הושלמה מכירת פקן לברגר ובן דב תמורת 954 מ' שקל
בבנק הפועלים מאשרים הערב רשמית את החתימה וההשלמה של מכירת קרנות הנאמנות פ.ק.ן לידי אנשי העסקים עמית ברגר ואילן בן דב. במה שמוגדר על ידי בנק הפועלים כ"העיסקה הפיננסית הגדולה ביותר אי-פעם בישראל בתחום מכירת קרנות הנאמנות", הושלמה היום באופן רשמי המכירה.
בנק הפועלים ו"סולומון קרנות נאמנות" הגיעו לבסוף להסכם המיוחל שעליו דובר רבות בשבוע האחרון. לפי ההסכם תרכוש "סולומון קרנות נאמנות" מבנק הפועלים את קרנות הנאמנות "פ.ק.ן", בתמורה לסכום של 954 מיליון שקל.
"מייד לאחר אימוץ המלצות ועדת בכר על-ידי הכנסת במסגרת החוק, נערך בנק הפועלים ליישום בהקדם של הוראות החוק", אמר שלמה נחמה, יו"ר הדירקטוריון של בנק הפועלים, עם פרסום ההודעה על העיסקה. בבנק הפועלים מוסרים כי הם בוחנים אפשרות, כי חלק מקרנות הנאמנות (למעט "פ.ק.ן") וקופות הגמל שבניהול הבנק, יועברו לבעלותם של כלל בעלי-המניות של הבנק.
אם יוחלט לבחור באפשרות זו, יפוצלו האחזקות הישירות והעקיפות של הבנק בקופות הגמל ובחברות המנהלות את קרנות הנאמנות, ונכסים אלה יועברו לכלל בעלי-המניות. בבנק הפועלים אומרים, כי אם בתום הבחינה יגיעו למסקנה שאפשרות זו תגדיל את הערך לבעלי-המניות, סביר להניח שהיא תינקט לפחות לגבי חלק מהקרנות והקופות.
"רצינו ליישם את הוראות הרפורמה בהקדם, אך לא בחיפזון", הוסיף היו"ר נחמה. "מטרתנו: מיקסום השווי של קרנות הנאמנות וקופות הגמל של בנק הפועלים, כולל המוניטין הרב שנצבר במשך שנות הפעילות הרבות של הקרנות והקופות.
מרגע שהמחוקק קיבל את ההחלטה, לפיה לא יוכלו עוד הבנקים לנהל קרנות נאמנות וקופות גמל, נערכנו לביצוע הוראות החוק. בעלי המניות שלנו יכולים להיות שבעי רצון מסכום התמורה שהושג עבור הקרנות. באותה מידה אני משוכנע כי "סולומון קרנות נאמנות" שרכשה את הקרנות עשתה עיסקה טובה, ומאחל לה הצלחה".
מנכ"ל בנק הפועלים, צבי זיו, אמר: "במשך שנים רבות, בנק הפועלים היה הגורם המוביל בשוק החיסכון הישראלי. הקמנו את מערכת קרנות הנאמנות וקופות הגמל הגדולה בישראל, ושרתנו נאמנה מיליוני לקוחות במרוצת השנים. מכירת קרנות "פ.ק.ן" ל"סולומון" תבטיח המשך ניהול מצוין של הקרנות לטובת הלקוחות.
"נמשיך להתקדם על פי תוואי חקיקת בכר על מנת שנגיע במהירות לשלב השני של יישום הרפורמה - שווק ללקוחותינו, בהקדם ובמלוא ההיקף,של מגוון נרחב של מוצרים פיננסיים ופנסיוניים, לפי העדפותיהם וצרכיהם", הוסיף זיו.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
