המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

ירוק בהיר: הדאו עלה ב-0.4%, פורד עלתה ב-7%

לאחר העליות המתונות של אמש בוול סטריט, המסחר החל היום במגמה מעורבת, אבל  ננעל בעליות שערים קלות, כשהדאו ג'ונס עלה ב-0.4%, ה-S&P עלה ב-0.1% והנאסד"ק ננעל ללא שינוי.

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%                            

                                                              

דאו ג'ונס 0.16%                            

                                                               

נאסד"ק -0.21%                                                                                   

BITCOIN 1.78%             

 

  • טרם החל המסחר הרציף
 

מאקרו

 

יום לפני שהנשיא ביין יציג את התקציב של ארה"ב, שמוערך בהיקף שלל 6 טריליון דולר, שרת האוצר האמריקאית אמרה היום לחברי הקונגרס כי מבחינת הוצאות הממשלה הם "חיים בשנת 2010" ואמרה כי להערכתה שוק העבודה יחזור לרמה של לפני המגפה ב-2022.

קיראו עוד ב"גלובל"

היום פורסמו נתוני האבטלה השבועיים, כשבשוק ציפו לירידה ל-425 אלף מובטלים, שיהוו את הנתון הנמוך ביותר של אבטלה מאז תחילת המגפה. בפועל הנתונים חזקים יותר ועומדים על 406 אלף בלבד. בשבוע שעבר היו 444 אלף מובטלים. באפריל עדיין היו 8.2 מיליון מובטלים יותר מאשר בפברואר 2020.

 

בנוסף, היום יפורסם הדוח על התמ"ג האמריקאי לרבעון הראשון של השנה. נצפי בשוק הוא שהתמ"ג יעלה במקצת ויגיע לממוצע שנתי של 6.6%.

 

המתיחות בין ארה"ב לסין שוב מתחממת, לאחר שאמש הודיע הנשיא ג'ו ביידן כי הורה לקהילת המודיעין האמריקאית להגיש לו דוח מפורט בתוך 3 חודשים על מקור מגפת הקורונה והאם הנגיף דלף מתוך מעבדה בווהאן, המחוז בו התפרצה המגפה בשלהי 2019. השגרירות הסינית הגיבה ואמרה כי מדוב "במשחק האשמות". 

 

מניות במרכז:

חברת תחליפי הבשר, ביונד מיט BEYOND MEAT מזנקת היום בלמעלה מ-10%, לאחר שבתחילת השבוע עלתה באותו ה-%, בעקבות הצפי לפתיחה מחודשת של סקטור המסעדנות שבו היא תלויה. מתחילת השבוע המניה עלתה ב-31.5%, מרמה של 107 דולר לרמה של 140 דולר למניה. לפי הדיווחים בארה"ב, 25% מנפח המניות של החברה נמצאות בשורט והסיבה לעלייה היא שורט סקוויז. 

חברת פורד FORD MOTOR CO (F) חשפה אמש כי תשקיע 8 מיליארד דולר מעבר ל-22 מיליארד דולר שתשקיע ברכבים חשמליים. בנוסף הודיעה החברה כי תשיק שירות חדש בשם פורד+. המניה עלתה אתמול ב-8.5%. (לכתבה המלאה)

 

חברת אנבידיה NVIDIA COR (NVDA) היכתה את התחזיות והציגה הכנסות שיא של 5.7 מיליארד דולר. ענקית השבבים הציגה רווח על בסיס Non-GAAP של 3.66 דולר למניה ברבעון הראשון וצמיחה בהכנסות של 84% לעומת הרבעון המקביל. תחזיות הקונצנזוס צפו לחברה רווח Non-GAAP של 3.31 דולר למניה והכנסות של 5.41 מיליארד דולר. החברה הודיעה על  פיצול של ארבע למניותיה שיחול ב-19 ביולי (לכתבה המלאה).

