מסתמן: מדיניות מכסים פחות קשוחה מהערכות קודמות
עיתוני הכלכלה המרכזיים של ארצות הברית מעריכים שהמכסים שיוטלו בסופו של דבר ב-2 באפריל יהיו פחות חמורים ממה שחשבו בתחילה - לא יוטלו מכסים על תעשיות כמו תעשיית הרכב או התרופות, והמכסים הדדיים יהיו בגובה של כ-15% ולאו דווקא ישתוו למכסים שמוטלים על ארצות הברית; החוזים מגיבים בעליות קלות
לקראת פתיחת שבוע המסחר האחרון לפני הדד ליין של ה-2 באפריל מפרסמים בעיתון הוול סטריט ג'ורנל ובבלומברג הערכות לפיהן מדיניות המכסים שצפויה להתחיל בשבוע הבא תהיה פחות קשוחה ממה שהוערך קודם לכן. החוזים העתידיים מגיבים בעליות קלות.
כידוע, הנשיא טראמפ הכריז על ה-2 באפריל כ"יום השחרור" של ארצות הברית. ביום זה צפוים להיות מוטלים "מכסים הדדיים", כלומר מקבילים על המכסים והגבלות סחר אחרות שמטילות שותפות הסחר של ארצות הברית על יבוא מהמדינה. לשיטת טראמפ העולם כולו "מנצל" את ארצות הברית עם תנאי סחר לא הוגנים, ולכן ארצות הברית תגיב בהתאם ותגיב עם מכסים שישתוו למכסים שמוטלים על ארצות הברית בתוספת חישוב של חסמי סחר אחרים. בנוסף, טראמפ התייחס לתעשיות ספצפיות כמו תעשיית הרכב, התרופות והשבבים, ככאלה שדורשים "טיפול" מיוחד עם מכסים נוספים. בשוק שוררת אי וודאות ביחס להיקף המכסים האלו שיכולים להיות מאד מאד רחבים ולשנות את כל מערך הסחר הבנלאומי, מה שעלול גם לפגוע בתעשיות רבות בארצות הברית עצמה ובעולם כולו. אי הוודאות העיקה על השווקים הפיננסים בשבועות האחרונים וגרמה לירידות שהכניסו את המדדים המרכזיים לתיקון משמעותי מהשיאים שנרשמו לאחרונה.
כעת, על פי ההערכות המתפרסמות בעיתוני הכלכלה המובילים בארצות הברית, שוקלים בסביבות הנשיא לא להטיל מכסים נוספים על התעשיות הספצפיות שהוזכרו, לפחות לא ב-2 באפריל, כך על פי "גורם בממשל". על פי אותו גורם מכסים אכן יוטלו ב-2 באפריל ללא ספק, אך גובהם והיקפם עדיין "נזיל" ויהיה פחות חמור ממה שהוערך בתחילה. המכסים הללו, כך נראה, יהיו יותר ממוקדים ונמוכים יותר, אם כי הם עדיין יפגעו בשותפות הסחר העיקריות של ארצות הברית. על פי אותם גורמים אנונימיים הכיוון הוא להטלת מכסים של 15% על מדינות שלארצות הברית יש גרעון סחר גדול איתן. מדובר במכסים מתונים יחסית למה שציפו קודם לכן, בעיקר כיון שהמכסים המוטלים על ארצות הברית לעיתים קרובות גבוהים הרבה יותר, וטראמפ דיבר על "השוואת תנאים" בסחר.
בין המדינות שנזכרו בעבר ככאלה נמצאות אוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, האיחוד האירופי, הודו, יפן, דרום קוריאה, מקסיקו, רוסיה וויטנאם ועוד מדינות רבות. יחד עם זאת ייתכנו הסדרים פרטניים עם מדינות מסוימות. בימים האחרונים התפרסם שכמה מדיניות פנו לארצות הברית בהצעות להפחתת מכסים הדדים כדי להימנע עד כמה שניתן מהטלת המכסים הצפויה.
יחד עם זאת טרם התקבלו החלטות סופיות בכל הנושאים הללו, ואלו יכולים להשתנות במהלך השבוע לטובה או לרעה. גם גורלם של המכסים הנוספים על מקסיקו וקנדה בגלל זרימת הפנטניל למדינה, מכסים שהושהו לעת עתה, עדיין לא ברור.
בעקבות הידיעות הללו, החוזים העתידיים מצביעים על עליות שמגיעות לעד 0.5% במדדים המובילים בהמשך לעליות בסוף השבוע האחרון. החוזים העתידיים על אגרות החוב רושמים ירידות קלות של כמה מאיות אחוז. בשוק הקריפטו גם ישנן עליות. הביטקוין רשם עליה של כ-2% ביממה האחרונה ונסחר כעת תמורת 85.4 אלף דולר, האת'ריום נסחר ללא שינוי מהותי תמורת 1987 דולר, והריפל, המטבע השלישי בגודלו כעת, עלה בכ-2% אף הוא למחיר 2.41 דולר למטבע.
- 5.אנונימי 24/03/2025 12:25הגב לתגובה זוהאיש משנה דעתו במהירות ועושה או אומר דברים והיפוכם. אולי זאת הטקטיקה שלו. הבעיה שהוא גורם למאניה דיפרסיה בשוק ויוצר עצבנות ובריחת משקיעים שבורחים לאירופה הודו וסין עד שיתבהר הכל
- 4.Ron DeSantis 24/03/2025 07:22הגב לתגובה זוניבאו מפולות שלא נראו כמותם. הסיברו למה אנחנו עומדים לפני קריסת המאה. איפה הם עכשיו אוכלים פוטים ותעודות סל בחסר שהעמיסו טראמפ תותח
- 3.פלנט 24/03/2025 07:11הגב לתגובה זואף אחד כבר לא מתייחס להצהרות שלו. אפילו הוא בעצמו. בסוף הוא יבין את מה שכל חכם יודע סייג לחוכמה שתיקה
- 2.רעש צילצולים וקילקולים הכל יחזור למסלול צמיחה (ל"ת)עושה חשבון 24/03/2025 07:08הגב לתגובה זו
- 1.המנותק מתקפל צפוי (ל"ת)אנונימי 24/03/2025 06:38הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
