הייטק משרדים
צילום: איירון סורס

"80% מחברות ההייטק יאלצו לגייס במחצית הקרובה"

מחצית מחברות ההייטק ביצעו מהלכים של התייעלות או פיטורי עובדים בעקבות המלחמה, אחת מכל חמש חברות הוציאה חלק מהפעילות מחוץ לישראל ושיעור דומה של חברות מתקשות להשיג מימון - הסקר של רשות החדשנות מציג את מצב ההייטק הישראלי בעקבות המלחמה והציפיות של מנהלי
החברות להמשך

רוי שיינמן | (2)

רשות החדשנות פרסמה את תוצאות הסקר שערכה בנושא מצב חברות ההייטק בישראל מאז פרוץ המלחמה. הסקר שבוצע בנובמבר 2024 נועד לבחון את השפעות המלחמה על התעשייה, האתגרים שעמם מתמודדות חברות ההייטק ואופן ההתמודדות שלהן. הסקר כלל לראשונה גם חברות הייטק שאינן סטארטאפים.


הסקר נערך בין ה-6 ל-27 בנובמבר 2024 ופנה למעלה מ-8,800 חברות הייטק בכל השלבים ותחומי ההייטק, התקבלו 664 מענים, למעלה מ-73% מהמשיבים היו מייסדי החברה.


האתגר המרכזי - גיוס הון

מהסקר עולה כי האתגר המרכזי שעמו מתמודדות חברות ההייטק הוא גיוס הון, בייחוד על רקע המלחמה וחוסר הוודאות. 43% מהחברות דיווחו שזה האתגר המרכזי אתו התמודדו ב-2024, וכ-50% מהחברות הצהירו כי הכסף של החברה יאזל בתוך כ 6 חודשים (Runway) במידה ולא יבוצע גיוס הון חדש.


80% מהחברות הצהירו כי מיידית ועד עוד 6 חודשים יצטרכו לגייס הון - נתון דומה לשני הסקרים הקודמים. בנוסף, לפי הסקר, 62% מחברות ההייטק מסכימות במידה רבה או רבה מאד שהמצב הביטחוני גורם לאי עמידה ביעדי הפיתוח ו/או המכירות שלהן.


דרור בין, מנכ


בנוסף, 71% מהמשיבים סבורים שקרנות הון סיכון זרות מתנהלות בצורה שמרנית יותר בגלל המלחמה בישראל. ירידה בשווי בסבבי גיוס - 38% מהחברות מעריכות ששווי החברה יירד בסבב גיוס ההון שהן עורכות (Down-Round). נתון זה דומה לממצאי פעימות הסקר הקודמות, כמו גם לערכים ההיסטוריים שנמדדו לפני המלחמה.


בשורה התחתונה, הסקר מצביע על כך שתעשיית ההייטק הישראלית מתמודדת עם אתגרים משמעותיים על רקע המלחמה המתמשכת, בעיקר כאלו שקשורים לגיוס הון ולתעסוקה. למרות זאת, החברות מפגינות חוסן עסקי ויכולת הסתגלות, תוך ביצוע התאמות וחיפוש פתרונות שיאפשרו להן לצלוח את התקופה. ישנה חשיבות רבה ליצירת סביבה עסקית יציבה יותר, שתאפשר להייטק הישראלי להמשיך לצמוח ולהוביל. הגורמים המשמעותיים המשפיעים על חברות ההייטק הם צמצום מספר המגויסים למילואים, פתיחת קווי התעופה לישראל ושיפור בתפיסה של ישראל בעולם בתקופה זו.

קיראו עוד ב"BizTech"


"הממצאים בסקר הזה משקפים את המורכבות העצומה שעומדת בפני תעשיית ההייטק הישראלית בתקופה זו", מסר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות. "אנחנו רואים חברות שנאבקות לא רק על גיוס הון ועל עמידה ביעדי פיתוח ומכירות, אלא גם על עצם יכולתן לתפקד בסביבה שנפגעה מהותית מהמצב הביטחוני, גיוסי מילואים מאסיביים, והגבלות תעופה שמקשות על ניהול קשרים גלובליים. עם זאת, דווקא ברגעים הקשים האלו, מתגלה העוצמה של ההייטק הישראלי: התאמה מהירה למציאות חדשה, חיפוש פתרונות יצירתיים, ונכונות להתמודד עם אתגרים שלא נראו כמותם בעבר. המערכת כולה - ממשלה, משקיעים וחברות – חייבת להתגייס יחד כדי להבטיח את עתיד התעשייה, שהיא לא רק מנוע צמיחה קריטי אלא גם סמל לחדשנות ולמובילות של ישראל בזירה הבינלאומית. זהו לא זמן לפשרות. עלינו לנצל את המשבר הזה כהזדמנות לבנות תשתיות איתנות יותר, לשפר את הסביבה העסקית ולהרחיב את ההשקעה בחברות שצומחות כאן, כדי להבטיח שההייטק הישראלי יחזור לצמיחה מהירה ולשגשוג".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שיתחילו לפטר אנשים שעדיין חיים בבועה. לנרמל את השכר ולחנך צעירים לא לצפות מייד לפינוקים ויוגה. (ל"ת)
    סודי 20/01/2025 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יצא האוויר מהבלון 19/01/2025 09:59
    הגב לתגובה זו
    רק הסייבר וניהול הענן מחזיקות מעמד
פרמטריקס
צילום: שגב אורלב

