"תיירות הפנים בשגשוג שלא היה מעולם, בעיקר באזור החוף, אבל גם בצפון הארץ שם התפוסה היא 100%"
עד כמה הזויה התקופה שבה אנחנו חיים? מצד אחד תיירות הפנים בשיא כל הזמנים, מצד שני, 2 פנינות התיירות הגדולות ביותר בישראל, כלומר תל אביב וירושלים, שמושכות בימים רגילים את מרבית התיירות המגיעה לישראל – סובלות. זה לא מפליא מאחר ושתי הערים הלה מתבססות על 80% תיירות חוץ ועדיין זאת סוג של הזיה. אבל בתקופתנו, אין הזיה שהיא גדולה מדי. אגב, לא רק תל אביב וירושלים סובלות, גם חיפה, נצרת ונתניה סובלות, בשל היותן מבוססות על תיירות חוץ.
עד כמה גדולה המצוקה בתל אביב? דוגמה אחת אולי ממחישה את הכול. מלון קראון פלאזה בתל אביב מציעים חודש לינה מפנקת במלון ב-5,000 שקל בלי מע"מ. בשוק קוראים לזה מחירי רצפה. זה מה שזה וזה מעיד יותר מכל על המצב של המלונות בתל אביב, שסופגת מהלומה תיירותית.
אבל מאז הסרת הסגר, כשכל השוק חווה ירידה שנמשכה חודשיים, הישראלים שיצאו מהכלא המעשי שהושת עליהם, רוצים לצאת ולנפוש. אם אין הכול כלול ביוון וטיסות לתאילנד או לאירופה, יש את אכזיב, חדרה, קיסריה ואילת. במלונות הבוטיק, בצימרים ובכל מקום שבו ניתן לנפוש, לישראלים שנקלעו בין הקורונה וחופשת הקיץ של הילדים, אין שובע מתיירות הפנים – כשככל הנראה, הסגר ומדגרות הקורונה הפוטנציאליות, גם משפיע על אופי החופשה, שרצוי שתיעשה בכמה שיותר אוויר פתוח.
בשל סיבות אלה, גם הפארקים הלאומיים מלאים עד אפס מקום, החאנים גם. האופציות הזולות, במשבר הכלכלי שפוקד אותנו, הפכו ליותר אטרקטיביות. לדוגמה, מי שניסה להשיג מקום בסיור במכתש רמון לראות את מטר המטאורים שהיה בשבוע שעבר, נאלץ להזמין מקום 3 שבועות מראש. בדרך כלל, כשכל עם ישראל ואחותו נמצאים בתקופה זו בחו"ל, החוסר במקום אחד מייצר עודף במקום אחר.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ככל הנראה, הקיץ של 2020 ייזכר במרבית המלונות, המלוניות והצימרים בארץ, כאחת התקופות הטובות בהיסטוריה של תיירות הפנים. לא פחות. בעלי המלונות והצימרים, פרט לתל אביב וירושלים, גם עושים קופה יפה כשהביקוש הגדול גרם להעלאת מחירים שמגיעים לעד 60% יותר.
"שגשוג שלא היה מעולם"
"תיירות הפנים בשגשוג שלא היה מעולם, בעיקר באזור החוף, אבל גם בצפון הארץ שם התפוסה מלאה של 100%", אומר רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הולידייס בראיון לביזפורטל. "יש גם ביקוש עצום, וזה העלה את המחירים לרמה של בין 50% ל-60% יותר מהשנה שעברה.
"יש מלונות שמוכרים לילה ב-3,000 שקל ללילה, כשלפני שנה אותו החדר נמכר ב-1,800 שקל. אבל מי שהכי סובל אלה תל אביב וירושלים, שם 80% מהתיירות היא תיירות נכנסת. עכשיו אין את זה והישראלים, שמרביתם חיים במרכז, לא רוצים לנפוש בתל אביב ולא בירושלים", אומר קרסו.
- הנפקת דוראל ארה״ב מתקרבת והאקזיט של יוסי כהן קרוב מתמיד
- הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
"באילת יש כיום 90% תפוסה, למרות שאין הגבלות על המלונות, פרט לענייני התו הכחול, שמשפיע בעיקר על הארוחות, אבל המלונות מצאו דרך להתמודד עם זה בהגבלת מספר האורחים שמגיעים לארוחה עם טווחי זמן קצרים יותר", הוסיף קרסו.
