וול סטריט פתחה את יום המסחר בעליות שערים קלות
וול סטריט פתחה את יום המסחר בעליות שערים קלות. על רקע חג ה-Veterans day צפויים היום מחזורי מסחר נמוכים. ללא נתוני מאקרו שאמורים להתפרסם היום ירכזו החדשות המתפרצות מצד התאגידים את מרבית תשומת הלב במסחר. ברקע יתנהל המסחר במחיר הנפט, באם תתרחש תנועה חדה לכיוון זה או אחר ישפיע גם מחיר הנפט על המסחר בוול סטריט.
חברת דל היא בין החברות הגדולות שיכתיבו את הטון ברחוב, החברה פרסמה אתמול דו"חות שעמדו בצפי האנליסטים אך פרסמה תחזיות קצת מאכזבות. בעולם נסגרו מוקדם יותר המדדים באסיה בעליות שערים נאות ומדדי אירופה נסחרים, בשעה זו, גם הם, בעליות שערים.
מדד הנאסד"ק עולה ב-0.23% לשער של 2,201 נקודות. מדד הדאו עולה ב-0.07% לשער של 10,647 נקודות.
מוקדם יותר התפרסם סקר של עיתון ה-Wall Street Journal בנוגע לדעותיהם של כלכלנים בכירים בקשר למדיניות הריבית של יו"ר הפד המיועד בן ברננקה. לפי עורכי הסקר כמחצית מהכלכלנים הבכירים שהשתתפו בסקר מאמינים כי עד חודש יוני הבא צפוייה הריבית במשק האמריקני לעמוד על 4.5%. המשמעות הנגזרת הינה שהכלכלנים מאמינים שיו"ר הפד החדש לא ימשיך בתהליך העלאת הריבית של קודמו אלן גרינספן.
אתמול הגיעו מחירי הנפט לרמות מחירים של 56.93 דולר לחבית, הרמות הנמוכות ביותר מזה חמישה חודשים. החשש מפני מחסור בתזקיקי נפט לחימום הולך ונרגע. מחירי הנפט הספיקו לאבד כ-14 דולר מערכם לאחר שהגיעו לרמות שיא של 70.8 דולר לחבית בסוף חודש אוגוסט האחרון. היום נסחרת חבית נפט סביב רמות מחירים של 57.67 דולר לחבית.
מניות במרכז
יצרנית החומרה Dell (שסימולה: DELL) פרסמה את דו"חותיה הרבעוניים אמש, לאחר שעות המסחר. החברה דיווחה על הרעה ברווחיותה על רקע גידול בעלויות ומענקי פרישה לעובדים, לצד גידול ניכר בחלקי מחשב פגומים. היום פרסמה החברה תחזיות קצת מאכזבות שעמדו בחלקו הנמוך של תחזיות השוק לרבעון הרביעי. החברה צופה רווח של 40-42 סנט למניה על מחזור הכנסות של 14.6-15 מיליארד דולר בהשוואה לתחזיות השוק להכנסות של 14.9 מיליארד דולר. מניות החברה שירדו במסחר שלפני הפתיחה עולות ב-1.85% לשער של 29.75 דולר.
Paterson-UTI, (שסימולה: PTEN), המתמחה בקידוחי נפט, הודיעה מוקדם יותר כי החלה בהליכי חקירה פנימית של תשלומים שנעשו שלא כדין תמורת נכסים שלא הועברו. החברה מאמינה כי קיים סיכוי לכך שאיבדה כ-70 מיליון דולר בתרגיל הונאה. מניות החברה יורדות ב-11.61% לשער של 29.02 דולר.
King Pharmaceuticles (שסימולה: KG), קיבלה היום עדכון המלצה מצד בית ההשקעות הגדול J.P. Morgan. בית ההשקעות הוריד את המלצתו למנייה מ-"נייטלי" ל-"משקל יתר". העיסקה האחרונה של King למכירת תרופת ה-Remoxy, הינה צעד בכיוון הנכון, לדעת האנליסטים, אך התשלום שעבורה שלמה החברה שעמד על כ-400 מיליון דולר גבוהה מדי. מניות החברה יורדות ב-8.66% לשער של 14.77 דולר.
ישראליות במרכז
מניות ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע (שסימולה: TEVA) ממשיכות לרכז עניין גם היום. אמש קפצה המנייה ב-3.4% לרמה של 39.65 דולר - שיא חדש של כל הזמנים. לאחר שבית ההשקעות המוביל, CIBC הצטרף לבתי ההשקעות האחרים והציב לטבע מחיר יעד גבוהה של 46 דולר, כ-20% מעל מחירה בשוק. מניות החברה יורדות ב-0.15% לשער של 39.59 דולר.
מניות סייפן(שסימולה: SFUN) שהונפקה לפני שלושה ימים בלבד מרכזות גם הן עניין. אתמול התרסקה המנייה ב-8.4% לרמה של 32.34 דולר, זאת לאחר שביומה הראשון למסחר, זינקה המנייה בשיעור גבוהה של 50%. בחברה הביעו שביעות רצון רבה מהדרך שבה התקבלה המנייה בשוק, החברה מוערכת כיום בשווי שוק של כמיליארד דולר. מניות החברה עולות ב-1.99% לשער של 32.98 דולר.
מניות ספקית התוכנות מג'יק (שסימולה: MGIC) מרכזות היום עניין רב לאחר שאמש צנחו מניות החברה בשיעור של 12.8% לרמה של 1.7 דולר. אתמול הציגה החברה גידול בהפסד הנקי מרמה של 746 אלף דולר או 2 סנט למניה ברבעון המקביל ל-1.619 מיליון דולר או 5 סנט למניה. בשורת המכירות איכזבה מג'יק גם כן, כשדיווחה על מכירות בגובה 14.77 מיליון דולר, ירידה של 2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מניות החברה יורדות ב-3.53% לשער של 1.64 דולר.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
