"תיירות הפנים בשגשוג שלא היה מעולם, בעיקר באזור החוף, אבל גם בצפון הארץ שם התפוסה היא 100%"
עד כמה הזויה התקופה שבה אנחנו חיים? מצד אחד תיירות הפנים בשיא כל הזמנים, מצד שני, 2 פנינות התיירות הגדולות ביותר בישראל, כלומר תל אביב וירושלים, שמושכות בימים רגילים את מרבית התיירות המגיעה לישראל – סובלות. זה לא מפליא מאחר ושתי הערים הלה מתבססות על 80% תיירות חוץ ועדיין זאת סוג של הזיה. אבל בתקופתנו, אין הזיה שהיא גדולה מדי. אגב, לא רק תל אביב וירושלים סובלות, גם חיפה, נצרת ונתניה סובלות, בשל היותן מבוססות על תיירות חוץ.
עד כמה גדולה המצוקה בתל אביב? דוגמה אחת אולי ממחישה את הכול. מלון קראון פלאזה בתל אביב מציעים חודש לינה מפנקת במלון ב-5,000 שקל בלי מע"מ. בשוק קוראים לזה מחירי רצפה. זה מה שזה וזה מעיד יותר מכל על המצב של המלונות בתל אביב, שסופגת מהלומה תיירותית.
אבל מאז הסרת הסגר, כשכל השוק חווה ירידה שנמשכה חודשיים, הישראלים שיצאו מהכלא המעשי שהושת עליהם, רוצים לצאת ולנפוש. אם אין הכול כלול ביוון וטיסות לתאילנד או לאירופה, יש את אכזיב, חדרה, קיסריה ואילת. במלונות הבוטיק, בצימרים ובכל מקום שבו ניתן לנפוש, לישראלים שנקלעו בין הקורונה וחופשת הקיץ של הילדים, אין שובע מתיירות הפנים – כשככל הנראה, הסגר ומדגרות הקורונה הפוטנציאליות, גם משפיע על אופי החופשה, שרצוי שתיעשה בכמה שיותר אוויר פתוח.
בשל סיבות אלה, גם הפארקים הלאומיים מלאים עד אפס מקום, החאנים גם. האופציות הזולות, במשבר הכלכלי שפוקד אותנו, הפכו ליותר אטרקטיביות. לדוגמה, מי שניסה להשיג מקום בסיור במכתש רמון לראות את מטר המטאורים שהיה בשבוע שעבר, נאלץ להזמין מקום 3 שבועות מראש. בדרך כלל, כשכל עם ישראל ואחותו נמצאים בתקופה זו בחו"ל, החוסר במקום אחד מייצר עודף במקום אחר.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ככל הנראה, הקיץ של 2020 ייזכר במרבית המלונות, המלוניות והצימרים בארץ, כאחת התקופות הטובות בהיסטוריה של תיירות הפנים. לא פחות. בעלי המלונות והצימרים, פרט לתל אביב וירושלים, גם עושים קופה יפה כשהביקוש הגדול גרם להעלאת מחירים שמגיעים לעד 60% יותר.
"שגשוג שלא היה מעולם"
"תיירות הפנים בשגשוג שלא היה מעולם, בעיקר באזור החוף, אבל גם בצפון הארץ שם התפוסה מלאה של 100%", אומר רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הולידייס בראיון לביזפורטל. "יש גם ביקוש עצום, וזה העלה את המחירים לרמה של בין 50% ל-60% יותר מהשנה שעברה.
"יש מלונות שמוכרים לילה ב-3,000 שקל ללילה, כשלפני שנה אותו החדר נמכר ב-1,800 שקל. אבל מי שהכי סובל אלה תל אביב וירושלים, שם 80% מהתיירות היא תיירות נכנסת. עכשיו אין את זה והישראלים, שמרביתם חיים במרכז, לא רוצים לנפוש בתל אביב ולא בירושלים", אומר קרסו.
- מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?
- מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
"באילת יש כיום 90% תפוסה, למרות שאין הגבלות על המלונות, פרט לענייני התו הכחול, שמשפיע בעיקר על הארוחות, אבל המלונות מצאו דרך להתמודד עם זה בהגבלת מספר האורחים שמגיעים לארוחה עם טווחי זמן קצרים יותר", הוסיף קרסו.
