ג'נרל מוטורס קופצת ב-7% לאחר תחזית חזקה
ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS דיווחה היום על תוצאותיה לרבעון הרביעי ורשמה רווח למניה של 1.24 דולר על הכנסות של 43 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.16 דולר על הכנסות של קצת פחות מ-40 מיליארד דולר. הרווח התפעולי עמד על 1.8 מיליארד דולר, לעומת צפי של 1.9 מיליארד דולר.
החברה הצליחה לסיים את הרבעון הרביעי עם נתונים טובים. לפני שנה GM דיווחה על רווח תפעולי של 2.6 מיליארד דולר ורווח למניה של 2.21 דולר על הכנסות של 43.1 מיליארד דולר.
מחזורי המכירות בארה"ב היו יציבים משנה לשנה, אך המכירות של רכבי GMC וקאדילק , שנוטים להיות יקרים יותר משאר הרכבים, ירדו ב-6.5% ו-7% בהתאמה. יתרה מכך, השביתה האחרונה נגד יצרניות הרכבים בארה"ב עלתה לג'נרל מוטורס כ-1.3 מיליארד דולר ברווח תפעולי.
התחזית של החברה היא שגרמה להתלהבות בקרב המשקיעים. לשנת 2024, GM צופה רווח תפעולי של בין 12 ל-14 מיליארד דולר ורווח למניה של 8.5-9.5 דולר. בוול-סטריט צופים כעת רווח תפעולי של 10.8 מיליארד דולר עם רווח למניה של 7.7 דולר. החברה ממשיכה עם התוכניות לספק יותר רכבים חשמליים. מנכ"לית GM, מרי בארה, אמרה כי החברה מתכננת לייצר 250,000 רכבים מבוססי סוללה בשנת 2024, כ-8% ממכירות החברה בצפון אמריקה. ג'נרל מוטורס מכרה 76,000 רכבים חשמליים בארה"ב ב-2023. החברה מעריכה כי המפתח לצמיחה הוא דגמים נוספים של רכבים חשמליים, כולל גרסה חשמלית מוזלת של Chevy Equinox.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אומרים האנליסטים
בוול-סטריט שיבחו את התחזיות של ג'נרל מוטורס לשנת 2024, כאשר האנליסטים של וודבוש וסיטי, דן איבס ואיתי מיכאלי כינו את התחזיות 'חזקות'. "GM עקפה את התחזיות הראשוניות בשלושת השנים האחרונות, למרות אירועים בלתי צפויים שהתרחשו בכל שנה", אמר האנליסט מייק וורד מ-Freedom Capital Markets. התחזית הנוכחית היא הפעם הרביעית ברציפות. וורד צופה רווח תפעולי של 12.9 מיליארד דולר עם רווח למניה של 9 דולר. האנליסט נתן דירוג "קנייה" למניית GM עם מחיר יעד של 60 דולר.
התוצאות לרבעון הרביעי והתחזית להמשך צפויות לעזור למניית החברה לשמור על המומנטום הנוכחי. נכון לסגירת המסחר אמש (שני), מניית GM עלתה ב-26% מאז אמצע נובמבר, עלייה המונעת על ידי העסקה החדשה לארבע שנים עם איגוד העובדים, בנוסף לתוכניות להגדיל את הדבידינד ולבצע רכישה עצמית של מניות. הביצועים של מניית ג'נרל מוטורס טובים יותר משל פורד, סטלנטיס וטויטה, שעלו גם הן. מניית טסלה ירדה בכמעט 20% באותה התקופה בעוד מדד ה-S&P 500 עלה ב-9%.
המתחרה הסינית נופלת
מניית יצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD נסחרת בירידות שערים לאחר שהחברה סיפקה אומדן רווח לשנת 2023. העדכון לא היה כל כך רע, אבל כן הספיק בשביל להצית חששות בקרב המשקיעים שמא המכירות של יצרנית הרכבים יפגעו מ-"destocking", מצב בו הלקוחות מפסיקים להזמין ומכריח את החברה להקטין מלאים בכדי לשמור על המזומנים.- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
החברה הסינית הנתמכת על ידי וורן באפט, עדכנה כי הרווח לשנת 2023 אמור להיות גבוה יותר ב-75%-86% מאשר שנה קודם לכן, כאשר החברה רשמה מכירות שיא ב-2023. תחזית הרווח הייתה בהתאם לציפיות בוול-סטריט. לעומת זאת, העדכון בנוגע לרבעון הרביעי מרמז על רווח נמוך יותר מאשר ברבעון השלישי. המשקיעים ציפו לרווח יציב מרבעון לרבעון, אך הוזלת המחירים האחרונה של BYD ביטלה את האפשרות הזו.
גם בטסלה חוששים מהאטה
מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ופיספסה את הציפיות. החברה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר.
שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועומדים על 17.6%, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%. תזרים המזומנים החופשי עומד על 2.06 מיליארד, לעומת צפי של 1.45 מיליארד דולר.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
