מנכלית אל על דינה בן טל גננסיה
צילום: דוברות אל על

הטיסות מפוצצות - ואל על שומרת מקומות להייטקיסטים

החברה ואיגוד ההיי-טק שבהתאחדות התעשיינים ישלבו זרועות בכדי לפתור את מצוקת הטיסות המעיקה על ההיי-טק המקומי; אל-על: ״מדובר ביוזמה של רצון טוב״
חיים בן הקון | (6)

איגוד ההיי-טק ואל על משתפים פעולה בכדי לסייע ולהקל על חברות היי-טק להיפגש עם משקיעים בחו״ל ולקדם את פעילותן הבינלאומית. עם תחילת המלחמה עלו מחירי הטיסות וחברות תעופה זרות הפסיקו את פעילותן בישראל, מה שהקשה על חברות היי-טק להיפגש עם משקיעים ולקוחות, ומנגד העלה את התפוסה לרמות שיא בטיסות אל על. החברה לא תוריד מחירים עבור איגוד ההייטק אלא תתעדף אותם בכמות מקומות מוגבלת בלבד.

חברת אל על, בשיתוף עם איגוד ההייטק הישראלי, הכריזה על יוזמה חדשה להקצות 15 מושבים במחלקת תיירים בכל טיסה לניו יורק, לונדון ופריז, המיועדים לאנשי הייטק ועסקים הטסים למטרות עסקיות. מושבים אלו יהיו זמינים להזמנה עד 9 ימים לפני מועד ההמראה, ולאחר מכן ייפתחו למכירה לציבור הרחב.

היוזמה נועדה לתת מענה למחסור במושבים בטיסות ליעדים אלו, במיוחד לאור העובדה שאל על היא חברת התעופה היחידה המפעילה טיסות ישירות לארה"ב, בעקבות השעיית הפעילות של חברות תעופה אמריקאיות מאז ההסלמה במצב הביטחוני. המחסור בטיסות ישירות יצר קושי עבור אנשי עסקים ואנשי הייטק הזקוקים לנגישות ליעדים אלו לצרכים עסקיים.

הפיילוט, שצפוי להתחיל בשבועות הקרובים, יאפשר לחברות הייטק המאוגדות תחת איגוד ההייטק הישראלי בהתאחדות התעשיינים, וכן לחברות עסקיות החברות באגף העסקי של אל על, להזמין את המושבים המוקצים. סוכני הנסיעות יעודכנו בתוכנית החדשה במהלך השבוע הקרוב.

מחירי הכרטיסים במסגרת היוזמה לא ישתנו, ויישארו בהתאם לתקרות המחירים שהוגדרו על ידי אל על לתקופת המלחמה: 1,515 דולר לניו יורק, 767 דולר ללונדון ו-699 דולר לפריז, עד סוף פברואר.

יוזמה זו מגיעה לאחר שבחודשים האחרונים מנהלים בהייטק נאלצו להסתפק בהזמנת טיסות יקרות יותר ועם תחנות ביניים, ואף שקלו לחכור מטוסים פרטיים כדי להתמודד עם המחסור בטיסות ישירות. המהלך הנוכחי של אל על נועד להקל על אנשי ההייטק והעסקים ולהבטיח רציפות עסקית חיונית, תוך המשך צמיחה והובלה של התעשייה הישראלית בזירה הבינלאומית.

בכנס המשקיעים שערכה אל-על ברבעון השלישי, נשאל שלמי זפרני, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים, כמה זמן מראש על נוסעים להזמין טיסה בכדי לקבל מחירים הוגנים, על כך ענה: "6 חודשים זה בסדר אבל זה לא מספיק זמן, וטווח של חודשיים-שלושה זה אפילו טווח קצר. שנה קדימה זה טווח ארוך"

קיראו עוד ב"BizTech"

עוד הוסיף - "בשגרה הייתי אומר שחודשיים שלושה זה מספיק, היום 'דקה 90' יכול להיות גם 3-4 חודשים. 6 חודשים קדימה אין בעיה למצוא כרטיסים והמחירים הוגנים. ההמלצה היא לגמישות בימי הטיסה. ההמלצה הכי טובה היא להזמין שנה קדימה".

למצוא מחיר הוגן לטיסות זה דבר אחד, ולמצוא מקום בטיסה, גם בהתעלם מהמחיר, הוא דבר אחר. 15 מקומות בטיסה לניו-יורק, בהם המטוסים גדולים יותר, מהווה 5% מכמות המושבים בטיסה. בטיסה לפאריז או לונדון אותן מתפעלת אל על במטוסים קטנים יותר מסוג בואינג 737, שיעור ההקצאה גבוה יותר.

