מחסור השבבים בתעשיית הרכב: "יימשך שנים" או "יתאזן ברבעון 4"?
דבר אחד בטוח בכל מחסור השבבים העולמי שפוקד אותנו, הוא חורג ממרבית המחסורים האחרים שחוותה הכלכלה העולמית והוא חורג בהרבה רק מהתחום הכלכלי גרידא. המצב כל כך חמור, שממשלות העולם, בראשן ארה"ב, מנסות למצוא פתרונות להגדלת הקיבולת של ייצור שבבים, שנדרשים לא רק למוצרים כמו רכבים, אלא לכל אספקט טכנולוגי מודרני.
לפי בנק ההשקעות גולדמן זאקס (GS) לא פחות מ-169 סקטורים נפגעים באופן ישיר ועקיף בשל המחסור. מיצרניות מתכת, דרך יצרניות מזגנים, סקטור האנרגיה המתחדשת, מבשלות בירה וגם יצרני סבון, כולם כולם, כולם נפגעים.
>>כל מה שצריך לדעת על מלחמות השבבים וההקשר הישראלי
כל זה מתרחש על רקע מלחמת הסחר והחשש של המערב מניסיונות סיניים להשתלט על השוק, כשהרצון ההיסטורי של סין לשלוט בטאיוון, מקבל חיזוק מהמצב בשווקים, שכבר משבית את תעשיית הרכב, בשל חשיבותה של טאיוון לתעשייה. לפי נתונים של טרנדפורס, אשתקד TSMC (TSM) ייצרה 50% מכל השבבים בעולם, כשסך כל נתח השוק של טאיוון מוערך ב-63% מהשוק העולמי. לא רק שזה מונופול עולמי, הוא לא מצליח להתמודד עם הביקושים האדירים שנוצרו בשל השפעות הקורונה ומלחמה על הבכורה העולמית בין ארה"ב וסין.
בינתיים המחסור ממשיך. לאחר שטויוטה הודיעה על קיצוץ של 40% בייצור בחודש הבא והפילה בשבוע שעבר את כל מניות הרכבים, נודע שגם טסלה (TSLA) דוחה מסירת רכבים לרבעונים הראשון והשני של 2022. בסוף השבוע גם מרצדס של דיימלר (DDAIF) וגם יגואר לנד רובר הודיעו ללקוחות על דחייה במסירת רכבים. האחרונה הודיעה לחברות הליסינג שהיא עובדת עמן, כי ייקח לפחות שנה קלנדרית אחת לספק 53 מודלים שמייצרת החברה בשל החוסר.
- אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
- סם אלטמן מחפש טריליונים במטרה להרחיב את תעשיית השבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברת המחקר של תעשיית הרכב העולמית, Cap hpi, כתבו כי "יצרנים עושים תעדוף ברישום לערוצים הכי רווחיים שלהם, במיוחד קמעונאות, מה שאומר פחות הזמנות להשכרה בעלת סייקל נמוך ורכבי חברה. הם גם מסיתים פסי ייצור למודלים הכי רווחיים וגם מוציאים חלק מהמרכיבים של הרכבים בשל המחסור בחלקים, מה שמאפשר רכישה של פחות שבבים".
אז כמה זמן יימשך המשבר? הדעות חלוקות
באפריל השנה, המנכ"ל החדש של אינטל (INTC), פט גלסינגר, אמר כי "מחסור העולמי בשבבים יימשך אחרי 2022". אבל יש עוד כמה הערכות בשוק, בעיקר ביכולת של תעשיית הרכב להתאים את עצמה לטכנולוגיה חדישה יותר.
ב-RBC לדוגמה, העריכו השבוע כי המחסור בתעשיית הרכב עצמה יכול להימשך עוד שנים. "תעשיית הרכב משתמשת בטכנולוגיה ישנה יותר, כי הם צריכים שבבים גדולים יותר בשל הסביבה של הרכב. יצרני השבבים לא משקיעים כל כך בטכנולוגיות ישנות", כתב האנליסט ג'וזף ספאק במכתב למשקיעים.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מנגד, ממשלת טאיוון מסרה בשישי האחרון כי היא עושה כל מה שהיא יכולה כדי לסייע וכי "השוק יגיע לאיזון ברבעון הרביעי של השנה". בתגובה לבקשה אמריקאית לסיוע, שר הכלכלה הטאיווני, וואנג מיי-הואה, שצוטט ברויטרס, אמר כי היצרנים במדינה אינם הספקים המרכזיים של תעשיית הרכב אבל "יצרניות רלוונטיות עובדות בשיתוף פעולה מלא עם לקוחות מכל העולם, מגיבים בחיוב לצרכים שלהם ומסייעים לפתור את הבעיה בתעשיית הרכב".
- 2.מחסור בשבבים 25/08/2021 06:04הגב לתגובה זוהיא צריכה לעלות 20% בחודש עד סוף השנה
- 1.רק מזומן 24/08/2021 20:45הגב לתגובה זוהסינים רוצים נתח שוק והאמריקאים פיתחו ומכרו בזול כמו הישראלים.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
