות הטובות בהיסטוריה של תיירות הפנים. לא פחות. בעלי המלונות והצימרים, פרט לתל אביב וירושלים, גם עושים קופה יפה כשהביקוש הגדול גרם להעלאת מחירים שמגיעים לעד 60% יותר.

 

"שגשוג שלא היה מעולם"

"תיירות הפנים בשגשוג שלא היה מעולם, בעיקר באזור החוף, אבל גם בצפון הארץ שם התפוסה מלאה של 100%", אומר רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הולידייס בראיון לביזפורטל. "יש גם ביקוש עצום, וזה העלה את המחירים לרמה של בין 50% ל-60% יותר מהשנה שעברה.

 

"יש מלונות שמוכרים לילה ב-3,000 שקל ללילה, כשלפני שנה אותו החדר נמכר ב-1,800 שקל. אבל מי שהכי סובל אלה תל אביב וירושלים, שם 80% מהתיירות היא תיירות נכנסת. עכשיו אין את זה והישראלים, שמרביתם חיים במרכז, לא רוצים לנפוש בתל אביב ולא בירושלים", אומר קרסו.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

"באילת יש כיום 90% תפוסה, למרות שאין הגבלות על המלונות, פרט לענייני התו הכחול, שמשפיע בעיקר על הארוחות, אבל המלונות מצאו דרך להתמודד עם זה בהגבלת מספר האורחים שמגיעים לארוחה עם טווחי זמן קצרים יותר", הוסיף קרסו.

 

ישראייר שוברת שיאים ומתכננת על מיזוג עם ארקיע

הרבה מדברים על הבעיה שבה נמצאות חברות התעופה הבינ"ל. מרביתן, נכון להיום, מתבססות עד כמה שאפשר על תיירות פנים ושינוע סחורות. אז ניתן לומר די בוודאות, שכרגע חברות התעופה המקומיות מרוויחות יותר מהמצב, לא רק בשל המומחיות שלהן בשוק זה, אלא בשל עלויות התפעול. להחזיק צי של מטוסים גדולים זה מאות מיליונים בשנה במקרה הטוב. צי של מטוסים קטנים לעומת זאת, לא מגיע אפילו לחצי מבחינת התפעול השוטף – בטח לא בכמויות הדלק שהמטוסים צורכים.

 

גם בארץ המצב דומה. אל-על וארקיע אמנם לא טסות עדיין, כך שמי שבהחלט מרוויחה מהמצב היא חברת ישראייר, שבכל שבוע שוברת את מספר הטיסות והנוסעים לאילת. מי היה מאמין כן? זאת בשל הירידה העקבית בשנים האחרונות בתיירות לאילת, בשנה שעברה, אם הייתם שואלים את אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, המספרים שהוא רואה היום, סביר להניח שלא היו מתרחשים בשום קונסטלציה אחרת.

 

"נכון לכרגע, רק היום (חמישי) הוצאנו 12 טיסות לאילת", אומר סירקיס לביזפורטל. "היום שברנו את השיא שלנו עם הכי הרבה טיסות אי פעם. יש לנו 7 סבבים באיירבס, כשלכל כיוון יש כ-180 נוסעים. ועוד 5 סבבים במטוסי ה-ATR. היום גם נשבר השיא עם 2,650 נוסעים וזה עוד לפני הזמנות של הרגע האחרון. לפני שבועיים שברנו את השיא בפעם הראשונה 2,450 נוסעים. כל שבוע שיא חדש נשבר.

 

אתם השחקנים היחידים כרגע בשוק, העליתם מחירים?

"לא. אנחנו מוכרים במחירים מאוד תחרותיים. המחיר עומד על 159 שקלים. זה נכון שארקיע לא טסים, אבל אנחנו עדיין מוכרים בזול, כדי שלא יגידו שקרענו את האנשים".

 

הנראות הציבורית חשובה לכם?

"כן, אבל אנחנו גם בונים על זה שיהיה מיזוג בין החברות. ככה שאם היינו מוכרים עכשיו ב-300 שקל, הממונה היה אומר שאנחנו מעלים מחירים ומנסה לשים מקלות בגלגלים".

 

אתם במצב יותר טוב מארקיע

"כרגע, אנחנו במצב קצת יותר טוב מבחינה פיננסית, אבל אם יהיה מיזוג משפחת נקש תזרים את ההפרש בכסף. כרגע זה לא עומד על הפרק, אבל בשנה הקרובה זה בהחלט כן. זה גם הגיוני שתהיה קונסולידציה בתחום".