ייתכן מאוד ואל על מעדיפה להקצות מקומות בטיסותיה, גם אם זה במחיר שוק, על פני התוכנית אותה העלו מטה ההייטק מאיגוד לחכור מטוסים עבור טיסות פרטיות לענף: Tech-air הוא שמה של חברת תעופה אותה מתכוון להקים מטה ההיי-טק. לראשונה פורסם אודות התוכנית בנובמבר השנה, ובמסגרתה ינהל מטה ההייטק טיסות לניו-יורק ויעדים נוספים במחירים דומים לאלה של אל על.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנדריי 16/12/2024 14:49
    הגב לתגובה זו
    תנו לי סיבה מוצדקת אחד למה לבחור חברת תעופה הזאת ? מנצלת זמן מלחמה לעלות מחירים חישראלים חברה עם שירוד ירודה יחסית לחברות אחרות מטוסים יד 2 זמן טיסה ישירה ארוך מה חברות הזרות, עם קונקשן אפשר להגיע באותו הזמן . זמן המתנה בנמלי תעופה ארוך במיוחד עקב "בטחון" למה ???? ובזמן מלחמה הנהלה מחלקת דיבידנדים מטורפים , חוגגת על הכנסות.
  • 4.
    אבג 16/12/2024 13:23
    הגב לתגובה זו
    כל אחד יכול לקחת טיסה זולה לאירופה ומשם קונקשיין לארהב כי יש מלא טיסות בטח בחורף . לא חייבים לטוס אל על
  • 3.
    אני עם אל על יותר לא טס לעולם (ל"ת)
    כלכלן 16/12/2024 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 16/12/2024 12:39
    הגב לתגובה זו
    למס הכנסה מפריע לי שהייטקיסטים פריבילגים "משוריינים" ,לדעתי ראשית חכמה "שריינו" להם תיקים במס הכנסה!
  • 1.
    מפחדים מהיוזמה לחברת תעופה פרטית להייטקיסטים (ל"ת)
    עידן 16/12/2024 10:54
    הגב לתגובה זו
  • עברי 16/12/2024 14:09
    הגב לתגובה זו
    אכן כך
בינה מלאכותית
צילום: Midjourney

וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI

על פי דוח שימוש שפרסמה אנתרופיק (שעומדת מאחורי קלוד) ישראל מובילה את העולם בשימוש בקלוד, ביחס לגודל האוכלוסייה; על פי, OpenAI (שעומדת מאחורי ChatGPT), כ-40% מהעובדים משתמשים בכלי AI מדי יום 

רן קידר |
נושאים בכתבה בינה מלאכותית

דוחות חדשים של Anthropic ו-OpenAI מאשרים לנו את מה שכל אחת ואחד מאיתנו רואה בעצמנו, וזה שהשימוש ב-AI חודר בקצב מסחרר אל שוק העבודה והחיים האישיים. בארצות הברית כבר כ-40% מהעובדים מדווחים שהם עושים שימוש יומיומי בכלי AI כלשהו, שיעור כפול מזה שנמדד רק לפני שנתיים. עוד עולה מהדוחות כי המגמה אינה אחידה: חלק מהתחומים, המדינות והקבוצות החברתיות מאמצים את הטכנולוגיה בקצב מהיר בהרבה מאחרים, מה שמעלה חששות להעמקת פערים קיימים.

מבחינת תחומי השימוש, בתחום התכנות, הזירה הטבעית ביותר לאימוץ AI, ו-36% מכלל השימושים הוא בתיכנות. באנתרופיק מדווחים על ירידה של כ-3% בפרומפטים שעוסקים בתיקון באגים והכפלה בשימוש ליצירת קוד חדש ולבניית תוכנות שלמות. ניתן לפרש את הנתון כשמשקף גם שיפור בביצועי המודלים וגם עלייה באמון המשתמשים. 

תחום החינוך עלה מ-9% ל-12% בכלל הפרומפטים והפך לסקטור השני בגודלו: יותר ויותר מורים וסטודנטים עושים שימוש בקלוד בהכנת חומרי לימוד, בהסברים ובסיוע בכתיבת עבודות. תחום המדע גם הוא עולה, בעיקר במשימות של סינתוז ידע ומחקר ראשוני. לצד זאת, תחומי עסקים וניהול דווקא רשמו ירידה מ-6% ל-3% ו-5% ל-3% בהתאמה, מה שמרמז שהשימוש האינטנסיבי יותר מתרחש דווקא בעולמות ידע ויצירה.

ישראל אלופת העולם בשימוש בקלוד  

נתוני אנתרופיק מצביעים על ישראל כאלופה עולמית עם מדד שימוש גבוה פי 7 מהממוצע הגלובלי, אחריה סינגפור (פי 4.6) ואוסטרליה (פי 4.1). מדינות מתפתחות מציגות שימוש נמוך במיוחד, ולמשל הודו, אינדונזיה וניגריה עם פחות מחמישית מממוצע השימוש העולמי, והפעילות בהן מתרכזת כמעט אך ורק בכתיבת קוד. בארה"ב, קליפורניה מובילה בכמות מוחלטת, אך וושינגטון די.סי. ויוטה מובילות ביחס לגודל האוכלוסייה. דבר נוסף שבולט הוא סוג השימוש בהתאם לאזור הגיאוגרפי ולאופי הכלכלה המקומית, כשבפלורידה מתמקדים בפיננסים בפלורידה, בקליפורניה ב-IT ובבירה, וושינגטון די.סי, מתמקדים בעריכת מסמכים. בנוסף לגיאוגרפיה, גם החתכים הדמוגרפיים מראים מגמה "נורמלית" באימוץ טכנולוגיות חדשות, כשהצעירים הם המובילים באימוץ ושיעורי השימוש שלהם עולים בקצב מהיר, בעוד שהפער המגדרי שניכר בתחילת הדרך הולך ומצטמצם.

