אסטרה זנקה הוציא צו מניעה לטבע: "טבע בטוחה בסכויי זכייתה במשפטים"

כך אומר היום יואב בורגן מלידר שוקי הון בתגובה להודעת אסטרה-זנקה על הוצאת צו זמני של בימ"ש בנוגע לשיווק תרופת הפולמיקורט עליה דיווחה טבע אתמול
אריאל אטיאס |

אתמול הודיעה טבע, כי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לה להתחיל לשווק את הגרסה הגנרית לתרופת הפולמיקורט (Pulmicort) של אסטרה זנקה המיועדת לטיפול באסטמה. אך מתברר שבאסטרה זנקה לא ממהרים לאפשר לטבע לגעת בתרופה בעלת מכירות מקור של 1 מיליארד דולר.

אסטרה-זנקה הודיעה הבוקר, כי זכתה בצו זמני של בימ"ש אשר מונע מטבע מלהמשיך בהשקה בסיכון של הפולמיקורט הגנרי. צו המניעה הזמני הינו עד יום ג' הבא, ה-25 בנובמבר, כאשר בתאריך הנ"ל נקבע דיון ביחס לבקשתה של אסטרה-זנקה למתן צו מניעה קבוע נגד טבע עד אשר יתקיים הדיון המשפטי בחודש ינואר בנוגע לתביעת הפרת הפטנטים.

יואב בורגן מלידר שוקי הון אומר היום, כי "טבע בוודאי לקחה בחשבון את האפשרות שאסטרה-זנקה תגיש בקשה לצו מניעה, וברור כי טבע לא הייתה משיקה בסיכון את גרסתה הגנרית לפולמיקורט אם לא הייתה בטוחה בסכויי זכייתה המשפטיים – הן במישור צו המניעה והן במישור של המשפט עצמו בנוגע לתביעתה של אסטרה זנקה בגין הפרת פטנטים".

נזכיר, כי אתמול דיווחה טבע על קבלת אישור FDA, וכן על תחילת שיווק של גרסה גנרית לתרופת האסטמה פולמיקורט של אסטרה-זנקה. מכירות המקור השנתיות בארה"ב של המינונים אותם בחרה טבע לשווק, הסתכמו בכ-996 מיליון דולר ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו ב-31 בספטמבר 2008 בהתבסס על נתוני IMS.

בורגן צופה, כי מדובר בהשקה בסיכון עם פוטנציאל למכירות של כ-100 מיליון דולר ותוספת EPS פוטנציאלית של כ-6 סנט למניה במהלך תקופת הבלעדיות, מזה כסנט וחצי עוד במהלך 2008.

"כלומר, ייתכן וכאן טמונה הסיבה להעלאת תחזית ה-EPS האחרונה של טבע לשנת 2008", אומר בורגן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.