אופנוע במוו
צילום: במוו

פלישתם של האופנועים - האם כדאי לרכוש דו-גלגלי בישראל?

איזה אופנוע הכי נמכר בישראל? ואיזה קטנוע? האם מדובר בהשקעה כלכלית כדאית? וגם - הנתון המפתיע של היקף מכירת הדו-גלגלי בישראל
דור עצמון | (2)
נושאים בכתבה אופנועים תחבורה

אזרחים רבים בישראל פוזלים בשנים האחרונות לעבר הדו-גלגלי כאמצעי תחבורה שעשוי להציל אותם מהפקקים הבלתי נגמרים בכבישים. אבל לא כל הפזילות הללו מגיעות בסופו של יום לרכישת אופנוע או קטנוע ולכך שלל סיבות כאשר בראשן הבטיחות, העלות הגבוהה של הביטוח, אמצעי מיגון, היעדר שימוש בחורף ועוד.

בישראל ישנם כיום כ-170 אלף כלי רכב דו-גלגליים. בשנת 2022 לבדה נמכרו בישראל כ-21,500 אופנועים וקטנועים - גידול של 4% לעומת 20,720 כלים ד-גלגליים שנמכרו ב-2021. מדובר בשיעור גידול הגבוה יותר משיעור הגידול של המכוניות העומד על כ-2.5% בשנה.

יותר ויותר משתמשי דרך מבינים שדו-גלגלי הוא הפתרון היחיד לשליטה על הזמן שהפך למוצר צריכה במחסור. לצד זה חשוב להדגיש כי הביקוש לדו-גלגלי אינו נובע רק בשל הסיכוי לחסוך זמן בפקקים אלא גם גם כתוצאה מגידול עקבי בשוק המשלוחים, חיסכון בכסף, היעדר קושי במציאת חניה, פריחת תרבות הפנאי הדו-גלגלית ועוד.

אבל מה שמרחף אולי מעל לכל היתרונות-חסרונות של הדו-גלגלי זה נושא הבטיחות. לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין שכלי קל ופתוח הופך את הרוכבים עליו לפגיעים הרבה יותר מאשר הנוסעים ברכב. דוח של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצביע כי על כל מיליארד ק"מ, היו רוכבי אופנוע מעורבים ב644.9 תאונות המוגדרות כחמורות לעומת 42.1 כלי רכב שאינם דו-גלגלי. כלומר, מעורבותם של רוכבי האופנוע בתאונות חמורה גובהה ממעורבות של כלי רכב אחרי פי 15. כמו כן עולה מהדוח כי מספר הנפגעים בתאונה של כלי רכב דו-גלגלי גבוה פי 4 ממסר הנפגעים במכוניות.

הסכנה הגדולה בשימוש בכלי רכב דו-גלגליים והמעורבות המוגברת שלהם בתאונות דרכים הביאו באופן ישיר ומובן למחירי ביטוח גבוהים. טווח המחירים הוא גדול יחסית, והמחיר של ביטוח חובה עשוי להתחיל מ-2,000 שקל בערך ולהגיע עד לכ-6,000. מחירי הפוליסות האחרות של ביטוח מקיף וצד ג' הם דינאמיים הרבה יותר. מפני שזהו לא ביטוח שחובה לרכוש, התחרות גדולה הרבה יותר בין חברות הביטוח, ומי שישקיע בחיפוש והשוואת מחירים בהחלט יוכל למצוא תעריפים משתלמים. 

מתי כן שווה ללכת על ביטוח מורחב? בכל פעם שיש פרמטרים מיוחדים. למשל אם מדובר באופנוע יקר שהשקעתם בו הרבה כסף, שאיתו אתם מתכננים להישאר עוד שנים ארוכות. במקרים של רוכבים חדשים, צעירים וחסרי ניסיון, עדיף בהחלט בחור בפוליסה מורחבת מפני שעל פי הסטטיסטיקות, אחוז התאונות הוא גבוה במיוחד במקרים האלה. למעשה, הסיטואציה היחידה שבה אפשר לשקול שלא להרחיב את הביטוח היא כאשר מדובר ברוכבים ותיקים ומנוסים שרוכבים יחסית מעט, וכשמדובר באופנוע זול ובמקרה של נזק כבר משתלם יותר לרכוש דו גלגלי חדש מאשר לבטח ולתקן את הישן.

ואיזה דו-גלגלי הוא הנמכר ביותר אתם שואלים?

הקטנוע סאן-יאנג ג'וירייד 125 זוכה במקום הראשון עם 967 יחידות שנמכרו בשנת 2022 במחיר של 21,000 שקל. במקום השני הימאהה טימקס 560 החדש עם 836 יחידות, ובשלישי ההונדה X-ADV750 עם 714 יחידות. ברביעי כלי נוסף של סאן-יאנג, ג'וימקס 250, שממנו נמכרו 712 יחידות ובחמישי סאן-יאנג קרוזים 300 עם 681 יחידות. הכלים בנפח 125 סמ"ק הינם כבר שנים הכלים הדו-גלגליים הפופולאריים בישראל שכן הם נותנים במקרים רבים את המענה הטוב ביותר להתניידות בתוך העיר/ מטרופולין ומוכרים פעמים רבות ככלי האולטימטיבי עבור שליחים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בקטנוע הנמכר בישראל - סאן-יאנג ג'וירייד 125 (צילום: אתר החברה)

הימאהה טנרה 700 כובש את המקום הראשון עם 248 יחידות בגזרת האופנועים ובמחיר של 70,000 שקל. במקום השני קוואסאקי Z900 עם 219 יחידות – מחציתן בהספק מלא ומחציתן מוגבלות לרישיון נהיגה A1. במקום השלישי אופנוע אנדורו מקצועי – ק.ט.מ 300EXC שממנו נמכרו 215 יחידות.

