החברות החדשות במועדון ה'אריסטוקרטיות' לא עומדות בקצב

מועדון ה'אריסטוקרטיות' צירף לשורותיו השנה 4 חברות חדשות, אך למרות מדיניות חלוקת הדיבינד היציבה, המניות משתרכות מאחור
נועם בראל | (3)

מדיניות חלוקת דיבדנדים יציבה לא בהכרח מובילה לרווחי מסחר בטווח הקצר. כך ניתן ללמוד מהמצב הנוכחי בשוק האמריקאי, כאשר ארבע החברות החדשות במועדון המניות ה'אריסטוקרטיות' משתרכות אחרי מדד ה-S&P 500.  המניות ה'אריסטוקרטיות' על פי ההגדרה, הן חברות במדד S&P 500 שמחלקות דיבידנד באופן קבוע למעלה מ-25 שנה, וגם מקפידות להעלות את סכום הדיבידנד באופן קבוע. נכון להיום ישנן 7 חברות כאלה: מדטרוניק, קוקה קולה, פרוקטר אנד גמבל, וארבע המצטרפות החדשות - קטרפילר, יונייטד טכנולוג'יס, צ'אב, פיפל ויונייטד פייננשיאל. קטרפילר לדוגמא, העלתה ביולי את שיעור הדיבידנד שלה ל-2.5%, אך ענקית הציוד המכני רשמה שנה חלשה מבחינתה כשירדה מעל 18% לאור החששות מפני האטה כלכלית בעולם. דוגמא נוספת היא יונייטד טכנולוג'יס, קונגלומרט תעשייתי, שעסקיו כוללים מנועי סילון מתוצרת פראט אנד וויטני, מעליות מתוצרת אוטיס ומזגנים תחת המותג קרייר. החברה הודיעה בסוף השנה שעברה כי היא תפוצל לשלוש חברות נפרדות, כשהאחת תתעסק בטכנולוגיית חלל, השניה במעליות ודרגנועים, והשלישית בחימום, אוורור, ומיזוג אוויר. למרות שיונייטד טכנולוגי'ס הכריזה על חלוקת דיבידנד גבוהה בכ-5%, מניית החברה צנחה ב-12 החודשים האחרונים בכ-16%. המצב דומה גם בשתי המצטרפות הנוספות - צ'אב, אשר העלתה את רמת הדיבידנד שלה לכ-3% אך רשמה ירידה של כ-13% בשנה החולפת, ופיפל יונייטד פייננשיאל שאיבדה 16% בנשה החולפת, למרות העלת רמת הדיבידנד לכ-4.2%. גם כאן, בדומה למרבית מניות הבנקים, החשש מפני האטה כלכלית נותן את אותותיו. יש לציין כי המדד אשר עוקב אחרי פעילות המניות ה'אריסטוקרטיות', ה-ProShares S&P 500 Dividend Aristocrats ETF, עלה השנה כ-2.94%, כשהוא משתרך אחרי מדד ה-S&P 500 שרשם עד כה עליה של כ-5.5%. עם זאת, במבט רחב יותר, על 12 החודשים האחרונים, מדד ה'אריטוקרטיות' איבד כ-4.75% לעומת הפסד של כ-5.03% במדד ה-S&P 500.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שמואל 28/01/2019 13:40
    הגב לתגובה זו
    לפי הרשימות המתפרסמות באתרים בארה"ב כ- 50 מניות הם נקראות אריסטוקרטים(25 שנה רצוף ויותר של גידול בדיווידנד) וכ- 25 מניות נקראות מלכים(50 שנה רצוף ויותר של גידול בדיווידנד).
  • 1.
    א 28/01/2019 11:20
    הגב לתגובה זו
    מה עם AT&T? שברון? וולמארט? כתבה שטחית ומטעה
  • זה החדשות, השאר ישנות (ל"ת)
    גרגר 28/01/2019 13:26
    הגב לתגובה זו
משרדי נטפליקס
צילום: Istock

חיה בסרט: הסיפור של נטפליקס ב-5 מספרים

חברת הסטרימינג עדיין מרוויחה ממכירת DVD, שורפת מיליארדי דולרים על יצירת תוכן חדש - ולמרות המאמצים להתפרס בעולם היא מרוויחה בעיקר בארה"ב

