שבבים
צילום: צילום מתוך אתר חברת Texas Instruments

מחסור השבבים בתעשיית הרכב: "יימשך שנים" או "יתאזן ברבעון 4"?

מצד אחד ב-RBC אומרים שהמחסור יימשך בשל השבבים הישנים שבהם משתמשת תעשיית הרכב, כשמנגד, בממשלת טאיוון אומרים כי השוק יגיע לאיזון לקראת סוף השנה. למי להאמין?
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה המחסור בשבבים

דבר אחד בטוח בכל מחסור השבבים העולמי שפוקד אותנו, הוא חורג ממרבית המחסורים האחרים שחוותה הכלכלה העולמית והוא חורג בהרבה רק מהתחום הכלכלי גרידא. המצב כל כך חמור, שממשלות העולם, בראשן ארה"ב, מנסות למצוא פתרונות להגדלת הקיבולת של ייצור שבבים, שנדרשים לא רק למוצרים כמו רכבים, אלא לכל אספקט טכנולוגי מודרני.

 

לפי בנק ההשקעות גולדמן זאקס (GS) לא פחות מ-169 סקטורים נפגעים באופן ישיר ועקיף בשל המחסור. מיצרניות מתכת, דרך יצרניות מזגנים, סקטור האנרגיה המתחדשת, מבשלות בירה וגם יצרני סבון, כולם כולם, כולם נפגעים.

>>כל מה שצריך לדעת על מלחמות השבבים וההקשר הישראלי

כל זה מתרחש על רקע מלחמת הסחר והחשש של המערב מניסיונות סיניים להשתלט על השוק, כשהרצון ההיסטורי של סין לשלוט בטאיוון, מקבל חיזוק מהמצב בשווקים, שכבר משבית את תעשיית הרכב, בשל חשיבותה של טאיוון לתעשייה. לפי נתונים של טרנדפורס, אשתקד TSMC (TSM) ייצרה 50% מכל השבבים בעולם, כשסך כל נתח השוק של טאיוון מוערך ב-63% מהשוק העולמי. לא רק שזה מונופול עולמי, הוא לא מצליח להתמודד עם הביקושים האדירים שנוצרו בשל השפעות הקורונה ומלחמה על הבכורה העולמית בין ארה"ב וסין.

 

בינתיים המחסור ממשיך. לאחר שטויוטה הודיעה על קיצוץ של 40% בייצור בחודש הבא והפילה בשבוע שעבר את כל מניות הרכבים, נודע שגם טסלה (TSLA) דוחה מסירת רכבים לרבעונים הראשון והשני של 2022. בסוף השבוע גם מרצדס של דיימלר (DDAIF) וגם יגואר לנד רובר הודיעו ללקוחות על דחייה במסירת רכבים. האחרונה הודיעה לחברות הליסינג שהיא עובדת עמן, כי ייקח לפחות שנה קלנדרית אחת לספק 53 מודלים שמייצרת החברה בשל החוסר.

 

חברת המחקר של תעשיית הרכב העולמית, Cap hpi, כתבו כי "יצרנים עושים תעדוף ברישום לערוצים הכי רווחיים שלהם, במיוחד קמעונאות, מה שאומר פחות הזמנות להשכרה בעלת סייקל נמוך ורכבי חברה. הם גם מסיתים פסי ייצור למודלים הכי רווחיים וגם מוציאים חלק מהמרכיבים של הרכבים בשל המחסור בחלקים, מה שמאפשר רכישה של פחות שבבים".

 

אז כמה זמן יימשך המשבר? הדעות חלוקות

באפריל השנה, המנכ"ל החדש של אינטל (INTC), פט גלסינגר, אמר כי "מחסור העולמי בשבבים יימשך אחרי 2022". אבל יש עוד כמה הערכות בשוק, בעיקר ביכולת של תעשיית הרכב להתאים את עצמה לטכנולוגיה חדישה יותר.

