ובחזרה לירוק: הנאסד״ק עלה ב-1%, הדאו ב-1.3%
גיימסטופ טסה לקראת הסגירה במעל 100% ומוסיפה לעלות בטרום בכ-60%: התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת על 1.4%, הנפט הגולמי המשיך לטפס; טסלה עלתה ב-6.2%, אבן קיסר ירדה ב-2.2%, וורקהאוס נפלה בכ-8%, אבוג'ן סגרה בעלייה של כ-1.7% בלבד, ננקוס טסה בכ-11%, סיוה טיפסה כ-6%, טבע טסה ב-6.7%, סקוור נפלה ב-7.5% לאחר הודעה על רכישת ביטקוין בהיקף של 170 מיליון דולר, הספאק צ׳רצ׳יל המשיך ליפול הערב בכ-18%: דוחות אנבידיה ואורמת לאחר הסגירה
יום המסחר החל בירידות שערים אולם המגמה במסחר התהפכה והערב כל המדדים המרכזיים נצבעו ירוק. הנאסד"ק עלה ב-1% לאחר שכבר נגע בירידות של 1.3%. המסחר התנהל על רקע נאומו של יו״ר הפד ג׳רום פאואל. אמש אמר הנגיד כי הבנק כי הבנק המרכזי צפוי להמשיך במדיניות המוניטרית הנוכחית למשך זמן, ולשמור על סביבת ריבית אפס. עם זאת, מה שהניע את השווקים חזרה למעלה היא התייחסות יו״ר הפד לתשואת אג״ח ארה״ב באומרו כי עלייה בתשואת האג״ח משמע התאוששות המשק. כלומר, פאואל אותת למשקיעים כי עלייה בתשואה לא ״מרגשת״ את הפד, ולהפך, זהו נתון חיובי (באמת?). החוזים העתידיים החלו את היום בירידות של עד 1%, עברו לעליות של עד 0.4% וחזרו לרדת. אתמול מדד הנאסד"ק ירד ב-0.4% בלבד, אחרי שכבר ירד בכמעט 4%.
המדדים המרכזיים:
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
BITCOIN 1.23%
- טרם החל המסחר הרציף
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
דבריו של נגיד הבנק המרכזי, (הרחבה כאן) הם אקמול לשוק. בתקופה האחרונה, לקראת ולאחר נאום של פאואל השוק הגיב בירידות חדות לפני ולאחר דבריו השוק תיקן למעלה או שהמשיך לרדת למטה. בחודש שעבר אמר פאואל כי "אנחנו עדיין רחוקים מאד מהתאוששות כלכלית - עדיין לא ניצחנו את זה". דברים ברוח דומה הוא אמר אמש.
התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת על 1.4%, הנפט הגולמי ממשיך לטפס, כאשר נפט מסוג ברנט לאפריל נסחר תמורת 65.8 דולר לחבית. המשק האמריקאי נמצא מתחת ליעד האינפלציה של הפד' שעומד על 2%. שהסביר כי "הכלכלה שלנו רחוקה מאד מיעדי התעסוקה והאינפלציה שלנו, וסביר שייקח זמן עד שתירשם התקדמות משמעותית".
בתגובה לכך אומר ביל פפדאקיס, מומחה אסטרטגיית מאקרו של בנק לומברד אודייר: "מדד האינפלציה בארה"ב צפוי לעלות משמעותית במהלך הרבעון השני של 2021 עקב עליית מחירי הסחורות האחרונה והפתיחה המחודשת של מגזרים שונים במשק, ולעמוד על מעל 2%. למרות הצמיחה המשמעותית, אנו צופים כי המשק האמריקאי לא יצליח לממש את מלוא הפוטנציאל שלו השנה. התוצר האמריקאי אמנם צפוי להתאושש עד המחצית השנייה של 2021, אך מגמת העלייה בתוצר לא תחזור למצב של לפני המשבר לפחות עד סוף 2021.
בהתייחס למגיפת הקורונה: ה-FDA אמר כי יתמוך באישור החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון להפצה בארצות הברית. הצעד עתיד להגביר את קצב החיסונים במדינה שזה עתה ציינה חצי מיליון נפטרים מקורונה.
ברקע למשבר בתעשיית השבבים, שנגרם מכך שקצב הייצור לא מדביק את הביקושים, ברויטרס מדווחים כי הנשיא הנכנס ג'ו ביידן עתיד לחתום מחר על צו שיורה להקים גוף שיחקור בין השאר את שרשרת האספקה בתחום.
אם הגל האדום ששוטף את הנאסד"ק לא הספיק לחברות הטכנולוגיה, אז יצרנית הרכבים החשמליים וורקהורס WORKHORSE GROUP (WKHS) קיבלה היום בשורות רעות מאוד - ונופלת ב-10%. החברה דיווחה כי הפסידה חוזה שמוערך בעד 6 מיליארד דולר שבו הייתה אמורה לספק צי של רכבים לדואר האמריקאי (USPS). המניה התרסקה אמש במעל 40% והערב המשיכה ליפול. (לכתבה המלאה).
מניית גיימסטופ GAMESTOP CORP (סימול:GME) עלתה לאחר הודעת התפטרות של סמנכ"ל הכספים של החברה. גם מניית AMC, שהייתה חלק מאותו ראלי היסטורי של גיימסטופ בחודש שעבר, עולה כעת.
חברות הקנאביס זינקו בוול סטריט, בהקשר זה נציין את חברת גידול הקנאביס סאנדייל SUNDIAL GROWERS (סימול:SNDL) ואת חברת החזקות חברות קנאביס, בייפורט (BAYP) שזינקה הערב בלא פחות מ-165%, למרות שלא ברורה הסיבה.
מנייתה של חברת ההחזקות של יצרנית רכבי היוקרה ומנועים למטוסים רולס רויס ROLLS-ROYCE HOLDINGS PLC (סימול: RLLCF) עלתה בשעה זו על רקע פרשת התפוצצות המנוע מדגם פראט אנד וויטני, המתחרים של החברה בשוק המנועים למטוסים.
חברת הקנאביס הרפואי תיקון עולם הודיעה על שיתוף פעולה עם קאנוניק של אבוג'ן (US) הדואלית (EVGN). במסגרתו יפתחו מוצרים חדשים, זאת בהתבסס על מידע קליני שנאסף בתיקון עולם ומידע גנטי שתספק קאנוניק (לכתבה המלאה).
חברת סיוה (CEVA) זינקה לאחר שעידכנה כי תרחיב את שיתוף הפעולה עם LG בשוק הטלוויזיות החכמות, ועתה הטכנולוגיה של סיוה המשמשת את השלט החכם של דגמי מערכת ההפעלה webOS תשמש דגמים נוספים.
- 1.אנונימי 24/02/2021 18:43הגב לתגובה זוהתרגיל חוזר על עצמו והבורסה פח שלנו אוכלת את זה החוזים בירידות לקראת תחילת מסחר תגובה של הפח בתל אביב ואז שנסגר המסחר באשפת תל אביב אז הנסדק מתקן
- אנונימי 25/02/2021 12:19הגב לתגובה זוחזק למטה בימים הקרובים
- שלמה 25/02/2021 01:04הגב לתגובה זויש פקיעה והם כוונו לשם- תראה איזה יופי הם הביאו את הדואליות-אם היו רוצים למטה סמוך עליהם היו דואגים להביא את טבע או מניה כבדה אחרת במינוס 10 אחוז
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
