אמיר ירון, נגיד בנק ישראל המיועד
צילום: בנק ישראל

גם הנגיד מתנגד לתוכנית שהציג נתניהו - "חשוב יותר לסייע למי שצריך"

"תוכנית החלוקה" נתניהו מחלק כסף לעם - "יש דרכים טובות ויעילות יותר להגדיל את הביקושים במשק"
ערן סוקול | (8)

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אומר בראיון בגלי צה"ל כי התוכנית של נתניהו לחלוקת כסף לציבור אינה נכונה "חשוב מאוד לסייע למי שצריך ולא לכולם. יש דרכים טובות ויעילות יותר להגדיל את הביקושים במשק מאשר להעבי כספים באופן ששנעשה".

על פי התוכנית, נזכיר יינתן מענק לכל אזרח ללא קשר למצבו הפיננסי. המענק יהיה בגובה 750 שקל לכל אזרח, ושל אלפי שקלים במצטבר למשפחה. משפחה עם ילד אחד תקבל 2,000 שקל; משפחה עם שני ילדים תקבל 2,500 שקל; ומשפחה עם שלושה ילדים תקבל 3,000 שקל. כל אדם יקבל 750 שקל. עלות התוכנית למשק - 6 מיליארד שקל.  

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    א. ב. 16/07/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    האם אתה מעוניין לפחת את השקל כדי לעודד את הייצוא אבל הקיסר מרח' בלפור מונע ממך לעשות את זה בשביל ה"שופוני? כי הוא רוצה להמשיך ולהשוויץ במטבע החזק שלו? במקומך הייתי מתפטר!!!
  • 6.
    רבקה 16/07/2020 14:13
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל דואג לבנקים ולא לציבור. קשה להאמין שנגיד הבנק לא ישן בלילה בגלל המצוקה של הציבור. גם ביבי לא בדיוק דואג לציבור, יש לו דאגות אחרות.
  • 5.
    עומרי 16/07/2020 14:10
    הגב לתגובה זו
    תכניות הזויות שלא יסייעו ויגרמו נזק ארוך טווח לכלכלה. אם כבר תומכים באזרחים זה חייב להיות למי שצריך. ובלי סיפורים על בירוקרטיה : כל מי שנפגע מהקורונה ונרשם כמובטל/חלת שיקבל. כל השאר : לא !!! מעניין שמשבר הדיור לא מעניין את ביבי. אפשר לחסוך לכל משק בית 1000-3000 שח בכל חודש !!! אם יחזירו את מחירי הדיור לשפיות שיגרמו להפחתת מחירי המשכנתא. הכסף שיתפנה לאזרחים יילך על צריכה פרטית וי יע את גלגלי הצמחיה במשק. ביבי הזוי. תרח זקן שאיבד את הכיוון
  • 4.
    א 16/07/2020 13:39
    הגב לתגובה זו
    הליכוד במילכוד חלוקת כספי ציבור ללא הגיון ביבי בלחץ
  • 3.
    כשל 16/07/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
    שהוא מנוע הצמיחה של המשק. למה לכל הרוחות אתה לא עושה פיחות ויש הרבה דרכים לא רק באמצעות רכישות מטבע חוץ
  • העליתות מנותקות מהעם.מה שהוא מרויח בחדש לא תרויח בשנה (ל"ת)
    שלמה 16/07/2020 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שלמה 16/07/2020 13:16
    הגב לתגובה זו
    ומבזבז לפי עתון ידיעות כספי ציבור.הנגיד הזה נותן לדולר לרדת ל3.4 וגורם להרס היצוא ולתוספת פיטורין נוסף לפיטורי הקורונה
  • 1.
    המאוסים 16/07/2020 12:54
    הגב לתגובה זו
    משהו או שמא רק מקבלי הבטחת הכנסה שחיים לא רע בכלל . ולמה שחלק יקבלו וחלק לא. הרי העצמאים מקבלים עוד כספים . די לבלוף
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוקמגדל one world trade tower קרדיט: גרוק

10 המגדלים הגבוהים בעולם

בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120

הדס ברטל |
נושאים בכתבה מגדלים

כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.

1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות

הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל    שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.

המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,

תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.

