ג'ים קריימר: "מניית פייסבוק לא יקרה, ממעיטים בערכו של צוקרברג"

הפרשן הבכיר של רשת CNBC מחמיא למהלכים של מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם
מתן בן ברוך |

כשפייסבוק בחרה לרכוש בשנת 2012 את אינסטגרם בסכום של כמיליארד דולר, רבים ביקרו אותה שמדובר בהחלטה לא נבונה. אותו הסיפור חזר על עצמו גם כשנתיים לאחר מכן כאשר פייסבוק רכשה בסכום עתק של 19 מיליארד דולר את 'WhatsApp', גם אז סברו המבקרים כי מדובר בסכום יקר מידי. נראה כי כעת בראייה לאחור ניתן לומר כי ההשקעות האלו היו הדבר הנכון מבחינת פייסבוק. 2 החברות מציגות גידול מרשים בכמות המשתמשים ונראה כי מאז הרכישה הם רק הוסיפו לערכן.

ג'ים קריימר, הפרשן הכלכלי המוביל של רשת CNBC התייחס למניית פייסבוק וציין כי לדעתו בוול סטריט ממעיטים בערכו של מארק צוקרברג וכי פייסבוק היא לא מניה יקרה כלל. "רכישת אינסטגרם התבררה כמדהימה, כך גם כולם אהבו לצחוק על רכישת WhatsApp שהולכת להביא כמה מיליארדים של משתמשים לפייסבוק ועדיין אנשים ממעטים בצוקרברג" הסביר קריימר.

ביום חמישי האחרון זינקה מניית פייסבוק ביותר מ-3% והתקרבה לשיא כל הזמנים שלה (82 דולר) כשבסך הכל ב-3 החודשים האחרונים המניה הוסיפה 7.3% לערכה. קריימר בתגובה סבור כי זוהי השעה של פייסבוק. "המניה בהחלט פרצה, הרבה אנשים חושבים שמדובר בשורט סקוויז אבל אני אומר שהמניה במקום הנכון בשבילה כי היה לחברה רבעון מצוין והמספרים אף פעם לא טועים."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.