האם ברימאג רכשה מניות של עצמה בזמן שהיא יודעת שהיא בדרך להיפגע?

דורון ויסברוד, בעל מניות בחברת ברימאג, רוצה להגיש תביעה נגזרת. במכתב ששלח ליו"ר הדירקטוריון שאול זילברשטיין, טען כי החברה ידעה על הפסקת ההתקשרות עם ארלצ'יק הרבה לפני הדיווח ורכשה מניות ב-16 מועדים שונים החל מאותו מועד, מה שגרם לבעלי מניות אחרים לספוג הפסד של 20%
איציק יצחקי | (8)

דורון ויסברוד, בעל מניות בחברת ברימאג ברימאג 0.31% שלח מכתב ליו"ר הדירקטוריון שאול זילברשטיין, זאת על רקע סיום ההתקשרות של החברה עם ארלצ'יק. כזכור, חברת ברימאג לא תוכל להפיץ עוד את מותג המקררים BEKO, אותה היא מפיצה משנת 2021 בבלעדיות, לאחר שהטורקים החליטו כי הסכם הבלעדיות ייפסק. לפני כשנתיים האריכה ברימאג את החוזה, לשלוש שנים נוספות. בהסכם נקבע כי ארלצ'יק יכולה להפסיק את ההסכם בכל סוף שנה וכך היא עשתה. ויסברוד טוען, על פי ההודעה לבורסה, כי החברה ידעה במועד לא ידוע לציבור, ובכל מקרה לפני ה-1 ביוני, כי ההתקשרות עומדת להסתיים. לכן, לטענתו, עיכוב הדיווח הביא לכך שבעלי מניות אשר רכשו את מניית החברה בתקופה מיום 1 ביוני ל-25 ביוני, ספגו ירידה חדה בשווי המניות שלהם עם הפרסום, בשיעור של 20.35%. "דרכם של אירועים אלו הוא להסתיים בתביעות ייצוגיות, והחברה מצאה עצמה חשופה לתביעה מעין זו. ואולם - עניינה של פנייתי זו אינה בנזק שנגרם לבעלי המניות אלא בנזק שנגרם דווקא לחברה", הוא כותב באמצעות עו"ד ליאור להב ושוקל להגיש תביעה נגזרת. הוא מציין את העובדה שהחברה החליטה על תכנית לרכישה עצמית של מניות ב-16 מועדים שונים החל מיום 1 ביוני. "לא ברור כלל מדוע ביצעה החברה רכישות אלו, שעה שהיא יודעת היטב על הסכנה הרובצת לפתחה, בצורת הפסקת ההתקשרות עם ארצ'ליק", נכתב. "נראה שהחברה, אשר רכישותיה היוו חלק גדול ממסחר המניות בחברה, ביצעה מהלך שנועד להביא לעליית שער המניה, כדי שביום היוודע האירוע המהותי, ושעה שהיה ברור לכל כי מנייתה תרד, תספוג העלייה היזומה שביצעה כמתואר לעיל וקודם לפרסום האירוע המהותי שפרסומו עוכב על ידה, את הירידה שידעה שתבוא". הוא טוען כי "מדובר באירוע תרמיתי בניירות ערך. מדובר בהטעייה בדיווח לבעלי המניות" והנזק שעלול להיגרם לחברה גדול. "עוד הגדיל מי מנושאי המשרה בחברה, שעה שדיווח דיווחים כוזבים ומטעים בדבר מועדי רכישת מניות החברה וכמותן. כך, בחמישה מועדים שונים מתוך אלו המנויים לעיל, דיווחה החברה על רכישת כמות מניות הגבוהה מסך כל מחזור המסחר המניות החברה באותו יום", הסביר. בנסיבות אלו, דורש ויסברוד, על החברה למסור לו את מלוא הנתונים בדבר הפסקת ההתקשרות עם החברה הטורקית, כולל מועד ההודעה על סיום ההתקשרות וכן את הפרוטוקולים מישיבת הדירקטוריון, על מנת לבחון אפשרות לתביעה נגזרת. תגובת ברימאג: "ברימאג היא חברה שומרת חוק שפועלת לפי כל דין ויצוין כי נכון למועד דוח זה, המכתב טרם הומצא לחברה כדין, ולכשיתקבל, בכוונתה להגיב כנדרש בהתאם להוראות הדין".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רפי 11/07/2023 01:43
    הגב לתגובה זו
    החברה נסחרת בתמחור מאוד זול. אפשר להתווכח אולי אם התמחור סביר, אבל יקר ברמה שרכישה חוזרת היא תרמית??? WTF
  • 6.
    נחמן 10/07/2023 16:29
    הגב לתגובה זו
    הרבה חברות קונות כשהמחיר אטרקטיבי לדעתן, היה פה שיקול מסחרי מוטעה ולא כוונה לרמות את המשקיעים, כי גם בעלי המניות הגדולים נפגעו מהנפילות
  • 5.
    אני 10/07/2023 13:52
    הגב לתגובה זו
    הרימו את המניה ב-50 אחוז ברכישות עצמאיות
  • 4.
    מני 1 10/07/2023 11:05
    הגב לתגובה זו
    צריכים לנתח את השווי ולתת משקל גם לפי דרוג שרות הלקוחות שלהם ואז עם הנתונים הקיימים והכניסה להפסד לאחרונה אפשר לראות אם יש תוחלת בלהחזיק את המנייה...
  • 3.
    הרצת מניות (ל"ת)
    חיים 10/07/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יש רא לי 10/07/2023 10:40
    הגב לתגובה זו
    יש לו על מה להסתמך?
  • אתה תמים לנושאים כאלו קודמים פגישות ומסמכים רבים (ל"ת)
    מח' כספים 10/07/2023 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המשחיל 10/07/2023 10:05
    הגב לתגובה זו
    ומעלים את שווי המניה, אוטוטו נגמר ההקצאה לרכישה עצמית, אפשר לראות במאיה שכל יום הם קונים ומהווים את כל המסחר כמעט, זרקתי להם את הסחורה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?