פרארי
צילום: פרארי

פרק חדש בפרארי: נחשפה השלדה של החשמלית הראשונה

הלב הטכנולוגי של הרכב החשמלי הראשון של מותצג הרכב האיטלקי היוקרתי, ה-Elettrica, נחשף היום. אבל פרארי עצמה הודיעה כי דלק ומערכות היברידיות יישארו בשורה הראשונה של הייצור שלה עד 2030. במקביל, היא שינתה את התוכניות שלה לשנים הקרובות, והיא ולא צפויה להשיק דגם חשמלי נוסף עד 2028, אך תוסיף דגש על מרכזי חוויות ללקוחות ברחבי העולם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה פרארי רכב חשמלי

פרארי RACE  עוררה סקרנות רבה כשחשפה באירוע במרכז הייצור במארנלו שבאיטליה היום את השלדה המוגמרת של אלטריקה (Elettrica), מה שהיא מגדירה כרכב החשמל הראשון שלה - לפחות מבחינת המנוע, הסוללה והמערכות הפנימיות. עדיין אין לה גלגלים או בית חיצוני גמור, אך המהלך מסמל את הצעד המעשי הראשון של מותג הספורט האיטלקי אל עידן החשמל. מנגד, נראה שהמשמקיעים לא התרשמו כלל, ובמהלך יום המסחר כעת יוראדת מניית החברה ביותר מ-13%.

למרות ההתרגשות, פרארי הבהירה כי המעבר לחשמל לא ייעשה בבת אחת ולא יכתיב את סיום השימוש במכוניות מבוססות דלק בקרוב. החברה שינתה את יעדיה ל-2030: במקום לכוון ל־40% כלי רכב חשמליים, כעת היעד הוא 20% חשמליים, 40% היברידיים ו-40% דגמים עם מנוע דלק מסורתי. המדיניות החדשה באה לאחר שבראשית הדרך כבר לחצה למטרה גבוהה יותר – אך שוק רכבי היוקרה החשמליים נותר מאתגר מבחינת ביקוש.

מה שמעניין במיוחד באלטריקה הוא הגישה שבה פרארי בחרה לטיפול בצליל הרכב. במקום לחקות רעש מנוע קונבנציונלי או לייצר קול מלאכותי, המערכת תשתמש ברעידות אמיתיות של יחידת ההנעה ותחזק אותן באמצעות חיישן מאיץ (accelerometer). כך, ברגעים הדינמיים הקול יתמקם כ”גיטרה חשמלית” - אותנטי ולא פשוט מנגון דיגיטלי. לדברי מהנדסי הקול של פרארי, הצליל אינו “צפוי מראש” אלא נגזר מהפעולה האמיתית של המערכת, והמעבר במהירות נמוכה ילווה בשקט יחסי.

פרארי גם השקיעה במיזם תשתית בת־קיימא במיוחד לשם ייצור כלי רכב חשמליים והיברידיים: מבנה חדש בשם e-building במארנלו, שבו מיוצרים מנועים חשמליים, יחידות הנעה, אלקטרוניקה וסוללות. המבנה מתוכנן להפעלה באמצעות  אנרגיות מתחדשות, ניהול מים חכם ועיקרון של כמעט אנרגיה, כלומר בניין כמעט ללא שימוש בדלקים מאובנים.  הכלים החשמליים יהיו משולבים בטכנולוגיה הייחודית של פרארי, והיא מתכוונת לשלוט בייצור שלהם במלואו, מתוך רצון לשמור על איכות, ביצועים ובקרת איכות בצדה.

בהיבט השיווקי, פרארי מתכננת להשיק בממוצע ארבע דגמים חדשים מדי שנה בין 2026 ל-2030, כדי להמשיך לקיימת את החדשנות והעניין בקרב הלקוחות העשירים. מ-2022, קהל הלקוחות הפעיל של היצרנית גדל בכ-20% והגיע לכ-90 אלף איש. בנוסף, פרארי מתכננת לפתוח מרכזי Tailor Made בטוקיו ולוס אנג’לס ב־2027, וכן חנויות דגל בלונדון וניו יורק ב-2026, כדי להעמיק את הקשר עם בעלי כלי רכב שלה וחובבי המותג. 

למרות הגילוי של אלטריקה, פרארי אינה מתכננת השקה של דגם חשמלי נוסף לפני 2028, בעקבות הביקוש הנמוך יחסית כיום למכוניות יוקרה חשמליות עם ביצועים גבוהים, לדברי החברה. הדגם הראשון צפוי להימכר החל מאוקטובר 2026, לאחר חשיפה מלאה באביב 2026 ואספקת כלי הרכב ללקוחות באוקטובר 2026. ובמלים אחרות, פרארי נכנסת בעדינות לעולם החשמל - חושפת את החדשנות הטכנולוגית שלה, אך משמרת זהירות ונקיטה מדודה בתוכנית החשמול. החברה מערבת בין מורשת מנועי הדלק לבין העתיד החשמלי, מתוך הצהרה שהיא לא מוותרת על תחושת הנהיגה והחוויה שהיא מייצרת.

