מנכ״ל אורתם סהר: ״אין סיבה אחת לקריסה. המשבר התחיל ב-2013״
אמיר נחום, מנכ״ל אורתם סהר שקרסה ואתמול נחתם הסכם לרכישתה בכ-150 מיליון שקל, דיבר על התהליך שהוביל לכך בועידת עיר הנדל״ן באילת: ״איו סיבה אחת לקריסה של החברה. יש כאן גורמים רבים שנפגעו מקריסת אורתם סהר״.
״אני פה כי חשוב לי להתעמת עם המצב ולהגיד לכם שעבדנו קשה מאוד 17 שנים. קמנו כל בוקר וחזרנו בחושך הבייתה. הבעיה של חברות הבנייה היא תזרים, שנולד ונוצר בעיקר בפסיכולוגיה של משברים. כל הגורמים הטכניים מחוזים לא הגיוניים ועד מצב שבו אין לי פועלים. צוק איתן נפל עליי. סתם סופות חורף נפלו עליי, מי תהום, עתיקות בקרקע, שביתת הנמלים. הכל נפל עליי. אין דרך בעולם שקבלן יוצא מזה״, אמר נחום.
הקריסה התחילה ב-2013
נחום הסביר את המצב הקשה אליו נקלע כמנכ״ל אורתם סהר: ״אורתם סהר נולדה בשנת 2000, את מאליבו (זרוע הביצוע) פתחנו בשנת 2005. המשבר התחיל ב-2013, הפסדנו בפרויקט אחד ולא שילמו לנו בביה״ח רמב״ם בפרויקט שביצענו בשיתוף חברת מנרב. בית חולים של 60 אלף מ״ר מתחת לקרקע. ורמב״ם בחרו לא לשלם לנו מעל 100 מיליון שקל בגלל עיכובים לטענתם״.
״באותה השנה ב-2013, נפלה המרפסת בחדרה. אירוע חמור ואם זה לא היה גינדי זה לא היה כה מתוקשר. מאז היו אירועים רבים שלא סוקרו. באותו היום שנפלו המרפסות מבלי שאף אחד תחקר ולקח חודשים להבין את הסיבות. במקביל, חברות הביטוח לא שילמו לנו וליזמים. הוצאנו 30 מיליון שקל מכיסנו לתקן את הנזקים וגם גינדי שילמו סכום די זהה. לאחר שלושה חודשים צוק איתן נפתח וסגרו את השטחים. 70 יום לא היה לנו פועלים מהשטחים. תוך שישנם 54 אתרים. כל האתרים נעצרו ל-70 ימים שלמים. אתרים גדולים עלותם בכל חודש היא כמיליון שקלים. מישהו פיצה אותנו על כך?״.
- 9 מיליון שקל שכר טרחה מקדמי לרו"ח יזהר קנה ועו"ד שאול ברגרזון - זה מופרז; בית המשפט יפסוק בקרוב
- יעקובי קבוצה: הסכם חדש עם עירית ירושלים לטיפול בפסולת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
״לא מדובר בצירוף מקרים, כל שבוע נפל לי עוד קבלן ועוד קבלן. הבנקים ובמיוחד בנק לאומי ברגע קריסת המרפסות החליט שלא מאפשר דבר וסוגר את החברה. שלא נדבר על אירועים אחר כך, מיד חברות הדירוג הורידו דירוגים. אחרי 3 שנים של ניסיונות לרפא את הדבר הזה. החברה מגיעה להקפאת הליכים, ומבינים שמדובר סך הכל ב-200 מיליון שקל חוב לספקים בחברה. במקביל לכך, הלקוחות חייבים 400-500 מיליון שקל, בגלל האיחורים שהם טוענים אליהם ולא משלמים״.

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?
זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם".
רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו.
הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.
למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.
דירה להשכרה (שלומי יוסף)מי הזכאים החדשים לסבסוד שכר הדירה?
משרד הבינוי והשיכון והביטוח הלאומי מנסים לבלום את העלייה ביוקר המחיה באמצעות מהלך יזום לאיתור זכאים לסיוע בשכר דירה, שכולל פנייה ישירה לעשרות אלפי אזרחים במטרה להגדיל את מימוש הזכויות ולהקל על שוכרי הדירות
עוד לפני שהאטה בשוק הדירות מקבלת את הכותרת "משבר", מצב העניינים הנוכחי כבר זולג מזה זמן רב לשוק השכירות, שרק הולך ועולה, בעיקר בעקבות היעדרותם של המשקיעים מהדירות החדשות, ועוד יותר לאור מלאי הדירות הריקות, שעומד על כ-83 אלף דירות ברחבי הארץ.
וכך, במאמץ להקל על אוכלוסיית שוכרי הדירות משרד הבינוי והשיכון והמוסד לביטוח לאומי השלימו בימים האחרונים מהלך משותף וראשון מסוגו, המציב בלב העשייה הממשלתית מיצוי הזכויות מול האזרחים הזכאים להם. במסגרת שיתוף הפעולה, ולאחר עבודת מטה מקצועית ומעמיקה אותרו מקבלי הקצבאות המזכות בסיוע בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון. לאחר מכן ביצענו מהלך יזום לאיתור זכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בשכ"ד ובהמשך התבצעה פנייה ישירה אליהם.
החל מהחודש ישלחו מסרונים לכ-40 אלף אזרחים שנמצאו כזכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בתשלום שכר הדירה, זאת במטרה לעודד מימוש זכויות ולהנחותם כיצד לפעול. המסרונים מפנים את הזכאים הפוטנציאליים להגשת בקשה בצורה מקוונת, או לחלופין לאחד מסניפי חברות ההרשמה של המשרד הנותנות שירותים בנושא סיוע בדיור. יצויין כי מדובר במהלך שיכנס לעבודה השוטפת של המשרד, ומסרונים בנושא מיצוי הזכויות ישלחו גם בעתיד אל אלו שהמערכת תזהה שהינם זכאים פוטנציאליים.
שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "זהו מהלך חברתי תקדימי שמבטא שינוי תפיסה בשירות לאזרח ויבואו עוד אחריו. מדיניות משרד הבינוי והשיכון בהובלתי פועלת ביוזמה ואינה ממתינה לפנייה מהאזרח. אני מברך על שיתוף הפעולה עם הביטוח הלאומי, באמצעותו אנו ממשים זכויות ומוודאים שהסיוע בשכר דירה מגיע לזכאים. נמשיך להסיר חסמים ולשפר את השירות לאזרחי ישראל.״
- שוכרים קיזזו ליקויים שגילו לטענתם - ואולצו להתפנות
- בכמה יקרה דירה עם ממ"ד לעומת דירה בלי ממ"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: “זהו אחד המהלכים החשובים שקידמנו בשנים האחרונות בתחום השירות לאזרח. לאחר עבודת עומק מקצועית ארוכה, חיברנו בין תהליכים, מאגרי מידע וגורמי ביצוע, כדי לעבור מתפיסה תגובתית לתפיסה יזומה של מיצוי זכויות. המהלך משקף את תפיסת המשרד, מדיניות שנשענת על נתונים, מקצועיות ושיתוף פעולה בין משרדי, ומטרתה אחת: להקל על האזרח, לצמצם בירוקרטיה ולוודא שהסיוע הממשלתי מגיע לכל מי שזכאי."
.jpg)