אלי שמעוני |

ענקית שירותי הסטרימינג נטפליקס (NFLX) הדהימה את השוק כאשר הציגה קצב צמיחה גבוה, ואף סיפקה תחזית אופטימיות לגבי מספר המנויים בעתיד. אולם התבוננות מעמיקה בתוך הדו"חות חושפת כמה מספרים מעניינים לא פחות. שורפת מיליארד דולר בשנה  נטפליקס דיווחה על תוצאות מרשימות: הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, שיפור של 12.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017, וזינוק של 40% לעומת הרבעון המקביל. גם שורת הרווח הראתה שיפור ניכר. נטפליקס רשמה ברבעון רווח נקי של 290 מיליון דולר, עלייה של 56% לעומת הרווח ברבעון האחרון של 2017, ושיפור נאה של 63% לעומת הרווח ברבעון הראשון של 2017.  אולם הרווח בדו"חות לא בא לידי ביטוי במזומנים שהיא מייצרת. נטפליקס רשמה תזרים מזומנים שלילי, ושרפה ברבעון 236 מיליון דולר - זה האטה בקצב שריפת המזומנים לעומת הרבעונים הקודמים, אך עדיין קצב מרשים של כמיליארד דולר בשנה. הסיבה לשריפת המזומנים היא השקעה אדירה בתוכן. נטפליקס מייצרת סדרות טלויזיה, ולא רושמת את ההוצאות על הפקת הסדרות כהוצאות, אלא כנכסים (בדומה לחברת נדל"ן שרוכש, נכס, ולא רושמת את עלות הנכס כהוצאה). כך נטפליקס מציגה רווחים מרשימים לצד שריפת מזומנים מרשימה לא פחות.  נשאלת השאלה האם הסדרות של נטפליקס באמת ראויות להיות מסווגות כנכס? האם הן ישמרו על ערכן בדומה לנדל"ן? אלו כבר שאלות מורכבת שבוודאי רואי החשבון שלה התחבטו בהן לא פעם. זה מביא אותנו לסעיף הבא: ההשקעה בסדרות. התוכן הוא המלך (והוא עולה הרבה) עולם התוכן בארה"ב עובר מהפכה. בעוד שבעבר המחשבה היתה שהתוכן החופשי ברשת, ואין לו משמעות כלכלית רבה, הרי ההצלחה של נטפליקס, ואיתה אמזון הוכיחה אחרת.  באופן פרדוקסלי, דווקא בעידן שבו ניתן למצוא תוכן בחינם ובשפע ברשת האינטרנט, ההוצאות על תוכן מצד האולפנים והשחקניות החדשות בשוק מרקיעות שחקים. נטפליקס צפויה להשקיע השנה בין 7.5 מיליארד דולר ל-8 מיליארד דולר בתוכן. על מנת להתמודד עם ההשקעה נטפליקס גייסה כ-1.9 מיליארד דולר באיגרות חוב. 16 מיליארד דולר של תוכן הסעיף המשמעותי ביותר במאזן של נטפליקס הוא ההשקעה בתוכן. לחברה נכסי תוכן של כ-15.9 מיליארד דולר. ההשקעה בתוכן (שוטף ולא שוטף) מהווה 80% מהמאזן. שאר הנכסים, השוליים ביחס לתוכן, הם מזומנים, ציוד ובניניים. נטפליקס מפרסמת במאזן את הסכום ההתחייבויות העתידיות שלה ליצירת תוכן: 18 מיליארד דולר. רוב הסכום יושקע ב-5 השנים הקרובות. אגב, חלק מהסכום לא מוכר כהתחייבות מאזנית, אלא התחייבות חוץ מאזנית.  צומחת בעולם, מרוויחה בבית פי 2.5 לנטפליקס רצון להתפרס על פני מדינות רבות. לאחרונה אף נכנסה החברה לשירות בישראל. הפעילות הבינלאומית של נטפליקס (הכוונה פעילות מחוץ לארה"ב) כוללת 63.8 מיליון לקוחות משלמים, לעומת 55 מיליון לקוחות משלמים בארה"ב.  למרות היתרון המספרי של הלקוחות מחוץ לארה"ב - הרווחים עדיין מגיעים מארה"ב. פעילות הסטרימינג הבינלאומית של נטפליקס רשמה רווח תפעולי של 272.1 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 697 מיליון דולר בארה"ב. כלומר על פחות לקוחות נטפליקס הרוויחה כמעט פי 2.5 יותר. עם זאת, נראה שיכולת הצמיחה של נטפליקס בארה"ב מוגבלת. ברבעון האחרון עלה מספר המינויים בארה"ב של שירותי הסטרימינג בכ-1.96 מיליון, במקביל מספר המינויים בעולם עלה בכ-5.46 מיליון מנויים.  ה-DVD חי ובועט (והרוויח יותר מ-50 מיליון דולר ברבעון) החברה המזוהה כיום עם חדשנות בתחום השידורים עדיין רושמת רווחים מהשכרת DVD. נטפליקס המוכרת לנו כיום החלה כחברה המתמחה בשליחת תקליטורים של DVD בדואר לבתי הלקוחות. בשנת 2007 היא החלה בשידורים באמצעות האינטרנט, וכך החלה הפעילות המזוהה כיום עם החברה.   למרבה ההפתעה, פעילות הפצת או השכרת DVD עדיין חיה ואף מצליחה ליצור רווח תפעולי. הכנסות פעילות השכרת התקליטורים עמדה ברבעון הראשון של 2018 על 98 מיליו דולר, פעילות זו דועכת בקצב משמעותי שכן מדובר על ירידה של כ-20% לעומת הרבעון המקביל. פעילות הפצת או השכרת DVD הרוויחה ברבעון הראשון של 2018 סכום של 56.3 מיליון דולר, ירידה של כ-7% לעומת הרבעון המקביל. אגב, בניגוד לתחום הסטרימינג, פעילות התקליטורים יצרה תזרים מזומנים חיובי, ולא שרפה מזומנים.