פרארי
צילום: פרארי

פרק חדש בפרארי: נחשפה השלדה של החשמלית הראשונה

הלב הטכנולוגי של הרכב החשמלי הראשון של מותצג הרכב האיטלקי היוקרתי, ה-Elettrica, נחשף היום. אבל פרארי עצמה הודיעה כי דלק ומערכות היברידיות יישארו בשורה הראשונה של הייצור שלה עד 2030. במקביל, היא שינתה את התוכניות שלה לשנים הקרובות, והיא ולא צפויה להשיק דגם חשמלי נוסף עד 2028, אך תוסיף דגש על מרכזי חוויות ללקוחות ברחבי העולם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה פרארי רכב חשמלי

פרארי RACE  עוררה סקרנות רבה כשחשפה באירוע במרכז הייצור במארנלו שבאיטליה היום את השלדה המוגמרת של אלטריקה (Elettrica), מה שהיא מגדירה כרכב החשמל הראשון שלה - לפחות מבחינת המנוע, הסוללה והמערכות הפנימיות. עדיין אין לה גלגלים או בית חיצוני גמור, אך המהלך מסמל את הצעד המעשי הראשון של מותג הספורט האיטלקי אל עידן החשמל. מנגד, נראה שהמשמקיעים לא התרשמו כלל, ובמהלך יום המסחר כעת יוראדת מניית החברה ביותר מ-13%.

למרות ההתרגשות, פרארי הבהירה כי המעבר לחשמל לא ייעשה בבת אחת ולא יכתיב את סיום השימוש במכוניות מבוססות דלק בקרוב. החברה שינתה את יעדיה ל-2030: במקום לכוון ל־40% כלי רכב חשמליים, כעת היעד הוא 20% חשמליים, 40% היברידיים ו-40% דגמים עם מנוע דלק מסורתי. המדיניות החדשה באה לאחר שבראשית הדרך כבר לחצה למטרה גבוהה יותר – אך שוק רכבי היוקרה החשמליים נותר מאתגר מבחינת ביקוש.

מה שמעניין במיוחד באלטריקה הוא הגישה שבה פרארי בחרה לטיפול בצליל הרכב. במקום לחקות רעש מנוע קונבנציונלי או לייצר קול מלאכותי, המערכת תשתמש ברעידות אמיתיות של יחידת ההנעה ותחזק אותן באמצעות חיישן מאיץ (accelerometer). כך, ברגעים הדינמיים הקול יתמקם כ”גיטרה חשמלית” - אותנטי ולא פשוט מנגון דיגיטלי. לדברי מהנדסי הקול של פרארי, הצליל אינו “צפוי מראש” אלא נגזר מהפעולה האמיתית של המערכת, והמעבר במהירות נמוכה ילווה בשקט יחסי.

פרארי גם השקיעה במיזם תשתית בת־קיימא במיוחד לשם ייצור כלי רכב חשמליים והיברידיים: מבנה חדש בשם e-building במארנלו, שבו מיוצרים מנועים חשמליים, יחידות הנעה, אלקטרוניקה וסוללות. המבנה מתוכנן להפעלה באמצעות  אנרגיות מתחדשות, ניהול מים חכם ועיקרון של כמעט אנרגיה, כלומר בניין כמעט ללא שימוש בדלקים מאובנים.  הכלים החשמליים יהיו משולבים בטכנולוגיה הייחודית של פרארי, והיא מתכוונת לשלוט בייצור שלהם במלואו, מתוך רצון לשמור על איכות, ביצועים ובקרת איכות בצדה.

בהיבט השיווקי, פרארי מתכננת להשיק בממוצע ארבע דגמים חדשים מדי שנה בין 2026 ל-2030, כדי להמשיך לקיימת את החדשנות והעניין בקרב הלקוחות העשירים. מ-2022, קהל הלקוחות הפעיל של היצרנית גדל בכ-20% והגיע לכ-90 אלף איש. בנוסף, פרארי מתכננת לפתוח מרכזי Tailor Made בטוקיו ולוס אנג’לס ב־2027, וכן חנויות דגל בלונדון וניו יורק ב-2026, כדי להעמיק את הקשר עם בעלי כלי רכב שלה וחובבי המותג. 

למרות הגילוי של אלטריקה, פרארי אינה מתכננת השקה של דגם חשמלי נוסף לפני 2028, בעקבות הביקוש הנמוך יחסית כיום למכוניות יוקרה חשמליות עם ביצועים גבוהים, לדברי החברה. הדגם הראשון צפוי להימכר החל מאוקטובר 2026, לאחר חשיפה מלאה באביב 2026 ואספקת כלי הרכב ללקוחות באוקטובר 2026. ובמלים אחרות, פרארי נכנסת בעדינות לעולם החשמל - חושפת את החדשנות הטכנולוגית שלה, אך משמרת זהירות ונקיטה מדודה בתוכנית החשמול. החברה מערבת בין מורשת מנועי הדלק לבין העתיד החשמלי, מתוך הצהרה שהיא לא מוותרת על תחושת הנהיגה והחוויה שהיא מייצרת.

