פרארי
צילום: פרארי

פרק חדש בפרארי: נחשפה השלדה של החשמלית הראשונה

הלב הטכנולוגי של הרכב החשמלי הראשון של מותצג הרכב האיטלקי היוקרתי, ה-Elettrica, נחשף היום. אבל פרארי עצמה הודיעה כי דלק ומערכות היברידיות יישארו בשורה הראשונה של הייצור שלה עד 2030. במקביל, היא שינתה את התוכניות שלה לשנים הקרובות, והיא ולא צפויה להשיק דגם חשמלי נוסף עד 2028, אך תוסיף דגש על מרכזי חוויות ללקוחות ברחבי העולם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה פרארי רכב חשמלי

פרארי RACE  עוררה סקרנות רבה כשחשפה באירוע במרכז הייצור במארנלו שבאיטליה היום את השלדה המוגמרת של אלטריקה (Elettrica), מה שהיא מגדירה כרכב החשמל הראשון שלה - לפחות מבחינת המנוע, הסוללה והמערכות הפנימיות. עדיין אין לה גלגלים או בית חיצוני גמור, אך המהלך מסמל את הצעד המעשי הראשון של מותג הספורט האיטלקי אל עידן החשמל. מנגד, נראה שהמשמקיעים לא התרשמו כלל, ובמהלך יום המסחר כעת יוראדת מניית החברה ביותר מ-13%.

למרות ההתרגשות, פרארי הבהירה כי המעבר לחשמל לא ייעשה בבת אחת ולא יכתיב את סיום השימוש במכוניות מבוססות דלק בקרוב. החברה שינתה את יעדיה ל-2030: במקום לכוון ל־40% כלי רכב חשמליים, כעת היעד הוא 20% חשמליים, 40% היברידיים ו-40% דגמים עם מנוע דלק מסורתי. המדיניות החדשה באה לאחר שבראשית הדרך כבר לחצה למטרה גבוהה יותר – אך שוק רכבי היוקרה החשמליים נותר מאתגר מבחינת ביקוש.

מה שמעניין במיוחד באלטריקה הוא הגישה שבה פרארי בחרה לטיפול בצליל הרכב. במקום לחקות רעש מנוע קונבנציונלי או לייצר קול מלאכותי, המערכת תשתמש ברעידות אמיתיות של יחידת ההנעה ותחזק אותן באמצעות חיישן מאיץ (accelerometer). כך, ברגעים הדינמיים הקול יתמקם כ”גיטרה חשמלית” - אותנטי ולא פשוט מנגון דיגיטלי. לדברי מהנדסי הקול של פרארי, הצליל אינו “צפוי מראש” אלא נגזר מהפעולה האמיתית של המערכת, והמעבר במהירות נמוכה ילווה בשקט יחסי.

פרארי גם השקיעה במיזם תשתית בת־קיימא במיוחד לשם ייצור כלי רכב חשמליים והיברידיים: מבנה חדש בשם e-building במארנלו, שבו מיוצרים מנועים חשמליים, יחידות הנעה, אלקטרוניקה וסוללות. המבנה מתוכנן להפעלה באמצעות  אנרגיות מתחדשות, ניהול מים חכם ועיקרון של כמעט אנרגיה, כלומר בניין כמעט ללא שימוש בדלקים מאובנים.  הכלים החשמליים יהיו משולבים בטכנולוגיה הייחודית של פרארי, והיא מתכוונת לשלוט בייצור שלהם במלואו, מתוך רצון לשמור על איכות, ביצועים ובקרת איכות בצדה.

בהיבט השיווקי, פרארי מתכננת להשיק בממוצע ארבע דגמים חדשים מדי שנה בין 2026 ל-2030, כדי להמשיך לקיימת את החדשנות והעניין בקרב הלקוחות העשירים. מ-2022, קהל הלקוחות הפעיל של היצרנית גדל בכ-20% והגיע לכ-90 אלף איש. בנוסף, פרארי מתכננת לפתוח מרכזי Tailor Made בטוקיו ולוס אנג’לס ב־2027, וכן חנויות דגל בלונדון וניו יורק ב-2026, כדי להעמיק את הקשר עם בעלי כלי רכב שלה וחובבי המותג. 

למרות הגילוי של אלטריקה, פרארי אינה מתכננת השקה של דגם חשמלי נוסף לפני 2028, בעקבות הביקוש הנמוך יחסית כיום למכוניות יוקרה חשמליות עם ביצועים גבוהים, לדברי החברה. הדגם הראשון צפוי להימכר החל מאוקטובר 2026, לאחר חשיפה מלאה באביב 2026 ואספקת כלי הרכב ללקוחות באוקטובר 2026. ובמלים אחרות, פרארי נכנסת בעדינות לעולם החשמל - חושפת את החדשנות הטכנולוגית שלה, אך משמרת זהירות ונקיטה מדודה בתוכנית החשמול. החברה מערבת בין מורשת מנועי הדלק לבין העתיד החשמלי, מתוך הצהרה שהיא לא מוותרת על תחושת הנהיגה והחוויה שהיא מייצרת.

פרארי נמצאת בתקופה מוצלחת במיוחד. החברה העלתה באחרונה את תחזיותיה ל-2025, לאחר שהכנסותיה ורווחיה חצו את היעדים שנקבעו לתוכנית האסטרטגית של 2026 - שנתיים מוקדם מהצפוי. המשמעות היא שמותג רכבי היוקרה האיטלקי ממשיך לצמוח בקצב מהיר, גם בזמן שמרבית יצרניות הרכב מתמודדות עם האטה כללית בביקושים. לפי הערכות, השיפור בביצועים נובע משילוב של ביקוש גבוה לדגמים היברידיים, הגדלת הרווחיות פר לקוח, והרחבת תחום הלייף־סטייל של המותג, הכולל חנויות, מוצרים ושותפויות עם מותגי אופנה עולמיים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

פרארי רואה במעבר ההדרגתי לחשמל חלק מתוכנית רחבה יותר לשמור על רווחיות חריגה בשוק - יעד שהחברה מקפידה עליו כבר שנים. האסטרטגיה החדשה ל-2030 אינה רק סביב שיעור הדגמים החשמליים, אלא סביב תמהיל מאוזן שמאפשר לה למכור כלי רכב יוקרתיים בעלי מנוע בעירה לצד דגמי היבריד וחשמל, ובכך לפנות למנעד רחב של לקוחות - מהאספנים השמרנים ועד לקהל חדש שמעדיף כלי רכב שקטים ובני קיימא. במקביל, פרארי משקיעה בהרחבת קווי ייצור גמישים, כך שכל מפעל יוכל בעתיד להרכיב גם רכבי בעירה וגם חשמליים, בהתאם לביקוש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.