פרארי נמצאת בתקופה מוצלחת במיוחד. החברה העלתה באחרונה את תחזיותיה ל-2025, לאחר שהכנסותיה ורווחיה חצו את היעדים שנקבעו לתוכנית האסטרטגית של 2026 - שנתיים מוקדם מהצפוי. המשמעות היא שמותג רכבי היוקרה האיטלקי ממשיך לצמוח בקצב מהיר, גם בזמן שמרבית יצרניות הרכב מתמודדות עם האטה כללית בביקושים. לפי הערכות, השיפור בביצועים נובע משילוב של ביקוש גבוה לדגמים היברידיים, הגדלת הרווחיות פר לקוח, והרחבת תחום הלייף־סטייל של המותג, הכולל חנויות, מוצרים ושותפויות עם מותגי אופנה עולמיים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

פרארי רואה במעבר ההדרגתי לחשמל חלק מתוכנית רחבה יותר לשמור על רווחיות חריגה בשוק - יעד שהחברה מקפידה עליו כבר שנים. האסטרטגיה החדשה ל-2030 אינה רק סביב שיעור הדגמים החשמליים, אלא סביב תמהיל מאוזן שמאפשר לה למכור כלי רכב יוקרתיים בעלי מנוע בעירה לצד דגמי היבריד וחשמל, ובכך לפנות למנעד רחב של לקוחות - מהאספנים השמרנים ועד לקהל חדש שמעדיף כלי רכב שקטים ובני קיימא. במקביל, פרארי משקיעה בהרחבת קווי ייצור גמישים, כך שכל מפעל יוכל בעתיד להרכיב גם רכבי בעירה וגם חשמליים, בהתאם לביקוש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולסצ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולס

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה

נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.

לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית. 

יואב פולס |

אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי. 

כלי רכב חשמליים

הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.

כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?

מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.

ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.

רולס רויס Spectre. היקרה ביותר. צילום יצרןרולס רויס Spectre. היקרה ביותר. צילום יצרן

ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1.0 מיליון שח

680 כלי רכב במחיר של מעל ל 1.0 מיליון ש"ח נמכרו בתשעת החודשים הראשונים של 2025. רולס-רויס, מרצדס, פורשה, לנדרובר, בנטלי, פרארי ועוד. 

יואב פולס |

בעודנו מנתחים את ענף הרכב המקומי, כשכלי הרכב הנמכרים ביותר עולים לא יותר מ – 200,000 ₪, יש עולם מקביל בו מכוניות יוקרה חדשות נמכרות במחירים של הרבה מעל 1.0 מיליון שקל. 680 כלי רכב נרשמו במשרד הרישוי מינואר 2025 ועד היום, שמחירן מעל ל- 1.0 מיליון ₪.

נתחיל עם היקרות ביותר, רולס-רויס במקרה של תשעת החודשים הראשונים של 2025. המכונית היקרה ביותר, כך לפי ההצהרות למשרד הרישוי היא רולס רויס Spectre שמחירה 4,500,000 ₪. לא ברח לנו אפס. ארבעה וחצי מיליון ₪. רכב נוסף מאותו הדגם אבל בגרסה 'זולה' יותר נמכרה במחיר של 4.0 מיליון ₪. במחיר זהה ( 4.0 מיליון) נמכרו בישראל עוד שלוש רולס רויס Cullinan ועוד רולס רויס Ghost יחידה.

אם נרד מדרגה למחירים שבין 3.0 מיליון ₪ ל 4.0 מיליון ₪ נמצא שם 11 כלי רכב, ובין 2.0 מיליון ₪ ל- 3.0 מיליון שח מתחיל להיות עממי למדי עם 75 כלי רכב. במחיר של מעל מיליון ₪ ועד 2.0 מיליון ₪ נמצא כבר 588 לקוחות מעושרים שרכשו רכב במחיר שרובנו חושבים עליו רק בהקשר של קנית דירה או זכייה בלוטו.


מרצדס G-Class. צילום יצרן

דירוג המותגים הנמכרים ביותר במחיר של מעל 1.0 מיליון שח מציג את התמונה הבאה. במקום הראשון ובפער גדול נמצאת מרצדס עם 229 יחידות שנמכרו כאמור במחיר הגבוה ממיליון ₪. אחרי מרצדס במקום השני נמצאת פורשה עם 141 יחידות שמכרה ובמקום השלישי לנדרובר עם 122 יחידות במחיר של מעל למיליון ₪. ב.מ.וו סוגרת את המותגים שמכרו בכמות תלת ספרתית של מכוניות במחיר של מעל למיליון ₪ עם 105 מכוניות מתוצרתה.

במקום החמישי נמצא את Audi שמכרה 20 יחידות במחיר של מעל למיליון ₪, ואחריה בנטלי שמכרה 19 מכוניות. למבורגיני, פרארי ורולס רויס מכרו 11 יחידות כל אחת, אסטון מרטין עם 5 יחידות, קאדילק עם 4 יחידות וסוגרות את הרשימה מקלארן ושברולט שמכרו כל אחת רכב בודד במחיר של מעל 1.0 מיליון ₪.