 

בסוף תרצו להתחרות באל-על?

"אנחנו לא מכוונים לשם בכלל. בשבוע הבא ייכנס מטוס 777 והוא ישמש לטיסות ייעודיות, זה לא לציבור הרחב. אבל טיסות בינ"ל זה משחק של גדולים ואי אפשר לעשות את זה בלי גיוס משמעותי של הון. ראינו מה קורה כשיש משבר, אי אפשר לעבוד כשכל טיסה עולה כ-400 אלף דולר. זה לא אחראי".

 

מה עם הפעילות בחו"ל?

"הפעילות בחו"ל מתאוששת. השבוע חזרנו לטוס ליוון, בולגריה וקרואטיה. כל הטיסות מלאות. אתמול הוצאנו 3 טיסות וכולן מלאות, אחת לבלגראד, אחת לדוברובניק ואחת לסלוניקי. שנה שעברה הפעלנו 7 מטוסים, 3 חכורים. היום אין חכורים. בשבוע הבא הפעילות לחו"ל תשלש את עצמה.

 

"בנוסף, יש לנו פעילות אד הוק, כמו חילוץ או העלאת עולים ואנחנו מעלים עולים מארגנטינה ורוסיה בשבוע הקרוב. יש גם טיסות המטען שאנחנו עושים. אבל מנועי השרידות המרכזיים של החברה הן טיסות לחו"ל וטיסות הפנים".

 

"35% מהמלונות סגורים; המלונאים מפחדים מתקופת החגים"

כאמור, תקופת הקורונה מעבירה לא מעט שווקים, בהן סקטור התעופה והתיירות, ממצב של עדיפות לסקטור הבינ"ל, למצב של התמקדות בסקטור המקומי. יש לזה יתרונות מאוד גדולים. רק תחשבו על המיליארדים שישראלים מבזבזים בחו"ל בחודשי הקיץ והחגים. הכסף הזה, ברובו, יישאר פה. זה גם מעלה את הצריכה באופן כללי. אנשים יוצאים, הרכבים צורכים דלק, הילדים גם רוצים פעילויות וגלידה ופינוקים – וכשפורטים את זה למסים, זה יכניס לא מעט לקופת המדינה.

 

אבל עדיין לא כולם מרוויחים מזה. למרות האופטימיות שיש בלא מעט מקומות, לפי אמיר חייק, ראש התאחדות המלונות בישראל, "35% מהמלונות בישראל עדיין סגורים בשל ירידה בביקושים", אבל שוב מדובר בערים הגדולות המוטות לתיירות חוץ.

 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    1000 ש"ח ללילה באירופה - מלון 5 כוכבים. בארץ -חור מתפרק (ל"ת)
    דודו 24/08/2020 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    משה מיציע א 22/08/2020 06:36
    הגב לתגובה זו
    כדי לקבל כסף ציבורים. זה מזכיר לי סיפור על חתולים.
  • 11.
    אילן 21/08/2020 19:13
    הגב לתגובה זו
    לציין ש תפוסות מגיעות ל 90-100% זה עיוות . תיירות הפנים מוכוונת בעיקר רק לסופי שבוע לילה אחד מאקסימום שניים . יתרת השבוע המלונות ריקים אבל עדיין צריכים להחזיק צוותים . הלחץ המדומה ילווה אותנו עד סוף אוגוסט . מה עושים ב18 הימים עד ראש השנה ? אין תיירות נכנסת ובוודאי לא תיירות פנים ! מה עושים בין ראש השנה לסוכות ? וכל זה בהנחה שלא יטופל סגר על המדינה מה שיחייב לסגור את כל המלונות . אז התמונה צריכה איזון העלויות גדולות (בעיקר בסופי שבוע ) התפעול מאתגר הלקוחות דורשים שירות וההכנסות הינן רק בסופי שבוע
  • 10.
    איפה מוצאים חודש בקראון פלאזה בתל אביב ב - 5000 ש"ח (ל"ת)
    א 21/08/2020 15:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דירה=קורת גג 21/08/2020 13:36
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 8.
    תשמרו את הכספים לימים קשים (ל"ת)
    מוטי 21/08/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לקוחה 21/08/2020 12:21
    הגב לתגובה זו
    אם אתם מעלים ב-60 אחוז מחירים בגלל ביקוש, אל תבואו לבכות שהציבור יממן אתכם כשתהיו בהפסדים מאיזו סיבה. תחסכו תחסכו ..שיהיה לכם בתקופות קשות כדים ישראל יוכל לברוח מכאן
  • 6.
    נפגע ישראייר 21/08/2020 11:51
    הגב לתגובה זו
    "ישראייר שוברת שיאים",אבל את הכסף שהם חייבים לי מאז אפריל הם לא מחזירים.
  • 5.
    דוד 21/08/2020 11:14
    הגב לתגובה זו
    הבורסה הגיעה לסי ליפנה הזמן למה הם לו נתנים לטרמפ בשר של הרצאת מניות הבורסה צריכה ליפול יותר מי 20 אחוז שלטרפ יהיה לו טוב לבחירות
  • 4.
    אחד העם 21/08/2020 11:10
    הגב לתגובה זו
    חורף קשה לפנינו. יצאתי מאיסתא ברווח טוב לפני כשבוע ברוך השם, לדעתי צריך להתרחק החורף משם. בהצלחה
  • 3.
    אבי 21/08/2020 11:09
    הגב לתגובה זו
    בשביל שטרמפ יבחר הבורסה צריך ליפול 20 אחוז ועז לעלות עים קצב הבחירות שלו היום אין בשר לתת לו כמה כסף שהוא מזרים לשב כי הבורסה הגיעה לסי כול הזמנים
  • 2.
    מתן 21/08/2020 11:01
    הגב לתגובה זו
    אשמח לשמוע מי העלה מחיר מ1200 ל 3000? בתקופה מקבילה שנה שעברה בצפון?
  • 1.
    מגעילים 3000 שקל ללילה? (ל"ת)
    דני 21/08/2020 10:34
    הגב לתגובה זו
מתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוקמתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוק

בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת

3 הצעות נתקבלו במכרז בינלאומי ראשון מסוגו בישראל להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת שיוקם בנאות חובב ויטפל בכ-300 אלף טון פסולת בשנה


הדס ברטל |

במסגרת יוזמה תקדימית של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה הוגשו 3 הצעות: חברת אלקטרה, קבוצת דניה-משאב אנרגיה וקבוצת שפיר-בלוג'ן-דקל, כאשר כל קבוצה כוללת שותף בינלאומי, שהוא מומחה עולמי בתחום השבת האנרגיה, האחראי על הטמעת הידע והטכנולוגיה הדרושים להקמת המתקן. לכאשר יוקם, המתקן אמור לטפל בכ-300 אלף טון פסולת ולייצר אנרגיה בהספק של כ-30 מגה ואט לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה יועבר המתקן לבעלות המדינה.

במסגרת הפרויקט, המקודם בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1895 מאוקטובר 2022, אושרה תכנית לתשתית לאומית (תת"ל 107) להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב. מדובר במתקן הראשון מסוגו בישראל לטיפול בפסולת, אשר כולל מתקן למיון הפסולת, שיפריד את הפסולת לרכיבים שניתנים למיחזור. השאריות שלא ניתן למחזר אותן, יישרפו לצורך ייצור קיטור, שיפעיל טורבינה ויפיק כ-30 מגה-ואט חשמל. המתקן יוקם ויופעל בהתאם לדירקטיבה האירופית העדכנית המחמירה להשבת אנרגיה מפסולת משנת 2019, כנהוג במאות מתקנים עירוניים דומים באירופה, תוך יישום התקנים והטכנולוגיות הסביבתיים המתקדמים בעולם.

בישראל, כ-80% מהפסולת מוטמנת, כאשר הטמנת פסולת היא הפתרון הנחות והמזהם ביותר, כאשר הפסולת המוטמנת משחררת לאוויר גז מתאן, אחד מגזי החממה המזהמים ביותר- פי 2.5 מפחמן דו חמצני שנפלט ממכוניות. האתר הגדול ביותר להטמנת פסולת הוא אתר דודאים שנמצא בקירוב לבסיס חיל האוויר בחצרים ובעבר הועלו תלונות כי הפסולת באתר מושכת אליה אלפי ציפורים שמחפשות מזון באתר ומסכנות את מטוסי החיל. מציאות זו מחייבת מציאת חלופות בדחיפות, כאשר מדיניות המשרד להגנת הסביבה מכוונת לצמצום ייצור הפסולת, להגדלת כמויות הפסולות המועברות למחזור ולצמצום ההטמנה. השלמת שלב הגשת ההצעות במכרז מהווה ציון דרך חשוב בקידום חלופות מתקדמות להטמנת הפסולת, שיהוו חלק חשוב ממערך של פעולות ומתקנים ליצירת משק פסולת סביבתי ומתקדם כנהוג במדינות מתקדמות אחרות.