פרמטריקס: גיוס 27 מיליון דולר לפי שווי של כ-120 מיליון דולר

החברה השלימה גיוס על רקע צמיחה ב-300% עקב עלייה בביקוש בעולם לביטוח במקרים של הפסקות ונפילות בשירותי הענן

הדס ברטל |
נושאים בכתבה גיוס הון

חברת פרמטריקס, ספקית ביטוח פרמטרי להתפרצויות דיגיטליות, השלימה גיוס בהיקף 27 מיליון דולר, בהובלת Mundi Ventures, FirstMark Capital ו-HDI Group. הסבב מעלה את סך ההון שגויס מאז הקמתה ב-2020 ל-45 מיליון דולר, לאחר גיוס קודם של 17.5 מיליון דולר. הגיוס מגיע על רקע צמיחה של 300% בהכנסות, המונעת מביקוש גלובלי לביטוח נגד הפסקות שירותי ענן.

פרמטריקס נוסדה על ידי יונתן חצור, החברה מעסיקה כ-30 עובדים, ושמרה על צמיחה פי 3 שנתית ללא הגדלת כוח אדם משמעותית, תוך הסתמכות על מודל טכנולוגי יעיל. המערכת מנטרת בזמן אמת מעל 7,000 ספקי  SaaS ו-PaaS וגם ספקי מרכזי נתונים ומעל מיליארד נקודות נתונים שבועיות, ב-200 מדינות. היא מזהה אירועי דאונטיים: קריסות, ירידות זמינות או תקלות, ומפעילה פיצויים אוטומטיים על פי פרמטרים מוגדרים מראש, ללא צורך בהוכחת נזק או תביעות.

המודל שונה מביטוח סייבר מסורתי, שמתמקד בשחזור נתונים לאחר פריצות. פרמטריקס מכסה נזקי דאונטיים בשירותי ענן, IT, תשלומים מקוונים ושירותים מבוזרים, עם גבול כיסוי של מעל 100 מיליון דולר לכל סיכון, מגובה על ידי מעל 20 סינדיקטים ב-Lloyd's of London. מוצרים מרכזיים כוללים ביטוח SLA למרכזי נתונים, ביטוח סייבר ו-Tech E&O עם טריגר פרמטרי, ופתרונות ארגוניים לכשלי מערכות ראשוניים ושלישיים.

ב-2025 השיקה פרמטריקס מוצרים חדשים: בפברואר - Parametric Performance Guarantee לכיסוי ביצועים; במאי,  תוכנית לכשלי Endpoint; ביוני שותפות עם Lockton לביטוח SLA למרכזי נתונים; ובדצמבר – CyberPMX לכיסוי סייבר פרמטרי. ביולי מונתה סנדי פרדיגוארה לתפקיד בכיר. באפריל צוין כי ביטוח SLA מספק הטבות מימון למרכזי נתונים. במרץ חודש איגרת חוב Cumulus Re לכיסוי אסונות.

החברה שילמה תביעות במהירות לאחר תקלת AWS באוקטובר 2025, שגרמה להפסדים מוערכים של 38-581 מיליון דולר. דוח 2024 של פרמטריקס מציין עלייה של כמעט 20% בתקלות ענן קריטיות, עם ממוצע משך תקלה של 1.5 שעות ב-AWS ו-5.8 שעות ב-Google Cloud בין אוגוסט 2024 לאוגוסט 2025. ב-2024, 54% מתקלות IT במרכזי נתונים עלו מעל 100,000 דולר. כמות התקלות גלובלית עלתה מ-1,382 בינואר 2025 ל-2,110 במרץ.