הרכבלית בחיפה
צילום: משרד התחבורה

צעד נוסף לקראת הפעלת הרכבלית בחיפה

הרכבלית תחל לפעול במחצית השניה של השנה הבאה והנוסעים יוכלו להשתמש בכל אמצעי התשלום בתחבורה הציבורית, לרבות כרטיס רב קו, ומנויים תקופתיים
ערן סוקול | (4)

צעד נוסף לקראת הפעלת הרכבלית. משרד התחבורה מדווח היום (ד') כי חברת נתיב אקספרס, המפעילה את התחבורה הציבורית בגליל, וחברת בורסה התורכית, יפעילו את הרכבלית בחיפה, שתשמש לראשונה בישראל, אמצעי תחבורה ציבורית נוסף לצד האוטובוסים, הרכבת והמטרונית. הנוסעים ברכבלית יוכלו להשתמש בכל אמצעי התשלום בתחבורה הציבורית, לרבות כרטיס רב קו, ומנויים תקופתיים.

 

חברת נתיב אקספרס וחברת בורסה, המפעילה כיום רכבל המחבר בין העיר בורסה בתורכיה לפארק הלאומי בהר אלואג, יפעילו את הרכבלית בחיפה, לאחר שזכו במכרז של משרד התחבורה להפעלת הרכבלית. במכרז התמודדו קבוצות נוספות, בהם אגד אחזקות, חברת דן וחברת קווים.

 

הרכבלית, המוקמת בימים אלה על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת יפה נוף, תחל לפעול במחצית השניה של השנה הבאה, ותחבר את המרכז התחבורתי הגדול בחיפה, מרכזית המפרץ, עם הטכניון ואוניברסיטת חיפה.

 

נתיב אקספרס ובורסה שזכו במכרז, ידרשו להכשיר את כח האדם הנדרש לתפעול הרכבל, להתקין מערכות כרטוס חכם ושילוט אלקטרוני, שיאפשרו להפעיל את הרכבל כחלק ממערך התחבורה הציבורית בעיר חיפה. בפרויקט צפויים להיות מועסקים עשרות עובדים באופן ישיר ועקיף.

 

במשרד התחבורה מציינים כי מיזם הרכבלית, שקודם על ידי שר התחבורה, החוץ והמודיעין, ישראל כץ, צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לטכניון ולאוניברסיטת חיפה ולעודד עשרות אלפי סטודנטים ואנשי אקדמיה להעדיף את התחבורה הציבורית, על חשבון רכבם הפרטי. כמו כן, הוא יקל על מצוקת החנייה בקמפוסים וברחובות הסמוכים אליהם וכן על עומסי התנועה בצירים הראשיים, במעלה הכרמל.

 

אורך תוואי הרכבל הוא 4.4 קילומטרים, ויכלול שש תחנות, מהן שלוש תחנות נוסעים שישמשו את הציבור, במרכזית המפרץ, בטכניון ובאוניברסיטת חיפה, ושלוש תחנות תפעוליות בצומת הצ'ק פוסט, בדרך דורי ובטכניון.

 

מערכת הרכבל תופעל באמצעות 150 קרוניות שיוכלו להסיע בכל קרונית עד 10 נוסעים. הקרוניות יצאו מהתחנה מידי 15 שניות ויסיעו עד 2,400 נוסעים בשעה, בכל כיוון, בו זמנית. הנסיעה ממרכזית המפרץ לטכניון תיארך כ-10 דקות, ו-9 דקות נוספות מהטכניון לאוניברסיטת חיפה. התחנות והקרוניות יהיו נגישות לבעלי מוגבלויות.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    X 02/07/2019 09:59
    הגב לתגובה זו
    2400 נוסעים לשעה!!! צריך גם להביא הרבה תורכים שיסעו ברכבלית. לא להתבלבל - רכבלית (נקבה) ולא רכבל (זכר) כמו שזה מקובל בכל מקום באולם. פשוט פשע לבנות כזה דבר.
  • 3.
    LONELY 01/07/2019 17:14
    הגב לתגובה זו
    לא צריך חניה מגיעים למרכזית המפרץ (עשרות קוים ורכבות) ומשם מדלגים לטכניון ואוניברסיטה...
  • 2.
    משה ג. 19/06/2019 17:48
    הגב לתגובה זו
    כבר כיום אין מספיק חניה במרכזית המפרץ, מה יהיה כשאלפי סטודנטים ישאירו שם המכוניות
  • 1.
    ישראל 19/06/2019 17:02
    הגב לתגובה זו
    איזה בזבוז פשוט לא יאומן
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי תיכנס לתוקף עוד 21 יום

במסגרת המהלכים שמקדם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' במאבק נגד יוקר המחיה, החליט השר להרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי; הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי עד לסכום של 150 דולר תיכנס לתוקף עוד 21 יום 

רן קידר |

במסגרת המהלכים שמקדם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' במאבק נגד יוקר המחיה, החליט השר להרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי. הפטור ממס על יבוא אישי לסכום של 150 דולר ייכנס לתוקף עוד 21 יום. "הצרכן הישראלי לא יכול להיות שבוי בידי טייקונים שמחזיקים במשק" אמר סמוטריץ'. 

שר האוצר מוביל שורה של צעדים להקלה בתחום יוקר המחייה ולתפיסתו פתיחת השוק תוציא מידי מונופולים וחברות ששולטות במשק את היכולת לגבות מהצרכן הישראלי מחירים גבוהים מרוב מדינות אירופה. כך למשל מחירי ההלבשה וההנעלה בישראל גבוהים ביחס לממוצע האירופאי. הפער במחירי המוצרים האלו מגיע לכ-28% מהממוצע ה-OECD. 

