רכב חשמלי
צילום: shutterstock

מניות ה-EV מאכזבות, אבל מכירות הרכבים עולות - הפער בין וול סטריט לשטח

האימוץ של רכבים חשמליים מתקדם לאט מהצפוי וזו הסיבה שהרבה ממניות חברות ה-EV מאכזבות כבר תקופה ארוכה; עם זאת, בשטח המכירות דווקא עולות והתחום מציג צמיחה מתונה אך ברורה - מתי זה ישתף במניות?
רוי שיינמן | (1)

זה נכון שהאימוץ של רכבים חשמליים מתקדם לאט מהצפוי. עד לפני בערך עשור התפיסה הייתה שהיום הרכבים החשמליים כבר ימלאו את הרחובות ויהוו את רוב המכירות בשטח. בפועל אנחנו עוד רחוקים משם, אבל המצב משתפר - ברבעון השלישי מכירות ה-EV  בארה"ב שברו שיא נוסף כאשר הן קפצו ב-11% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-346 אלף רכבים, אבל מה שאולי יותר משמעותי זו העובדה שרכבים חשמליים מהווים נכון לרבעון השלישי 8.9% משוק הרכב, זאת לעומת 7.8% בשנה שעברה, ונראה שהם בדרך הבטוחה להגיע לנקודת הציון של 10% משוק הרכב.

ועדיין, מניות הרכב החשמלי מאכזבות - מניית טסלה  TESLA INC למשל עם ירידה של 12% מתחילת השנה שזו תשואת חסר של 35.5% לעומת מדד ה-S&P 500. אז ממה נובע הפער בין וול סטריט לבין השטח והאם הוא ייסגר?

מניית טסלה מתחילת השנה

מניית טסלה מתחילת השנה

 

לאט ובעקביות - הרכבים החשמליים הופכים לנפוצים יותר

למרות השאלות של המשקיעים בוול סטריט, התחושה מהשטח היא של גידול במכירות ובעניין הציבורי ברכבים חשמליים. באירוע שהתקיים לאחרונה בארה"ב, כנס ה-Electrify Expo, היו מעל ל-20,000 נסיעות מבחן ברכבים חשמליים שונים, מה שממחיש את העניין הרב של הקהל ברכבים ובטכנולוגיה. מגוון הדגמים הזמין לציבור רחב מאי פעם, ומותגים כמו טסלה, פורד וניסאן מציעים רכבים חשמליים המתאימים למגוון רחב של צרכים ותקציבים.

טסלה; קרדיט: טוויטר

טסלה; קרדיט: טוויטר

בין הדגמים הבולטים הייתה הגרסה החשמלית של ניסאן, אריה, שזכתה לתגובות חיוביות מהקהל. אך עבור הצרכנים, הבחירה ברכב חשמלי קשורה לא רק בביצועים ובמראה - אלא בעיקר בשיקולים כלכליים. העלויות ההתחלתיות הגבוהות וזמינות עמדות הטעינה ממשיכים להוות חסם בפני אימוץ רחב יותר של רכבים חשמליים. זו למשל אחת הסיבות שטסלה מתקשה להתחרות מול היצרניות הסיניות שמוכרות את רכביהן במחירים של מתחת ל-20 אלף דולר לרכב, בעוד טסלה מתקשה לרדת מתחת ל-25 אלף דולר לרכב.

עם זאת, פורד למשל מציעה כיום הטבת התקנה של עמדת טעינה ביתית בחינם לרוכשי רכבים חשמליים במטרה לצמצם את החרדה הנוגעת לטווח הנסיעה.

