מניות ה-EV מאכזבות, אבל מכירות הרכבים עולות - הפער בין וול סטריט לשטח
זה נכון שהאימוץ של רכבים חשמליים מתקדם לאט מהצפוי. עד לפני בערך עשור התפיסה הייתה שהיום הרכבים החשמליים כבר ימלאו את הרחובות ויהוו את רוב המכירות בשטח. בפועל אנחנו עוד רחוקים משם, אבל המצב משתפר - ברבעון השלישי מכירות ה-EV בארה"ב שברו שיא נוסף כאשר הן קפצו ב-11% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-346 אלף רכבים, אבל מה שאולי יותר משמעותי זו העובדה שרכבים חשמליים מהווים נכון לרבעון השלישי 8.9% משוק הרכב, זאת לעומת 7.8% בשנה שעברה, ונראה שהם בדרך הבטוחה להגיע לנקודת הציון של 10% משוק הרכב.
ועדיין, מניות הרכב החשמלי מאכזבות - מניית טסלה TESLA INC למשל עם ירידה של 12% מתחילת השנה שזו תשואת חסר של 35.5% לעומת מדד ה-S&P 500. אז ממה נובע הפער בין וול סטריט לבין השטח והאם הוא ייסגר?
מניית טסלה מתחילת השנה
לאט ובעקביות - הרכבים החשמליים הופכים לנפוצים יותר
למרות השאלות של המשקיעים בוול סטריט, התחושה מהשטח היא של גידול במכירות ובעניין הציבורי ברכבים חשמליים. באירוע שהתקיים לאחרונה בארה"ב, כנס ה-Electrify Expo, היו מעל ל-20,000 נסיעות מבחן ברכבים חשמליים שונים, מה שממחיש את העניין הרב של הקהל ברכבים ובטכנולוגיה. מגוון הדגמים הזמין לציבור רחב מאי פעם, ומותגים כמו טסלה, פורד וניסאן מציעים רכבים חשמליים המתאימים למגוון רחב של צרכים ותקציבים.
- למה עליבאבא מזנקת ונובו צונחת ומה קורה במניות הבולטות בוול סטריט?
- מאסק חושף: טסלה מרחיבה את פיתוח שבבי ה-AI שלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה; קרדיט: טוויטר
בין הדגמים הבולטים הייתה הגרסה החשמלית של ניסאן, אריה, שזכתה לתגובות חיוביות מהקהל. אך עבור הצרכנים, הבחירה ברכב חשמלי קשורה לא רק בביצועים ובמראה - אלא בעיקר בשיקולים כלכליים. העלויות ההתחלתיות הגבוהות וזמינות עמדות הטעינה ממשיכים להוות חסם בפני אימוץ רחב יותר של רכבים חשמליים. זו למשל אחת הסיבות שטסלה מתקשה להתחרות מול היצרניות הסיניות שמוכרות את רכביהן במחירים של מתחת ל-20 אלף דולר לרכב, בעוד טסלה מתקשה לרדת מתחת ל-25 אלף דולר לרכב.
עם זאת, פורד למשל מציעה כיום הטבת התקנה של עמדת טעינה ביתית בחינם לרוכשי רכבים חשמליים במטרה לצמצם את החרדה הנוגעת לטווח הנסיעה.
למרות העלייה במכירות, היצרנים נאלצים להציע הנחות והטבות משמעותיות כדי לשמר את קצב הגידול במכירות. לפי KBB (קלי בלו בוק), ההנחות שניתנות כיום עבור רכבים חשמליים עומדות על ממוצע של 12%, בהשוואה לממוצע הכללי של 7% בתעשיית הרכב. נתח גדול מהמכירות הוא חוזי ליסינג עם תנאים מועדפים, שמסובסדים בחלקם על ידי הממשל הפדרלי בארה"ב.