 

המניה של חברת מכירת המשחקים גיימסטופ (GME) GAMESTOP CORP זינקה אתמול ב-16% זאת לאחר שהחברה הודיעה על כוונתה להשיק אתר מבוסס בלוקצ'יין לרכישת משחקי מחשב. לא ברור האם הכוונה על השקת האתר מבוסס הבלוקצ'יין הוא הסיבה לעלייה שכן גם AMC עולה 9% ועל כן ייתכן שהעליות פשוט נובעות מעניין מחודש במניות המורצות. ייתכן גם שההודעה על הקמת האתר היא שהובילה לעלייה במניית גיימסטופ וכתוצאה מכך גם הובילה לעניין מחודש גם במניית AMC. (לכתבה המלאה)

פרופ' ברוס גרינוולד מי שכונה פעם 'הגורו של הגורואים' בוול סטריט, נגד טסלה TESLA INC (TSLA). הוא אומר שלא היה עושה שורט על המניה, אבל גם אין סיכוי ששווי השוק של חברת הרכב הגיוני וכי "אין סיכוי שטסלה תשלוט בשוק הרכבים בעוד 20 שנה" (לכתבה המלאה)

מנייתה של בסט ביי BEST BUY CO INC (BBY) דיווחה על רווח למניה של 2.23 דולר למניה, לעומת צפי בשוק ל-1.39 דולר למניה. החברה הצליחה להכות את התחזיות גם בהכנסות וגם במכירות בחנויות והעלתה את התחזית השנתית שלה.

 

חברת הענן סנואופלייק SNOWFLAKE INC (SNOW) שדיווחה על הפסד של 11 סנט למניה מול צפי להפסד של 16 סנט למניה.

 

ישראליות במרכז:

חברת תפרון (US)  מזנקת ב-15% לאחר שפרסמה אתמול לאחר נעילת המסחר את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2021. במסגרתן הציגה גידול של כ-67% בהכנסות שעמדו על 57.9 מיליון דולר, לצד מעבר לרווח נקי של כ-3.5 מיליון דולר. התוצאות טובות בהמשך לתוצאות טובות ברבעונים הקרובים. מניית החברה עלתה פי 3 בשנה האחרונה. 

מניית צים מזנקת ב-7% במסחר ללא דיווח מיוחד, וכך גם ננוקס שמטפסת ב-8%, וביונואקס שעולה ב-10%, גלמד שעולה ב-6%, גמידה שעולה ב-5%. מנגד, אנלייבקס (US) יורד ב-5% ללא דיווח.

מניית פרטנר (US) יורדת ב-4% לאחר הדוחות המעורבים שהציגה.

 

אבוג'ן (US)  החברה דיווחה אתמול על צמצום ההפסד התפעולי ל-6.3 מיליון דולר מול 6.9 מיליון ברבעון מקביל, וכך גם בהפסד שירד ל-7.1 מיליון דולר לעומת 7.2 מיליון שנה קודם לכן. המזומנים ושווי המזומנים בסוף התקופה הסתכמו ב-70.1 מיליון דולר והחברה שרפה ברבעון 5.2 מיליון דולר.

חברת למונייד (LMND) הישראלית עלתה אתמול ב-10.7% לרמה של 84.2 דולר למניה. בשוק סבורים שמדובר בתיקון כלפי מעלה לאחר שהמניה איבדה למעלה מ-60% משוויה מאז אמצע פברואר. האם היא תצליח לשמר את המומנטום גם היום?

 

חברת אלוט (US) הדואלית, עלתה אתמול ב-1.5% במסחר לאחר שהודיעה כי זכתה במכרז של הממשל האמריקאי לניהול מודיעין של טראפיק ממשלתי. מתחילת השנה המניה עלתה ב-81% מרמה של 10.4 דולר למניה ל-18.8 דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה קרה הפעם לטבע? (ל"ת)
    שלמה 27/05/2021 23:08
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.