למרות העלייה במכירות, היצרנים נאלצים להציע הנחות והטבות משמעותיות כדי לשמר את קצב הגידול במכירות. לפי KBB (קלי בלו בוק), ההנחות שניתנות כיום עבור רכבים חשמליים עומדות על ממוצע של 12%, בהשוואה לממוצע הכללי של 7% בתעשיית הרכב. נתח גדול מהמכירות הוא חוזי ליסינג עם תנאים מועדפים, שמסובסדים בחלקם על ידי הממשל הפדרלי בארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

נכון לסוף הרבעון השלישי של 2024, שיעור הליסינג לרכבים חשמליים עמד על 42.7%, עלייה משמעותית ביחס לשיעור הליסינג שהיה בסוף 2022, אז עמד על כ-10% בלבד. הממשל בארה"ב מציע החזרי מס משמעותיים לרוכשי רכבים חשמליים בליסינג, שמאפשרים חיסכון משמעותי לצרכן.

 

אולי וול סטריט בכל זאת צודקת?

על אף העלייה במכירות, המשקיעים בוול סטריט סקפטיים. הסיבות לכך מגוונות, אך בראשן עומדת השאלה האם רכבים חשמליים יצליחו לשמור על קצב צמיחה מספק לנוכח העלויות הגבוהות של הייצור והטעינה. כך למשל, טסלה, המובילה את השוק האמריקאי עם נתח של 48% ממכירות הרכבים החשמליים, ממשיכה לראות ירידה בנתח השוק שלה, לאחר שנשארה מתחת ל-50% בשני הרבעונים האחרונים.

NIO; קרדיט: NIO

NIO; קרדיט: NIO

קשה להאשים את המשקיעים הסקפטיים. שווי השוק המצטבר של חברות ה-EV מהשורה השנייה נחתך ב-90% וחברות הרכב המסרותיות נוטשות את המיזמים החשמליים שלהן אחת אחרי השניה. פורד למשל כבר הפסידה 5 מיליארד דולר על חלום ה-EV שלה ב-2023, כאשר לפי הצפי היא הייתה צפויה להפסיד 5 מיליארד דולר נוספים השנה. 

טויוטה, אחת החברות שלא נכנעה לטרנד וספגה על כך ביקורת רבה, פתאום נראית כמו החברה החכמה ביותר. טויוטה התעקשה לכל אורך הדרך שהלקוחות לא מעוניינים ברכבים חשמליים אלא ברכבים היברידים לכל היותר, ואכן מכירות הרכבים ההיברידיים של טויטה עלו ב-40% בשנתיים האחרונות, זאת לצד היעדר הפסדים מחלומות EV. אחד המבקרים החריפים ביותר של טויטה בעניין ה-EV, הפיננשייל טיימס של לונדון, כתב עליה: "אולי הם דווקא צדקו כל הזמן הזה". 

ועדיין, המומחים בשוק הרכב מאמינים שההאטה הזמנית אינה משקפת ירידה כללית בטכנולוגיה. סביר להניח שככל שיתווספו דגמים נוספים וזולים יותר לשוק, כמו גם שיפור בתשתיות הטעינה, נתח השוק של הרכבים החשמליים ימשיך לגדול. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איל 15/10/2024 16:13
    הגב לתגובה זו
    ‏רכבים מסוכנים ‏מסרטנים מתפוצצים ועוד
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: SHUTTERSTOCK
לקראת הדוחות

דוחות אורקל: 3 אסטרטגיות אופציות שוריות (מתונה עד אגרסיבית) לניצול התנודתיות הגבוהה

דוחות אורקל מעוררים עניין רב ויוצרים תנודתיות גבוהה (תנודה צפויה של 10% - 12%) שבאה לידי ביטוי בפרמיות גבוהות על האופציות; איך מוכרי האופציות יכולים לבנות אסטרטגיות שוריות ברמות שונות לקראת הדוחות?

