מסתמן: מדיניות מכסים פחות קשוחה מהערכות קודמות
עיתוני הכלכלה המרכזיים של ארצות הברית מעריכים שהמכסים שיוטלו בסופו של דבר ב-2 באפריל יהיו פחות חמורים ממה שחשבו בתחילה - לא יוטלו מכסים על תעשיות כמו תעשיית הרכב או התרופות, והמכסים הדדיים יהיו בגובה של כ-15% ולאו דווקא ישתוו למכסים שמוטלים על ארצות הברית; החוזים מגיבים בעליות קלות
לקראת פתיחת שבוע המסחר האחרון לפני הדד ליין של ה-2 באפריל מפרסמים בעיתון הוול סטריט ג'ורנל ובבלומברג הערכות לפיהן מדיניות המכסים שצפויה להתחיל בשבוע הבא תהיה פחות קשוחה ממה שהוערך קודם לכן. החוזים העתידיים מגיבים בעליות קלות.
כידוע, הנשיא טראמפ הכריז על ה-2 באפריל כ"יום השחרור" של ארצות הברית. ביום זה צפוים להיות מוטלים "מכסים הדדיים", כלומר מקבילים על המכסים והגבלות סחר אחרות שמטילות שותפות הסחר של ארצות הברית על יבוא מהמדינה. לשיטת טראמפ העולם כולו "מנצל" את ארצות הברית עם תנאי סחר לא הוגנים, ולכן ארצות הברית תגיב בהתאם ותגיב עם מכסים שישתוו למכסים שמוטלים על ארצות הברית בתוספת חישוב של חסמי סחר אחרים. בנוסף, טראמפ התייחס לתעשיות ספצפיות כמו תעשיית הרכב, התרופות והשבבים, ככאלה שדורשים "טיפול" מיוחד עם מכסים נוספים. בשוק שוררת אי וודאות ביחס להיקף המכסים האלו שיכולים להיות מאד מאד רחבים ולשנות את כל מערך הסחר הבנלאומי, מה שעלול גם לפגוע בתעשיות רבות בארצות הברית עצמה ובעולם כולו. אי הוודאות העיקה על השווקים הפיננסים בשבועות האחרונים וגרמה לירידות שהכניסו את המדדים המרכזיים לתיקון משמעותי מהשיאים שנרשמו לאחרונה.
כעת, על פי ההערכות המתפרסמות בעיתוני הכלכלה המובילים בארצות הברית, שוקלים בסביבות הנשיא לא להטיל מכסים נוספים על התעשיות הספצפיות שהוזכרו, לפחות לא ב-2 באפריל, כך על פי "גורם בממשל". על פי אותו גורם מכסים אכן יוטלו ב-2 באפריל ללא ספק, אך גובהם והיקפם עדיין "נזיל" ויהיה פחות חמור ממה שהוערך בתחילה. המכסים הללו, כך נראה, יהיו יותר ממוקדים ונמוכים יותר, אם כי הם עדיין יפגעו בשותפות הסחר העיקריות של ארצות הברית. על פי אותם גורמים אנונימיים הכיוון הוא להטלת מכסים של 15% על מדינות שלארצות הברית יש גרעון סחר גדול איתן. מדובר במכסים מתונים יחסית למה שציפו קודם לכן, בעיקר כיון שהמכסים המוטלים על ארצות הברית לעיתים קרובות גבוהים הרבה יותר, וטראמפ דיבר על "השוואת תנאים" בסחר.
בין המדינות שנזכרו בעבר ככאלה נמצאות אוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, האיחוד האירופי, הודו, יפן, דרום קוריאה, מקסיקו, רוסיה וויטנאם ועוד מדינות רבות. יחד עם זאת ייתכנו הסדרים פרטניים עם מדינות מסוימות. בימים האחרונים התפרסם שכמה מדיניות פנו לארצות הברית בהצעות להפחתת מכסים הדדים כדי להימנע עד כמה שניתן מהטלת המכסים הצפויה.
יחד עם זאת טרם התקבלו החלטות סופיות בכל הנושאים הללו, ואלו יכולים להשתנות במהלך השבוע לטובה או לרעה. גם גורלם של המכסים הנוספים על מקסיקו וקנדה בגלל זרימת הפנטניל למדינה, מכסים שהושהו לעת עתה, עדיין לא ברור.
בעקבות הידיעות הללו, החוזים העתידיים מצביעים על עליות שמגיעות לעד 0.5% במדדים המובילים בהמשך לעליות בסוף השבוע האחרון. החוזים העתידיים על אגרות החוב רושמים ירידות קלות של כמה מאיות אחוז. בשוק הקריפטו גם ישנן עליות. הביטקוין רשם עליה של כ-2% ביממה האחרונה ונסחר כעת תמורת 85.4 אלף דולר, האת'ריום נסחר ללא שינוי מהותי תמורת 1987 דולר, והריפל, המטבע השלישי בגודלו כעת, עלה בכ-2% אף הוא למחיר 2.41 דולר למטבע.
- 5.אנונימי 24/03/2025 12:25הגב לתגובה זוהאיש משנה דעתו במהירות ועושה או אומר דברים והיפוכם. אולי זאת הטקטיקה שלו. הבעיה שהוא גורם למאניה דיפרסיה בשוק ויוצר עצבנות ובריחת משקיעים שבורחים לאירופה הודו וסין עד שיתבהר הכל
- 4.Ron DeSantis 24/03/2025 07:22הגב לתגובה זוניבאו מפולות שלא נראו כמותם. הסיברו למה אנחנו עומדים לפני קריסת המאה. איפה הם עכשיו אוכלים פוטים ותעודות סל בחסר שהעמיסו טראמפ תותח
- 3.פלנט 24/03/2025 07:11הגב לתגובה זואף אחד כבר לא מתייחס להצהרות שלו. אפילו הוא בעצמו. בסוף הוא יבין את מה שכל חכם יודע סייג לחוכמה שתיקה
- 2.רעש צילצולים וקילקולים הכל יחזור למסלול צמיחה (ל"ת)עושה חשבון 24/03/2025 07:08הגב לתגובה זו
- 1.המנותק מתקפל צפוי (ל"ת)אנונימי 24/03/2025 06:38הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
