פרוטוקול הפד; ״תומכים בהעלאה של 0.75%, רואים סימנים של האטה באינפלציה״
פרוטוקול הפד הוא סיכום פגישת הפד בחודש יולי האחרון, שם ישבו חברי הפד והחליטו את המשך המדיניות שבה הם דובקים, העלאות ריבית וצמצום המאזן.
בכירי הפדרל ריזרב בפגישתם ביולי ציינו כי ככל הנראה לא יורידו את הרגל מהגז עד שהאינפלציה תרד באופן משמעותי, במהלך הפגישה כל חברי הפד הסכימו כי העלאה של 75 נ״ב מתאימה בספטמבר הקרוב, קובעי המדיניות הביעו נחישות להוריד את האינפלציה שנמצאת הרבה מעל לרמת ה-2% הרצויה של הפד.
על רקע הנתונים, הם לא סיפקו הנחיות ספציפיות לעליות ריבית עתידיות ואמרו שהם יצפו בנתונים מקרוב לפני קבלת ההחלטות. כרגע, החוזים על העלאת הריבית מקרים סבירות גבוהה יותר להעלאת ריבית של 0.5% בפגישת ספטמבר.
משתתפי הפגישה ציינו כי הטווח של ריבית בין 2.25% ל-2.5% היא הרמה ה"נייטרלית" שאינה פוגעת/מגבילה את הפעילות הכלכלית, המשתתפים סברו כי המעבר למדיניות מצמצמת של הפד הייתה הכרחית בכדי לתרום ליציבות מחירים", נכתב בפרוטוקול.
במסמך גם כתוב שברגע שהפד ירגיש בנוח עם העמדה שבה הוא נוקט בעזרת המדיניות שלו ויראה שיש לה השפעה על האינפלציה, הוא יכול להתחיל להוריד את הרגל מהגז של המדיניות המחמירה. "המשתתפים העריכו שככל שהמדיניות המוניטרית תתהדק עוד יותר, סביר להניח שיהיה מתאים בשלב מסוים להאט את קצב העלאות הריבית", נכתב בפרוטוקול.
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- פאוול: הפד עשוי להפסיק את צמצום המאזן בחודשים הקרובים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בסיכום הפרוטוקול נכתב כי חלק מהמשתתפים אמרו: "ככל הנראה יהיה מתאים לשמור על רמת ריבית זו למשך זמן מה כדי להבטיח שהאינפלציה נמצאת בדרך הבטוחה לחזרה ל-2 אחוזים". חברי הפד הסכימו כי הם רואים שיש מעט סימנים לכך שהאינפלציה פוחתת, בנוסף עוד הם ציינו כי ככל הנראה ייקח קצת זמן עד שהמדיניות תחלחל מספיק כדי שתהיה לה השפעה משמעותית.
למרות שהפד נקט בצעדים חסרי תקדים בדמות העלאה של 0.75% פגישה אחר פגישה השווקים מזנקים מאמצע יוני על רקע הסבירות והצפי להתחלת הורדות ריבית ושחרור המדיניות ההדוקה, כבר בתחילת 2023. בהמשך לכך, יש גם סימנים של האטה באינפלציה, ירידה בבעיות שרשרת האספקה וירידת מחירי הסחורות, נראה בפרוטוקול עצמו, הפד סוג של מנסה להגיד זאת, אך עדיין להישאר ״אסרטיבי״.
בחודש יולי האינפלציה האטה והייתה מתחת לתחזיות האנליסטים - הצמיחה של מדד המחירים לצרכן בארה"ב התאפסה ועמדה על 0% בחודש יולי, מתחת לצפי שצפה עלייה של 0.2%. עד לפני חודש עמד הנתון על עלייה של 1.3% בחודש, מדובר בירידה מחודש לחודש הגדולה מזה 70 שנה. בראייה שנתית מדובר על קצב אינפלציה של 8.5%, מתחת לצפי שעמד על 8.7% בארה"ב. מדד הליבה החודשי (ללא אנרגיה ומזון) עלה ב-0.3%, מתחת לצפי שעמד על 0.5%, מדובר בקצב שנתי של 5.9%, לעומת צפי ל-6.1%.
- 2.לילי 18/08/2022 09:33הגב לתגובה זורמות האינפלציה לא ירדו ל 2% לשנה . עצירת העליה החודשית במדד הכללי היינה טכנית בשל ירידת מחירי הסחורות . מדד הליבה ממשיך לעלות סביב 6% לשנה .
- 1.נוני 18/08/2022 07:44הגב לתגובה זומחנק אשראי בסופו של דבר - נראה לי
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