גיא טל |

רכבת הרים ושמה אורקל

מניית אורקל עברה סוג של רכבת הרים מאז הדוחות האחרונים, מאופוריה מוחלטת ועד חששות כבדים לאי-עמידה בהתחייבויות. הכול התחיל עם תחזית הכנסות חסרת תקדים של צמיחה של עשרות מיליארדי דולרים מדי שנה בשנים הקרובות מבוססת על "חוזים חתומים שטרם הוכרו כהכנסות", מה שהקפיץ את מניית החברה באחת בכ-40%, הכניס אותה למועדון הטריליון והקפיץ זמנית את לארי אליסון לראש רשימת עשירי העולם. לאחר זמן קצר התברר שרוב הצמיחה הזו בהכנסות מיוחסת לחוזה עם חברת OpenAI בהיקף 300 מיליארד דולר. מפתחת הצ'אט ג'יפיטי היא כידוע חברה הפסדית כעת ובטווח הנראה לעין, עם מוצר שהופך לסוג של קומודיטי ללא חפיר משמעותי, ומתמודד עם תחרות הולכת וגוברת עם מוצרים שנחשבים טובים יותר כמו קלוד (בתכנות) או ג'מיני (כמעט בכל דבר), ועם התחייבויות אסטרונומיות של מעל טריליון דולר. לפתע ההכנסות העתידיות נראות מפוקפקות לכל הפחות, והחברה צנחה חזרה לשווי של לפני הדוחות האחרונים, אם כי נרשמה התאוששות מסוימת בחמשת ימי המסחר האחרונים שהעלתה את מחיר המניה מאזור ה-200 לאזור ה-220 דולר (כ-10% בחמישה ימים).

מלבד החששות מצד OpenAI, חברת אורקל נושאת על גבה נטל חוב לא מבוטל העומד על כ-109 מיליארד דולר (91.3 מיליארד כפי שדווח בדוח Q1 FY2026 מסוף אוגוסט, בתוספת כ-18 מיליארד מהנפקת איגרות חוב בספטמבר), עם יחס חוב להון עצמי של 4.2 (מעל 400%), וזאת במקביל למעבר מחברה ש"מייצרת מזומנים" לכזו שמשקיעה הון עתק הממומן בעיקר בעזרת חוב. למעשה, חוב החברה הוא אחד הגדולים בשוק למעט בנקים וחברות תקשורת. אין אף חברת טכנולוגיה עם נטל חוב שמתקרב לחוב של אורקל. גם אלו עם חוב גבוה נהנות מתזרים מזומן טוב בהרבה ויחס טוב יותר בין חוב להון. כך, לדוגמה, מיקרוסופט עם חוב של 97 מיליארד דולר ויחס חוב להון של 0.27 בלבד, אפל עם חוב של 98 מיליארד דולר ויחס חוב להון של 1.34, אמזון עם 50 מיליארד דולר ויחס חוב להון של 0.14 בלבד. החברה היחידה שמזכירה את אורקל מהבחינה הזו היא IBM עם יחס חוב-הון של 2.39 וחוב כולל של כ-63 מיליארד דולר. עדיין מדובר במצב טוב בהרבה. החוב של אורקל מעלה אם כן חששות כבדים בקרב המשקיעים.



למרות נטל החוב הכבד והספקות לגבי ההכנסות העתידיות, החברה עדיין נסחרת בשווי שוק מכובד מאוד, ואולי אפילו נדיב, של כ-629 מיליארד דולר עם מכפיל רווח של כ-51 ותשואת דיבידנד של קרוב ל-0.9%. מכפיל רווח כזה משקף צפי לצמיחה עתידית בהכנסות וברווחים.

החברה עוסקת בעיקר בתוכנה ושירותים לעסקים, והיא ידועה בעיקר בזכות מסדי הנתונים (דאטה-בייס) והתכונות הארגוניות. יש לה מוצרים גם בתחום החומרה. העסקאות שיצרו את הבאז סביב החברה קשורות לתחום מחשוב הענן, כשהחברה מתחייבת לספק כוח מחשוב ותשתיות דאטה-סנטר בהיקף עצום, כולל מעבדים גרפיים