המשמעות הכוללת ברורה: הבינה המלאכותית מתפשטת במהירות חסרת תקדים, אך האימוץ מתרחש באופן לא שוויוני, הן בין מדינות והן בין קבוצות אוכלוסייה. ישראל ממוקמת כיום בחזית האימוץ, מה שמעניק לה יתרון כלכלי וידע משמעותי, אך במקביל מחדד את החשש מפני פערים גלובליים שצפויים להתרחב אם קצב האימוץ במדינות מתפתחות לא יתגבר.

איב סקיוריטי, המנכ"ל נדב קורנברג, ה-CRO שרון אילון וה-CTO עמית אליאב. קרדיט: יח"צאיב סקיוריטי, המנכ"ל נדב קורנברג, ה-CRO שרון אילון וה-CTO עמית אליאב. קרדיט: יח"צ

איב סקיוריטי הישראלית מגייסת 3 מיליון דולר

הסטארט אפ הישראלי, שעוסק במענה לאתגרי אבטחת הארגונים בעידן ה-Agentic AI הודיע היום על גיוס סיד בהיקף של 3 מיליון דולר והשקה של EveGuard

רן קידר |
נושאים בכתבה גיוס סיד

חברת איב סקיוריטי הישראלית הודיעה היום על גיוס סיד בהיקף של 3 מיליון דולר והשקה של EveGuard, פלטפורמת נראות ואכיפת מדיניות ל-Agentic AI שמאבטחת פעילות AI Agents בממשק עם המערכות הרגישות ביותר של ארגונים. את הסבב הובילה קרן LiveOak Ventures בהשתתפות Tau Ventures.

איב סקיוריטי נוסדה ברבעון השני של 2025 על ידי המנכ"ל נדב קורנברג, ה-CRO שרון אילון וה-CTO עמית אליאב. החברה מעסיקה כ-10 עובדים והיא מתמקדת במענה לאתגרי אבטחת הארגונים בעידן ה-Agentic AI. לחברה מרכז מו"פ פעיל בישראל והיא מרחיבה כעת את צוותי הפיתוח והאבטחה. לחברה מספר לקוחות בטא הבודקים את המוצר בענפי הביטוח, פינטק, תוכנה ואד-טק. 

ה-EveGuard מציב סוכן אבטחה חכם בין סוכני ה-AI למערכות הרגישות, אשר מגן מפני חשיפת נתונים רגישים וביצוע פעולות לא מורשות בנתונים ובמערכות ארגוניות על ידי סוכני AI. הפלטפורמה מאפשרת נראות (Visibility) של מצב סוכני ה-AI בארגון ובקרה עליהם מקצה לקצה, זיהוי חריגות והתנהגות מסוכנת לפני שנגרם נזק, הערכת סיכונים בזמן אמת ואישור או בלימה של פעולות קריטיות, תוך אכיפת מדיניות מבוססת כוונה (Intent Aware) המבינה לא רק טקסט, אלא את הכוונה מאחוריו. 

הפלטפורמה של Eve יכולה לצפות בסוכני ה-AI, באינטראקציות ביניהם, עם בני אדם ועם מערכות עסקיות קריטיות, ולנקוט בפעולה נדרשת במידה וסוכן ה-AI מבצע פעולה או החלטה שגויה כמו לדוגמא, העברת כספים שאינה מורשית או חשיפה של פרטים אישיים.  זהו למעשה ה-AITL) Agent-in-the-Loop) הראשון בתעשייה, סוכן AI הבודק ואוכף מדיניות אבטחה של סוכנים אחרים. ה-AITL מזהה אנומליות, מקבץ בקשות, מעריך סיכונים ומנהל אינטראקציות עם סוכנים אחרים ובכך, חוסך עומס ממנהלי אבטחת המידע וראשי מחלקות. 

להבדיל, במקרי Human-in-the-Loop מתן המענה לפניות בבקרה אנושית יוצר עומס, ואילו ב-AITL לסוכן ה-AI יש יותר אוטונומיה לקבלת החלטות וביצוע משימות תוך שהוא מכמת סיכון, והדבר צפוי לשנות את כללי המשחק באבטחת Agentic AI, וכך יפנה לאת המנהלים כך שיוכלו לטפל רק בסוגיות הדורשות התערבות אנושית.