שבבים
צילום: צילום מתוך אתר חברת Texas Instruments

מחסור השבבים בתעשיית הרכב: "יימשך שנים" או "יתאזן ברבעון 4"?

מצד אחד ב-RBC אומרים שהמחסור יימשך בשל השבבים הישנים שבהם משתמשת תעשיית הרכב, כשמנגד, בממשלת טאיוון אומרים כי השוק יגיע לאיזון לקראת סוף השנה. למי להאמין?
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה המחסור בשבבים

דבר אחד בטוח בכל מחסור השבבים העולמי שפוקד אותנו, הוא חורג ממרבית המחסורים האחרים שחוותה הכלכלה העולמית והוא חורג בהרבה רק מהתחום הכלכלי גרידא. המצב כל כך חמור, שממשלות העולם, בראשן ארה"ב, מנסות למצוא פתרונות להגדלת הקיבולת של ייצור שבבים, שנדרשים לא רק למוצרים כמו רכבים, אלא לכל אספקט טכנולוגי מודרני.

 

לפי בנק ההשקעות גולדמן זאקס (GS) לא פחות מ-169 סקטורים נפגעים באופן ישיר ועקיף בשל המחסור. מיצרניות מתכת, דרך יצרניות מזגנים, סקטור האנרגיה המתחדשת, מבשלות בירה וגם יצרני סבון, כולם כולם, כולם נפגעים.

>>כל מה שצריך לדעת על מלחמות השבבים וההקשר הישראלי

כל זה מתרחש על רקע מלחמת הסחר והחשש של המערב מניסיונות סיניים להשתלט על השוק, כשהרצון ההיסטורי של סין לשלוט בטאיוון, מקבל חיזוק מהמצב בשווקים, שכבר משבית את תעשיית הרכב, בשל חשיבותה של טאיוון לתעשייה. לפי נתונים של טרנדפורס, אשתקד TSMC (TSM) ייצרה 50% מכל השבבים בעולם, כשסך כל נתח השוק של טאיוון מוערך ב-63% מהשוק העולמי. לא רק שזה מונופול עולמי, הוא לא מצליח להתמודד עם הביקושים האדירים שנוצרו בשל השפעות הקורונה ומלחמה על הבכורה העולמית בין ארה"ב וסין.

 

בינתיים המחסור ממשיך. לאחר שטויוטה הודיעה על קיצוץ של 40% בייצור בחודש הבא והפילה בשבוע שעבר את כל מניות הרכבים, נודע שגם טסלה (TSLA) דוחה מסירת רכבים לרבעונים הראשון והשני של 2022. בסוף השבוע גם מרצדס של דיימלר (DDAIF) וגם יגואר לנד רובר הודיעו ללקוחות על דחייה במסירת רכבים. האחרונה הודיעה לחברות הליסינג שהיא עובדת עמן, כי ייקח לפחות שנה קלנדרית אחת לספק 53 מודלים שמייצרת החברה בשל החוסר.

 

חברת המחקר של תעשיית הרכב העולמית, Cap hpi, כתבו כי "יצרנים עושים תעדוף ברישום לערוצים הכי רווחיים שלהם, במיוחד קמעונאות, מה שאומר פחות הזמנות להשכרה בעלת סייקל נמוך ורכבי חברה. הם גם מסיתים פסי ייצור למודלים הכי רווחיים וגם מוציאים חלק מהמרכיבים של הרכבים בשל המחסור בחלקים, מה שמאפשר רכישה של פחות שבבים".

 

אז כמה זמן יימשך המשבר? הדעות חלוקות

באפריל השנה, המנכ"ל החדש של אינטל (INTC), פט גלסינגר, אמר כי "מחסור העולמי בשבבים יימשך אחרי 2022". אבל יש עוד כמה הערכות בשוק, בעיקר ביכולת של תעשיית הרכב להתאים את עצמה לטכנולוגיה חדישה יותר.

 

ב-RBC לדוגמה, העריכו השבוע כי המחסור בתעשיית הרכב עצמה יכול להימשך עוד שנים. "תעשיית הרכב משתמשת בטכנולוגיה ישנה יותר, כי הם צריכים שבבים גדולים יותר בשל הסביבה של הרכב. יצרני השבבים לא משקיעים כל כך בטכנולוגיות ישנות", כתב האנליסט ג'וזף ספאק במכתב למשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מנגד, ממשלת טאיוון מסרה בשישי האחרון כי היא עושה כל מה שהיא יכולה כדי לסייע וכי "השוק יגיע לאיזון ברבעון הרביעי של השנה". בתגובה לבקשה אמריקאית לסיוע, שר הכלכלה הטאיווני, וואנג מיי-הואה, שצוטט ברויטרס, אמר כי היצרנים במדינה אינם הספקים המרכזיים של תעשיית הרכב אבל "יצרניות רלוונטיות עובדות בשיתוף פעולה מלא עם לקוחות מכל העולם, מגיבים בחיוב לצרכים שלהם ומסייעים לפתור את הבעיה בתעשיית הרכב".

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מחסור בשבבים 25/08/2021 06:04
    הגב לתגובה זו
    היא צריכה לעלות 20% בחודש עד סוף השנה
  • 1.
    רק מזומן 24/08/2021 20:45
    הגב לתגובה זו
    הסינים רוצים נתח שוק והאמריקאים פיתחו ומכרו בזול כמו הישראלים.
ננסי פולסי
צילום: רשתות חברתיות

יותר טובה מבאפט - מ-3 מיליון דולר לשווי של 300 מיליון דולר

האם ננסי פלוסי שהיתה יו"ר בית הנבחרים ופרשה לאחרונה מהקונגרס היא משקיעת על או סוחרת במידע פנים ועל הכוונה לאסור על פוליטיקאים לסחור במניות - "אם אתה רוצה לסחור במניות - לך לוול סטריט, לא לוושינגטון"

עמית בר |

חברת הקונגרס הרפוליקאנית אנה פאולינה לונה מקדמת איסור גורף על מסחר במניות לנבחרי ציבור ובני משפחותיהם בהמשך לסיפור המדהים של ננסי פלוסי שהודיעה לאחרונה על פרישה מהקונגרס לאחר שהיתה יו"ר בית הנבחרים. 