ישראייר שוברת שיאים ומתכננת על מיזוג עם ארקיע
הרבה מדברים על הבעיה שבה נמצאות חברות התעופה הבינ"ל. מרביתן, נכון להיום, מתבססות עד כמה שאפשר על תיירות פנים ושינוע סחורות. אז ניתן לומר די בוודאות, שכרגע חברות התעופה המקומיות מרוויחות יותר מהמצב, לא רק בשל המומחיות שלהן בשוק זה, אלא בשל עלויות התפעול. להחזיק צי של מטוסים גדולים זה מאות מיליונים בשנה במקרה הטוב. צי של מטוסים קטנים לעומת זאת, לא מגיע אפילו לחצי מבחינת התפעול השוטף – בטח לא בכמויות הדלק שהמטוסים צורכים.
גם בארץ המצב דומה. אל-על וארקיע אמנם לא טסות עדיין, כך שמי שבהחלט מרוויחה מהמצב היא חברת ישראייר, שבכל שבוע שוברת את מספר הטיסות והנוסעים לאילת. מי היה מאמין כן? זאת בשל הירידה העקבית בשנים האחרונות בתיירות לאילת, בשנה שעברה, אם הייתם שואלים את אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, המספרים שהוא רואה היום, סביר להניח שלא היו מתרחשים בשום קונסטלציה אחרת.
"נכון לכרגע, רק היום (חמישי) הוצאנו 12 טיסות לאילת", אומר סירקיס לביזפורטל. "היום שברנו את השיא שלנו עם הכי הרבה טיסות אי פעם. יש לנו 7 סבבים באיירבס, כשלכל כיוון יש כ-180 נוסעים. ועוד 5 סבבים במטוסי ה-ATR. היום גם נשבר השיא עם 2,650 נוסעים וזה עוד לפני הזמנות של הרגע האחרון. לפני שבועיים שברנו את השיא בפעם הראשונה 2,450 נוסעים. כל שבוע שיא חדש נשבר.
אתם השחקנים היחידים כרגע בשוק, העליתם מחירים?
"לא. אנחנו מוכרים במחירים מאוד תחרותיים. המחיר עומד על 159 שקלים. זה נכון שארקיע לא טסים, אבל אנחנו עדיין מוכרים בזול, כדי שלא יגידו שקרענו את האנשים".
הנראות הציבורית חשובה לכם?
"כן, אבל אנחנו גם בונים על זה שיהיה מיזוג בין החברות. ככה שאם היינו מוכרים עכשיו ב-300 שקל, הממונה היה אומר שאנחנו מעלים מחירים ומנסה לשים מקלות בגלגלים".
אתם במצב יותר טוב מארקיע
"כרגע, אנחנו במצב קצת יותר טוב מבחינה פיננסית, אבל אם יהיה מיזוג משפחת נקש תזרים את ההפרש בכסף. כרגע זה לא עומד על הפרק, אבל בשנה הקרובה זה בהחלט כן. זה גם הגיוני שתהיה קונסולידציה בתחום".
בסוף תרצו להתחרות באל-על?
"אנחנו לא מכוונים לשם בכלל. בשבוע הבא ייכנס מטוס 777 והוא ישמש לטיסות ייעודיות, זה לא לציבור הרחב. אבל טיסות בינ"ל זה משחק של גדולים ואי אפשר לעשות את זה בלי גיוס משמעותי של הון. ראינו מה קורה כשיש משבר, אי אפשר לעבוד כשכל טיסה עולה כ-400 אלף דולר. זה לא אחראי".
מה עם הפעילות בחו"ל?
"הפעילות בחו"ל מתאוששת. השבוע חזרנו לטוס ליוון, בולגריה וקרואטיה. כל הטיסות מלאות. אתמול הוצאנו 3 טיסות וכולן מלאות, אחת לבלגראד, אחת לדוברובניק ואחת לסלוניקי. שנה שעברה הפעלנו 7 מטוסים, 3 חכורים. היום אין חכורים. בשבוע הבא הפעילות לחו"ל תשלש את עצמה.
"בנוסף, יש לנו פעילות אד הוק, כמו חילוץ או העלאת עולים ואנחנו מעלים עולים מארגנטינה ורוסיה בשבוע הקרוב. יש גם טיסות המטען שאנחנו עושים. אבל מנועי השרידות המרכזיים של החברה הן טיסות לחו"ל וטיסות הפנים".
