רכב חשמלי
צילום: shutterstock

מניות ה-EV מאכזבות, אבל מכירות הרכבים עולות - הפער בין וול סטריט לשטח

האימוץ של רכבים חשמליים מתקדם לאט מהצפוי וזו הסיבה שהרבה ממניות חברות ה-EV מאכזבות כבר תקופה ארוכה; עם זאת, בשטח המכירות דווקא עולות והתחום מציג צמיחה מתונה אך ברורה - מתי זה ישתף במניות?
רוי שיינמן | (1)

זה נכון שהאימוץ של רכבים חשמליים מתקדם לאט מהצפוי. עד לפני בערך עשור התפיסה הייתה שהיום הרכבים החשמליים כבר ימלאו את הרחובות ויהוו את רוב המכירות בשטח. בפועל אנחנו עוד רחוקים משם, אבל המצב משתפר - ברבעון השלישי מכירות ה-EV  בארה"ב שברו שיא נוסף כאשר הן קפצו ב-11% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-346 אלף רכבים, אבל מה שאולי יותר משמעותי זו העובדה שרכבים חשמליים מהווים נכון לרבעון השלישי 8.9% משוק הרכב, זאת לעומת 7.8% בשנה שעברה, ונראה שהם בדרך הבטוחה להגיע לנקודת הציון של 10% משוק הרכב.

ועדיין, מניות הרכב החשמלי מאכזבות - מניית טסלה  TESLA INC למשל עם ירידה של 12% מתחילת השנה שזו תשואת חסר של 35.5% לעומת מדד ה-S&P 500. אז ממה נובע הפער בין וול סטריט לבין השטח והאם הוא ייסגר?

מניית טסלה מתחילת השנה

מניית טסלה מתחילת השנה

 

לאט ובעקביות - הרכבים החשמליים הופכים לנפוצים יותר

למרות השאלות של המשקיעים בוול סטריט, התחושה מהשטח היא של גידול במכירות ובעניין הציבורי ברכבים חשמליים. באירוע שהתקיים לאחרונה בארה"ב, כנס ה-Electrify Expo, היו מעל ל-20,000 נסיעות מבחן ברכבים חשמליים שונים, מה שממחיש את העניין הרב של הקהל ברכבים ובטכנולוגיה. מגוון הדגמים הזמין לציבור רחב מאי פעם, ומותגים כמו טסלה, פורד וניסאן מציעים רכבים חשמליים המתאימים למגוון רחב של צרכים ותקציבים.

טסלה; קרדיט: טוויטר

טסלה; קרדיט: טוויטר

בין הדגמים הבולטים הייתה הגרסה החשמלית של ניסאן, אריה, שזכתה לתגובות חיוביות מהקהל. אך עבור הצרכנים, הבחירה ברכב חשמלי קשורה לא רק בביצועים ובמראה - אלא בעיקר בשיקולים כלכליים. העלויות ההתחלתיות הגבוהות וזמינות עמדות הטעינה ממשיכים להוות חסם בפני אימוץ רחב יותר של רכבים חשמליים. זו למשל אחת הסיבות שטסלה מתקשה להתחרות מול היצרניות הסיניות שמוכרות את רכביהן במחירים של מתחת ל-20 אלף דולר לרכב, בעוד טסלה מתקשה לרדת מתחת ל-25 אלף דולר לרכב.

עם זאת, פורד למשל מציעה כיום הטבת התקנה של עמדת טעינה ביתית בחינם לרוכשי רכבים חשמליים במטרה לצמצם את החרדה הנוגעת לטווח הנסיעה.

למרות העלייה במכירות, היצרנים נאלצים להציע הנחות והטבות משמעותיות כדי לשמר את קצב הגידול במכירות. לפי KBB (קלי בלו בוק), ההנחות שניתנות כיום עבור רכבים חשמליים עומדות על ממוצע של 12%, בהשוואה לממוצע הכללי של 7% בתעשיית הרכב. נתח גדול מהמכירות הוא חוזי ליסינג עם תנאים מועדפים, שמסובסדים בחלקם על ידי הממשל הפדרלי בארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

נכון לסוף הרבעון השלישי של 2024, שיעור הליסינג לרכבים חשמליים עמד על 42.7%, עלייה משמעותית ביחס לשיעור הליסינג שהיה בסוף 2022, אז עמד על כ-10% בלבד. הממשל בארה"ב מציע החזרי מס משמעותיים לרוכשי רכבים חשמליים בליסינג, שמאפשרים חיסכון משמעותי לצרכן.

 

אולי וול סטריט בכל זאת צודקת?

על אף העלייה במכירות, המשקיעים בוול סטריט סקפטיים. הסיבות לכך מגוונות, אך בראשן עומדת השאלה האם רכבים חשמליים יצליחו לשמור על קצב צמיחה מספק לנוכח העלויות הגבוהות של הייצור והטעינה. כך למשל, טסלה, המובילה את השוק האמריקאי עם נתח של 48% ממכירות הרכבים החשמליים, ממשיכה לראות ירידה בנתח השוק שלה, לאחר שנשארה מתחת ל-50% בשני הרבעונים האחרונים.

