אולמרט נסוג - הקיצוץ בתקציב 2007 הופחת ב-50%

בעקבות התנגדותם של העבודה וש"ס לקיצוץ בתקציב המדינה הורה רה"מ לשר האוצר להפחיתו בחצי, מ-1.2 מיליארד ל-600 מיליון שקל. "נמשיך לנהל מדיניות כלכלית עם חמלה חברתית"

הממשלה אישרה היום קיצוץ בגובה של 3% מתקציב המדינה לשנת 2007, במקום 6%, כך שלמעשה יקוצצו רק 600 מיליון שקלים במקום קיצוץ רוחבי בסך 1.2 מיליארד שקלים. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, למעשה נענה לדרישת מפלגת העבודה והסביר כי ההחלטה התקבלה משום שהשנה כבר קוצצו 3% מהתקציב. בתרגיל חשבונאי - למעשה החליטו בממשלה כי חצי מהכסף שהיה אמור להיות מקוצץ יועבר לשימוש המשרדים על חשבון רזרבות. כך למעשה לא פגע אולמרט מיידית בתקציבי המשרדים בהיקף שתיכנן.

בתחילת הישיבה אמר אולמרט, כי "מדובר בקיצוץ של 1.2 מיליארד שקלים, שיחול על כל המשרדים, ונועד לממן פרויקטים חשובים בתחום החינוך והביטחון". הוא הסביר כי הקיצוץ לא יחול על נושאים חברתיים.

"אף אחד לא אוהב קיצוץ, אך צריך לשמר את ההישגים הכלכלים של ישראל בעולם ואנו נמשיך לנהל מדיניות כלכלית אחראית עם חמלה חברתית", הוא הוסיף.

למרות הקיצוץ, בממשלה ציינו כי מספר תחומים לא יפגעו, ואף יקבלו תקציב נוסף. הרפורמה בחינוך תזכה לסיבסוד במהלך הקיצוץ, 400 מיליון שקל יוקצו להוצאות הביטחון ו-344‬ מיליון שקלים יועברו לפיקוד העורף לצורך מיגון מוסדות חינוך בעוטף עזה, שדרוג מקלטים בצפון והתגוננות הציבור בפני אב"כ.

נגיד בנק ישראל דורש קיצוצים

עוד קודם לתחילת הישיבה הודיעו בעבודה ובש"ס כי יתנגדו לקיצוץ רוחבי כולל. לעומת זאת, בקדימה ציינו כי ש"ס והגימלאים ייסחפו אחר מפלגת העבודה ויתנגדו לקיצוץ בשל החשש שהעבודה תצטייר כ"יותר חברתית" מהן.

בישיבת הממשלה בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה כי שמירה על משמעת תקציבית חשובה להישגים הכלכליים של הממשלה. "יש צורך לבצע שינויים בתוך המסגרת של תקציב 2007 על מנת לממן את התחייבויות הממשלה בתחומי החינוך והביטחון", אמר אולמרט.

גם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הכריז כי הוא חושש מפריצת תקציב 2008, ולכן יש להמשיך ולקץ כבר השנה. "הממשלה תצטרך להמשיך ולקצץ את תקציבה גם בשנה הנוכחית", אמר הנגיד. "ללא קיצוץ, תתרוקן אמינות הממשלה מתוכן". לדבריו, התקציב שמתכננת הממשלה חורג פי שלושה מהמכסה שמאפשרת תקרת ההוצאה הקבועה בחוק. "חשוב להחזיר את המערכת התקציבית למסלול של משמעת בשנים הקרובות", אמר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-100 מיליארד שקל מעל היעד״

בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס

ליאור דנקנר |

ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.

אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-100.5 מיליארד שקל מעבר ליעד.

הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה. 

הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%


נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות

לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.

רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"