שוב חוזר הניגון: משבר החוב היווני מאיים להתפרץ

העצבנות לקראת סיום תוכנית הרכישות של ה-ECB ממשיכה לעלות. מדד הבנקים היווני השלים אמש צניחה של 55% ממאי האחרון. הבוקר הממשלה הודיעה על תוכנית חילוץ לבנקים, וצפויה לקחת על עצמה את החוב
עמית נעם טל | (1)

ככל שמועד סיום תוכנית הרכישות באירופה מתקרב, כך הכשלים בכלכלה שהוסתרו היטב בזכות הזרמה של 2.5 טריליון אירו לשוק אג"ח בשנתיים האחרונות מתגלים. איטליה הצליחה לרכז את רוב תשומת הלב בימים האחרונים, אך נראה שצריך לשים לב כעת גם ליוון, כאשר מדד הבנקים המקומיים קרס אתמול בכ-19% והשלים צניחה של כ-55% ממאי האחרון. הערב המדד מזנק ברקע לדיווחים כי הממשלה צפויה לבצע תוכנית חילוץ לבנקים (ע"י מכירת אג"חים והגדלת החוב שלה). ובכן, ההיסטוריה חוזרת.

את הירידות האחרונות הוביל בנק פיראוס, שצנח בכ-21% לשפל כל הזמנים ברקע להתבטאות של מנכ"ל הבנק, כריסטוס מג'לו, שטען כי הוא מחפש דרכים להנפקת חוב נוספת במטרה להגדיל את הנזילות של הבנק.

הבנק חייב לגייס כ-500 מיליון אירו (577 מיליון דולר) ע"י מכירת 2 סדרות אג"ח על מנת לעמוד בדרישות ההון של הבנק המרכזי באירופה(ECB), כאשר ההידרדרות האחרונה בשוק האג"ח האירופאי (בעיקר איטליה), מקשה על המהלך.

 

כאשר הבנקים המדינה החלו לקרוס (שוב), הממשלה הודיעה היום את תוכנית לניקוז "ההלוואות הרעות" מהבנק, שנאמדות היום בכ-89 מיליארד אירו. המהלך מגיע לאחר שרק אתמול קבע הבנק המרכזי באירופה כי כל הבנקים היוונים עברו את מבחני הלחץ.

ע"פ התוכנית החדשה, המדינה תיצור "בנק רע" שיקנה את החובות הבעייתיים מהבנקים, כאשר המדינה תהיה ערבה לחובות.

מדד הבנקים היוונים: הסיפור היווני צפוי לחזור כעת כאשר ה-ECB מקטין את הרכישות

 

 

 

כפי שטענו פה בעבר, תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי באירופה הרסה לחלוטין את שוק האג"ח האירופאי, והיה הייתה הרבה יותר משמעותית מתוכנית הרכישות שביצע הפד' בזמנו (שדאג שתמיד ישאר שוק משני פעיל). התוכנית הביאה לפריחה של "כלכלת זומבי" שתלויה לחלוטין בהזרמת הכסף מצד הבנק המרכזי. תוכנית רכישות באיחוד האירופאי היא רק עניין של זמן.

 

 

 

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הדולר הולך לטוס בגלל קריסת ארופה (ל"ת)
    משה 05/10/2018 08:29
    הגב לתגובה זו
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -22.79%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


הילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיותהילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

ויקטוריה'ס סיקרט מזנקת לאחר דוחות חזקים

עם התאוששות עמוקה ופתיחת עונת חגים מבטיחה, החברה מציגה צמיחה של 9%, מצמצמת הפסד, מעלה תחזיות לשנה כולה ומקבלת רוח גבית מוול סטריט, ותהליך הטרנספורמציה האסטרטגית שלה מתחיל להשתלם

רן קידר |
נושאים בכתבה ויקטוריה'ס סיקרט

מניית ויקטוריה'ס סיקרט Victoria's Secret 10.96%   מזנקת בחדות, לאחר שהחברה פרסמה דוח רבעוני מרשים שהפתיע את האנליסטים והעלה את מפלס האופטימיות לקראת עונת החגים, התקופה החשובה ביותר בשנה עבור קמעונאיות האופנה. המשקיעים הגיבו במהירות והמניה קופצת ביותר מ-12% ונוגעת בקצה העליון של הטווח שלה השנה.

הדוח הצביע על צמיחה של 9% במכירות הרבעון, שהסתכמו ב-1.35 מיליארד דולר, מעל ציפיות השוק. גם נתון המכירות בחנויות זהות, אחד המדדים המרכזיים בתחום הקמעונאות, עלה ב-8% והדגיש התאוששות רחבה בכל ערוצי הפעילות: חנויות, אונליין ושווקים בינלאומיים. המותגים Victoria’s Secret, PINK ו-Beauty הובילו את המומנטום ותרמו לביצועים האיתנים.

למרות שהחברה עדיין רושמת הפסד מתואם של 0.27 דולר למניה, מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של 0.59 דולר ברבעון המקביל, נתון שהאנליסטים הגדירו כ״עדות לכך שהסיבוב האסטרטגי של החברה מתחיל לחלחל״.

שיפור ברווחיות: פחות מבצעים, יותר מכירות במחיר מלא

ה-CFO של החברה ציין כי החברה הצליחה להגדיל את המרווח הגולמי ב-170 נקודות בסיס, הישג משמעותי בשוק אופנה תחרותי. השיפור נבע מהפחתת מבצעים ומתמחור מחושב יותר, שהתאפשר בזכות חיזוק המותגים והחזרת הלקוחות למוצרים במחיר מלא.

לדבריו, ההתמקדות בבקרה על הוצאות ובתכנון מדויק של מלאים מאפשרת לחברה להקטין סיכונים ולשמור על גמישות תפעולית. הוא גם הדגיש כי החברה ממשיכה להשקיע במקביל בחדשנות מוצרים, בחיזוק המסרים השיווקיים ובהעמקת חוויית הלקוח, הן בחנות והן בדיגיטל, מתוך כוונה לבנות אסטרטגיית צמיחה ארוכת טווח.