יממה לפני הדוחות פייסבוק מואשמת בהפצה של מידע כוזב בנוגע לקורונה
ענקית הטכנולוגיה FACEBOOK (סימול: FB) מואשמת בכך שחיבלה במאמצי ההתמודדות העולמיים עם נגיף הקורונה על ידי שהפיצה או לא תרמה לאי הפצה של אינפורמציה כוזבת, כך על פי האשמות מצד חברת הקונגרס האמריקאי, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז. על פי ההאשמות, ענקית הטכנולוגיה ששינתה לאחרונה את שמה למטא נמנעה מלפעול אקטיבית נגד מפיצי דאינפורמציה בפלטפורמה שלה.
עוד טוענת חברת הקונגרס כי יש לפצל את החברה בשל העובדה שהיא, לטענתה, מנצלת את גודלה העצום על מנת לטשטש את הקווים שבין פלטפורמה, לספקית למפרסמת. הפצה של מידע כוזב הינו דבר בזוי מוסיפה חברת הקונגרס, בייחוד כזה אשר מופץ על ידי חברות ענק כמו פייסבוק, ובייחוד כאשר אינפורמציה זו פוגעת במאבק העולמי כנגד הנגיף.
ההאשמות מגיעות מצד חברת הקונגרס כמעט חודש לאחר שפייסבוק בעצמה חסמה למשך יממה שלמה נציג מטעם בית הנבחרים האמריקאי שלטענתם הפיץ אינפורמציה כוזבת בעצמו על הנגיף, וזאת לאחר שהפלטפורמה החברתית TWITTER INC (סימול: TWTR) חסמה את הנציג לצמיתות.
הרשת החברתית ספגה ביקורת נוקבת במהלך השנתיים האחרונות על כך שהיא אינה מבצעת פעולות מספקות לצורך בלימה של הפצת מידע כוזב בפלטפורמה שלה בנוגע להתפשטות הנגיף והחברה טרם השיבה להאשמות מצד חברת הקונגרס.
- ממשל טראמפ שוקל לצמצם את חיסוני הקורונה ומפיל את מניות החיסונים
- חיסון קורונה חדש בדרך - מודרנה קיבלה אישור FDA
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חודש יולי של השנה הקודמת תקף נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן גם הוא את הפלטפורמה, בטענה שהיא לוקחת חלק מסויים במוות של אנשים אשר לא מביאים עצמם להתחסן כתוצאה מ-"פייק ניוז" אליו הם נחשפים. כמה ימים לאחר מכן מיתן הנשיא את תגובתו כנגד החברה וטען כי הביקורת שלו הייתה מופנת דווקא אל משתמשי הפלטפורמה אשר מפיצים את האינפורמציה הכוזבת, ולאו דווקא נגד הפלטפורמה עצמה.
דובר מטעם פייסבוק התייחס להאשמות וטע כי לא קיימת דרך חד משמעית להילחם באינפורמציה כוזבת, דבר אשר הוביל את החברה בסופו של דבר לסלול עבור עצמה אסטרגטיה אשר לדבריו תרמה להורדה של יותר מ-20 מיליון פוסטים שהפרו את מדיניות אינפורמציית הקורונה של פייסבוק. מנגד טען הדובר כי אותה אסטרטגיה עזרה לחבר בין 2 מיליארד איש לבין אינפורמציה אמינה בנוגע למגפה, לחיסונים ולבודקי עובדות עצמאיים אשר עזרו לחברה לאשש ולאמת פוסטים שונים בנוגע לקורונה.
דוח שפורסם על ידי המרכז למלחמה בשנאה דיגיטלית הראה כי סך כל של כ-12 אנשים אחראים לכ-73% מכל האינפורמציה הכוזבת המופצת בנוגע לקורונה בפייסבוק. אחד מהם הוא יוסף מרקולה, מתנגד חיסונים לו 1.7 מיליון עוקבים על הפלטפורמה, בה הוא נוהג לפרסם באופן עקבי פוסטים סקפטיים בנוגע למהימנות החיסון ובו הוא מקדם את הספר אותו כתב "האמת על נגיף הקורונה"
- המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- כך דיברו בכירי וול סטריט על טראמפ מול אפשטיין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
