הייטק משרדים
צילום: איירון סורס

"80% מחברות ההייטק יאלצו לגייס במחצית הקרובה"

מחצית מחברות ההייטק ביצעו מהלכים של התייעלות או פיטורי עובדים בעקבות המלחמה, אחת מכל חמש חברות הוציאה חלק מהפעילות מחוץ לישראל ושיעור דומה של חברות מתקשות להשיג מימון - הסקר של רשות החדשנות מציג את מצב ההייטק הישראלי בעקבות המלחמה והציפיות של מנהלי
החברות להמשך

רוי שיינמן | (2)

רשות החדשנות פרסמה את תוצאות הסקר שערכה בנושא מצב חברות ההייטק בישראל מאז פרוץ המלחמה. הסקר שבוצע בנובמבר 2024 נועד לבחון את השפעות המלחמה על התעשייה, האתגרים שעמם מתמודדות חברות ההייטק ואופן ההתמודדות שלהן. הסקר כלל לראשונה גם חברות הייטק שאינן סטארטאפים.


הסקר נערך בין ה-6 ל-27 בנובמבר 2024 ופנה למעלה מ-8,800 חברות הייטק בכל השלבים ותחומי ההייטק, התקבלו 664 מענים, למעלה מ-73% מהמשיבים היו מייסדי החברה.


האתגר המרכזי - גיוס הון

מהסקר עולה כי האתגר המרכזי שעמו מתמודדות חברות ההייטק הוא גיוס הון, בייחוד על רקע המלחמה וחוסר הוודאות. 43% מהחברות דיווחו שזה האתגר המרכזי אתו התמודדו ב-2024, וכ-50% מהחברות הצהירו כי הכסף של החברה יאזל בתוך כ 6 חודשים (Runway) במידה ולא יבוצע גיוס הון חדש.


80% מהחברות הצהירו כי מיידית ועד עוד 6 חודשים יצטרכו לגייס הון - נתון דומה לשני הסקרים הקודמים. בנוסף, לפי הסקר, 62% מחברות ההייטק מסכימות במידה רבה או רבה מאד שהמצב הביטחוני גורם לאי עמידה ביעדי הפיתוח ו/או המכירות שלהן.


דרור בין, מנכ


בנוסף, 71% מהמשיבים סבורים שקרנות הון סיכון זרות מתנהלות בצורה שמרנית יותר בגלל המלחמה בישראל. ירידה בשווי בסבבי גיוס - 38% מהחברות מעריכות ששווי החברה יירד בסבב גיוס ההון שהן עורכות (Down-Round). נתון זה דומה לממצאי פעימות הסקר הקודמות, כמו גם לערכים ההיסטוריים שנמדדו לפני המלחמה.


בשורה התחתונה, הסקר מצביע על כך שתעשיית ההייטק הישראלית מתמודדת עם אתגרים משמעותיים על רקע המלחמה המתמשכת, בעיקר כאלו שקשורים לגיוס הון ולתעסוקה. למרות זאת, החברות מפגינות חוסן עסקי ויכולת הסתגלות, תוך ביצוע התאמות וחיפוש פתרונות שיאפשרו להן לצלוח את התקופה. ישנה חשיבות רבה ליצירת סביבה עסקית יציבה יותר, שתאפשר להייטק הישראלי להמשיך לצמוח ולהוביל. הגורמים המשמעותיים המשפיעים על חברות ההייטק הם צמצום מספר המגויסים למילואים, פתיחת קווי התעופה לישראל ושיפור בתפיסה של ישראל בעולם בתקופה זו.

קיראו עוד ב"BizTech"


"הממצאים בסקר הזה משקפים את המורכבות העצומה שעומדת בפני תעשיית ההייטק הישראלית בתקופה זו", מסר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות. "אנחנו רואים חברות שנאבקות לא רק על גיוס הון ועל עמידה ביעדי פיתוח ומכירות, אלא גם על עצם יכולתן לתפקד בסביבה שנפגעה מהותית מהמצב הביטחוני, גיוסי מילואים מאסיביים, והגבלות תעופה שמקשות על ניהול קשרים גלובליים. עם זאת, דווקא ברגעים הקשים האלו, מתגלה העוצמה של ההייטק הישראלי: התאמה מהירה למציאות חדשה, חיפוש פתרונות יצירתיים, ונכונות להתמודד עם אתגרים שלא נראו כמותם בעבר. המערכת כולה - ממשלה, משקיעים וחברות – חייבת להתגייס יחד כדי להבטיח את עתיד התעשייה, שהיא לא רק מנוע צמיחה קריטי אלא גם סמל לחדשנות ולמובילות של ישראל בזירה הבינלאומית. זהו לא זמן לפשרות. עלינו לנצל את המשבר הזה כהזדמנות לבנות תשתיות איתנות יותר, לשפר את הסביבה העסקית ולהרחיב את ההשקעה בחברות שצומחות כאן, כדי להבטיח שההייטק הישראלי יחזור לצמיחה מהירה ולשגשוג".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שיתחילו לפטר אנשים שעדיין חיים בבועה. לנרמל את השכר ולחנך צעירים לא לצפות מייד לפינוקים ויוגה. (ל"ת)
    סודי 20/01/2025 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יצא האוויר מהבלון 19/01/2025 09:59
    הגב לתגובה זו
    רק הסייבר וניהול הענן מחזיקות מעמד
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובמשקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה

ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב

עוזי גרסטמן |

במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.

לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.

במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.

גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.

השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.

chatgpt
צילום: טוויטר

OpenAI משיקה את GPT-5.2 - בניסיון לחדש את ההובלה במרוץ ה-AI

המודל המעודכן מציע שיפור משמעותי ביכולות תכנות, ניתוח והסקה, אך ההתקדמות מגיעה לצד לחצים תחרותיים, עלויות תשתית עצומות ושינויי אסטרטגיה שממקדים את החברה בשוק העסקי והמפתחים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ChatGPT OpenAI


OpenAI הציגה את GPT-5.2, עדכון משמעותי למודל הבינה המלאכותית שלה, בזמן שהלחץ התחרותי בענף גובר. השקת Gemini 3 של גוגל, שקיבל הערכה גבוהה על יכולותיו בתחומי קוד והסקה מורכבת, הציבה אתגר ממשי לחברה. כעת OpenAI מנסה לחדד מחדש את יתרונותיה ולהציע כלי עבודה שישרתו לא רק משתמשים פרטיים, אלא בעיקר ארגונים ומפתחים שמחפשים פתרונות מתקדמים ויציבים.


המודל החדש מבטיח יכולת משופרת בביצוע משימות ארוכות ומורכבות בתחומי תכנות, מתמטיקה וניתוח נתונים. ב-OpenAI מציינים כי המערכת מהירה יותר מגרסאות קודמות ומסוגלת להתאים את אופן העבודה שלה למשימות שונות, בהתאם לשלושת המודלים המוצעים: גרסה מהירה, גרסה "חושבת" המיועדת למשימות מורכבות וגרסת פרימיום מדויקת במיוחד.


מאחורי ההשקה מסתתר גם לחץ פנימי. מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הודיע בתחילת החודש על "קוד אדום" פנימי, בעקבות ירידה בתנועת המשתמשים ועלייה בפעילות המתחרים. המסר לעובדים היה ברור: שינוי סדרי עדיפויות והאצה של הפיתוח סביב ChatGPT. כחלק מהמהלך, GPT-5.2 מופנה בראש ובראשונה לשוק העסקי ולמפתחים. החברה מבקשת להפוך את המודל לכלי עבודה מרכזי בבניית אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית, במטרה להעמיק את החדירה בשוק הארגוני ולהגדיל הכנסות.


במקביל, החברה מתמודדת עם השקעות עתק שנועדו לתמוך בהרחבת התשתית, סכומים שצפויים לעלות על טריליון דולר בשנים הקרובות. התחייבויות כאלה ניתנו בתקופה שבה OpenAI נתפסה כמובילה ברורה בשוק, אך התחרות מול גוגל ואנתרופיק מציבה אתגר אחר לחלוטין.



המודל החדש מציג שיפור בביצועים

בזירת הביצועים, GPT-5.2 מציג שיפור בציונים במבחני קוד, מדעים וניתוח טקסט ארוך, לעומת גרסאות קודמות. לפי הנתונים שהציגה החברה, הגרסה "החושבת" מתמודדת בהצלחה עם בעיות הדורשות מספר שלבי הסקה, ומפחיתה באופן משמעותי את שיעור הטעויות בתשובות. מבחנים אלו ממקמים את OpenAI מחדש מול גוגל, במיוחד מול יכולת ה-Deep Think של Gemini 3, שהובילה את הדירוגים במהלך החודש האחרון. לדברי אנשי הפיתוח בחברה, היכולת להתמודד עם אתגרים מתמטיים היא למעשה מדד לכושר ניתוח רחב יותר, שיכול להשפיע על משימות כמו חיזוי פיננסי או הערכת סיכונים.