פתח תקווה 2040 - תוספת של 120 אלף יחידות דיור חדשות
עיריית פתח תקוה אישרה, בישיבת הוועדה המקומית את תכנית המתאר הכוללנית של העיר לשנת 2040. במסגרתה, אושרה בין היתר, תוספת של כ-30 אלף יחידות דיור - מעבר לתוספת של 90 אלף יחידות דיור שאושרה בעבר, וכ-6 מיליון מ"ר לטובת שטחי מסחר ותעסוקה.
במסגרת התכנית, הושלמה יצרית מסגרת תכנונית של כ-120 אלף יחידות דיור, המהוות תוספת של כ-30 אלף יח"ד, נוסף על כ-90,000 יח"ד קיימות ומאושרות (שטרם נבנו). זאת באמצעות מתן כלים להתחדשות עירונית לצד הקמת שכונות חדשות.
בנוסף, מגדילה התכנית את שטחי המסחר והתעסוקה לכ-14 מיליון מ"ר המהווים תוספת של כ-6 מיליון מ"ר לעומת כ-8 מיליון מ"ר קיימים ומאושרים כיום. זאת כחלק מחיזוק היקף הפעילות העסקית בעיר על ידי הרחבתה ושדרוגה. עידוד התחדשות עירונית באזורי התעסוקה באמצעות תמריצי זכויות למגרשי הבניה, תוך חיזוק וטיפוח המרחב הציבורי, התשתיות והשירותים.
פתרונות בתחום התחבורה, פיתוח הפארק ומרכז העיר
בתחום התחבורה, מציעה התכנית לפעול לשיפור מערך התחבורה העירוני על ידי שדרוג תשתיות תחבורה בת קיימא. זאת לצד, טיפוח מערך תנועה של רוכבי אופניים והולכי רגל, במטרה לשפר את הנגישות והזמינות של התחבורה.
- ב-27 מ׳ שקל: מהדרין רוכשת שליטה בחברת התחדשות עירונית
- טירת הכרמל: במקום 48 דירות, שני מגדלים עם 280 דירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, עוסקת התכנית בחיזוק טיפוח והתחדשות של מרכז העיר, תוך שיקום המרכז ההיסטורי, על ידי שימור המאפיינים ההיסטוריים של המרכז, טיפוח חשיבותו העירונית והפעילות בו.
בנוסף, לדברי העירייה, היא תפעל לטיפוח וחיזוק הקשר של העיר לפארק פתח תקווה על ידי קישורים במרחב הציבורי, רחובות ושדרות. כמו גם, טיפוח תחנות הרכבת סגולה וקריית אריה כשערים תחבורתיים. זאת, לצד הקמת דופן אורבנית יעילה ואינטנסיבית לעבר שטחי הפארק.
לבסוף עוסקת התכנית גם בהגדרת שלד ראשי רציף והמשכי של מערך הרחובות והשטחים הציבוריים הכולל צירים תנועתיים, שדרות ירוקות, רחובות עירוניים פעילים, גנים, פארקים, כיכרות ורחבות. המרחב הציבורי יטופח כרשת המחברת בין חלקיה השונים של העיר וכן כמרחב אטרקטיבי לשהות ורווחת תושבי העיר.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
- 10.אסאדו 25/12/2019 13:05הגב לתגובה זודירה שעלתה במחיר בועה 1,2 מליון . תחתך 50%, לא תעלה יותר 600 אלף .
- נכון הם נחתכו מאז 2008 ועלו לי ביוקר כי הקשבתי לכמותך (ל"ת)ניר 25/12/2019 21:34הגב לתגובה זו
- 9.דני 24/12/2019 18:01הגב לתגובה זוילדי עוצמה מבית ספר גורדון מחסלים את מרכז העיר
- 8.מרכז העיר 24/12/2019 17:21הגב לתגובה זועל שטח קטן מרוכזים את כל צרכי העיר. עיריה, דואר, בית משפט תאגיד המים ויש קניונים שהם בעצם קופת חולים . סניפי קופת חולים באמצע שכונת מגורים כשיש שפע קניונים ריקים העיר מלאה חנויות זבלה וקניונים שאף אחד לא רוצה להיכנס פיל לבן ומיותר בנוסף לכל הבניינים שהם קוראים להם הסטוריים ישנים ומתפוררים וריקים. ועוד תחנה מרכזית חדשה עם חנויות ועסקים עדיף להעביר לשם את כל המבנים הצבוריים גם ככה האנשים יגיעו באוטובוס כי העיר פקוקה ואין חניה באף רחוב
- רעיון מעניין ביותר (ל"ת)גודי 26/12/2019 08:33הגב לתגובה זו
- שיתחילו מקידום בנייה של קמפוס באזור צומת גנים (ל"ת)ניר 25/12/2019 21:34הגב לתגובה זו
- 7.המשך התוכניות של ברוורמן דהיינו השארת מרכז העיר סלמס (ל"ת)אין חדש 24/12/2019 17:12הגב לתגובה זו
- 6.הררכבת 24/12/2019 17:11הגב לתגובה זולתחנת רכבת. עדיף היה להשקיע בשיפור התחבורה הרגילה וקן 66 העמוס שלא השתנה מאז הקמתו
- 5.לא הבנתי כלום 24/12/2019 17:08הגב לתגובה זושוב יושקעו כספים בשכונות החדשות ומרכז העיר היה וישאר סלמס. סלסלות פרחים תלויות זה לא עושה כלום.
- 4.המרכז ההסטורי 24/12/2019 17:05הגב לתגובה זולא ברור מה רוצים לעשות במרכז ההסטורי . הבית של ברנר לדוגמא מצוי בפאת המדרכה בחצר של בניין והיה בעברו מספרה . לעיריה אין מה לעשות בבתים האלה .. והחשש הכי גדול שהמרכז הישן ישאר מרכז לשימור כל בניין מתפורר בן 60 יהיה פאר הסטורי. בצורה כזאת העיר לא תשתקם אף פעם ותישאר סלמס מלוכלך.
- 3.בכלל לא יהיה צפוף (ל"ת)עמי 24/12/2019 16:57הגב לתגובה זו
- 2.אסאדו 24/12/2019 16:43הגב לתגובה זובסוף התהליך מחירים ייחתכו 50%. דירה שעלתה במחיר בועה 1,2 מליון . תחתך 50% לא תעלה יותר 600 אלף.
- יוכפלו וישולשו. (ל"ת)ישראל 25/12/2019 10:48הגב לתגובה זו
- 1.ירידת מחירים 24/12/2019 16:41הגב לתגובה זוכל פרוייקטי תמא , פינוי בינוי הסכמי גג ומחיר למשתכן ,משכו את כל השוק מטה 30% חיסכון מאות אלפי שקלים. יש היצע עצום לכמה שנים , משקיעים מוכרים דירות , מתפשרים על מחיר.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