בראיון שנערך ברשת פוקס ניוז, הציגה פאולינה לונה, את השקפתה - "חברי קונגרס שנכנסים לפוליטיקה כדי לסחור במניות - לא צריכים להיות בוושינגטון, אלא בוול סטריט". לדבריה, נבחרי ציבור אינם יכולים לשמש גם מחוקקים וגם משקיעים עם גישה למידע פנים - זוהי תשתית לניגוד עניינים מערכתי.

לונה מקדמת הצעת חוק לאיסור מוחלט על מסחר במניות מצד חברי קונגרס, בני זוגם וילדיהם. על פי ההצעה, תותר רק החזקה בתעודות סל/ קרנות סל או בקרנות מדדים רחבות, תוך חובת דיווח שוטפת, וללא גישה לעסקאות במניות. החוק נועד למנוע תופעות של שימוש במידע רגולטורי או מדיניות ממשלתית לצורך רווחים פרטיים.


ננסי פלוסי - רווח של 10,000% תוך השירות הציבורי


ננסי פלוסי. פלוסי, שכיהנה בקונגרס מאז סוף שנות ה-80', החלה את דרכה הציבורית עם שווי  מוערך של פחות מ-3 מיליון דולר. כיום, לפי הערכות עדכניות, הונה המשפחתי יחד עם בן זוגה, פול פלוסי, חוצה את רף ה־300 מיליון דולר.

בחישוב תשואה מצטברת, מדובר בזינוק של פי 100-150 לאורך כ־35 שנה, אם כי רוב ההון נצבר בעשור האחרון. מדובר על תשואה של  בין 10,000% ל-15,000%. במונחים שנתיים, מדובר בתשואה ממוצעת של כ־17-18%% לשנה. תשואה כזו חורגת בהרבה מהממוצע של שוק ההון.  למעשה בשנים האלו מדובר בתשואה טובה יותר מאשר של וורן באפט שהתשואה המשוקללת של 65 שנות השקעה מתקרבת ל-20%, אבל בעשורים האחרונים היא ירדה לכ-10%-12%. בין ההשקעות המוצלחות שלה בשנים האחרונות - אנבידיה, אפל וטסלה.  

ננסי פולסי
צילום: רשתות חברתיות

יותר טובה מבאפט - מ-3 מיליון דולר לשווי של 300 מיליון דולר

האם ננסי פלוסי שהיתה יו"ר בית הנבחרים ופרשה לאחרונה מהקונגרס היא משקיעת על או סוחרת במידע פנים ועל הכוונה לאסור על פוליטיקאים לסחור במניות - "אם אתה רוצה לסחור במניות - לך לוול סטריט, לא לוושינגטון"

עמית בר |

חברת הקונגרס הרפוליקאנית אנה פאולינה לונה מקדמת איסור גורף על מסחר במניות לנבחרי ציבור ובני משפחותיהם בהמשך לסיפור המדהים של ננסי פלוסי שהודיעה לאחרונה על פרישה מהקונגרס לאחר שהיתה יו"ר בית הנבחרים. 

בראיון שנערך ברשת פוקס ניוז, הציגה פאולינה לונה, את השקפתה - "חברי קונגרס שנכנסים לפוליטיקה כדי לסחור במניות - לא צריכים להיות בוושינגטון, אלא בוול סטריט". לדבריה, נבחרי ציבור אינם יכולים לשמש גם מחוקקים וגם משקיעים עם גישה למידע פנים - זוהי תשתית לניגוד עניינים מערכתי.

לונה מקדמת הצעת חוק לאיסור מוחלט על מסחר במניות מצד חברי קונגרס, בני זוגם וילדיהם. על פי ההצעה, תותר רק החזקה בתעודות סל/ קרנות סל או בקרנות מדדים רחבות, תוך חובת דיווח שוטפת, וללא גישה לעסקאות במניות. החוק נועד למנוע תופעות של שימוש במידע רגולטורי או מדיניות ממשלתית לצורך רווחים פרטיים.


ננסי פלוסי - רווח של 10,000% תוך השירות הציבורי


ננסי פלוסי. פלוסי, שכיהנה בקונגרס מאז סוף שנות ה-80', החלה את דרכה הציבורית עם שווי  מוערך של פחות מ-3 מיליון דולר. כיום, לפי הערכות עדכניות, הונה המשפחתי יחד עם בן זוגה, פול פלוסי, חוצה את רף ה־300 מיליון דולר.

בחישוב תשואה מצטברת, מדובר בזינוק של פי 100-150 לאורך כ־35 שנה, אם כי רוב ההון נצבר בעשור האחרון. מדובר על תשואה של  בין 10,000% ל-15,000%. במונחים שנתיים, מדובר בתשואה ממוצעת של כ־17-18%% לשנה. תשואה כזו חורגת בהרבה מהממוצע של שוק ההון.  למעשה בשנים האלו מדובר בתשואה טובה יותר מאשר של וורן באפט שהתשואה המשוקללת של 65 שנות השקעה מתקרבת ל-20%, אבל בעשורים האחרונים היא ירדה לכ-10%-12%. בין ההשקעות המוצלחות שלה בשנים האחרונות - אנבידיה, אפל וטסלה.