אולמרט נסוג - הקיצוץ בתקציב 2007 הופחת ב-50%

בעקבות התנגדותם של העבודה וש"ס לקיצוץ בתקציב המדינה הורה רה"מ לשר האוצר להפחיתו בחצי, מ-1.2 מיליארד ל-600 מיליון שקל. "נמשיך לנהל מדיניות כלכלית עם חמלה חברתית"

הממשלה אישרה היום קיצוץ בגובה של 3% מתקציב המדינה לשנת 2007, במקום 6%, כך שלמעשה יקוצצו רק 600 מיליון שקלים במקום קיצוץ רוחבי בסך 1.2 מיליארד שקלים. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, למעשה נענה לדרישת מפלגת העבודה והסביר כי ההחלטה התקבלה משום שהשנה כבר קוצצו 3% מהתקציב. בתרגיל חשבונאי - למעשה החליטו בממשלה כי חצי מהכסף שהיה אמור להיות מקוצץ יועבר לשימוש המשרדים על חשבון רזרבות. כך למעשה לא פגע אולמרט מיידית בתקציבי המשרדים בהיקף שתיכנן.

בתחילת הישיבה אמר אולמרט, כי "מדובר בקיצוץ של 1.2 מיליארד שקלים, שיחול על כל המשרדים, ונועד לממן פרויקטים חשובים בתחום החינוך והביטחון". הוא הסביר כי הקיצוץ לא יחול על נושאים חברתיים.

"אף אחד לא אוהב קיצוץ, אך צריך לשמר את ההישגים הכלכלים של ישראל בעולם ואנו נמשיך לנהל מדיניות כלכלית אחראית עם חמלה חברתית", הוא הוסיף.

למרות הקיצוץ, בממשלה ציינו כי מספר תחומים לא יפגעו, ואף יקבלו תקציב נוסף. הרפורמה בחינוך תזכה לסיבסוד במהלך הקיצוץ, 400 מיליון שקל יוקצו להוצאות הביטחון ו-344‬ מיליון שקלים יועברו לפיקוד העורף לצורך מיגון מוסדות חינוך בעוטף עזה, שדרוג מקלטים בצפון והתגוננות הציבור בפני אב"כ.

נגיד בנק ישראל דורש קיצוצים

עוד קודם לתחילת הישיבה הודיעו בעבודה ובש"ס כי יתנגדו לקיצוץ רוחבי כולל. לעומת זאת, בקדימה ציינו כי ש"ס והגימלאים ייסחפו אחר מפלגת העבודה ויתנגדו לקיצוץ בשל החשש שהעבודה תצטייר כ"יותר חברתית" מהן.

בישיבת הממשלה בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה כי שמירה על משמעת תקציבית חשובה להישגים הכלכליים של הממשלה. "יש צורך לבצע שינויים בתוך המסגרת של תקציב 2007 על מנת לממן את התחייבויות הממשלה בתחומי החינוך והביטחון", אמר אולמרט.

גם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הכריז כי הוא חושש מפריצת תקציב 2008, ולכן יש להמשיך ולקץ כבר השנה. "הממשלה תצטרך להמשיך ולקצץ את תקציבה גם בשנה הנוכחית", אמר הנגיד. "ללא קיצוץ, תתרוקן אמינות הממשלה מתוכן". לדבריו, התקציב שמתכננת הממשלה חורג פי שלושה מהמכסה שמאפשרת תקרת ההוצאה הקבועה בחוק. "חשוב להחזיר את המערכת התקציבית למסלול של משמעת בשנים הקרובות", אמר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דוח דו"ח דוחות מסמכים מחשבון מספרים נתונים טבלה חשבון עמלות שורה ניהול דמי כסף חסכון פנסיה מס העלמות העלמת
צילום: Pixabay

החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל

וגם - הון שחור והעלמות מס,  שאלות ותשובות

מנדי הניג |

רשות המסים, באמצעות משרד פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום ובשיתוף אגף החקירות של ביטוח לאומי, מנהלת חקירה גלויה בחשד להעלמת הכנסות בהיקף של כ-1.5 מיליון ש"ח על ידי חאתם תמימי, תושב העיר העתיקה בירושלים העוסק בשיפוצים ובנייה. החשוד, בן 45, נלקח לחקירה באוקטובר 2025 ושוחרר בתנאים מגבילים על ידי בית משפט השלום בירושלים, הכוללים איסור יציאה מהארץ, דיווח תקופתי על פעילותו העסקית והתייצבות קבועה בפיקוח.

מבקשת המעצר, שפורסמה לאחרונה, חושפת דפוס התנהלות שיטתי. בשנת 2020, בעקבות ביקורת ניהול ספרים, נפתח תיק נגד תמימי, אך הוא לא הגיש דו"חות מס לשנים 2020–2024, כולל הצהרת הון שנדרשה ממנו. בשנת 2022, פתח תיק על שם בת זוגו כמנגנון הסוואה, ובמסגרתו ביצע עבודות שיפוצים ובנייה ברחבי הארץ – בעיקר בירושלים, תל אביב ובאזור המרכז – ללקוחות פרטיים ומסחריים. עם זאת, דיווח רק על חלק קטן מההכנסות, בעוד ששארן נשמרו במזומן או בצ'קים שפודו אצל נותני שירותי מטבע כדי להימנע מתיעוד בנקאי. עדויות מלקוחות, שנגבו במסגרת החקירה, מאשרות תשלומים ישירים בסכומים של עשרות אלפי שקלים לעבודות כמו שיפוץ מטבחים, התקנת ריצופים והרחבות דירות, ללא חשבוניות.

החקירה חשפה כי תמימי לא ניהל ספרי חשבונות כנדרש בחוק, ולא הגיש דו"חות שנתיים מלבד דו"ח חלקי לשנת 2022 על שם בת זוגו. חיפושים שנערכו בביתה של בת הזוג תפסו מסמכים, מחשבים ורישומים ידניים המעידים על הכנסות נוספות של כ-300 אלף ש"ח בשנה. ממצאים אלה מצביעים על העלמה רטרואקטיבית בין 2020 ל-2023, עם פוטנציאל להרחבת החקירה ל-2024. רשות המסים מעריכה כי הסכום הכולל עשוי לגדול בעקבות ריבית וקנסות, והיא שוקלת העמדה לדין פלילי בעבירות של העלמת מס והלבנת הון.

מקרה זה אינו מבודד בענף השיפוצים והבנייה, הנחשב לאחד האזורים הרגישים להעלמות מס בישראל. על פי דוחות רשות המסים לשנת 2025, הענף מהווה כ-15% מכלל החקירות הפליליות בתחום המס, בעיקר בשל תשלומים במזומן, חוסר חובה להוצאת חשבוניות ללקוחות פרטיים וקושי באימות נתונים. בחודשים האחרונים דווחו מקרים דומים: במאי 2025, קבלן שיפוצים מדרום הארץ, יוסף פרץ, נחשד בהעלמת כ-2 מיליון ש"ח על פני חמש שנים, באמצעות פדיון צ'קים בצ'יינג'ים והעברות ישירות לספקים, כפי שפורסם בהחשד: העלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל בידי קבלן שיפוצים. באוגוסט 2025, חקירה משותפת של רשות המסים וביטוח לאומי חשפה רשת קבלנים במרכז שדיווחו רק 40% מההכנסות, בהיקף כולל של 4 מיליון ש"ח, עם תפיסת מסמכים וקנסות ראשוניים של 1.2 מיליון ש"ח. בנובמבר 2025, קבלן בנייה בתל אביב נעצר זמנית בחשד להעלמת 800 אלף ש"ח, לאחר תלונה של ספק חומרים שחשד בפעילות לא מדווחת.

