רמת-גן עולה לגובה: אושרה תוכנית פינוי בינוי ברחוב ז'בוטינסקי - כמה דירות ייבנו?

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב אישרה בניית שני מגדלים בגובה של עד 30 קומות במתחם הביטוח הלאומי
אבי שאולי | (6)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב, בראשות הממונה על המחוז במשרד הפנים, גילה אורון, החליטה לאשר למתן תוקף את תכנית רג/1351/א להתחדשות עירונית-פינוי בינוי של מתחם הביטוח הלאומי ברמת גן המוסיפה כ-200 יחידות דיור למתחם.

מדובר בתכנית להתחדשות עירונית במרכז העיר רמת-גן, בין הרחובות הרצל וז'בוטינסקי. המתחם כולל 11 חלקות בשטח כולל של 7.3 דונם. על החלקות קיימים מבנים ישנים למגורים מסחר ומלונאות ובהם כ-96 יחידות דיור, התוכנית כוללת כ-310 יחידות דיור בחמישה מגדלי מגורים, כך שיתווספו כ-200 יחידות דיור במתחם.

התכנית מציעה פינוי המבנים הקיימים והקמת 2 מגדלי מגורים בני עד 30 קומות שיכללו יחידות דיור בשטח עיקרי של 18,000 מ"ר ברחוב ז'בוטינסקי מעל חזית מסחרית, והקמת שלושה בנייני מגורים בני 7 קומות מעל קומה מסחרית עם 90 יח"ד ,בשטח עיקרי של 7,200 מ"ר לאורך רחוב הרצל.

הוועדה קבעה בהחלטתה כי לכל אחד מהמבנים ברחוב הרצל עומדת האפשרות לפנות למסלול של תמ"א/38 ובמקרה שכזה התכנית לא תחול עליהם.

בפינת הרחובות הרצל וז'בוטינסקי קיים מבנה בסגנון הבינ"ל (מלון עדן) והתכנית מציעה לשמר מבנה זה באופן שלא יותרו בו כל תוספות בנייה ולייעד מבנה זה למלונאות. בין שני מגדלי המגורים המוצעים קיים נתיב מדרגות המוביל מרחוב ז'בוטינסקי לרחוב שרת ולגן ציבורי בלב המתחם, והתכנית מציעה לשמר גם את שביל המדרגות . הוועדה קבעה בהחלטתה כי 20% מתוך יח"ד יהיו דירות קטנות ששטחם לא יעלה על 75 מ"ר על מנת לתת מענה לדיור בר השגה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בלי התייחסות לכבישים, סותמים את העיר, העיקר כסף..... (ל"ת)
    אסי 12/02/2015 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    א.מ 10/02/2015 10:57
    הגב לתגובה זו
    את העיר הזו הם מאפשרים בניה פרועה צפופה ומחניקה.על כל חצי דונם מחורבן מרימים בניין מינימום 8 קומות.איפה חניה?איפה בתי"ס?איפה קצת ירוק?מה עם התשתיות?למושחתים הפתרונים.
  • 3.
    יניב 08/02/2015 18:20
    הגב לתגובה זו
    וכל האזור שסובב את התחנה המרכזית
  • 2.
    מני 08/02/2015 17:03
    הגב לתגובה זו
    רמת עמידר צריכה להיהרס מהיסוד עם כביש יציאה ל 471 ו19 מגדלים של 35 קומות ומרכז מסחרי כמו בברלין
  • 1.
    יעקב 08/02/2015 15:36
    הגב לתגובה זו
    זמנה היגיע לפני כולם . מאות דונמים מבוזבזים על הזנחה , חוסר תיכנון וסלמס . יושבת על האזור הכי נגיש עם הפוטנציאל הכי גבוה להיטיב עם התושבים ולהיטיב עם העיר .
  • אחד שיודע 11/02/2015 19:18
    הגב לתגובה זו
    אין תשתית לעומס התחבורה שיווצר
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?

על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?

צלי אהרון |

חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.

הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?

החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.

בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה.  80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל. 

ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?