האופנוע הנמכר בישראל - ימאהה טנרה 700 (צילום: אתר החברה).

ההחלטה האם לרכוש את הדו-גלגלי מתבססת בסופו של דבר על השאלה של סיכון מול תועלת. כן, הדו-גלגלי הוא זול יותר, מהיר יותר, פוטר אתכם מחיפושי חניה ועוד, אך העובדה כי הוא כלי הרבה יותר מסוכן מביאה במקרים רבים להחלטה להישאר עם הרכב הפרטי. גם החיסרון של הקושי בשימוש בדו-גלגלי בחורף מוריד מהכדאיות הכלכלי של הכלי. ובכל זאת, בשורה התחתונה מכירות הדו-גלגלי עולות באחוז גבוה יותר מדי שנה על אלו של המכוניות וזה אולי הנתון החשוב. ישראלים רבים בוחרים להחזיק דו-גלגלי למגוון שימושים לצד הרכב הפרטי, מגמה שעשויה להתגבר בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חשמלי 02/05/2023 14:08
    הגב לתגובה זו
    ישנו שוק ענק פרוץ של כלי דו גלגלי חשמליים, חלקם מגיעים ל70 קמש. שאינם דורשים רישיון וביטוח. כל תל-אביב מלאה בכלים כאלה, הם נראים זהים לקטנוע רק ללא מספר. ועכשיו לשאלת המיליון: מי החמור שישלם פי עשר ורישוןי וביטוח, כאשר יש כלי שלא דורש את כל הבלאגן הזה ?
  • 1.
    ישנם 3 סוגי ביטוחים בדו גלגלי. בסיסי- בעל הפחתה של 29/04/2023 16:32
    הגב לתגובה זו
    ישנם 3 סוגי ביטוחים בדו גלגלי. בסיסי- בעל הפחתה של שבוע ימים ו 25% מהפיצוים. מורחב שזה כולל שבוע ימים ראשונים ואת ה 25% שאין בבסיסי ומקיף ושזה מקיף כמו ברכב. וגם רק חלק קטן מהרוכבים יוכלו לבטח עצמם במקיף הרבה תליו בנהג ובסוג האופנוע.
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

שביל אופניים (משרד התחבורה)שביל אופניים (משרד התחבורה)

30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן

במסגרת הפרויקט נסללת רשת שבילי האופניים במטרופולין חיפה כאשר התוספת מיועדת לסלול שבילים חדשים בעיר, יחד עם קריית מוצקין וקריית ביאליק


הדס ברטל |

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מקדמים את הרחבת פרויקט המטרופן כאשר לצורך השלמת שלבי הפרויקט, הוקצה תקציב נוסף בסך 30 מיליון שקלים, שיאפשר סלילת שבילי אופניים נוספים ברחבי מטרופולין חיפה.

העבודה על הפרויקט החלה עוד באוגוסט 2024 וכעת עם תוספת התקציב לפרויקט יסללו שבילי אופניים חדשים בערים קריית מוצקין, קריית ביאליק וחיפה, באורך כולל של 4 ק"מ. לפי הודעת משרד התחבורה,  יבוצעו עבודות נרחבות לשיקום המרחב הציבורי לאורך השבילים החדשים,, שיכללו את חידוש ושדרוג תשתיות המים, הביוב והחשמל, שיקום המדרכות תוך מתן דגש על נגישות ועבודות תאורה, גינון וריצוף. כמו כן, יוקמו מתקני דרך, אזורי מנוחה מוצלים ונקודות שתייה וריענון מונגשות, תוך העתקת ושתילת עצים חדשים לאורך שבילי האופניים החדשים. מקטעים מהפרויקט שכבר קיימים נמצאים בקריית ים ובקריית חיים שבחיפה.

פרויקט המטרופן שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל, שהיא זרוע ביצועית של משרד התחבורה, כולל הקמת רשת שבילי אופניים המחברת את כלל מטרופולין חיפה, באורך של כ-25 ק"מ. המטרופן יעבור בתחומן של חמש רשויות: חיפה, קריית אתא, קריית חיים, קריית מוצקין וקריית ביאליק. המטרופן יספק גישה מהירה, נוחה ויעילה למרכזי המסחר והתעסוקה, קישוריות לרשת התחבורה הציבורית, מוסדות הלימוד ומרכזי פנאי ובילוי באזור, ויצור תשתית זמינה, רציפה ובטוחה לרוכבי האופניים והולכי הרגל.

שאיפת הפרויקט היא לתרום למעבר נוח בצמתים, לצד קישוריות טובה ומהירה באמצעי התחבורה השונים המטרופולין: רכבת ישראל המטרוניות, האוטובוסים, הרכבלית, ובעתיד גם הרכבת הקלה "נופית".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל'), מירי רגב: "המטרופן הוא חלק מהחזון שלנו לתחבורה מתקדמת, מקושרת ונגישה לכלל האזרחים. תוספת התקציב שאישרנו מבטאת מחויבות ברורה לפיתוח פתרונות תחבורה משלימים, שמפחיתים עומסים, משפרים את איכות החיים ומחזקים את המטרופולין החיפאי. שבילי האופניים שאנו מקדמים יוצרים חיבור ישיר בין מגורים, תעסוקה, לימודים ופנאי ומשלבים את הרכיבה כחלק אינטגרלי ממערכת התחבורה הציבורית בישראל.״