
"ביבי בחר להתראיין ראשית לערוצים 9 ו-20 - מדובר בקהלים של בנט וליברמן. שם נמצאים המנדטים"
ה-17 במארס היה "מחדל יום הכיפורים" של מערכות התקשורת ומכוני הסקרים, שלא הצליחו לנבא את הניצחון הגדול של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל הליכוד. בסקרים שקדמו ליום הבחירות, המפלגה התדרדרה ל-20-21 מנדטים, והיו אף עיתונאים שניבאו כי המפלגה תצנח את רף 17-18 המנדטים, כ-10 מנדטים פחות מלמחנה הציוני. הליכוד התקשה לתפקד עם נתוני הסקרים, הפרשיות שפורסמו יום-יום בנוגע לנתניהו ורעייתו שרה, הריבים בתוך מטה הבחירות ועוד. ואז, בימים שלפני הבחירות חל המהפך שאת סיומו אנחנו כבר יודעים. הליכוד עם 30 מנדטים, נתניהו נשאר על כסאו. אז ראשית, את הניצחון אפשר לייחס לראש הממשלה, ש"הקמפיין המבולבל" זכה לתשבחות, "כבר אין את זה לנתניהו" הפך ל"ביבי המלך". לצד הקמפיין האסטרטגי והאגרסיבי של הימים האחרונים, שכלל ראיונות של ראש הממשלה כמעט לכל כלי תקשורת אפשרי, והתמרוץ ביום הבחירות עם ההפחדה כי ערביי ישראל צובעים על הקלפיות, ניתן לייחס זליגת מנדטים לטובתה של הליכוד גם לקמפיין שפנה למגזר הרוסי. על המגזר היה אמון משרד הפרסום מדיה-נט בבעלותו של דמיטרי גנדלמן. חודש לאחר הבחירות, זה בהחלט היה זמן טוב לשבת ולבדוק כמה היה אפקטיבי הקמפיין שפנה גם כך לציבור שנחשב מסורתית ימני. על פי הערכות בתוך הליכוד, כ-5 מנדטים רוסיים מוצהרים זלגו מישראל ביתנו, הבית היהודי ואפילו יש עתיד, לטובת הליכוד. מדובר על אותם מנדטים שמאפשרים כעת לנתניהו להשאיר את נפתלי בנט ואביגדור ליברמן תלויים באוויר, בלי הרבה יכולת ללחוץ על ראש הממשלה, לאחר שספגו מכה אלקטוראלית משמעותית בבחירות הנוכחיות.
לא פונים לשמאל, משחקים בתוך המגרש הפוליטי הימני
ממשרדי מדיה-נט בקומה העשירית של בניין לווינשטיין, ניתן להשקיף על דרום תל אביב, כולל רצועת ים קטנה אי שם מערבה. בחודשים האחרונים לעובדי המשרד לא היה הרבה זמן לחפש את הים באופק, כשעל הראש היה את קמפיין הליכוד, כאשר המפלגה התקשתה להתמודד עם הביקורת על נתניהו, ונשירת המנדטים בסקרים. במגזר הרוסי המלחמה לא הייתה בכלל נגד המחנה הציוני. "הישראלי הרוסי שונה מהצבר, גם כצרכן וגם כמצביע", מסביר גנדלמן בראיון לאייס. "דיברנו (במשרד, א"כ) איך מפצחים את הפניה לקהל הרוסי. הציעו לנו לפנות לרוסים עם 'זה אנחנו או הם' (כמו הסלוגן שנתניהו אימץ במגזר הכללי)". "אבל זה לא יעבוד, גם כי זה לא אותו קהל, זו לא אותה מטרה", משלים אותו איגור רובינשטיין, מנהל הקריאייטיב במשרד. "במגזר הכללי 'הם' זה שמאל. במגזר הרוסי 80% בכלל ימין. זה לא מובן לרוסים. האם צריך לפעול נגד החברים בתוך המחנה הלאומי? לכן 'זה אנחנו או הם' לא ברור כי הרוסים לא סופרים את השמאל. ההתלבטות של הרוסים זה ליברמן, בנט, ליכוד. מי פה בדיוק אנחנו ומי פה היריב". -אז כל השיח שונה, לא צריך בכלל להתייחס לשמאל רובינשטיין מסכים, וממשיך: "אז המצאנו את האסטרטגיה של 'ליכוד גדול', 'בולשוי' ברוסית. יש לזה קונוטציות מעבר לגדול בעברית. יש היסטוריה, זה הרבה יותר רגשי, הוא מתייחס לא בהכרח כאל גודל, אלא כאל מושג על. יש את הקטע הזה של רוסים שהגיעו מרקע אימפריאלי והשאיפות שלהם גדולות. למה הרוסים מתחברים יותר לאורנג' מאשר לסלקום? כי אורנג' נותן יותר בינלאומיות, את תחושת העולם הגדול. יש איזה תסכול מסוים אצל הרוסים - לא במובן הפסיכולוגי - אלא תכונה כזו שהם אוהבים את הארץ הזאת, אבל היא קטנה מדי. אז כדי לרומם להם את האגו של 'אתם גדולים', כל המגלומניה הזאת, ברוב הפעמים, היא דרך מאד מוצלחת להגיע ללב. זה משחק לטובת המספרים - מה זה