משכנתא
צילום: canva pro

היקפי המשכנתאות בדצמבר- 14 מיליארד שקל

הגל לרכישת דירות לפני העלאת המע"מ הוביל לשיא בהיקף המשכנתאות – 13.8 מיליארד שקל בדצמבר
אביחי טדסה | (11)
נושאים בכתבה משכנתא בנק ישראל
הנתונים שפורסמו על ידי בנק ישראל מצביעים על שיא חסר תקדים בהיקפי המשכנתאות שנלקחו בדצמבר 2024, כאשר הרוכשים מיהרו לנצל את הזמן לפני העלאת המע"מ הצפויה ב-2025. היקף המשכנתאות הסתכם ב-13.8 מיליארד שקל, נתון שמעיד על גל רכישות משמעותי בשוק הנדל"ן. מה שהוביל לעלייה החדה הזו הוא בעיקר הרוכשים שהתמהמהו עד הרגע האחרון, מיהרו להקדים תשלומים כדי לחסוך סכומים משמעותיים, במיוחד כאשר מדובר בדירות חדשות או בתוכניות כמו "מחיר למשתכן".


גל רכישות חפוזות ונתון מפתיע


לא רק עלייה בהיקפי המשכנתאות הייתה נתון מעניין, אלא גם השיא בתחום משכנתאות מסוג "בולט ובלון", שהגיעו ל-3.2 מיליארד שקל בדצמבר. מדובר ביותר מפי 2 מהשיא הקודם שנרשם ביולי 2024, ומצביע על מגמה בה יזמים בוחרים במודל זה, שמפחית את העומס הכלכלי בטווח הקצר, תוך סיכון עתידי שיכול להכביד עליהם. משכנתאות אלו הפכו לכלי מרכזי בשוק הנדל"ן, במיוחד לאור תחושות אי-הודאות לגבי שנת 2025, בה צפויה האטה בשוק בעקבות הריביות הגבוהות. השוק בשיא אך גם בסיכון - למרות השיאים המרשימים בהיקפי המשכנתאות, שוק הנדל"ן בישראל ניצב בפני אתגרים משמעותיים. נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שיש ברשות היזמים כ-71 אלף דירות שלא נמכרו.


התאחדות יועצי המשכנתאות אף מציינת כי הריביות הגבוהות רק מגבירות את הסיכון עבור משקי הבית, עם החזרים חודשיים שיכולים להכביד עליהם משמעותית. התחזיות לגבי ינואר 2025 מצביעות על חודש חזק נוסף, עם עסקאות שדחו הבנקים לחודש זה בעקבות העומס בשוק המשכנתאות בדצמבר. אך יחד עם זאת, לא מעט מומחים מזהירים כי האטה בשוק הנדל"ן צפויה להשפיע לא רק על היזמים אלא גם על משקי הבית, שיעמדו בפני אתגרים כלכליים משמעותיים בשנים הקרובות.


התאחדות יועצי המשכנתאות: בדצמבר נשבר שיא כל הזמנים בביצועי משכנתאות נתון מדהים של 13.818 מיליארד שקל, וכ-94 מיליארד שקל לסיכום השנה. את השיא אפשר להסביר בקצב עסקאות יד ראשונה ומחיר למשתכן שהם עיקר שוק הדיור בשנה האחרונה, ורבים מהרוכשים פעלו להקדמת תשלומים עקב העלייה באחוז המע"מ בתחילת 2025 שהלווים רצו להקדים כדי לחסוך אלפי שקלים נוספים במחיר הדירה. להערכתנו גם בינואר 2025 היקפי העסקאות יהיו גבוהים מהרגיל עקב כך שבבנקים יתקשו להתמודד עם המספר הרב של הבקשות ובהתאם לכך, דחו חלק מהם לתחילת ינואר. הנתונים הללו ממשיכים להראות כי למרות הריביות הגבוהות ולמרות העליה ביוקר המחיה הציבור הישראלי ממשיך לרכוש דירות חדשות והביקושים גבוהים. הסיכונים בשוק הדיור בהחלט יכולים להתרחב בשנה הזו עם העליות הצפויות למשקי הבית, ובמידה ובנק ישראל לא יפעל להורדת הריבית . המרוויחים הגדולים משיא ביצועי המשכנתאות בחודש דצמבר הם לחלוטין הקבלנים שהגדילו את תזרימי המזומנים שלהם משמעותית והפחיתו עלויות מימון וליווי בנקאי יקרים מאוד.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    טדסה 02/04/2025 05:35
    הגב לתגובה זו
    יותר טוב תכתבו כמה כל השנה
  • 10.
    רוב המשכנתאות זה מחזורים והלוואות בלון (ל"ת)
    דני 15/01/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בראל 14/01/2025 23:20
    הגב לתגובה זו
    זאת שמחה לכל עם ישראל על שובםשל החטופיםאך גם תיהיה שמחה לשחקני הבורסהשיעשו בוחטות טובות
  • 8.
    דירת 50 מטר בבש to the moon! (ל"ת)
    אניי 14/01/2025 19:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    משה 14/01/2025 19:24
    הגב לתגובה זו
    זה נטו רווחים עצומים לבנקים בשנה הקרובה שגם ככה הולכת להיות שנת שיא לרווחים שלהם
  • 6.
    יש כסף לקונים.. המחירים רק יכולים לעלות ... תיקנו כל עוד זה זול (ל"ת)
    מתווך 14/01/2025 19:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בועה 14/01/2025 19:03
    הגב לתגובה זו
    בועת סבון מתפוצצת עם סיכה קטנה ביותר. מספיק שמשהו קטן בשרשרת האינטרסים ישתחרר ואז הבועה תתפוצץ כמו הסאב פריים ... ומה עם הממונפים וגיבורי ה 20 80 מה יהיה עליהם בקרוב מאוד
  • 4.
    בנק הפועלים 14/01/2025 19:00
    הגב לתגובה זו
    תקנו בנקים
  • 3.
    בנק לאומי 14/01/2025 18:59
    הגב לתגובה זו
    אני בנק לאומי אני אוהב משכאנטאות מלא מלא
  • 2.
    יועץ משכנתאות חרדי 14/01/2025 17:44
    הגב לתגובה זו
    אחד הבעיות שאנחנו היועצים יצרנו זה שאנחנו מפברקים הכנסות ללקוחות מול הבנק וזה נותן את האפשרות להוציא משכנתאות בהחזר חודשי הרבה יותר משליש ההכנסה.בעקיפין זה אחד מהדברים שמובילים לעליות מחירים.לכן צריך שהבנקים יהיו מסונכרנים מול ביטוח לאומי.
  • 1.
    רפאל 14/01/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    מתנפחת בועה שלא יוכלו לעמוד בא....מפקח תתעורר
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.