תמי גלילי אילקס מדיקל
צילום: אנטולי קרינצקי
דוחות

אילקס מדיקל: ירידה של 10% בהכנסות שהסתכמו בכ-255 מיליון שקל

ירידה שנבעה בעיקר עקב ירידה בביקוש לשירותי החברה הקשורים בקורונה כגון: בדיקות, ומכונות הנשמה; הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות גדל בכ-13.3% והסתכם בכ-44.7 מיליון שקל מול כ-39.5 מיליון שקל ברבעון המקביל
נתן טגי |

חברת הציוד הרפואי אילקס מדיקל 1.6% המספקת שירותי בדיקות וכן מנשמים מדווחת כי ההכנסות נטו ברבעון הראשון ירדו ב-10% והסתכמו בכ-254.3 מיליון שקל לעומת כ-284.2 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. ביחס לנתון הזה החברה הציגה עליות במדדי הרווחיות עם רווח התפעולי שגדל בכ-27% לכ-66.6 מיליון שקל לעומת כ-52.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

עוד קודם לכן הרווח הגולמי ברבעון גדל בכ-23.6% ל-102.9 מיליון שקל ושיעורו מהמכר קפץ ל-40.5% לעומת 29.3% ב-2021. ה-EBITDA ברבעון עלה בכ-18% והסתכם בכ-79.5 מיליון שקל בהשוואה ל-67.2 מיליון שקל ב-2021. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות גדל בכ-13.3% והסתכם בכ-44.7 מיליון שקל מול כ-39.5 מיליון שקל ברבעון המקביל.

תוצאות מגזרי הפעילות של החברה

בפילוח לפי מגזרי פעילות דווח כי במגזר הדיאגנוסטיקה, הכולל גם את בדיקות הקורונה, ההכנסות ברבעון ירדו ל-176 מיליון שקל לעומת כ-186 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הגולמי ברבעון גדל עלה בכ- 45.7% והסתכם בכ-84.3 מיליון שקל לעומת כ-57.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי (לא כולל הכנסות אחרות) גדל ברבעון בכ- 57% והסתכם בכ-67.9 מיליון שקל לעומת כ-43.2 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2021.

במדטכניקה, חברת הציוד רפואי, ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ-74.4 מיליון שקל לעומת כ-87.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון בהכנסות נובע בעיקר בשל עיכובים באספקות מספקי חו"ל, וכן מהשפעת מגפת הקורונה בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם בכ-17.4 מיליון שקל לעומת כ- 18.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי (לא כולל הכנסות אחרות) הסתכם ברבעון בכ-2.4 מיליון שקל לעומת כ-3.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

פלייט, חברת מכשירי ההנשמה ירדה בהכנסות לכ-3 מיליון שקל לעומת כ-9.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, הירידה נובעת מהירידה נובעת מביקוש גבוה למנשמים בתקופה המקבילה אשתקד כתוצאה ממגפת הקורונה. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם בכ-0.8 מיליון ש"ח לעומת כ-7 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד התפעולי (לא כולל הכנסות אחרות) הסתכם ברבעון בכ-1.7 מיליון ש"ח לעומת רווח תפעולי של כ-4.7 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.