"התחלנו בהטמעת SOA כי זו הדרך היחידה לספק ללקוחות את השקיפות אותה הם דורשים"
"בענף תחרותי כמו שלנו חשוב לתת מענה בזמן אמת ובצורה הטובה ביותר. מספר הלקוחות הגדל דורש שקיפות ופתיחות לכל מה שנעשה בבנק. על כן ראינו כצורך עסקי לעבור לתפיסת SOA בבנק", כך אמר מאיר שור, ראש אגף אסטרטגיה ו-CTO בבנק לאומי, בכנס שערכה אתמול (ג') נס טכנולוגיות בנושא SOA בבית הירוק ברמת אביב בהפקת קבוצת אנשים ומחשבים. לדברי שור, "אנו צריכים לדעת לבצע את הפעולות נכון ובזמן".
עוד אמר שור, כי פרויקט הטמעת SOA בבנק, שהחל בסוף שנת 2005, עדיין לא נמצא לקראת סיומו. "יישומים הינם גמישים ומשתנים מתקופה לתקופה ועל כן תמיד יש צורך בשיפורם וייעולם", אמר שור. "המעבר ל-SOA הינו תהליך מתמשך ועל כן יש לשפר ולייעל את המערכת. למשל, על ידי הוספת שירותים חדשים בתחום העסקי, הרחבת התמיכה בכל ה-Web Services, וכן התממשקות למנגנון הרשום במערכת".
שור הסביר כי הארכיטקטורה אמורה לשלוט בכמות גדולה של Web Services, וכן לנהל רמת שירות (SLA) של תהליכי עבודה מקצה לקצה, וכפועל יוצא לקצר את זמן הפיתוח ולקבוע מבנה שדרים אחיד לגישה לאינטרנט. "מטרתנו, מעבר להצלחת הפרויקט, הינה ליצור אינטגרציה מוחלטת בין המערכות", אמר שור.
לדבריו, "SOA נותנת, בין השאר, מענה הולם לדרישת רגולציה, ועוזרת לשמור על זהות המבצע בתהליך ביצוע עסקה. בנוסף, SOA מסייעת להקטין את ההוצאות על ידי בניית תשתית המאפשרת הפעלת שירותים מסויימים על ידי הבנקאים עצמם"
לסיום אמר שור, כי יישום פיתרון AmberPoint במסגרת התהליך הרחיב את היריעה מבחינת הפשטות, על ידי עיצוב שדר אחיד שתרם ליכולת קבלת החלטות ולגמישות, באמצעות תמיכה בשינויים הקשורים לתוכן "שקוף" ליישומים כגון בדיקת ולידיות וניהול משאבים וביצועים.
דוברים נוספים בכנס היו דדי דבורסקי, מנהל קבוצת NessPRO, נס טכנולוגיות, שהציג את חטיבת המוצרים של נס טכנולוגיות ונשא דברי פתיחה; איתי בס, מנהל תחום SOA ואינטגרציה ב-NessPRO, שהגדיר את ארכיטקטורת ה-SOA והדגים כיצד היא עוזרת לאירגונים וחברות; וולי קירקפטריק, סגן נשיא EMEA בחברת AmberPoint וכריס פייטייר, יועץ בכיר בחברה, אשר הציגו את פתרון אמברפוינט למגרעות SOA; דימיטרי טפר, ארכיטקט מערכות SOA, שסיפר על איומים חדשים בסביבת SOA והציע מספר פתרונות; ואודי כץ מקבוצת סאפ, שהסביר על ניהול האינטגרציה בעידן SOA.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה?
מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים.
אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים נמוכים יותר.
אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר.
אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.