פרארי נמצאת בתקופה מוצלחת במיוחד. החברה העלתה באחרונה את תחזיותיה ל-2025, לאחר שהכנסותיה ורווחיה חצו את היעדים שנקבעו לתוכנית האסטרטגית של 2026 - שנתיים מוקדם מהצפוי. המשמעות היא שמותג רכבי היוקרה האיטלקי ממשיך לצמוח בקצב מהיר, גם בזמן שמרבית יצרניות הרכב מתמודדות עם האטה כללית בביקושים. לפי הערכות, השיפור בביצועים נובע משילוב של ביקוש גבוה לדגמים היברידיים, הגדלת הרווחיות פר לקוח, והרחבת תחום הלייף־סטייל של המותג, הכולל חנויות, מוצרים ושותפויות עם מותגי אופנה עולמיים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

פרארי רואה במעבר ההדרגתי לחשמל חלק מתוכנית רחבה יותר לשמור על רווחיות חריגה בשוק - יעד שהחברה מקפידה עליו כבר שנים. האסטרטגיה החדשה ל-2030 אינה רק סביב שיעור הדגמים החשמליים, אלא סביב תמהיל מאוזן שמאפשר לה למכור כלי רכב יוקרתיים בעלי מנוע בעירה לצד דגמי היבריד וחשמל, ובכך לפנות למנעד רחב של לקוחות - מהאספנים השמרנים ועד לקהל חדש שמעדיף כלי רכב שקטים ובני קיימא. במקביל, פרארי משקיעה בהרחבת קווי ייצור גמישים, כך שכל מפעל יוכל בעתיד להרכיב גם רכבי בעירה וגם חשמליים, בהתאם לביקוש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'אקו 5 היברידי מצטרף לג'אקו 5 החשמלי והבנזין. צילום יצרןג'אקו 5 היברידי מצטרף לג'אקו 5 החשמלי והבנזין. צילום יצרן

ג'אקו 5 היברידי - הפיכה שקטה בטכנולוגיה ההיברידית

כלמוביל החלה בשיווק הג'אקו 5 עם הנעה היברידית, המצטרף לג'אקו 5 החשמלי ולג'אקו 5 עם מנוע בנזין. 

הג'אקו 5 ההיברידי ממשיך מהפיכה שקטה בתחום ההנעה ההיברידית, בה ההנעה העיקרית היא באמצעות המנוע החשמלי, ואילו מנוע הבנזין הוא מנוע העזר.

מערכות דומות משווקות גם על ידי מותגים נוספים, בניגוד להנעה ההיברידית המסורתית בה המנוע העיקרי היה מנוע הבנזין, ואילו ההנעה החשמלית היתה רק לסיוע עירוני. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

כלמוביל יבואנית דגמי ג'אקו לישראל ממשיכה בהרחבת היצע דגמי ג'אקו בישראל עם הג'אקו 5 ההיברידי. עד עתה שווקו בישראל דמי גא'קו 5 עם מנוע טורבו בנזין או עם הנעה חשמלית, מהם נמכרו עד עתה 452 יחידות (301 יח' בנזין, 151 יח' חשמליות). עתה מוסיפה כלמוביל גם גירסה היברידית מסקרנת.

הג'אקו 5 נזכיר הוא קרוסאובר בסגמנט B-SUV אך מהגדולים שבסגמנט שלו, עם אורך כולל של 4.38 מטר, רוחב של 1.86 מטר, גובה 1.65 מטר ובסיס גלגלים של 2.62 מטר. לג'אקו 5 מרווח גחון של 17 ס"מ, והנתונים הרשמיים מעידים שאתם תוכלו לחצות את ההצפות בחורף עד גובה של 45 ס"מ.

לג'אקו 5 ההיברידי מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 141 כ"ס ומומנט של 21.9 קג"מ, ומנוע חשמלי בהספק של 201 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ. את מרבית הנסיעה יעשה הג'אקו 5 בעזרת המנוע החשמלי, כשמנוע הבנזין משמש כגנרטור להטעין את סוללת הרכב או לספק כח ישירות למנוע החשמלי. הביצועים בדומה לרכב חשמלי עם תאוצה מעמידה ל – 100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות ומהירות מירבית של 175 קמ"ש.

צריכת הדלק הרשמית 18.9 ק"מ לליטר, והטווח המוצהר 905 ק"מ, אם כי נכון יהיה להמתין למבחן אמיתי עם הרכב ולא להסתמך על נתוני יצרן. 

הג'אקו 5 ממשיך מגמה מעניינת מאוד בטכנולוגיית ההנעה ההיברידית. עד עתה היינו רגילים לקבל רכבי הנעה היברידית מטויוטה או יונדאי כאשר המנוע הראשי הוא מנוע בנזין וההנעה החשמלית היא המשנית. טכנולוגיית ההנעה ההיברידית העדכנית עושה שימוש עיקרי במנוע החשמלי, ואילו מנוע הבנזין משמש בעיקר כגנרטור, ובמקרה הצורך מחובר לגלגלים באמצעות תמסורת לטובת הנעה. כלומר היפוך יוצרות – המנוע החשמלי הוא העיקרי, מנוע הבנזין הוא המשני.