ישראייר שוברת שיאים ומתכננת על מיזוג עם ארקיע
הרבה מדברים על הבעיה שבה נמצאות חברות התעופה הבינ"ל. מרביתן, נכון להיום, מתבססות עד כמה שאפשר על תיירות פנים ושינוע סחורות. אז ניתן לומר די בוודאות, שכרגע חברות התעופה המקומיות מרוויחות יותר מהמצב, לא רק בשל המומחיות שלהן בשוק זה, אלא בשל עלויות התפעול. להחזיק צי של מטוסים גדולים זה מאות מיליונים בשנה במקרה הטוב. צי של מטוסים קטנים לעומת זאת, לא מגיע אפילו לחצי מבחינת התפעול השוטף – בטח לא בכמויות הדלק שהמטוסים צורכים.
גם בארץ המצב דומה. אל-על וארקיע אמנם לא טסות עדיין, כך שמי שבהחלט מרוויחה מהמצב היא חברת ישראייר, שבכל שבוע שוברת את מספר הטיסות והנוסעים לאילת. מי היה מאמין כן? זאת בשל הירידה העקבית בשנים האחרונות בתיירות לאילת, בשנה שעברה, אם הייתם שואלים את אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, המספרים שהוא רואה היום, סביר להניח שלא היו מתרחשים בשום קונסטלציה אחרת.
"נכון לכרגע, רק היום (חמישי) הוצאנו 12 טיסות לאילת", אומר סירקיס לביזפורטל. "היום שברנו את השיא שלנו עם הכי הרבה טיסות אי פעם. יש לנו 7 סבבים באיירבס, כשלכל כיוון יש כ-180 נוסעים. ועוד 5 סבבים במטוסי ה-ATR. היום גם נשבר השיא עם 2,650 נוסעים וזה עוד לפני הזמנות של הרגע האחרון. לפני שבועיים שברנו את השיא בפעם הראשונה 2,450 נוסעים. כל שבוע שיא חדש נשבר.
אתם השחקנים היחידים כרגע בשוק, העליתם מחירים?
"לא. אנחנו מוכרים במחירים מאוד תחרותיים. המחיר עומד על 159 שקלים. זה נכון שארקיע לא טסים, אבל אנחנו עדיין מוכרים בזול, כדי שלא יגידו שקרענו את האנשים".
הנראות הציבורית חשובה לכם?
"כן, אבל אנחנו גם בונים על זה שיהיה מיזוג בין החברות. ככה שאם היינו מוכרים עכשיו ב-300 שקל, הממונה היה אומר שאנחנו מעלים מחירים ומנסה לשים מקלות בגלגלים".
אתם במצב יותר טוב מארקיע
"כרגע, אנחנו במצב קצת יותר טוב מבחינה פיננסית, אבל אם יהיה מיזוג משפחת נקש תזרים את ההפרש בכסף. כרגע זה לא עומד על הפרק, אבל בשנה הקרובה זה בהחלט כן. זה גם הגיוני שתהיה קונסולידציה בתחום".
בסוף תרצו להתחרות באל-על?
"אנחנו לא מכוונים לשם בכלל. בשבוע הבא ייכנס מטוס 777 והוא ישמש לטיסות ייעודיות, זה לא לציבור הרחב. אבל טיסות בינ"ל זה משחק של גדולים ואי אפשר לעשות את זה בלי גיוס משמעותי של הון. ראינו מה קורה כשיש משבר, אי אפשר לעבוד כשכל טיסה עולה כ-400 אלף דולר. זה לא אחראי".
מה עם הפעילות בחו"ל?
"הפעילות בחו"ל מתאוששת. השבוע חזרנו לטוס ליוון, בולגריה וקרואטיה. כל הטיסות מלאות. אתמול הוצאנו 3 טיסות וכולן מלאות, אחת לבלגראד, אחת לדוברובניק ואחת לסלוניקי. שנה שעברה הפעלנו 7 מטוסים, 3 חכורים. היום אין חכורים. בשבוע הבא הפעילות לחו"ל תשלש את עצמה.
"בנוסף, יש לנו פעילות אד הוק, כמו חילוץ או העלאת עולים ואנחנו מעלים עולים מארגנטינה ורוסיה בשבוע הקרוב. יש גם טיסות המטען שאנחנו עושים. אבל מנועי השרידות המרכזיים של החברה הן טיסות לחו"ל וטיסות הפנים".
