מסירות מרץ 2013: הפסח גרם לצניחה במכירות

שוק הרכב הישראלי נחלש במרץ ב-13% בין היתר בשל חג הפסח; לעומת זאת שוק היוקרה ממשיך לפרוח
יואל שורץ | (1)

אחרי פתיחה חזקה בינואר (עלייה של 12%), התמתנות בפברואר (עלייה של 2%), הגיע חודש מרץ שסגר בירידה משמעותית של 13%. ירידה שנובעת בין היתר גם מחג הפסח שצמצם משמעותית את ימי העסקים. סה"כ בחודש מרץ עלו על 17,831 כלי רכב חדשים על כבישי הארץ, כשמתחילת השנה התווספו למצוות כלי הרכב בישראל 57,249 כלים חדשים – ירידה של 3% ביחס לנתוני הרבעון הראשון ב-2012.
 

לא מפתיע לגלות כי לאור הצניחה במסירות, רוב הטבלה צבועה באדום, אבל כן מפתיע לראות שהצבע שולט ב-7 המקומות הראשונים. יונדאי, קיה, טויוטה, פורד, ניסאן, מאזדה וסקודה מציגות החלשות ביחס לנתוני מרץ 2012 כשרובן גם מציגות ירידה בחישוב מצטבר מתחילת השנה.
על מי פסחה הירידה? על סוזוקי שרושמת עלייה נאה של 13%, על סיטרואן ופיג'ו המתחזקות ב-7% ו-2% (בהתאמה) בין היתר בזכות הגעת ה-C אליזה וה-301, על פיאט, איסוזו ועוד אחרות. ראויה לציון מיוחד היא סובארו שלאחר תקופה ממושכת של החלשות מתמדת ושפל חסר תקדים בארץ, מציגה החודש עליה של 45% במסירות הנובעות בעיקר משיווק הדור החדש של הפורסטר בו כבר הספקנו גם לנהוג.

בקרב צמרת מותגי היוקרה המצב הפוך ביחס לכלל הטבלה. כאן המקומות הראשונים (5 במספר) מציגים דווקא עליה במסירות. אודי (28%), מרצדס (107%), ב.מ.וו (10%), וולוו (6%) ולקסוס (16%). מגמה זו תקפה גם בחישוב מצטבר מתחילת השנה למעט וולוו. מכירות של זו האחרונה התעוררו בחודש שחלף בין היתר בזכות ה-V40 החדשה שהושקה לאחרונה.
 
מסירות מרץ 2013 ביחס לנתוני מרץ 2012*: 
 
* על פי נתוני איגוד יבואני הרכב

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דודו 04/04/2013 10:15
    הגב לתגובה זו
    להיות מקום שני לפני טויוטה ופורד! נכנסו חזק לשוק הישראלי כל הכבוד להם!
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.