NIO; קרדיט: NIO

NIO; קרדיט: NIO

קשה להאשים את המשקיעים הסקפטיים. שווי השוק המצטבר של חברות ה-EV מהשורה השנייה נחתך ב-90% וחברות הרכב המסרותיות נוטשות את המיזמים החשמליים שלהן אחת אחרי השניה. פורד למשל כבר הפסידה 5 מיליארד דולר על חלום ה-EV שלה ב-2023, כאשר לפי הצפי היא הייתה צפויה להפסיד 5 מיליארד דולר נוספים השנה. 

טויוטה, אחת החברות שלא נכנעה לטרנד וספגה על כך ביקורת רבה, פתאום נראית כמו החברה החכמה ביותר. טויוטה התעקשה לכל אורך הדרך שהלקוחות לא מעוניינים ברכבים חשמליים אלא ברכבים היברידים לכל היותר, ואכן מכירות הרכבים ההיברידיים של טויטה עלו ב-40% בשנתיים האחרונות, זאת לצד היעדר הפסדים מחלומות EV. אחד המבקרים החריפים ביותר של טויטה בעניין ה-EV, הפיננשייל טיימס של לונדון, כתב עליה: "אולי הם דווקא צדקו כל הזמן הזה". 

ועדיין, המומחים בשוק הרכב מאמינים שההאטה הזמנית אינה משקפת ירידה כללית בטכנולוגיה. סביר להניח שככל שיתווספו דגמים נוספים וזולים יותר לשוק, כמו גם שיפור בתשתיות הטעינה, נתח השוק של הרכבים החשמליים ימשיך לגדול. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איל 15/10/2024 16:13
    הגב לתגובה זו
    ‏רכבים מסוכנים ‏מסרטנים מתפוצצים ועוד
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אורקל
צילום: טוויטר

אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה

היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI

אדיר בן עמי |

אורקל Oracle Corp -6.58%  מסתמנת בחודשים האחרונים כאחד המדדים המרכזיים להבנת הסיכונים הפיננסיים סביב שיגעון הבינה המלאכותית. לא בגלל שהחברה נמצאת על סף משבר, אלא בגלל שהיקף ההשקעות שהיא לוקחת על עצמה, בעיקר במימון חוב, הפך אותה לכלי שהמשקיעים משתמשים בו כדי לבחון עד כמה הסיפור של AI יציב באמת. בזמן שחברות הטכנולוגיה הגדולות מציגות מודלים של צמיחה כמעט בלתי מוגבלת, אורקל בחרה במסלול ישיר: לגייס עשרות מיליארדי דולרים ולשפוך אותם לתשתיות מאסיביות של מרכזי נתונים. המהלך הזה הפך את חוזי ביטוח-החוב של החברה (CDS) למוקד פעילות חריגה בשוק האשראי.


המחיר לביטוח מפני חדלות פירעון של החוב של אורקל לחמש שנים כמעט שילש את עצמו בחודשים האחרונים. מבחינת שוק האג"ח, זה אות ברור שמשקיעים חוששים מהסיכונים הנלווים להשקעות הענק, גם אם הסבירות לאירוע חדלות פירעון נחשבת נמוכה מאוד.


היקף המסחר בנגזרים של החברה זינק למעל 5 מיליארד דולר בשבעה שבועות, פי עשרים מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. סוחרים בשוק מסבירים שהגידול הזה נובע בעיקר מהמקום שאורקל תפסה בנרטיב: מי שלא בטוח שההשקעות ב-AI יחזירו את עצמן בזמן, מוצא ב־CDS על אורקל כלי נוח לגידור. במקביל, מניית אורקל רשמה צניחה של כשליש מאז תחילת ספטמבר. המשקיעים לא איבדו אמון בחברה, אך הם מאותתים שהקפיצה המהירה לתחום תשתיות ה־AI מגיעה עם מחיר תזרימי, תפעולי ואולי גם אסטרטגי.

חוב של עשרות מיליארדים

אורקל הפכה לאחד השחקנים הגדולים ביותר בתשתיות AI, לצד גופים כמו OpenAI וסופטבנק. אחד הפרויקטים הגדולים שהיא שותפה להם, Stargate, שואף להשקיע חצי טריליון דולר בבניית תשתיות מחשוב בקנה מידה שלא נראה בעבר. כחלק מהמהלך הזה, אורקל צפויה לקחת על עצמה חוב של עשרות מיליארדי דולרים נוספים. רק בספטמבר היא הנפיקה אג"ח בהיקף של 18 מיליארד דולר, אחת ההנפקות הגדולות של השנה בארה״ב.


במבט קדימה, אנליסטים במורגן סטנלי מעריכים שהחוב המתואם של אורקל יכפיל את עצמו בתוך כמה שנים ויגיע לכ־290 מיליארד דולר.  החברה בעצם מעבירה את מרכז הכובד שלה מעולם תוכנה רווחי ויציב לעולם יקר ומורכב בהרבה.