מתווה סיוע נוסף להצלת "אל על" - על חשבון אזרחי ישראל

משלמי המיסים הישראלים מזרימים בפעם הרביעית סכום לא ידוע לכיסי החברה שמתקשה להתמודד עם משבר הקורונה. עד כה הסתכם הסיוע במיליארד שקל; ליברמן: "הסיוע הטוב ביותר הוא פתיחת השמיים"; החברות הקטנות יותר טרם הגיעו לסיכום
גיא טל | (16)

משרד האוצר הודיעה כי לאחר משא ומתן אינטנסיבי שהתקיים בשבועיים האחרונים בין הנהלת אל על אל על 6.25% והצוות המקצועי במשרד האוצר הגיעו הצדדים להבנות עקרוניות של מתווה סיוע נוסף על רקע המשבר שנגרם בעקבות התפרצות וריאנט האומיקרון, בהמשך למשברים הקודמים שחווה החברה מאז התפרצות הקורונה בתחילת שנת 2020. המתווה יכלול שוב הזרמה של עשרות מיליוני דולרים בתקופה הקרובה שיגיעו מצד בעלי השליטה בחברה מצד אחד ומכספי אזרחי ישראל מצד שני, והוא יאפשר לחברה להמשיך לנסות לשמור את הראש מעל המים בחודשים הקרובים. במקביל מקיימת המדינה מגעים גם עם שאר חברות התעופה הישראליות להן יוצא מתווה באותם העקרונות על בסיס קריטריונים שוויוניים. יש לציין שעד כה סרבו החברות הקטנות יותר למתווה דומה שכלל הזרמות בעלים.  בהודעה לא נמסר על הסכום אותו תזרים הפעם המדינה לחברת התעופה שנמצאת בקשיים מאז תחילת משבר הקורונה - אך הייתה הפסדית עוד הרבה קודם. עד כה הסתכמו ההזרמות של משלם המיסים הישראלי לחברת "אל על" לסכום של כמיליארד שקל, מתוכם 240 מיליון כהלוואות. בעל השליטה קני רוזנברג הזרים כ-211 מיליון דולר והוא מחויב להזרים עוד 13 מיליון דולר. שר האוצר אביגדור ליברמן: "הבטחנו שלא נשאיר את התעופה הישראלית מאחור - וקיימנו. המתווה החדש יאפשר לחברות לצלוח את המשבר תוך שמירה על העיקרון שסיוע המדינה יועמד במקביל להזרמת הון חיצוני לתוך החברה שיחזק את מבנה ההון שלהן. אני מודה לשרת התחבורה, מרב מיכאלי על שיתוף פעולה מלא בקידום מתווה הסיוע ועל תמיכה לאורך כל הדרך. לסיום אדגיש שהסיוע הטוב ביותר שהמדינה יכולה להעניק לחברות התעופה הוא לאפשר להן לטוס עם מינימום מגבלות ואני מקווה כי בחודש הקרוב נפתח את השמיים לנכנסים וליוצאים" 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הכסף ברובו הולך לעובדים (ל"ת)
    קוקי 1 18/01/2022 18:23
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אסף 11/01/2022 13:16
    הגב לתגובה זו
    לפחות שיתנו כרטיס חינם לכל אזרח אחרי כל הכספים שהזרמנו להם :)
  • 7.
    נחל 31/12/2021 09:59
    הגב לתגובה זו
    חברת תעופה שעושה רק טוב לישראל
  • 6.
    שמוליק 31/12/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
    אל על זה גאוה ישראלית ענקית חייבים חברות תעופה ישראליות
  • גמלאי החברה 03/01/2022 16:17
    הגב לתגובה זו
    אתה נתתה יד להפרטה של החברה בממשלה בשנת 2004.תיבייש לך
  • 5.
    יוחנן 31/12/2021 09:28
    הגב לתגובה זו
    הפוליטיקאים הופכים את עורם מיום אחד לאחר, עסוקים ביחסי ציבור וקישקושים ברשת במקום להתמקד בעשייה ותיקון מהיסוד. חברת אל על דומה מאוד במאפייניה לממשלת ישראל. ישנם בעלי תפקידים ומקורבים שלא רוצים לשנות את המערכת הרקובה והמושחתת. למר ליברמן אין פיתרון אמיתי. הוא ימשיך להזרים להם כסף והם ימשיכו לתת לכם שירות שהוא כולו גועל נפש. רוצים שינוי? לכו צאו להפגין. תהיו מעורבים. אחרת - תפסיקו להתבכיין ותגידו תודה על מה שיש.
  • 4.
    צדק 31/12/2021 07:38
    הגב לתגובה זו
    ההיטק הישראלי עושה ים של כסף מהעובדה שהוא MADE IN ISRAEL מוצדק שימסו אותו במס נוסף מאקזיטים לטובת אלו שהכי סובלים מהקורונה שהם בין היתר אלעל ותיירות נכנסת. אין שום סיבה להעניש את כלל משלמי המיסים.
  • 3.
    צביק הפיק 30/12/2021 22:07
    הגב לתגובה זו
    אל על היא כבר למעלה מעשור ״חתול מת קופץ״! החברה מתה מזמן, וכל הזמן נותנים לה שוק חשמלי בדמות הזרמת כספים על חשבון האזרחים. אבל היא מתה מזמן. והסיבה שהיא מתה היא מכיוון שהיא החברה הגרועה בעולם בכל פרמטר אפשרי כמעט, וגם בימים רגילים אין לה זכות קיום! צריך לתת לה למות לבד, ולא להמשיך ולבזבז את כספי הציבור על הביזיון הזה!!!
  • בני 31/12/2021 07:47
    הגב לתגובה זו
    אתה שוכח את צורך החברה במצבי חירום. הןברה לא כזו גרועה .היו עודף של עובדים וכעת החברה יותר יעילה
  • לצביקה 30/12/2021 22:53
    הגב לתגובה זו
    הממשלהגורמת לנזקים לחברות התעופה בגלל שהיא יוצרת חסימת תיירים ויוצרת איסור יציאה לכן חובתה לפצות !! יש מבין ??
  • 2.
    הבימה ועוד תיאטרונים חיים על חשבון הציבור.אז מה הכותרת? (ל"ת)
    שלמה 30/12/2021 22:02
    הגב לתגובה זו
  • ראה תשובתי ל3 (ל"ת)
    31/12/2021 08:31
    הגב לתגובה זו
  • חברה מצויינת עם לקוחות בעייתיים כמוך שאף פעם לא מר 31/12/2021 08:30
    הגב לתגובה זו
    חברה מצויינת עם לקוחות בעייתיים כמוך שאף פעם לא מרוצים. אני ככ נהנה לטוס באל על. החברה עשתה שידרוג עצום בכל הפרמטרים והיא איננה אשמה בסגירת השמיים בשל הקורונה. אחרי שתסתיים המגפה, החברה גם תהיה ריווחית בזכות תהליך ההתייעלות המשמעותי שעברה
  • 1.
    אנונימי 30/12/2021 21:44
    הגב לתגובה זו
    ליברמן אתה טיפש.הבטחתי וקיימתי להעביר כסף לאל על , כך אתה אומר.אתה רשע שמעביר את כספי הציבור לחברה כושלת שמשלמת משכורות גבוהות.הגיע הזמן שתעוף מהאוצר ומבחינתי גם מהמדינה !!!!
  • אנונימי 03/01/2022 10:04
    הגב לתגובה זו
    לפני שנה וחצי הממשלה חילקה 100 מיליארד ש"ח לנפגעי הקורונה, החלוקה הייתה בלי חשבון וללא בדיקה וכולם מחאו כפיים (כי כולם קיבלו כסף חינם שלא מגיע להם) הגוף שהכי נפגע מהקורונה זו חברת אלעל שגם לא יכולה לתקן כלום או ליזום שום דבר. הפיצוי ראוי והגיוני ואפילו חסר.
  • שכחת מושחת ומטיל איימה על מערכת המשפט (ל"ת)
    שלמה 30/12/2021 22:04
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