"35% מהמלונות סגורים; המלונאים מפחדים מתקופת החגים"
כאמור, תקופת הקורונה מעבירה לא מעט שווקים, בהן סקטור התעופה והתיירות, ממצב של עדיפות לסקטור הבינ"ל, למצב של התמקדות בסקטור המקומי. יש לזה יתרונות מאוד גדולים. רק תחשבו על המיליארדים שישראלים מבזבזים בחו"ל בחודשי הקיץ והחגים. הכסף הזה, ברובו, יישאר פה. זה גם מעלה את הצריכה באופן כללי. אנשים יוצאים, הרכבים צורכים דלק, הילדים גם רוצים פעילויות וגלידה ופינוקים – וכשפורטים את זה למסים, זה יכניס לא מעט לקופת המדינה.
אבל עדיין לא כולם מרוויחים מזה. למרות האופטימיות שיש בלא מעט מקומות, לפי אמיר חייק, ראש התאחדות המלונות בישראל, "35% מהמלונות בישראל עדיין סגורים בשל ירידה בביקושים", אבל שוב מדובר בערים הגדולות המוטות לתיירות חוץ.
- 13.1000 ש"ח ללילה באירופה - מלון 5 כוכבים. בארץ -חור מתפרק (ל"ת)דודו 24/08/2020 20:14הגב לתגובה זו
- 12.משה מיציע א 22/08/2020 06:36הגב לתגובה זוכדי לקבל כסף ציבורים. זה מזכיר לי סיפור על חתולים.
- 11.אילן 21/08/2020 19:13הגב לתגובה זולציין ש תפוסות מגיעות ל 90-100% זה עיוות . תיירות הפנים מוכוונת בעיקר רק לסופי שבוע לילה אחד מאקסימום שניים . יתרת השבוע המלונות ריקים אבל עדיין צריכים להחזיק צוותים . הלחץ המדומה ילווה אותנו עד סוף אוגוסט . מה עושים ב18 הימים עד ראש השנה ? אין תיירות נכנסת ובוודאי לא תיירות פנים ! מה עושים בין ראש השנה לסוכות ? וכל זה בהנחה שלא יטופל סגר על המדינה מה שיחייב לסגור את כל המלונות . אז התמונה צריכה איזון העלויות גדולות (בעיקר בסופי שבוע ) התפעול מאתגר הלקוחות דורשים שירות וההכנסות הינן רק בסופי שבוע
- 10.איפה מוצאים חודש בקראון פלאזה בתל אביב ב - 5000 ש"ח (ל"ת)א 21/08/2020 15:22הגב לתגובה זו
- 9.דירה=קורת גג 21/08/2020 13:36הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 8.תשמרו את הכספים לימים קשים (ל"ת)מוטי 21/08/2020 13:01הגב לתגובה זו
- 7.לקוחה 21/08/2020 12:21הגב לתגובה זואם אתם מעלים ב-60 אחוז מחירים בגלל ביקוש, אל תבואו לבכות שהציבור יממן אתכם כשתהיו בהפסדים מאיזו סיבה. תחסכו תחסכו ..שיהיה לכם בתקופות קשות כדים ישראל יוכל לברוח מכאן
- 6.נפגע ישראייר 21/08/2020 11:51הגב לתגובה זו"ישראייר שוברת שיאים",אבל את הכסף שהם חייבים לי מאז אפריל הם לא מחזירים.
- 5.דוד 21/08/2020 11:14הגב לתגובה זוהבורסה הגיעה לסי ליפנה הזמן למה הם לו נתנים לטרמפ בשר של הרצאת מניות הבורסה צריכה ליפול יותר מי 20 אחוז שלטרפ יהיה לו טוב לבחירות
- 4.אחד העם 21/08/2020 11:10הגב לתגובה זוחורף קשה לפנינו. יצאתי מאיסתא ברווח טוב לפני כשבוע ברוך השם, לדעתי צריך להתרחק החורף משם. בהצלחה
- 3.אבי 21/08/2020 11:09הגב לתגובה זובשביל שטרמפ יבחר הבורסה צריך ליפול 20 אחוז ועז לעלות עים קצב הבחירות שלו היום אין בשר לתת לו כמה כסף שהוא מזרים לשב כי הבורסה הגיעה לסי כול הזמנים
- 2.מתן 21/08/2020 11:01הגב לתגובה זואשמח לשמוע מי העלה מחיר מ1200 ל 3000? בתקופה מקבילה שנה שעברה בצפון?
- 1.מגעילים 3000 שקל ללילה? (ל"ת)דני 21/08/2020 10:34הגב לתגובה זו

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?
הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב
ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.
בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.
הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית?
מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%
יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב.
- ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש. לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור
חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם.
המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם.
לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.
בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- תעשייה אווירית, רפאל, אלביט מערכות - מי קיבלה יותר פרסים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים
קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית,
נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.