- טייוואן מגדילה את תקציב הביטחון: 40 מיליארד דולר נוספים בצל האיום הסיני
- אסיה מגיבה בעליות לראלי בוול סטריט; עליות גם בחוזים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
נכון לסוף הרבעון השלישי של 2024, שיעור הליסינג לרכבים חשמליים עמד על 42.7%, עלייה משמעותית ביחס לשיעור הליסינג שהיה בסוף 2022, אז עמד על כ-10% בלבד. הממשל בארה"ב מציע החזרי מס משמעותיים לרוכשי רכבים חשמליים בליסינג, שמאפשרים חיסכון משמעותי לצרכן.
אולי וול סטריט בכל זאת צודקת?
על אף העלייה במכירות, המשקיעים בוול סטריט סקפטיים. הסיבות לכך מגוונות, אך בראשן עומדת השאלה האם רכבים חשמליים יצליחו לשמור על קצב צמיחה מספק לנוכח העלויות הגבוהות של הייצור והטעינה. כך למשל, טסלה, המובילה את השוק האמריקאי עם נתח של 48% ממכירות הרכבים החשמליים, ממשיכה לראות ירידה בנתח השוק שלה, לאחר שנשארה מתחת ל-50% בשני הרבעונים האחרונים.
NIO; קרדיט: NIO
קשה להאשים את המשקיעים הסקפטיים. שווי השוק המצטבר של חברות ה-EV מהשורה השנייה נחתך ב-90% וחברות הרכב המסרותיות נוטשות את המיזמים החשמליים שלהן אחת אחרי השניה. פורד למשל כבר הפסידה 5 מיליארד דולר על חלום ה-EV שלה ב-2023, כאשר לפי הצפי היא הייתה צפויה להפסיד 5 מיליארד דולר נוספים השנה.
טויוטה, אחת החברות שלא נכנעה לטרנד וספגה על כך ביקורת רבה, פתאום נראית כמו החברה החכמה ביותר. טויוטה התעקשה לכל אורך הדרך שהלקוחות לא מעוניינים ברכבים חשמליים אלא ברכבים היברידים לכל היותר, ואכן מכירות הרכבים ההיברידיים של טויטה עלו ב-40% בשנתיים האחרונות, זאת לצד היעדר הפסדים מחלומות EV. אחד המבקרים החריפים ביותר של טויטה בעניין ה-EV, הפיננשייל טיימס של לונדון, כתב עליה: "אולי הם דווקא צדקו כל הזמן הזה".
ועדיין, המומחים בשוק הרכב מאמינים שההאטה הזמנית אינה משקפת ירידה כללית בטכנולוגיה. סביר להניח שככל שיתווספו דגמים נוספים וזולים יותר לשוק, כמו גם שיפור בתשתיות הטעינה, נתח השוק של הרכבים החשמליים ימשיך לגדול.
- 1.איל 15/10/2024 16:13הגב לתגובה זורכבים מסוכנים מסרטנים מתפוצצים ועוד
שבבי AI (AI)אנבידיה - תחילת הסוף? המניה צונחת
החודש הרע של אנבידיה - החודש הטוב של גוגל שכבר מתקרבת לשווי של 4 טריליון ומאתגרת את ההובלה של אנבידיה בוול סטריט; האם היא גם תאתגר את ההובלה בתחום השבבים? וגם - שאלות ותשובות על שבבים ועל מלחמת השבבים
(עדכון 18:00: מניית אנבידיה מתרסקת בוול סטריט ב-6%, גוגל עולה ב-2%)
בחודשים האחרונים גוגל Alphabet 1.53% חוזרת למרכז הבמה ובשבועות האחרונים היא פשוט - "הדבר החם ביותר בוול סטריט". אם עד לא מזמן היא היתה מאוימת על ידי הרגולטור שרוצה לחתוך ממנה חלקים בגלל כוחה המונופוליסטי, הרי שדווקא הבינה המלאכותית שמחלישה בהדרגה את מנוע החיפוש המסורתי, הופכת את התחום לתחרותי ומפחיתה את החשש מהרגולטור. כמו כן, דווקא הבינה המלאכותית שהחלה כאיום מתבררת כמוקד כוח עצום לגוגל. בתחרות מול OpenAI גוגל מצמצת פערים וההשקה של ג'ימיני 3 קיבלה תשבוחות גדולות והזניקה את המניה. גוגל דומיננטית מאוד במהפכת ה-AI והמשקיעים מפנימים שזה לא יפגע בחברה, אלא יוסיף לה.
ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה
בימים האחרונים המניה עולה כאילו היא "מניית יתר קטנה" - בשלושה ימים עלתה מעל 11%, אחרי סגירת המסחר היא עולה בכ-2.7% ובחודש האחרון עלתה ב-25%. השווי שלה נושק ל-4 טריליון (כשלוקחים בחשבון את העלייה אחרי המסחר אתמול היא ב-3.93 טריליון) וכל זה קורה כשמנגד - אנבידיה, מלכת שבבי ה-AI, מאבדת גובה וירדה בשבועות האחרונים כ-15% לשווי של 4.35 טריליון. אחרי המסחר אנבידיה NVIDIA Corp. -2.59% ירדה ב-3% וזה התמתן ל-2.1% - המגמה בתקופה האחרונה ברורה: גוגל עולה, אנבידיה יורדת וזה המשיך כאמור אחרי סגירת המסחר כשהסיבה היתה הצלחה לשבבי ה-AI של גוגל. כן, גוגל גם מפתחת שבבי AI ואתמול היתה לה בשורה.
גוגל עומדת לספק למטא שבבי TPU, שהם מעבדים ייעודיים לבינה מלאכותית, כך דווח בתקשורת האמריקאית וזה השפיע על המניות לאחר סגירת המסחר. זו דרמה גדולה, זה מעורר ספקות ראשונים לגבי הדומיננטיות של אנבידיה בשוק השבבים החם ביותר בעולם. מדובר בעסקה פוטנציאלית בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שתכלול רכישה של שבבים למרכזי נתונים של מטא משנת 2027, לצד השכרה דרך שירותי הענן של גוגל כבר בשנה הבאה. המהלך הזה, שמגיע בעיצומו של בום AI, מדגיש את הלחץ הגובר על אנבידיה, ששולטת כיום בכ-85% משוק השבבים לאימון ולהרצת מודלים.
- לאחר רצף הצלחות וזינוק במניה: האם גוגל בדרכה להיות החברה הגדולה בעולם?
- אנבידיה ירדה, אבל האנליסט הזה מתעקש - "אפסייד של מעל 50%"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השליטה של אנבידיה מתבטאת גם בנתח השוק האדיר וגם ברווחיות יוצאת דופן. אין חברה בשוק תחרותי ובטח שלא בשוק השבבים עם רווחיות תפעולית של מעל 60% וגולמית של כ-74%. ברור לכל שזה עניין של זמן וכשתגיע ותתגבר התחרות והפער הטכנולוגי יצטמצם, המרווחים ירדו. אם זה יקרה כמו שזה קורה בדרך כלל במקביל לירידה בנתח השוק זה יהיה כואב פעמיים - גם פגיעה במכירות (בנתח השוק) וגם פגיעה ברווחיות.
לאי צ'ינגדה נשיא טייוואן (X)טייוואן מגדילה את תקציב הביטחון: 40 מיליארד דולר נוספים בצל האיום הסיני
מהלך היסטורי של הנשיא לאי צ'ינגדה שמבטא חשש גדול מאוד מתקיפה סינית; נראה שלחברות הביטחוניות "אין מה לדאוג" מהסיכוי להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה; וגם - יחסי סין-טייוואן: מאיפה הכל התחיל ולאן זה הולך?