אל על זינקה 6%, הביטחוניות עלו, מניות הביטוח והבנקים התממשו - נעילה שלילית

אל על והמניות הביטחוניות סיימו בירוק - כל השאר באדום; מניות הביטוח התממשו בחדות כשאיידיאיי, איילון וליברה בלטו עם ירידות של מעל 2.5%

מערכת ביזפורטל |

המסחר ביום שאחרי התקיפה הישראלית בקטאר ננעל במגמה שלילית כשת"א 35 יורד כ-0.3%, לעומתו ת"א 90 סיים ביציבות על ה-0.
במבט על הסקטורים המרכזיים הירידות חזקות יותר, מדד הבנקים סיים בירידה של 0.45%, ומדד הביטוח ושירותים פיננסים סיים בירידה של 1.49%. ת"א נדל"ן יורד 0.9% ומנגד ת"א נפט וגז מוסיף 0.5%.


בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה, מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות? כל השאלות והתשובות שחשוב לכם לדעת

ביום שני הקרוב ביזפורטל מארח את ועידת ההשקעות בתשתיות. בזק, ניו-מד, שפיר, חברות אנרגיה מתחדשת, רגולטורים, יספקו לכם תובנות כשכולם ינסו לענות על השאלה הגדולה - האם המניות בתחום ימשיכו לספק תשואה עודפת? הרשמו עכשיו לועידה שתערך במתחם הבורסה לניירות ערך באחוזת בית - ועידת התשתיות - פרטים והרשמה


השוק עלה אתמול על חדשות התקיפה, אך הבוקר מתגברים הדיווחים כי אולי התקיפה לא השיגה את היעדים שקיוו להם במערכת הביטחון. ומה קורה בקטאר? הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו. היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בכוח שלה וברצון לנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יקבלו יותר כוח, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון. קטאר נגד ישראל; ישראל נגד חמאס - תמונת מצב ומה צפוי להמשך?

ואם מדברים על אירועים גיאופוליטיים, אתמול רחפנים רוסיים חדרו לפולין, והמתיחות הגיאופוליטית מסלימה: נאט"ו בכוננות, נמלי תעופה נסגרו; היום דווח כי ראש ממשלת פולין דונלד טוסק הצהיר כי פולין ביקשה מנאט"ו להפעיל את סעיף 4 של הברית, סעיף שמאפשר התייעצות דחופה בין החברות כאשר אחת מהן מרגישה שאיום נשקף לביטחונה או לשלמותה הטריטוריאלית, לאחר שמטוסי נאט"ו הוזנקו כדי להתמודד עם חדירת כטב"מים רוסים למרחב האווירי של פולין, וברקע נשקלת אפשרות לחזק את מערך ההגנה האווירית באזור. האירועים מסמנים החרפה חמורה במתיחות בין רוסיה לנאט"ו, כאשר פולין מדגישה שמדובר בהפרה ישירה ומסוכנת של ריבונותה. מה מחפשת רוסיה בפולין ואיך זה משפיע על החברות הביטחוניות (גם בישראל)? בכתבה כאן - רחפנים רוסיים חדרו לפולין: עוד דלק למניות הביטחון