"35% מהמלונות סגורים; המלונאים מפחדים מתקופת החגים"
כאמור, תקופת הקורונה מעבירה לא מעט שווקים, בהן סקטור התעופה והתיירות, ממצב של עדיפות לסקטור הבינ"ל, למצב של התמקדות בסקטור המקומי. יש לזה יתרונות מאוד גדולים. רק תחשבו על המיליארדים שישראלים מבזבזים בחו"ל בחודשי הקיץ והחגים. הכסף הזה, ברובו, יישאר פה. זה גם מעלה את הצריכה באופן כללי. אנשים יוצאים, הרכבים צורכים דלק, הילדים גם רוצים פעילויות וגלידה ופינוקים – וכשפורטים את זה למסים, זה יכניס לא מעט לקופת המדינה.
אבל עדיין לא כולם מרוויחים מזה. למרות האופטימיות שיש בלא מעט מקומות, לפי אמיר חייק, ראש התאחדות המלונות בישראל, "35% מהמלונות בישראל עדיין סגורים בשל ירידה בביקושים", אבל שוב מדובר בערים הגדולות המוטות לתיירות חוץ.
- 13.1000 ש"ח ללילה באירופה - מלון 5 כוכבים. בארץ -חור מתפרק (ל"ת)דודו 24/08/2020 20:14הגב לתגובה זו
- 12.משה מיציע א 22/08/2020 06:36הגב לתגובה זוכדי לקבל כסף ציבורים. זה מזכיר לי סיפור על חתולים.
- 11.אילן 21/08/2020 19:13הגב לתגובה זולציין ש תפוסות מגיעות ל 90-100% זה עיוות . תיירות הפנים מוכוונת בעיקר רק לסופי שבוע לילה אחד מאקסימום שניים . יתרת השבוע המלונות ריקים אבל עדיין צריכים להחזיק צוותים . הלחץ המדומה ילווה אותנו עד סוף אוגוסט . מה עושים ב18 הימים עד ראש השנה ? אין תיירות נכנסת ובוודאי לא תיירות פנים ! מה עושים בין ראש השנה לסוכות ? וכל זה בהנחה שלא יטופל סגר על המדינה מה שיחייב לסגור את כל המלונות . אז התמונה צריכה איזון העלויות גדולות (בעיקר בסופי שבוע ) התפעול מאתגר הלקוחות דורשים שירות וההכנסות הינן רק בסופי שבוע
- 10.איפה מוצאים חודש בקראון פלאזה בתל אביב ב - 5000 ש"ח (ל"ת)א 21/08/2020 15:22הגב לתגובה זו
- 9.דירה=קורת גג 21/08/2020 13:36הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 8.תשמרו את הכספים לימים קשים (ל"ת)מוטי 21/08/2020 13:01הגב לתגובה זו
- 7.לקוחה 21/08/2020 12:21הגב לתגובה זואם אתם מעלים ב-60 אחוז מחירים בגלל ביקוש, אל תבואו לבכות שהציבור יממן אתכם כשתהיו בהפסדים מאיזו סיבה. תחסכו תחסכו ..שיהיה לכם בתקופות קשות כדים ישראל יוכל לברוח מכאן
- 6.נפגע ישראייר 21/08/2020 11:51הגב לתגובה זו"ישראייר שוברת שיאים",אבל את הכסף שהם חייבים לי מאז אפריל הם לא מחזירים.
- 5.דוד 21/08/2020 11:14הגב לתגובה זוהבורסה הגיעה לסי ליפנה הזמן למה הם לו נתנים לטרמפ בשר של הרצאת מניות הבורסה צריכה ליפול יותר מי 20 אחוז שלטרפ יהיה לו טוב לבחירות
- 4.אחד העם 21/08/2020 11:10הגב לתגובה זוחורף קשה לפנינו. יצאתי מאיסתא ברווח טוב לפני כשבוע ברוך השם, לדעתי צריך להתרחק החורף משם. בהצלחה
- 3.אבי 21/08/2020 11:09הגב לתגובה זובשביל שטרמפ יבחר הבורסה צריך ליפול 20 אחוז ועז לעלות עים קצב הבחירות שלו היום אין בשר לתת לו כמה כסף שהוא מזרים לשב כי הבורסה הגיעה לסי כול הזמנים
- 2.מתן 21/08/2020 11:01הגב לתגובה זואשמח לשמוע מי העלה מחיר מ1200 ל 3000? בתקופה מקבילה שנה שעברה בצפון?
- 1.מגעילים 3000 שקל ללילה? (ל"ת)דני 21/08/2020 10:34הגב לתגובה זו

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.
במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן.
בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי.
נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- יפן מתכננת תקציב ביטחון שיא של 60 מיליארד דולר: רחפנים ורובוטים במקום חיילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם
הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
