בוול-סטריט צופים אפסייד של 28% ל-IBM
האנליסטים מעלים את מחיר היעד ל-320 דולר וצופים אפסייד משמעותי: "הפכה לענקית תוכנה, אך עדיין נסחרת כחברת חומרה"; Red Hat מובילה את הצמיחה בתחום הבינה המלאכותית
בבית ההשקעות אופנהיימר שדרגו היום המלצה למניית IBM International Business Machines Corporation IBM -0.62% ל"תשואת יתר" עם מחיר יעד של 320 דולר, או אפסייד של 28%, כאשר האנליסטים מציינים כי החברה הפכה לספקית תוכנת התשתית
השלישית בגודלה בעולם, אחרי מיקרוסופט ואמזון.
לדברי סינג, IBM צפויה להציג צמיחה דו-ספרתית בהכנסות מפעילות התוכנה שלה, כשהמנוע העיקרי לצמיחה זו הוא פתרונות Red Hat. Red Hat, שנרכשה על ידי IBM ב-2019, מספקת פתרונות תוכנה בקוד פתוח
לארגונים, וכיום מאפשרת להם להפעיל ולנהל עומסי עבודה מבוססי בינה מלאכותית.
"הערכתנו המבדלת מבוססת על המעבר המוצלח של IBM לחברה ממוקדת תוכנה, ואנו צופים מסלול הכנסות ורווחיות גבוה יותר מהקונצנזוס", כתב סינג. "אנו מאמינים שהמשקיעים
החמיצו את השינוי שעברה IBM, כאשר המניה עדיין מסוקרת על ידי מספר אנליסטים המתמחים בחומרה ושירותי IT".
בשיחת הועידה לדוחות הרבעון הרביעי של 2024, שהתקיימה ב-29 בינואר, ציינה IBM כי תחום התוכנה מהווה כיום כ-45% מעסקיה, כאשר חלק ניכר
מהצמיחה במגזר זה הובל על ידי Red Hat.
- סיסקו ו-IBM בונות את האינטרנט הקוונטי: מחשבים שמדברים ביניהם תוך 5 שנים
- IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות ברחבי העולם מגדילות את השקעותיהן בתוכנות בינה מלאכותית, בתקווה לשפר את הפרודוקטיביות ולהוריד עלויות בטווח הארוך. מניות של חברות כמו ServiceNow, Salesforce ו-Palantir Technologies זינקו
במהלך 12 החודשים האחרונים, כאשר המשקיעים מהמרים על המשך מגמת ההשקעה הזו.
דן אייבס, אנליסט וודבוש, כתב כי "עידן תוכנות הבינה המלאכותית הגיע". לדבריו, "אנו מאמינים ששתי חברות התוכנה הטובות ביותר להשקעה במהפכת הבינה המלאכותית ל-2025
נותרות פלנטיר וסיילפורס... כאשר ספקיות רבות נוספות מצטרפות למסיבת הבינה המלאכותית, כמו Oracle, IBM, Innodata, Snowflake, MongoDB, Elastic ו-Pegasystems".
בעוד שבעבר IBM נתפסה בעיקר כחברת חומרה ושירותי IT, הניתוח של אופנהיימר מדגיש
את השינוי המשמעותי שעברה החברה בשנים האחרונות, כאשר היא הופכת לשחקנית מרכזית בתחום התוכנה והבינה המלאכותית, תחומים שנמצאים בחזית הצמיחה של תעשיית הטכנולוגיה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הדוחות לרבעון הרביעי
IBM דיווחה על
תוצאות חזקות לרבעון הרביעי של 2024, עם רווח מתואם של 3.92 דולר למניה, מעל ציפיות האנליסטים שעמדו על 3.78 דולר למניה. ההכנסות הכוללות של החברה גדלו ב-1% והגיעו ל-17.6 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות השוק.
תחום התוכנה של IBM, ובמיוחד
חברת Red Hat שנרכשה ב-2019, הציג ביצועים מרשימים עם צמיחה של 10% בהכנסות, שהסתכמו ב-7.92 מיליארד דולר. Red Hat עצמה רשמה צמיחה של 16%, מה שמדגיש את הצלחת האסטרטגיה של IBM להתמקד בתחום התוכנה והשירותים.
החברה רשמה התקדמות משמעותית
בתחום הבינה המלאכותית, עם הזמנות של למעלה מ-5 מיליארד דולר לפרויקטים בתחום מאז אמצע השנה החולפת - עלייה מהותית מ-3 מיליארד דולר שדווחו ברבעון הקודם. עם זאת, חטיבת הייעוץ של החברה המשיכה להציג חולשה עם ירידה של 2% בהכנסות ל-5.18 מיליארד דולר.
לשנת 2025, IBM הציגה תחזיות אופטימיות עם צפי לצמיחה שנתית של 5% בהכנסות ותזרים מזומנים של 13.5 מיליארד דולר - שתי תחזיות שעולות על הערכות השוק. החברה מציינת כי תנודות בשערי חליפין עשויות להשפיע על שיעור הצמיחה בכ-2%.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
