תל בונד 60 גברת אחרת באותה האדרת
אחד הכלים ההשוואתיים שיש בידי מנהלי השקעות בתחום האג"ח הקונצרניות, הוא גובה מרווח התשואה מאג"ח ממשלתיות בעלות מח"מ זהה. נתון זה מגלם את פרמיית הסיכון אותה דורש המשקיע ממנפיק החוב. כמובן שאותו מרווח תלוי הן באיכויות הפיננסיות של המנפיק והן במח"מ האג"ח, אך יותר מכל ניתן לומר שהמרווח יחסי, כלומר רמת הסיכון של המנפיק ביחס לשאר המנפיקים בשוק באותה נקודת זמן.
תל בונד 60 הינו מדד הכולל את 60 אגרות הצמודות למדד, בריבית קבועה, בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה. המדד המשוקלל הוא בעל מח"מ של כ- 4.2 שנים ומבטא היום מרווח בן כ-1.7% מאג"ח ממשלתיות במח"מ זהה, רמות הקרובות לשפל רב שנים.
משקיע המביט מהצד משליך מהמספרים כי המצב באפיק הקונצרני כולו טוב מאי פעם שכן מעולם לא ביטא המדד מרווח נמוך כ"כ, לכאורה. אך בפועל קרה במדד משהו מהותי מאוד בתקופה האחרונה.
הסתכלות על מבנה המדד ביוני 2010, רק שנתיים אחורה, מראה שכ-40% מהניירות שהרכיבו את המדד באותה תקופה אינם חלק ממנו היום. בין השמות שנגרעו ניתן למנות את אידיבי אחזקות ופיתוח, קרדן אן.וי, אינטרנט זהב, דיסקונט השקעות, אלביט הדמיה והחברה הבת פלאזה סנטרס, סקיילקס, בזן ועוד.
כיום המדד מבטא ברובו חשיפה לחוב הבנקים (מעל 50% מול 30% בלבד בשנת 2010), ונתח צנוע מאוד של 10% חשיפה לחברות החזקה (לעומת 25% במדד ה"ישן"). למעשה, אם המדד היה שומר על הרכבו מאז, היה נסחר היום במרווח של כ-8% מהאג"ח הממשלתיות.
חשוב לציין, שמעצם הגדרתו, התל בונד שומר על מח"מ אחיד יחסית. שכן אג"ח קצרות המגיעות לפדיון חלקי נפלטות מהמדד ואג"ח ארוכות אחרות מחליפות אותן, מכאן שהטיעון שהזמן שעבר הוריד את הסיכון במדד הוא עקר.
לסיכום, הסתמכות על המרווח כמשתנה מסביר למצבו של כלל השוק הקונצרני ויכולת מחזור החוב של החברות בו - שגוי מיסודו, שכן מנגנון המדד "פולט" ממנו את החברות החלשות (משיקולי דירוג) ו"קולט" את החברות החזקות, ועל ידי כך ישקף תמיד תמונה ורודה מהמציאות, בה אותם תאגידים חלשים שנפלטו מהמדדים הם צרכני האשראי החדש ה"בעייתים".
- 4.נכון-המדד סולידי- ויש לקחת זאת בחשבון, (ל"ת)משקיע 21/11/2012 21:37הגב לתגובה זו
- 3.לא הבנתי, להשקיע בתלבונד 60 או לא?! (ל"ת)ישראל 21/11/2012 18:01הגב לתגובה זו
- 2.אברהם והקריתים 21/11/2012 13:37הגב לתגובה זורונן נכבדי, כולם כותבים וכותבים ואין תשובה גם ליועצי הבנק, תרים את הכפפה, מה עושים ב150,000 שח, ללא סיכון, אבל יותר מהריבית הבנקאית, לאנשים מבוגרים מעל 75 שנה, שרוצים לחסוך לעתיד לאוכל, הנגיד שולח אותנו לבורסה והפסדנו מספיק כסף שם, תודה אברהם
- 22 21/11/2012 15:45הגב לתגובה זואתה יכול לחלק את התיק לכמה קרנות ותעודות סל למשל אי.בי.אי 5-10 שנים ממשלתית או קרן סל MTF 90\10 ורצוי מאוד להשקיע גם בחו"ל ב ETF ששם התשואות גבוהות יותר כמה וחלוקת דיבידנדים גהוהים כמה תעודות מענינות EMLC אג"ח שווקים מתעוררים דיבידנד 4.5 או EMB אג"ח שווקים מתעוררים דיבידנד 5.2 או PCY שווקים מתעוררים ממשלתיות . CFT אג"ח שווקים בין לאומיים מוניצפליות ,LQD אג"ח קונצרנים הנסחרות בארצות הברית תשואת דיבידנד חודשי 4.6 או AGG אג"ח קונצרנים דירוג גבוה ארצות הברית , AUD אג"ח עורב אחרי דולר אוסטרלי , PCN אג"ח מעקב אחרי חברות איכות ,PNF אג"ח מוניציפליות ניו יורק תשואת דיבידנד 5.40 , HYS קרן אג"ח קונצרני אמריקה תשואת דיבידנד 5.6
- 1.אוטוטו ואפשר להתחיל שורט על התלבונדים (ל"ת)michaelsos 21/11/2012 11:24הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