המתקן יספק שירותי טיפול פסולת למחוז דרום בלבד. במסגרת הסכם חתום בין עיריית באר שבע למדינה, סוכם כי כלל הפסולת העירונית המיוצרת בעיר, תעבור לטיפול במתקן זה. המתקן צפוי לחתום על הסכמים דומים עם רשויות מקומיות נוספות. המכרז יציע חסכון בעלויות השינוע לרשויות המקומיות שישתמשו בו ויצמצם באופן ניכר את העלויות הסביבתיות. מתקני השבת אנרגיה מטפלים בשאריות הפסולת שאינה ניתנת למחזור באופן סביבתי יותר משיטת ההטמנה הנהוגה כיום. יישום מדיניות של טיפול בפסולת, המשלבת הגדלת המחזור והשבה לאנרגיה תגרום לצמצום ההטמנה, הפחתת המפגעים הנגרמים ממנה ולשיפור ברווחת ואיכות חייהם של התושבים. המתקן הראשון בנאות חובב מהווה חלוץ מרשת של מתקני תשתית מסוגים שונים שאגף החשב הכללי והמשרד להגנת הסביבה מקדמים, בשיתוף השלטון המקומי והאזורי בכל רחב הארץ.

המכרז נוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי BOT בתחום הפסולת בראשות הגב' אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי לתחום התשתיות, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, והחברה הממשלתית ענבל, ובשיתוף פעולה ובתיאום עם עיריית באר שבע. המתקן ימומן מכספי קרן הניקיון בניהול המשרד להגנת הסביבה.

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות

מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם פרילנסרים, מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם שכירים?  

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

ישראלים רבים מקבלים מכתבים מפתיעים מהביטוח הלאומי, שבהם נרשמים חובות של אלפי שקלים לתקופות עבודה ישנות. אך מה שרבים לא יודעים: אם עבדתם כשכירים באותה תקופה - החוב בכלל לא שלכם.

לפי החוק, כאשר אדם מועסק כשכיר, האחריות לדיווח ותשלום דמי הביטוח הלאומי חלה אך ורק על המעסיק. בפועל, הביטוח הלאומי לא תמיד יודע אם עבדתם כשכירים או לא, ואם המעסיק לא דיווח, החוב פשוט "נדבק" על שמכם. איך זה שביטוח לאומי לא יודע? המערכות לא מסונכרנות, הדטהבייס לא מעודכן. הביטוח הלאומי היה צריך לייצר ממשק מול משרד התעסוקה או רשות המסים ולקבל את המידע הזה בקלות, אבל בפועל זה לא קורה ויש רבבות אנשים שמקבלים הודעה על חוב. 

אם גם אתם בקבוצה הגדולה הזו ואתם הייתם שכירים בתקופה הזו, אז לפחות תוכלו לבטל את רישום החוב בקלות. הביטוח הלאומי מאפשר באופן דיגיטלי לבטל את החוב, ללא בירוקרטיה מסורבלת, בלי להגיע לסניף ואפילו בלי שיחת טלפון אחת.

מה צריך לעשות? לכאורה, פשוט מאוד, בפועל גם זה לא טריוויאלי. אם קיבלתם הודעה על חוב לתקופה שבה הייתם שכירים – גשו לחפש תלושי עבר או את טופס 106 השנתי, והעלו את המסמכים דרך שירות שליחת המסמכים באתר הביטוח הלאומי. המערכת תזהה את העובדה שהייתם שכירים והחוב יבוטל. תוך ימים ספורים, תשוחררו מהחיוב. אבל, למי יש את התלושים לפני 4-5 שנים? 

אם זה המצב תצטרכו לנסות לאתר תלושים כאלו, לדרוש ממקום העבודה הקודם, יש גם אפשרות להצהיר מול ביטוח לאומי. אבל זה תהליך יותר מסורבל. 

אם אתם באמת חייבים, כלומר לא עבדתם במקום עבודה אחר, תנסו להגיע לסוג של פשרה מול ביטוח לאומי. ראשית, נזכיר שכן - גם אנשים שלא עובדים, בין עבודות, סטודנטים ועוד משלמים ביטוח לאומי. גם עצמאיים, פרילנסרים ועוד משלמים ביטוח לאומי. החוב הזה לא צץ מאין. שנית, מדובר על חוב עם הצמדה, ריבית, קנסות ועוד. כדי לבטל את הקנסות צריך להגיש בקשה.