ליכוד גדול? ליכוד שיש לו יותר מנדטים על חשבון מפלגות קטנות. נשארנו עם אותו קונספט של זה 'אנחנו או הם', אבל הסבנו אותו טיפונת מ'המחנה הציוני' ומפלגת העבודה, למפלגות קטנות שהן מפלגות ימין-מרכז. זה רק חלק ראשון של סיסמא. הייתה גם הסיסמא 'ישראל חזקה' - זה המשפט השני, והמשפט השלישי הוא 'רק נתניהו'". רובינשטיין: "הסקרים הפנימיים (שהליכוד ביצע, א"כ) הראו שאנחנו במגמה נכונה. זה היה מורגש. אחרי שגיבשו את האסטרטגיה הזאת, ראש הממשלה ישב איתנו והזדהה עם הקמפיין. ביקשנו לעשות כמה דברים נוספים מעבר לקו הרגיל - רצינו להתייחס לעוד כמה דברים שהיו מאד חשובים מבחינתנו, כמו למשל ברכה ל-23 בפברואר - יום הצבא האדום, שזה יום הגברים. במיוחד לזה צולם סרטון בו ראש הממשלה הזמין אליו וטרנים ודיבר איתם". -הציבור הכללי לא נחשף לזה בכלל "במדיה הכללית לא הייתה חשיפה כזו כי אין צורך להתפזר עם משהו שלמגזר הכללי לא מובן. הייתה גם ברכה מיוחדת שצולמה לתאריך 8 במארס, יום האישה הבינ"ל. זה אחד מהתאריכים שגם מותגים במגזר הרוסי עובדים בו חזק מאד. הייתה פניה לנשים, והיה עוד משהו מעניין - היה הסיפור של שארלי הבדו ואנטישמיות. אנחנו רואים שגם ברוסיה ואוקראינה יש עלייה באנטישמיות, אז עשינו סרטון נוסף שדיבר על התגברות האנטישמיות, וקריאה של נתניהו לעלות לישראל".
המגזר הרוסי: רוב אקדמאי, מרוויחים מתחת לממוצע, ילדים צברים
על פי מחקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת 2013, פחות מ-20% מהעולים יוצאי ברית המועצות לשעבר, הגיעו לישראל מטעמים ציוניים גרידא. רובם הגיעו ארצה כי רצו עתיד טוב לילדיהם, עלו ממניעים כלכליים ולא מסיבה אידיאולוגית. "אנחנו קוראים לעצמנו מהגרים, הממסד אומר עולים", מסביר גנדלמן.- 4.סרגיי 20/04/2015 19:39הגב לתגובה זוהמצאנו את הסלוגן "ליכוד גדול"....כולה עשו אדפטציה למילה מתאימה בסלוגן "ליכוד חזק". האם עשו קבוצת מיקוד איך המילה "בולשוי" תיתפס? ברור שלא.
- 3.מ' יפית 16/04/2015 16:29הגב לתגובה זולא כדאי.
- 2.שי 16/04/2015 15:46הגב לתגובה זומאידך, העבודה במגזר הכללי הייתה בינונית ובלי ביבי עצמו, הכל היה נראה אחרת
- 1.נטלי 16/04/2015 15:39הגב לתגובה זוראשית, יש לקחת בחשבון כי עולים דוברי עברית כלל לא נחשפו לקמפיינים ברוסית ובדוואי שלא קיבלו החלטות בזכות סלוגן כזה או אחר. העולים המבוגרים, אלה שממשיכים להאזין בקנאות לרדיו רק"ע ולראות את ערוץ 9, אף הם לא ממש התלבטו: לאורך השנים ליברמן הבטיח המון אך לא קיים, בנט נראה להם דתיי מדיי, אז למי נשאר להצביע אם לא לנתניהו? אם גיבורי הכתבה חושבים ששלטי חוצות עם המילים "ליכוד גדול, נתניהו חזק" ועם תמונותיהם של אלקין ואדלשטיין הביאו את מאות אלפי העולים לקלפיות, הם משלים את עצמם.
- אנדרי 16/04/2015 20:40הגב לתגובה זו2 חברה הזוים שצצו משום מקום כי פשוט הביאו אותם לשם. לא עשו כלום. יש להם את החוצפה לבוא ולהשוויץ ולנתח :) פשוט בושה. רוסים הצביעו לליכוד אם כבר לא בזכותם אלא למרות. הקמפיין היה לא מורגש בכלל ברוסית. זה היה נראה כמו חוסר אונים וחוסר קריאטיביות. המגזר אכן קיים אבל הם פשוט לא נגעו בו אפילו . הרי ברור (ואני בטוח שזה יעלה בכל סקר אפרי) שכולם הצביעו ברגע אחרון לביבי כי פחדו ששמאל יקח. אפילו המשפחה שלי שתמיד הצביע ליברמן עשתה זאת. די כבר חברים. יש גבול עד כמה אפשר לרכב על הגל. קצת עושה בחילה אפילו ומותגים גדולים אכן צריכים לחשוב על פניה למגזר. כי היום רובם מפסידים מלא רוסים שפשוט לא סופרים אותם ממטר ( גם במשפחה שלי לא יודעים מה זה ״המירוץ למיליון״ והם רחוקים מלהיות ״מבוגרים או אנלפבתים או עולים חדשים )