חולשה בכלכלה הסינית: הרצון והשאיפה להידמות למערב
בשנה האחרונה אנו עדים לחולשה בכלכלה הסינית. הנתונים הכלכליים השונים מצביעים על האטה משמעותית, לאחר צמיחה חזקה מאוד בעשור האחרון למעט שנת 2008. בין הנתונים החלשים, ניתן למצוא את נתון הצמיחה בשנת 2013 שעמד על 7.7%, מדד המחירים לצרכן שירד לרמה של 2% לעומת יעד של 3.5% של הבנק המרכזי ומדד המחירים ליצרן רשם ירידה של 2%, ומעיד על המשך התמתנות מחירים וירידה באינפלציה.
גם מדדי מנהלי הרכש השונים מצביעים על חולשה, כאשר מדד האמון היצרני של HSBC רשם ירידה לרמה של 48.5 - הרמה הנמוכה בשבעת החודשים האחרונים. גם הנתון הרשמי של הממשל נמצא ברמת שפל של שמונה חודשים ועומד ברמה של 50.2. לעומת זאת, מדדי מנהלי הרכש לשרותים נמצאים ברמות שיא של שלושה חודשים, אך הם גבוהים עקב עונתיות ואינם משנים את המגמה.
בנוסף למדדי מנהלי הרכש השונים המצביעים על האטה, גם נתון הייצוא לחודש פברואר מראה כי הכלכלה הסינית מאטה בצורה חדה. הנתון הראה על ירידה חריפה של 18.1% - הנתון החלש מאז שנת 2009. אמנם הנתון מוטה עקב ראש השנה הסיני ומזג אוויר קשה, אך אין ספק כי הנתון חלש. הנתונים החלשים באים לידי ביטוי בפיחות חד יחסית של המטבע הסיני היואן אל מול הדולר.
הממשל החדש בסין מתמודד עם מספר רב של בעיות: צמיחה חלשה, עלייה במחירי הנדל"ן, בעיית אשראי במערכת הפיננסית ועוד. בכנס של הממשל בשבוע האחרון נקבעו מספר יעדים לשנה הנוכחית.
- סיסקו מקבלת הורדת דירוג - חששות מהאטה בביקושים
- לא יכולות להעלות מחירים: מדוע רווחי החברות יכולים להמשיך לרדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יעד הצמיחה עומד על 7.5%, אך עם זאת צוין כי צמיחה נמוכה של 7% תהיה נסבלת על הממשל. בנוסף יעד האינפלציה עומד על 3.5% - הממשל החליט על מספר רפורמות נרחבות לפני מספר חודשים שצפויות להשפיע באופן מהותי על הכלכלה. בין הרפורמות השונות פיקוח כל המערכת הפיננסית ובנקאות הצללים, ביטוח פקדונות, רפורמות שונות בתחום המיסוי ועוד. במקביל, רצועת הניוד של היואן צפויה להתרחב ולהגדיל את הסחירות במטבע הסיני.
הרפורמות נועדו לשנות את מבנה הכלכלה הסינית ולצנן את בועת האשראי במדינה. נכון להיום הצמיחה מגיעה בעיקר מהשקעות ומייצוא, מטרת הממשל כי הכלכלה תשען בעיקר על הצרכן הפרטי בדומה לכלכלות המערביות. כחלק מתהליך המעבר, הכלכלה הסינית צפויה לצמוח בקצב מתון מזה שהורגלנו אליו בעשור האחרון, אשר צפוי להתכנס סביב 6-7.5% בשנה. למרות הפגיעה בקצבי הצמיחה בטווחים הקצר והבינוני, הרפורמות צפויות ל"הבריא" את הכלכלה הסינית ולשים את הדגש על הצרכן המקומי, בדומה, כאמור, לכלכלות מערביות בעולם. כמו כן, למשטר הקומוניסטי בסין הרבה יותר כלים ממשטרים אחרים על מנת לבצע את הרפורמות תוך שמירת הצמיחה הכלכלית.
לסיכום, הכלכלה הסינית עומדת בפני אתגרים רבים בשנים הקרובות, אך נחישותו של הממשל להביא לשינוי בכלכלה והצלחת הרפורמות צפוים לתרום לשינוי במבנה הכלכלה, תוך הבטחה לצמיחה בריאה ארוכת טווח הנתמכת על הצרכן המקומי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.2%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- מחר בבורסה - ארית, תקציב, אג"ח
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