קפריסין
צילום: pexels

מועדון הוט נכנס לנדל״ן בקפריסין: מסלול רכישה חדש לחברי המועדון

המסלול כולל הנחה וליווי לרוכשים בלרנקה, אך גם אחרי ההטבות נותרות עלויות ניהול גבוהות ושקיפות חלקית לגבי הגופים המעורבים וההשקעות בפרויקטים

צלי אהרון |

מועדון הצרכנות הוט יוצא בהודעה עם מסלול מאורגן לרכישת נדל״ן בקפריסין עבור חברי המועדון ובני משפחותיהם. אבל האם זה כדאי? מדובר במהלך שמגיע לפי לשון החברה לאחר עלייה חדה בפניות של חברים שביקשו לבחון השקעות מעבר לים, בעיקר על רקע קושי גובר להיכנס לשוק הנדל״ן המקומי בישראל. במסגרת המהלך החדש מציע המועדון גישה לפרויקטים שנבחרו בעיר לרנקה, לצד תנאים שנועדו לייצר לחברים תחושת ליווי וודאות בתהליך הרכישה במדינה זרה.

המסלול כולל כמה רכיבים מרכזיים: הנחה של כ-5% ממחיר המחירון על הדירות, חבילת ריהוט מלאה ומיזוג אוויר בדירה, וליווי משפטי-פיננסי שמוצע לרוכשים מטעם הגופים השותפים למהלך. בנוסף, מוצעות אפשרויות מימון דרך בנק לאומי או בנקים מקומיים בקפריסין, לצד הבטחה לתהליך מסודר מול היזמים המקומיים ששותפים לפרויקטים. המטרה ככל הנראה היא להקל על חברי המועדון בכניסה לשוק זר, שבו קיימים מטבע הדברים פערי ידע, שפה ורגולציה.

מה קונים בעצם?

המשתתפים במהלך הנוכחי הם: מועדון הוט, קבוצת קשרי תעופה, וחברת שגראוי ליבוביץ, המקדמת את הפרויקטים בלרנקה. שיתוף הפעולה מיועד לרכז מאמץ שיווקי אחד ולהציג לחברי המועדון נתיב רכישה ברור מול יזם יחיד, ולא תהליך של חיפוש עצמאי בשוק המקומי בקפריסין. על פי המועדון, הבחירה בלרנקה אינה מקרית: העיר נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח מואצת סביב הטיילת, המרינה, אזור הנמל החדש והרחבת אפשרויות התיירות והדיור.

שני פרויקטים מוצעים כחלק מהמסלול: Lumina Mare – מגדל בוטיק בן 20 קומות במרחק הליכה קצר מהים. ו-Horizon Towers – קומפלקס מגורים באזור המתפתח של הנמל. בשני המקרים מוצגים דירות בגדלים שונים, חלקן מיועדות יותר להשקעה לטווח ארוך וחלקן מתאימות גם לשימוש עצמי כחופשה משפחתית. לפי נתוני היזמים, תשואות השכירות בלרנקה בשנים האחרונות נעות סביב 6%–8% לשנה, אם כי נתונים אלה משתנים בהתאם לסוג הנכס, המיקום והביקוש המקומי.

הסתמכות מלאה על המנהלים

לצד המהלך, חשוב לציין כי גם אחרי ההטבות המוצעות, דמי הניהול והעלויות הנלוות של הגופים המעורבים נותרים משמעותיים. בשונה מעסקה מקומית, שבה הקונה יכול לבצע בדיקות עצמאיות ולהסתמך על נגישות גבוהה לשירותים מקצועיים, השקעה בקפריסין מחייבת הסתמכות כמעט מלאה על הגורמים המלווים – ואלו אינם מפורטים במלואם במסמכים שהוצגו לחברי המועדון. המשמעות היא שהשקיפות לגבי מבנה העלויות, תהליכי הבדיקה המקדמית והמודל הכלכלי של הגופים המעורבים נותרת חלקית, ואינה מספקת תמונה מלאה לגבי כלל ההוצאות הצפויות לרוכש לאורך זמן.