 

מגדל בורג' חליפה באיחוד האמירויות, קרדיט: גרוק
מגדל בורג' חליפה באיחוד האמירויות - קרדיט: גרוק


אנבידיהאנבידיה

קריית טבעון - למה אנבידיה בחרה בה ו-10 עובדות על האזור

מה צפוי לקרות למחירי הדירות בקריית טבעון, ואיך ישפיע הקמפוס של אנבידיה על האזור? אפשר לחלום, אבל צריך להיות מציאותיים
אדיר בן עמי |

רשות מקרקעי ישראל אישרה הקצאת קרקע בפטור ממכרז לחברת אנבידיה בקריית טבעון, כחלק מתוכנית להקמת קמפוס טכנולוגי ענק - קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון.  הפרויקט, שממתין לאישור סופי מהנהלת החברה העולמית, צפוי להעסיק קרוב ל-10,000 עובדים ולהשפיע על לפחות 10,000 נוספים. קריית טבעון שמתגוררים בה כ-20,000 תושבים, עומדת לכאורה בפני שינוי גדול. האם הציפיות מוגזמות?

הקמפוס החדש יעסיק כאמור עובדים חדשים רבים, אבל לא חייבים לגור בקריית טבעון כדי לעבוד באנבידיה. יש ישובים רבים בסמוך, חיפה במרחק של 18 דקות. גם תל אביב במרחק של שעה, נתניה בפחות מ-50 דקות. ויש תחבורה יחסית נוחה - זה היה התנאי הגדול של אנבידיה. כלומר, זה בהחלט אירוע חשוב לקריית טבעון ולאזור כולו, אבל צריך לקחת אותו בפרופורציות. חלק גדול מהעובדים יגיע לאזור בבוקר ויעזוב אחרי הצהריים.  יהיו כאלו שיעדיפו לגור בסביבה, אבל צריך לזכור שמדובר על הקמה שתיקח שנים ושהמעבר לאזור על פני שנים, כנראה לא יהיה בהיקפים ענקיים - כן, האזור יגדל באוכלוסייה, יתחזק כנראה כלכלית, אבל האם קריית טבעון תגדל ל-30 אלף איש תוך 3 שנים? - מה פתאום. ועדיין זה כמובן יכול להיות משמעותי, במיוחד, אגב התקופה שהיא "החלום". ההבנה שהולך לקום דבר גדול מאוד בקריית טבעון של המובילה העולמית בתחום הטכנולוגיה, מוסיפה כבר ביום הראשון כמה אחוזים טובים למחירי הדירות.    

מחירי הדירות בקריית טבעון

מחירי הדירות יעלו. גם ככה אין היצע גדול של דירות והמחירים בעלייה, והציפיה לאנבידיה תוביל לעלייה מדורגת במחירי הדירות באזור. יהיו עסקים רבים בקמפוס והתעסוקה באזור תגדל - גם של יהודים וגם של ערבים (שמהווים כ-25%-30% מאוכלוסיית האזור). האם זה יוביל לפריחה אדירה? אולי זה יקרה במרחק של 10 שנים מהיום, אם הקמפוס יילך ויתרחב. אלו תהליכים ארוכים. תהיה פריחה, אבל לא בום כלכלי אדיר באזור.  

בינתיים, הדיווחים על כך שאנבידיה תקים את הקמפוס כמובן מעודדים את האזור. השיח על כך כבר משפיע על שוק הנדל"ן המקומי כי אלו שרצו למכור חושבים פעמיים או מעלים מחיר והקונים כנראה יסכימו להוסיף סכום מסוים כי תהיה השבחה עתידית. ביישוב כבר יש תחושת ציפייה, בעלי בתים מקווים לעליית ערך הנכסים, תושבים מדברים על האפשרות לשדרוג תשתיות וחיזוק השירותים העירוניים. על פניו, מדובר בהזדמנות נדירה ליישוב קטן להפוך לחלק משמעותי ממפת ההייטק הצפונית. 

לא כולם בטוחים שזה יביא רק בשורות. אין עדיין תחנת רכבת, דרכי הגישה עמוסות, והרחוב הראשי כבר פקוק ברוב שעות היום. גם ההשפעה על מחירי הדיור אינה חד-משמעית, מצד אחד צפוי ביקוש מצד עובדים פוטנציאליים, מצד שני ההיצע מוגבל מאוד ואין תוכניות בנייה משמעותיות באופק.