 

ב-RBC לדוגמה, העריכו השבוע כי המחסור בתעשיית הרכב עצמה יכול להימשך עוד שנים. "תעשיית הרכב משתמשת בטכנולוגיה ישנה יותר, כי הם צריכים שבבים גדולים יותר בשל הסביבה של הרכב. יצרני השבבים לא משקיעים כל כך בטכנולוגיות ישנות", כתב האנליסט ג'וזף ספאק במכתב למשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מנגד, ממשלת טאיוון מסרה בשישי האחרון כי היא עושה כל מה שהיא יכולה כדי לסייע וכי "השוק יגיע לאיזון ברבעון הרביעי של השנה". בתגובה לבקשה אמריקאית לסיוע, שר הכלכלה הטאיווני, וואנג מיי-הואה, שצוטט ברויטרס, אמר כי היצרנים במדינה אינם הספקים המרכזיים של תעשיית הרכב אבל "יצרניות רלוונטיות עובדות בשיתוף פעולה מלא עם לקוחות מכל העולם, מגיבים בחיוב לצרכים שלהם ומסייעים לפתור את הבעיה בתעשיית הרכב".

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מחסור בשבבים 25/08/2021 06:04
    הגב לתגובה זו
    היא צריכה לעלות 20% בחודש עד סוף השנה
  • 1.
    רק מזומן 24/08/2021 20:45
    הגב לתגובה זו
    הסינים רוצים נתח שוק והאמריקאים פיתחו ומכרו בזול כמו הישראלים.
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

דניאל רמות אורן שובל ויה (יחצ)דניאל רמות אורן שובל ויה (יחצ)
IPO

VIA גייסה בוול סטריט לפי שווי של 3.7 מיליארד דולר

חברת התחבורה החכמה הצליחה בגיוס ראשוני של 493 מיליון דולר בהנפקה בבורסת ניו יורק; טווח המחיר היה 40-44 דולר, הביקושים הביאו את המחיר ל-46 דולר

רן קידר |
נושאים בכתבה ויה IPO

חברת ויה (Via Transportation) הישראלית, הפועלת בתחום טכנולוגיות לתחבורה ציבורית חכמה, הודיעה על השלמת הנפקה ראשונית (IPO) מוצלחת בבורסת ניו יורק. החברה מכרה כ-10.7 מיליון מניות מסוג Class A במחיר של 46 דולר למניה. לפי המחיר הזה, השווי הכולל של החברה מוערך בכ-3.7 מיליארד דולר. המחיר היה אמור להיות בין 40 דולר ל-44 דולר, כשהביקושים דחפו את המחיר ל-46 דולר. 

מההנפקה עצמה גייסה VIA סכום של כ-493 מיליון דולר, שמקורו במכירת כ-7.1 מיליון מניות על ידי החברה. היתרה - כ-3.57 מיליון מניות - נמכרו על ידי בעלי מניות קיימים. בנוסף, החברה נתנה לחתמים אופציה של 30 יום לרכוש כ-1.6 מיליון מניות נוספות.

את ההנפקה הובילו גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, Allen & Company ו־Wells Fargo. בנוסף השתתפו גם דויטשה בנק, גוגנהיים, נידהאם, אופנהיימר, ריימונד ג'יימס, וויליאם בלייר וגופים נוספים.

VIA: מהפכה בתשתיות התחבורה הציבורית

VIA נוסדה במטרה לאפשר תכנון, תפעול וניהול יעיל יותר של מערכות תחבורה ציבורית באמצעות טכנולוגיה. החברה מציעה פתרונות תוכנה לרשויות מקומיות, ערים ותחברות תחבורה, לרבות שירותי מוניות שיתופיות, ניתוח נתונים והקצאת משאבים בזמן אמת.

לפי הערכות, החברה פועלת כיום בלמעלה מ-35 מדינות, ומשרתת מאות ערים ברחבי העולם. דגש משמעותי ניתן על אזורים שאינם מקבלים מענה תחבורתי מספק, תוך שילוב אלגוריתמים שמייעלים מסלולים והקצאה של רכבים באופן גמיש.