דניה סיבוס תקים את טרמינל הנוסעים בשדה התעופה תמנע בכחצי מיליארד שקל

החברה גברה בין היתר על סולל בונה, אשטרום ומנרב. עלות ההקמה הכוללת של השדה - 1.7 מיליארד שקל
לירן סהר | (5)

חברת דניה סיבוס , זרוע הבניה והתשתיות של אפריקה ישראל, הודיעה היום (יום ראשון 8 במרץ 2015) כי, זכתה במכרז נוסף של רשות שדות התעופה, במסגרתו תבצע את הקמת הטרמינל ומבני התמך בנמל התעופה הבינלאומי החדש בתמנע.  דניה סיבוס  גברה על החברות סולל בונה, אשטרום נכסים , מנרב , ושותפות של חברת אלהר ולוינשטיין.

זכייה זו מצטרפת למכרז קודם בו זכתה דניה סיבוס בספטמבר 2015 להקמת מגדל הפיקוח ומבני הסמכה בשדה התעופה החדש ע"ש "רמון".

הפרויקט מוערך בחצי מיליארד שקל ויכלול מבנה טרמינל בשטח של כ- 30,000 מ"ר ועוד כ- 14 מבנים נוספים התומכים והנדרשים לשדה תעופה בינלאומי ביניהם:  מבנה בית הנתיבות, תחנת כבוי האש, סככות התמך הדרומיות והצפוניות, מבנה השער הצפוני, תחנת הדלק התפעולית, מבנה תפעולי ראשי, מבנה מחסנים, מבנה אחזקה, מבנה שער דרומי ומאבטחים וכן מבנים נוספים.

 נמל התעופה "רמון" ישמש כנמל תעופה נוסף ויחליף את נמלי התעופה אילת ועובדה לטיסות פנים ארציות ובינלאומיות. עלות הקמת נמל התעופה נאמדת ב- 1.7 מיליארד שקל.

בניגוד לשדות התעופה במרכז הארץ, שדה התעופה החדש יקום יש מאין בשטח בר ריק (מה שמכונה “גרינפילד”), ויהיה השדה האזרחי הראשון שנבנה בארץ מאז הקמתה; שדות התעופה הקיימים הם שדות מנדטוריים, ועבודות הבינוי שבוצעו בהם במשך השנים עסקו בעיקר בשיפור מסלולים, הרחבה והנגשה לסטנדטים המשתנים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אפריקה - הדוח הראשון שיצא היום מעיד על מגמה מעלה (ל"ת)
    ניניו 11/03/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גונן 10/03/2015 17:34
    הגב לתגובה זו
    זה יקרה הנהלה נחושהעל כל פרוייקט היא מתאבדת
  • 3.
    אריאל שרון 09/03/2015 11:09
    הגב לתגובה זו
    השער ממש לא מיצג את שווי הנכסים.כשהמשקיעים ירגישו ביטחון עם החברה - יהיו קיזוזים כלפי מעלה.המצב באוריינה מתחיל להתיצב - וזה ירד מהכותרות , יעשה טוב למניה
  • 2.
    יואל 09/03/2015 11:00
    הגב לתגובה זו
    כל פעם עיסקה חדשה שמעשירה את קופת המזומנים
  • 1.
    איזה כיף שיש ערמות כסף ממיסי נדלן ,מה עם תעלת הימים . (ל"ת)
    בא 08/03/2015 13:20
    הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).