העולם עמוס בעימותים. קצב ההתחמשות הביטחונית גדל ולמרות הפסקות האש אצלנו וייתכן שבקרוב גם בין רוסיה לאוקראינה, יש זירות נפיצות ומסוכנות מאוד. הזירה שנחשבת הכי רגישה היא סין מול טייוואן. סין טוענת שהאי שלה ולא מקבלת את עצמאותו ושולחת מסרים וגם כוחות לאזור. טייוואן "חיה" תחת החסות האמריקאית. האינטרס האמריקאי באזור, הוא השבבים. טייוואן היא הספקית האיכותית והגדולה בעולם לשבבים שהם חומרי הגלם הכי חשובים לעולם הטכנולוגיה. אבל למרות האינטרס האמריקאי, סין לא מוותרת. בדרך המתיחות מול יפןו גם גוברת -יפן מציבה טילים באי ליד טייוואן ומחריפה את ההיערכות מול סין והזירה הזו הופכת לכזו שעלולה להוביל למלחמה גדולה.
כל העולם במירוץ חימוש גדול, כשתוכנית של טייוואן היא להגדיל את התקציב הביטחוני ב-40 מיליארד דולר שישמשו לחיזוק משמעותי של היכולות ההגנתיות של המדינה. מדובר בתוספת ייעודית שפרוסה על פני שמונה שנים, בין 2026 ל-2033, וצפויה להוות תשתית לתכניות רכש חוץ, פיתוח מערכות מתקדמות. ההחלטה פורסמה היום על ידי נשיא טייוואן, לאי צ'ינג-טה (Lai Ching-te), במסגרת נאום שנשא בפני הפרלמנט, והיא משקפת שינוי אסטרטגי עמוק בהתמודדות עם האיומים הגיאופוליטיים. להרחבה: האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים.
ההחלטה מגיעה בתקופה מתוחה במיוחד, כשהאי הדמוקרטי נמצא במוקד של עימות גיאו-פוליטי הולך ומחריף מול סין, הרואה בטייוואן חלק משטחה הריבוני. הנשיא לי הדגיש כי "שום מדינה לא תהיה מחויבת יותר להגנת טייוואן מאשר טייוואן עצמה", תוך שהוא מדלג על פרטים לגבי מקורות המימון המיועדים. הציטוט הזה משקף גישה של עצמאות אסטרטגית, אך גם תלות מובהקת בשותפויות בינלאומיות, במיוחד עם ארצות הברית, שמספקת את רוב הנשק המתקדם לטייוואן. מאז כהונתו של לי, שהחלה במאי 2024, נרשמה עלייה בפעילות צבאית סינית סביב האי, כולל תרגילים ימיים נרחבים וחדירות תכופות למרחב האווירי.
התקציב החדש אינו מבודד; הוא חלק ממגמה רחבה יותר של חיזוק כוחות המגן. בשנים האחרונות, טייוואן השקיעה בפיתוח יכולות אסימטריות, כמו רחפנים קטנים וטילים נגד אוניות, שמאפשרות התמודדות עם כוח צבאי עליון כמו זה של סין. ההודעה על התקציב מגיעה על רקע דיונים בארצות הברית על סיוע נוסף לטייוואן, כולל חבילות נשק בשווי מיליארדי דולרים, שמטרתן לאזן את הכוחות באזור.
תקציב ביטחוני מורחב ויעדים שאפתניים
התקציב המיוחד יתוסף לתקציב הביטחון השנתי של טייוואן, ויהיה מיועד למימון פרויקטים רבי־שנים, כולל רכישת נשק מארצות הברית ופיתוח מערכת הגנה אווירית מקומית מתקדמת בשם T-Dome. מערכת זו צפויה לשלב שכבות הגנה שונות נגד מטוסים, טילים, רחפנים ואיומים מתקדמים נוספים, ותתבסס על שילוב של אמצעים מקומיים ואמריקאיים. T-Dome, בהשראת מערכת "כיפת ברזל" הישראלית, תשמש כמגן ראשון בקו ההגנה, ותאפשר לטייוואן להגן על נכסים קריטיים כמו מפעלי ייצור השבבים של TSMC, שמהווים כ-90% משוק השבבים העולמי המתקדמים.