האכיפה הממוקדת בענף משקפת מגמה של רשות המסים להגברת שיתופי פעולה עם גופים כמו משרד הבינוי והשיכון ומאגרי נתונים בנקאיים. ב-2025, נפתחו כ-450 חקירות חדשות בתחום, לעומת 380 ב-2024, עם דגש על קבלנים עצמאיים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים. מצד אחד, זו תגובה לגירעון התקציבי ולצורך בגביית מסים נוספים, כפי שמעידים תיקוני החקיקה האחרונים שהעלו את שיעור המע"מ ל-18%. מצד שני, מבקרים בענף טוענים כי האכיפה יוצרת עומס על קבלנים קטנים לגיטימיים, שמתקשים להתמודד עם דרישות דיווח מורכבות, וממליצים על פישוט הליכים דיגיטליים להוצאת חשבוניות.

רובה ארבל  נשק
צילום: אנצו גוש IWI מקבוצת SK

מתווכי הנשק גוזרים עמלה של 350 מיליון דולר בשנה מהתעשייה הביטחונית בישראל

דו"ח מבקר המדינה: החברות הביטחוניות התחייבו לתשלומי עתק של מעל מיליארד דולר למתווכים בין 2022 ל־2024, משרד הביטחון לא הקים מנגנון פיקוח למרות התחייבויות והנחיות

רן קידר |
נושאים בכתבה תעשייה ביטחונית

דו"ח מבקר המדינה האחרון מציג תמונת מצב בעייתית במיוחד בענף היצוא הביטחוני של ישראל. מאות מיליוני דולרים שולמו למשווקים ולמתווכים שפועלים מול לקוחות זרים, אך הפיקוח הממשלתי על המנגנון הזה כמעט ואינו קיים. למרות הנחיות ברורות שניתנו כבר ב־2017, משרד הביטחון לא הקים מערכת בקרה לבחינת עמידת החברות הביטחוניות בכללי הציות, ולא דרש אישור דירקטוריון לעסקאות הכוללות תשלום עמלות.

לפי ההערכות, בין השנים 2022 ל־2024 הסתכם היצוא הביטחוני בכ־40 מיליארד דולר, כאשר העמלות ששולמו למתווכים חצו את רף מיליארד הדולר. חלקים גדולים מהדו"ח נשארו חסויים מטעמי ביטחון, אך הנתונים שכן פורסמו מעידים על מערכת שמאפשרת זרימת כספים בהיקף עצום - בלי בקרה מהותית מצד המדינה.

המבקר מצביע על שורה של כשלים שיטתיים: לא הוקם מנגנון שמבצע ביקורות תקופתיות, לא קיימים מסמכים שמעידים על עבודת מטה סדורה, ובפועל אין דרישה להצהרה על אישור דירקטוריון לעמלות. גם תוכניות הציות שנדרשו מחברות גדולות אינן נבדקות או מפוקחות בפועל, ובקרב חברות קטנות ובינוניות אין כלל סטנדרט אחיד.

המבקר מציין מקרה שבו עסקה ביטחונית נבלמה רק לאחר שגורמים במשרד נחשפו לגובה העמלה באופן מקרי. הדוגמה הזו ממחישה עד כמה היעדר הפיקוח עלול להוביל להקצאת כספים משמעותית לגורמים חיצוניים, בלי שקיפות ובלי מנגנון בקרה.

החשש: פתח לשחיתות

ישראל מחויבת להסכמים בינלאומיים למניעת שחיתות בעסקאות ביטחוניות. עם זאת, המצב בפועל רחוק מהדרישות. משרד הביטחון לא קבע כללים ברורים לחברות הקטנות והבינוניות, לא בחן את יישום תוכניות הציות בחברות הגדולות, ולא הגדיר כלים לפיקוח אפקטיבי על מניעת מתן שוחד לעובדי ציבור זרים.