שיחות בין תורכיה לארה״ב על פיתוח מאגרי יסודות נדירים
אנקרה מנהלת מגעים מתקדמים עם וושינגטון על פיתוח מאגרי יסודות נדירים שהתגלו באחרונה באזור בייליקובה שבחבל אנטליה. המהלך הזה מסמן שינוי כיוון ביחס לשיחות הקודמות שניהלה המדינה עם סין ורוסיה, שנתקעו סביב מחלוקות על העברת טכנולוגיה וזכויות הזיקוק של החומרים.
אם ייחתם הסכם מול וושינגטון, הוא עשוי לשנות את מאזן הכוחות בשוק העולמי של החומרים האסטרטגיים
תורכיה שוקלת לשתף פעולה עם ארה"ב בפיתוח מאגרי יסודות נדירים שהתגלו באחרונה במרכז אנטליה - צעד שעשוי לסמן תפנית ביחסי אנקרה עם בעלת בריתה בנאט״ו. מדובר במאגר גדול שנמצא באזור בייליקובה, בסמוך לעיר אסקישאהיר, שבו התגלו מתכות יקרות כמו צריום, פרסאודימיום וניאודימיום - חומרים שחיוניים לייצור מערכות הגנה מתקדמות, ציוד רפואי וטכנולוגיות אלקטרוניות יומיומיות.
לפי גורמים המעורים בנושא, תורכיה וארה״ב בוחנות אפשרות לשיתוף פעולה שיכלול גם את שלב הזיקוק של החומרים - מהלך שיכול להפוך את ההבנות הזמניות שכבר נחתמו עם סין ללא רלוונטיות. בשיחות האחרונות עם מוסקבה לא נרשמה התקדמות, בעוד שהמגעים עם בייג׳ין נעצרו לאחר שסין התעקשה שהחומרים יישלחו לעיבוד בתחומה וסירבה להעביר את הידע הטכנולוגי לתורכים.
לפי בדיקות ראשוניות, המאגר בבייליקובה כולל עפרות שבהן יותר מ-1% של תחמוצת יסודות נדירים - שיעור שנחשב מספיק כלכלית להפקה מסחרית. אנקרה מתכננת להקים במקום בית זיקוק עצמאי שיאפשר לה לשמור את הערך המוסף בתחומה. במקביל, תורכיה מקיימת שיחות עם קנדה ושווייץ על שיתופי פעולה אפשריים, כולל עריכת בדיקות היתכנות מתקדמות. לצד זאת, הממשלה מתכוונת לפנות למכון הגיאולוגי האוסטרלי בבקשה לאשר את הדיווחים על פי תקן ה-JORC הבינלאומי, שמגדיר את הקריטריונים לדיווח ציבורי על תוצאות חיפושי מחצבים. הסמכה שכזו עשויה לספק למשקיעים פוטנציאליים מידע אמין על גודל ואיכות המרבצים.
המהלך מגיע בעיתוי שבו ארה״ב והאיחוד האירופי מנסים לצמצם את התלות בסין בתחום היסודות הנדירים. בייג׳ין מחזיקה כיום ביתרון ברור בייצור ובעיבוד של הקבוצה הזו של 17 יסודות מתכתיים, הנחוצים בין היתר לתעשיות ביטחוניות ולטכנולוגיות מתקדמות כמו סמארטפונים וכלי רכב חשמליים. על רקע מאבקי הסחר והמאזן הגיאו־פוליטי, תורכיה מנסה לנצל את מיקומה האסטרטגי כדי לבסס את עצמה כשחקנית עצמאית בשוק החומרים הקריטיים.
- הרוכש לא עמד בהסכם, הפועלים ביטל את מכירת פוזיטיף
- פיגועי התופת בטורקיה: 36 נרצחו ועוד עשרות פצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנה שעברה הצטרפה אנקרה לשותפות בינלאומית שמובילות ארה״ב והאיחוד האירופי במטרה לגוון את שרשראות האספקה של מינרלים חיוניים, אך במקביל היא ממשיכה לטפח קשרים כלכליים עם סין. בייג׳ין הציעה לה מעמד של "מדינה שותפה" במסגרת קבוצת BRICS, ואף השקיעה במפעלים לייצור כלי רכב חשמליים בתחומה. על הרקע הזה, שיתוף פעולה אמריקאי עשוי לשדר מסר ברור על כיוונה החדש של תורכיה - חיזוק הקשרים עם המערב, תוך שמירה על עצמאות כלכלית וטכנולוגית.
בכירי הממשל באנקרה מדגישים כי העברת ידע וייצור מקומי הם תנאי מרכזי בכל הסכם, גם בעסקות הקיימות עם ענקיות אמריקאיות כמו בואינג ולוקהיד מרטין. אם השיחות עם וושינגטון אכן יבשילו לכדי הסכם של ממש, טורקיה עשויה ליהפך לשחקנית חשובה בתחום היסודות הנדירים - תחום שמעצמות העולם רואות בו נכס אסטרטגי מהמעלה הראשונה.

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