על פי ההערכות, ארבע חברות גדולות בתחום ההלבשה וההנעלה בישראל מחזיקות יחד בכ-40% מנתח השוק בסקטור זה ולמעשה קובעות רף מחירים גבוה ולא מוצדק לכל משקי הבית. על פי נתוני משרד האוצר כוח הקנייה של אזרחי ישראל נמוך מזה של רוב מדינות אירופה כאשר ישראל נמצאת במקום ה-22 מתוך 38 מדינות. הסיבה לכך היא רמת מחירים יקרה שמצמצמת את כוח הקנייה של האזרחים בישראל. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': ״הצרכן הישראלי משלם יותר מחברו במדינות המערב. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעובדה כי סקטורים שלמים מוחזקים בידי מונופולים וטייקונים שמנצלים את המשק הסגור כדי לגבות מחיר יקר ולא מוצדק מהצרכן הישראלי. החלטתי להגביר את התחרות בתחום הזה ולהוזיל בכך את סל המחייה עבור משקי הבית בישראל". השר פירסם את הצו להערות הציבור לקראת כוונתו לחתום עליו. בעוד 21 יום יוכל השר לחתום וההוזלה תיכנס לתוקף. 

הצעד מוצג לציבור כעידוד תחרות, אך גורמי המקצוע באוצר מזהירים כי מדובר במהלך של כלכלת בחירות. וויתור על הכנסות ממסים בזמן שהמשק עדיין מתמודד עם עלויות המלחמה אינו צעד זהיר ובוודאי לא כזה שהדרג המקצועי תמך בו. בצמרת האוצר מדגישים כי שנים מדברים על ביטול פטורים, לא על הרחבתם, והמהלך הנוכחי הפוך לחלוטין לאג’נדה הרשמית של המשרד.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

כלכלת הבחירות של סמוטריץ - נותן לכם פטור במסים כדי לקבל מנדטים

הגדלת תקרת הפטור ממע"מ מ־75 ל־150–200 דולר מוצגת כהקלה לצרכן, אך המהלך עלול לפגוע בעסקים המקומיים ולהיתפס ככלכלת בחירות מובהקת
אדיר בן עמי |

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם מהלך שיוזיל את הקניות מאמזון ואתרי יבוא אישי אחרים, אבל קשה להתעלם מהתזמון ומהמשמעות הכלכלית הרחבה שלו. הגדלת תקרת הפטור ממע"מ מ־75 דולר ל־150 או 200 דולר נשמעת כמו בשורה לצרכנים, אך בפועל היא עשויה להפוך לאחד הצעדים הפופוליסטיים היקרים של השנה.


מאחורי ההחלטה עומד מהלך שמוצג לציבור כעידוד תחרות, אך גורמי המקצוע באוצר מזהירים כי מדובר במהלך של כלכלת בחירות. וויתור על הכנסות ממסים בזמן שהמשק עדיין מתמודד עם עלויות המלחמה אינו צעד זהיר ובוודאי לא כזה שהדרג המקצועי תמך בו. בצמרת האוצר מדגישים כי שנים מדברים על ביטול פטורים, לא על הרחבתם, והמהלך הנוכחי הפוך לחלוטין לאג’נדה הרשמית של המשרד.


הבעיה המרכזית טמונה בפגיעה הצפויה בשוק המקומי עם עסקים קטנים ובינוניים, שכבר מתקשים להתמודד עם תחרות מחו"ל, וצפויים לעמוד מול גל גדול יותר של מוצרים זולים שמגיעים מסין, טורקיה וממדינות נוספות. הגדלת הפטור מגדילה את הפער שיש להם מול ספקים זרים שנכנסים לישראל, בזמן שעסק ישראלי מחויב בכל מס ורגולציה מקומית. המשמעות היא שיותר קטגוריות מוצרים יהפכו ללא משתלמות לייבוא מקומי, יותר צרכנים יעדיפו להזמין מבחוץ, והכדאיות של החזקת חנות קטנה או עסק בינוני תישחק עוד יותר.


בניגוד לנרטיב של "הקלה ביוקר המחיה", רוב המוצרים שמוזמנים באינטרנט הם אופנה והנעלה ולא אלה שמכבידים באמת על תקציב משקי הבית, כמו מזון. כלומר, ההטבה לא פותרת את בעיית המחירים המשמעותית של הציבור, אלא רק יוצרת תחושת הטבה רגעית. הערכות באוצר מדברות על כך שסמוטריץ' נשען על תחזית לגידול בגביית המסים, מה שאמור לאפשר מהלכים שנויים במחלוקת בלי לפגוע בקופה. אבל תחזית איננה מציאות ואם ההכנסות לא יגיעו כפי שהוצג, הציבור יגלה מהר מאוד שההנחה הקטנה באמזון תעלה לו ביוקר במקום אחר.


מבחינה פוליטית, המהלך מובן מאוד. העלאת הפטור מיד לפני קמפיין פוליטי משדרת "דאגה לציבור" ומייצרת כותרות חיוביות. בפועל, זהו צעד שמיטיב עם ציבור קטן של צרכני אונליין ומעמיק את הבעיה העיקרית של הכלכלה הישראלית: פער עצום בין מדיניות לטווח קצר לבין השלכות לטווח ארוך.